Rządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach
projekt dotyczy kompleksowego uregulowania zasad i trybu organizowania oraz odbywania zgromadzeń, ze szczególnym uwzględnieniem standardów konstytucyjnych i międzynarodowych, w tym praw gwarantowanych przez Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3518
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo o zgromadzeniach
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1485
3518
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
Wobec powyższego należy postulować rozszerzenie definicji
marszu zawartej w art. 3 pkt 2 projektu o wskazanie, że „uczestnicy
przechodzą lub przejeżdżają zgodnie z trasą wcześniej zgłoszoną”.
Forum Związków Definicja zgromadzenia może budzić wątpliwości interpretacyjne, Uwaga nieuwzględniona
Zawodowych
szczególnie w razie gromadzenia się małej ilości osób.
W projekcie, nie przewiduje się powrotu do
zakwestionowanego
przez
Trybunał
Konstytucyjny kryterium ilości uczestników.
2.
art. 4
NSZZ
Negatywnie należy ocenić posłużenie się generalnym zwrotem w Uwaga nieuwzględniona
„Solidarność”
ust. 2 „Inne niebezpieczne materiały lub narzędzia”. Konieczne jest Przepis ten nie budzi na gruncie obecnie
doprecyzowanie tego pojęcia.
obowiązującej
ustawy
wątpliwości
interpretacyjnych.
3.
art. 5
Fundacja
Niepokojące jest skrócenie terminu na złożenie zawiadomienia o Uwaga nieuwzględniona
Normalne Miasto
planowanym marszu z 6 dni na 3 dni. Propozycja zmiany „6 dni” W uzasadnieniu wyroku w sprawie K 44/12
Fenomen, osoba
na „3 dni”.
TK stwierdził: „Wydłużenie okresu notyfikacji
fizyczna
do minimum 3 dni roboczych stanowi
Modyfikacja przepisu w taki sposób, aby organizator zgromadzenia nadmierne ograniczenie wolności zgromadzeń.
Stowarzyszenie
niestacjonarnego zawiadamiał organ gminy najpóźniej na 3 dni, a Wyłącza z zakresu regulacji ustawowej
Rowerowy Toruń najwcześniej na 30 dni przed data marszu lub przejazdu.
większą niż do tej pory grupę zgromadzeń,
które są inicjowane w krótszym okresie, jako
Helsińska
Proponowane wydłużenie minimalnego terminu notyfikacji marszu reakcja na bieżące wydarzenia w przestrzeni
Fundacja Praw
nie stanowi wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia publicznej.”. W związku z wprowadzeniem
Człowieka
18 września 2014 r. W przypadku procedury odwoławczej dwóch kategorii zgromadzeń, tj. marszów i
przewidziane w niej terminy do dokonywania określonych zgromadzeń stacjonarnych możliwych do
czynności zarówno dla organów administracji, jak i organizatora, zorganizowania ad hoc, w tym jako reakcja na
mogłyby zostać skrócone do niezbędnego minimum. Biorąc pod bieżące wydarzenia, wydłużenie terminu na
uwagę określone w art. 9 oraz art. 10 projektowanej ustawy terminy zgłoszenie marszu z 3 dni roboczych na 6 dni
na podejmowanie czynności związanych z podjęciem decyzji o należy uznać za dopuszczalne. Określenie
zakazie zgromadzenia i procedurą odwoławczą w tym przedmiocie, minimalnego
6-dniowego
terminu
na
wystarczającym byłoby aby organizator zobowiązany został do zawiadomienie organu gminy jest optymalne
3
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
zgłoszenia marszu organowi gminy najpóźniej na 4 dni przed uwzględniwszy możliwość zaistnienia tzw.
planowaną datą marszu.
marszów krzyżujących się. Termin ten
Forum Związków Wydłużenie terminu z 3 dni roboczych do 6 dni może okazać się powinien pozwolić na przeprowadzenie całej
Zawodowych
dla organizacji związkowych niekorzystne, szczególnie gdy procedury odwoławczej, jak również dać
organizacja zgromadzenia miałaby stanowić szybką reakcję na możliwość przeprowadzenia przez organ
zmieniająca się sytuację w zakładach pracy.
gminy
rozprawy
administracyjnej.
Ogólnopolskie
Wydłużenie minimalnego terminu na przekazanie organowi gminy Rozwiązanie to stanowi wykonanie m.in.
Porozumienie
zawiadomienia o planowanym marszu - z 3 dni roboczych (art. 7 wytycznych Europejskiego Trybunału Praw
Związków
ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. – Prawo o zgromadzeniach) do Człowieka z dnia 3 maja 2007 r. w sprawie
Zawodowych
6 dni w kontekście wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 Bączkowski i inni przeciwko Polsce (skarga nr
września 2014 r. w sprawie o sygn. K 44/12 stawia pod znakiem 1543/06).
zapytania zgodność z Konstytucją projektowanych przepisów.
Rafał
Utrzymanie dotychczasowego czasu pomiędzy terminem
Zieleniewski
zgłoszenia o zamiarze organizacji marszu a datą marszu w
(zgłoszenie w
wysokości 3 dni roboczych
trybie przepisów
ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o
działalności
lobbingowej w
procesie
stanowienia
prawa)
Osoba fizyczna
- Sprecyzowanie zakresu wiadomości, o której mowa w treści art. 5 Uwaga nieuwzględniona
Partia Zieloni
ust. 2.: Organizator marszu zawiadamia organ gminy w taki Uwzględnienie tej uwagi byłoby sprzeczne z
sposób, by wiadomość dotarła do organu najpóźniej na 6 dni, a ideą projektu, którą jest wprowadzenie do
najwcześniej na 30 dni przed datą marszu. Propozycja zastąpienia sytemu prawnego zgromadzeń stacjonarnych,
terminu „wiadomość” terminem „zawiadomienie” z powołaniem które nie podlegają procedurze zgłoszenia
się na art. 7.
zawiadomienia. Obowiązek informacyjny
4
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
- Brak uzasadnienia dla odmowy przez urząd gminy przyjmowania wskazany w art. 21 ust. 1 został określony w
zawiadomienia o zgromadzeniach stacjonarnych w przypadku godzinach – 12 godzin przed planowaną data
zawiadomienia do 3 dni roboczych przed terminem zgromadzenia. zgromadzenia – co wyklucza możliwość
Dla strony społecznej wygodniejszym jest mieć jeden organ informowania o mającym odbyć się
urzędowy do powiadamiania niezależnie od formy zgromadzenia.
zgromadzeniu stacjonarnym organów gmin,
- Sprzeciw wobec wydłużenia czasu pomiędzy terminem zgłoszenia których urzędy pracują zazwyczaj po 8 godzin
o zamiarze organizacji marszu a datą marszu z 3 dni roboczych do przez 5 dni w tygodniu.
6 dni. Nie ma uzasadnienia takiego przedłużenia, argument o
krzyżujących się marszach może dotyczyć wyłącznie krzyżujących
się marszy. W praktyce krzyżowanie się marszy o
antagonistycznym charakterze zdarza się rzadko. Jeśli brak jest
zgłoszenia jakichkolwiek zgromadzeń na trasie proponowanego
marszu to powinno się utrzymać obecnie obowiązujący termin 3
dni roboczych na zgłoszenie marszu.
NSZZ
Projekt w art. 5 ust. 3 przewiduje, iż jeśli planowana trasa marszu Uwaga nieuwzględniona
„Solidarność”
przebiega przez teren więcej niż jednej gminy, w każdej z gmin Projektodawcom nie jest wiadome, aby w
prowadzi się odrębne postepowanie, co prowadzi do mnożenia dotychczasowej
praktyce
stosowania
postepowań administracyjnych, co więcej skutkiem tychże może przepisów ustawy – Prawo o zgromadzeniach
być wydanie różnych decyzji w przedmiocie dopuszczalności wystąpił problem z zgromadzeniem, które
prowadzenia marszu.
miałoby się odbyć na obszarze więcej niż
jednej gminy. Komisja Wspólna Rządu i
Samorządu Terytorialnego opiniując projekt
nie zgłaszała również problemów związanych
z
prowadzeniem
postepowań
administracyjnych w przypadku zgromadzeń
obejmujących teren więcej niż jednej gminy.
Ponadto przepis ten, faktycznie potwierdzając
regulacje zawarte w dzisiaj obowiązującej
5
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
ustawie,
ma
zapobiec
rozszerzeniu
właściwości miejscowej organu gminy na
teren innej gminy w przypadku marszów
planowanych na obszarze więcej niż jednej
gminy.
Ogólnopolskie
Wątpliwości budzą zróżnicowane przepisy dotyczące organu, który Uwaga nieuwzględniona
Porozumienie
winien zostać zawiadomiony o marszu i o zgromadzeniu Przyjęte różnice związane są z zamiarem
Związków
stacjonarnym. Brak jest racjonalnych przyczyn uzasadniających projektodawcy maksymalnego uproszczenia
Zawodowych
przyjęcie takiego rozwiązania.
organizacji zgromadzeń stacjonarnych. Marsz
Nieuzasadnione zróżnicowanie dotyczy również formy i zgromadzenie stacjonarne to dwie różne
zawiadomienia. Organizator marszu zawiadamia o zamiarze jego formy zgromadzeń. Należy podkreślić, że
odbycia pisemnie, za pomocą faksu, ustnie do protokołu lub za zamiar odbycia zgromadzenia stacjonarnego
pomocą środków komunikacji elektronicznej, natomiast organizator nie podlega obowiązkowi zawiadomienia
zgromadzenia stacjonarnego przekazuje informacje telefonicznie.
analogicznego jak w przypadku marszu. Na
organizatorów zgromadzeń stacjonarnych
został nałożony wyłącznie obowiązek
informacyjny. Uwzględnienie przedstawionej
wątpliwości przez ujednolicenie organów,
którym przekazywana jest informacja o
mającym odbyć się zgromadzeniu i
ujednolicenie procedury byłoby sprzeczne z
ideą projektu, którą jest wprowadzenie do
sytemu prawnego zgromadzeń stacjonarnych,
które nie podlegają procedurze wniesienia
zawiadomienia. Obowiązek informacyjny
wskazany w art. 21 ust. 1 został określony w
godzinach – 12 godzin przed planowaną data
zgromadzenia – co wyklucza możliwość
6
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
informowania o mającym odbyć się
zgromadzeniu stacjonarnym organów gmin,
których urzędy pracują zazwyczaj po 8 godzin
przez 5 dni w tygodniu.
4.
art. 6
Helsińska
W praktyce mogą się pojawić problemy ze skutecznością przepisu Uwaga nieuwzględniona
Fundacja Praw
art. 6 ust. 2. W przypadku marszów zgłaszanych w W
dotychczasowej
praktyce
nie
Człowieka
najwcześniejszym możliwym terminie tj. na 30 dni przed datą zarejestrowano tego typu przypadków.
zgromadzenia, może się okazać, że organizatorzy antagonistycznie Wyeliminowaniu
konfliktów
pomiędzy
nastawionych do siebie manifestacji zetrą się w kolejce do urzędu organizatorami
ma
służyć
rozprawa
gminy/miasta gdy obaj/oboje będą chcieli zgłosić zgromadzenie administracyjna.
mające się odbyć w tym samym miejscu i czasie. Powstać może
problem praktyczny, który z tych organizatorów powinien mieć
prawo jako pierwszy do złożenia zawiadomienia o zgromadzeniu
ustnie do protokołu.
5.
art. 7
Fundacja
- Proponowana zmiana: usunąć zapis odnośnie nr PESEL/ Uwaga nieuwzględniona
Normalne Miasto
dokument tożsamości. W przypadku osoby fizycznej organizującej Podawanie numeru PESEL ma zapobiec
Fenomen
zgromadzenie - imię, nazwisko, adres korespondencyjny, nr składaniu zawiadomień z powołaniem się na
telefonu i adres poczty elektronicznej to wystarczające dane dane innych osób. Przewodniczący ponosi
pozwalające się skontaktować z organizatorem. Przewodniczący odpowiedzialność przewidzianą w rozdziale 4
zgromadzenia jest obecny na zgromadzeniu. Organ gminy musi ustawy. Posiadanie numeru PESEL/dokument
mieć możliwość skutecznego skontaktowania się z nim, podawanie tożsamości w razie wszczęcia postepowania w
numeru PESEL jest nieuzasadnione.
sprawie niewywiązania się z obowiązków już
po zakończeniu zgromadzenia umożliwi jego
identyfikację i kontakt z nim.
- Brak jest wyraźnego wskazania o sposobie dostarczenia pisemnej Uwagę uwzględniono
zgody na przyjęcie obowiązków przewodniczącego zgromadzenia
w przypadku składania zawiadomienia o zgromadzeniu na przykład
drogą elektroniczną (wymagany będzie skan, oryginalny dokument
dostarczony
do
organu
gminy,
dokument
podpisany
elektronicznie?) lub drogą ustną.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3518 › Pobierz plik