Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Prawo o notariacie oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Prawo o notariacie oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3516
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Prawo o notariacie oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1137
3516
lobbingową nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem.
Notyfikacja techniczna
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodność projektu z prawem UE
Projekt jest zgodny z prawem UE.
20
DL-414-1/15
Raport z konsultacji społecznych i opiniowania dot. projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego,
ustawy – Prawo o notariacie oraz niektórych innych ustaw (wpisany w wykazie prac Rządu pod nr UC 156)
SN - Sąd Najwyższy
SA Warszawa - Sąd Apelacyjny w Warszawie
SA Szczecin - Sąd Apelacyjny w Szczecinie
SA Gdańsk - Sąd Apelacyjny w Gdańsku
SA Katowice - Sąd Apelacyjny w Katowicach (SR Jastrzębie Zdrój - Sąd Rejonowy w Jastrzębiu Zdroju)
SA Białystok - Sąd Apelacyjny w Białymstoku
KRN - Krajowa Rada Notarialna Warszawa
PG SP - Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa
KRRP - Krajowa Rada Radców Prawnych
KRS – Krajowa Rada Sądownictwa
Lp.
Przepis projektu
Autor uwagi
Treść uwagi
Stanowisko do uwagi
I.
Art. 1. W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 39 otrzymuje brzmienie
1. PG SP
1.
Sugeruje się wskazać na Ad 1- 5
„Art. 39. Powództwo z tytułu dziedziczenia,
wyznaczniki
„miejsca
zwykłego Uwagi nie zostały uwzględnione.
zachowku, jak również z tytułu zapisu,
pobytu", poprzez przejrzyste kryteria Należy wyjaśnić, że zmiana brzmienia
polecenia
oraz
innych
rozrządzeń
wolicjonalne, rodzinne, ekonomiczne, art. 39 i 628 k.p.c. ma na celu
testamentowych wytacza się wyłącznie
ujednolicenie łączników wskazujących na
przed sąd ostatniego miejsca zwykłego
temporalne i inne jeszcze implikujące właściwość miejscową sądu spadku z
uznanie danego miejsca za „miejsce
pobytu spadkodawcy, a jeżeli miejsca
kryteriami, które decydują o istnieniu
jego zwykłego pobytu w
zwykłego pobytu". Można by
Polsce nie da się
to jurysdykcji krajowej w sprawach
ustalić, przed sąd miejsca, w którym
wprowadzić na przykład w drodze spadkowych, i jako taka ma służyć
znajduje się majątek spadkowy lub jego
stosownej modyfikacji art. 25 kc.
zapewnieniu faktycznej skuteczności
część.”;
rozporządzenia.
2. SA
2.
Przyjęcie kategori pojęciowej „Miejsce zwykłego pobytu” (pojęcie
1.
Warszawa
„miejsca zwykłego pobytu" nie licuje z autonomiczne prawa UE, rozumiane jako
pozostałymi przepisami Oddziału 1 miejsce, w którym dana osoba zazwyczaj
rozdziału 2 działu I tytułu I księgi przebywa i w którym znajduje się główne
centrum egzystencji danej osoby, a o
pierwszej kodeksu; termin ten nie jest którym przesądzają przede wszystkim
zdefiniowany w kodeksie i
okoliczności natury faktycznej) występuje
wykorzystuje się go wyłącznie na już obecnie w kodeksie postępowania
potrzeby jurysdykcji krajowej;
cywilnego, przede wszystkim jako łącznik
tymczasem przepis art. 39 k.p.c. ma jurysdykcji, ale także jako łącznik
na względzie wszystkie sprawy w nim właściwości miejscowej sądu (por. art. 41
określone, zazwyczaj bez czynnika k.p.c. dotyczący powództw ze stosunku
transgranicznego.
małżeństwa), więc jego wprowadzenie w
- 1 -
DL-414-1/15
Lp.
Przepis projektu
Autor uwagi
Treść uwagi
Stanowisko do uwagi
omawianym zakresie nie powinno być
3. SA Katowice 3.
Zmiana sposobu ustalania źródłem istotnych problemów (pewne
właściwości sądu spadku zmierzać wskazówki interpretacyjne, jak ustalać
będzie wyłącznie do przedłużenia ostatnie miejsce zwykłego pobytu
postępowania w sprawach spadkodawcy zawierają zresztą motywy
spadkowych i utrudniać będzie obrót 23 i 24 preambuły do rozporządzenia nr
650/2012; na tle zaś szczególnie
prawny – ustalanie właściwości w
skomplikowanych i nietypowych stanów
obecnym stanie prawnym następuje
faktycznych wykładni pojęcia zwykłego
na etapie wstępnym postępowania na
miejsca pobytu spadkodawcy może
podstawie zwykłego badania aktu
dokonać Trybunał Sprawiedliwości Uni
zgonu. Odmiennie w przypadku Europejskiej w procedurze
przyjęcia proponowanej zmiany - prejudycjalnej).
ustalanie właściwości nastąpi dopiero Należy też wskazać, że w kontekście
na rozprawie. Co więcej, ponieważ rozporządzenia nr 650/2012 w zasadzie
Sąd z urzędu zobowiązany jest badać w każdej sprawie spadkowej i tak
właściwość w sprawach określonych niezbędne będzie ustalenie miejsca
zwykłego pobytu spadkodawcy, aby
uri. 39 i art. 628 k.p.c. jako, iż jest to
stwierdzić czy sąd polski posiada
właściwość
wyłączna,
będzie
jurysdykcję w danej sprawie (a także czy
konieczne zarządzenie w tym celu
prawem właściwym jest prawo polskie),
postępowania dowodowego. Owo
więc wprowadzenie ostatniego miejsca
postępowanie dowodowe, zwłaszcza zwykłego pobytu spadkodawcy zamiast
przy braku definicji legalnej „zwykłego ostatniego miejsca zamieszkania także
miejsca
pobytu",
może
rodzić jako łącznika właściwości miejscowej
problemy orzecznicze a przede zredukuje zakres niezbędnych ustaleń w
wszystkim
znacząco
wydłuży sprawach spadkowych (nota bene po
wejściu w życie z dniem 1 marca 2015 r.
pompowanie w wielu sprawach. Nadto
do sądu spadku przesyłane są w celu nowej ustawy z dnia 28 listopada 2014 r.
- Prawo o aktach stanu cywilnego, Dz. U.
ich zarejestrowania oświadczenia o
poz. 1741 ze zm., w akcie zgonu - jego
przyjęciu lub odrzuceniu spadku
odpisie - inaczej niż do tej pory nie jest
składane przed notariuszami (art. 640 już
wskazywane ostatnie miejsce
§ 1 zd. 2 k.p.c), protokoły otwarcia i zamieszkania zmarłego - por. art. 95 ust.
ogłoszenia testamentu sporządzone 1 nowego Prawa o aktach stanu
przez notariuszy (art. 652 zd. 2 k.p.c.) cywilnego).
oraz zaświadczenia o powołaniu na
wykonawcę
testamene- (art. 665 § 2
k.p.c). Wszystkie przesyłane są do
jednego sądu - sądu ostatniego
miejsca zamieszkania spadkodawcy.
- 2 -
DL-414-1/15
Lp.
Przepis projektu
Autor uwagi
Treść uwagi
Stanowisko do uwagi
Jak wskazuje dotychczasowa praktyka
orzecznicza, liczba tego typu
oświadczeń jest coraz większa. Każdy
ze spadkobierców może oświadczenie
spadkowe złożyć u dowolnego w kraju
notariusza. Podobnie u dowolnego
notariuszu można dokonać ot
warcia i
ogłoszenia testamentu.
W zmienionym w sposób
proponowany w projekcie stanie
prawnym, notariusz będzie miał
obowiązek ustalać na podstawie
oświadczenia spadkobiercy miejsce
zwykłego pobytu spadkodawcy - skoro
żaden akt. stanu cywilnego, ani też
inny dokument nie określa tego
miejsca w sposób urzędowy. W
przypadku spadków obciążonych
długami
oświadczenia
spadkowe
składane są przez kilka, kilkanaście a
często przez, kilkadziesiąt różnych
osób po jednym spadkodawcy. Osoby
te bardzo często mieszkają w różnych
częściach kraju. W sytuacji korzystania
przez spadkodawcę
z
różnych
mieszkań, pracy w różnych miejscach,
wskazanie zwykłego miejsca pobytu
spadkodawcy może rodzić także dla-
spadkobierców poważne trudności
zwłaszcza przy braku definicji pojęcia
„zwykły pobyt". Nie ulega wątpliwości,
iż każdy z nich, nawet działając w
dobrej
wierze
może
wskazać
notariuszowi zupełnie inne miejsce
zwykłego pobytu spadkodawcy. W
konsekwencji oświadczeniu spadkowe
dotyczące tego sa
mego spadkodawcy
mogą być przesyłane przez notariuszy
- 3 -
DL-414-1/15
Lp.
Przepis projektu
Autor uwagi
Treść uwagi
Stanowisko do uwagi
do zupełnie różnych sądów w kraju.
Co więcej rejestrowanie w sądzie
spadku
oświadczeń
spadkowych
złożonych u notariusza odbywa się
dotychczas bez wyznaczania
posiedzenia jawnego. W sytuacji zaś
zmiany, koniecznym będzie ustalanie
tej właściwości w drodze zeznań
uczestników
postępowania.
Niezbędnym
będzie
wówczas
odebranie zeznań nie tylko od osoby
składającej
dane
oświadczenie
spadkowe, lecz wszystkich
zainteresowanych wobec możliwych
rozbieżności co do opini każdego
z
tych uczestników, które z miejsc
pobytu spadkodawcy jest owym
miejscem jego „zwykłego pobytu".
Powyższe powoduje, iż sprawy
dotyczące rejestrowania oświadczeń
spadkowych
składanych
przed
notariuszami, których do sadów
rejonowych wpływa z roku na rok
coraz
więcej,
zamiast
na
posiedzeniach
niejawnych
będą
rozpoznawane na rozprawach w
postępowaniu
angażującym
uczestników
postępowania,
skutkującym
koniecznością
ich
wzywania i przesłuchiwania.
W konsekwencji nic tylko
oświadczenia spadkowe dotyczące
tego samego spadkodawcy, protokoły
otwarcia i ogłoszenia ich testamentów,
mogą być przesyłane przez notariuszy
do zupełnie różnych sądów w kraju ale
również różne sądy w jednym czasie
mogą stwierdzać, iż są sądami spadku
- 4 -
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3516 › Pobierz plik