eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o przekazywaniu przez pracodawców środków na sfinansowanie wydatków związanych z ochroną zdrowia pracowników (osobiste konta zabezpieczenia zdrowotnego) oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o przekazywaniu przez pracodawców środków na sfinansowanie wydatków związanych z ochroną zdrowia pracowników (osobiste konta zabezpieczenia zdrowotnego) oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań mających na celu umożliwienie pracodawcom wydatkowania środków na ochronę zdrowia pracowników poprzez przekazanie określonych kwot na odrębny rachunek bankowy pracownika, z którego można będzie wydatkować pieniądze wyłącznie na działania związane z ochroną zdrowia tej osoby oraz jego najbliższej rodziny

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 348
  • Data wpłynięcia: 2012-02-29
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 15 dnia 25-05-2012

348

będzie mógł dotyczyć danego roku kalendarzowego. Wniosek nie będzie wiążący dla
pracodawcy.
Pracodawca, w przypadku akceptacji wniosku, będzie obowiązany przekazać
środki na wskazany przez osobę uprawnioną do korzystania z Funduszu rachunek
bankowy w terminie nie później niż do dnia 20 grudnia danego roku lub
systematycznie co miesiąc począwszy od dnia otwarcia rachunku bankowego.
rodki zgromadzone na rachunku bankowym osoba uprawniona do korzystania
z Funduszu będzie mogła przeznaczyć wyłącznie na:
- opłacanie świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30
sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 i Nr
123, poz. 849),
- zakup leków w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo
farmaceutyczne (Dz. U. 2008 Nr 45, poz. 271, z późn. zm.) przepisanych na receptę,
- zakup wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi lub środków
pomocniczych zleconych przez lekarza.
Powyższe wydatki będą mogły dotyczyć pracownika lub jego małżonka,
zstępnych, wstępnych, powinowatych do II stopnia lub rodzeństwa.
Płatności za powyższe świadczenia będą mogły być dokonywane wyłącznie
przy pomocy karty płatniczej u świadczeniodawców w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (Dz. U. 2008 Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), w aptekach lub
podmiotach prowadzących działalność w zakresie sprzedaży wyrobów medycznych
lub środków pomocniczych.
Bardzo istotne normy wprowadza proponowany art. 7 projektu ustawy,
zgodnie z którym kwoty uzyskane przez pracownika na podstawie ustawy nie będą
zaliczane do jego wynagrodzenia oraz będą wolne od podatku dochodowego od osób
fizycznych. Od kwot uzyskanych przez pracownika na podstawie ustawy nie będą
pobierane składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

10
Z powyższego wynika, że celem projektodawcy jest maksymalizacja środków
przeznaczanych na ochronę zdrowia pracowników i ich rodzin poprzez zwolnienie
kwot otrzymywanych od pracodawców od danin i obciążeń publicznych.
Przewiduje się również, że kwoty wydatkowane przez pracodawców na cele
określone w projekcie ustawy, będą traktowane jako koszt uzyskania przychodu. W
konsekwencji rozwiązania te będą neutralne z punktu widzenia podatkowego.
Dla zapewnienia realizacji powyższych rozwiązań przewiduje się odpowiednie
zmiany w ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz
ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Projekt przewiduje również zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
Prawo bankowe, które w głównej mierze mają na celu wprowadzenie ram prawnych
umożliwiających bankom prowadzenie szczególnych rachunków oszczędnościowo-
rozliczeniowych na potrzeby ochrony zdrowia pracowników oraz zabezpieczenie
przez banki warunków technicznych i organizacyjnych dla prowadzenia tych
rachunków. Przewiduje się również zakaz przyjmowania płatności dokonywanych
przy pomocy karty płatniczej wydanej do tego rachunku przez podmioty do tego
nieuprawnione. Naruszenie tego zakazu będzie skutkowało karą grzywny.
Wprowadzając ustawę o przekazywaniu przez pracodawców środków na
sfinansowanie wydatków związanych z ochroną zdrowia pracowników, bezpośrednio
nie występują jakiekolwiek obciążenia dla budżetu Państwa. Mówiąc o kosztach
przyszłych należy zwrócić uwagę na budżet państwa i nie osiągnięcie przez niego
dochodów z powodu zwolnienia wymienionych w projekcie ustawy kwot z podatku
dochodowego, a także składki ZUS. Łączne obciążenia pracodawcy z tytułu podatku
dochodowego i składki ZUS sięgają 49% kwoty przekazanej pracownikowi z tytułu
wynagrodzenia. Takiej też wysokości dochodów nie osiągnie budżet państwa
zwalniając pracodawcę z podatku dochodowego i składki ZUS. W przypadku
przekazywania środków na ochronę zdrowia pracowników z ZF S i tym samym
zwolnienie pracodawcy z płacenia podatku dochodowego z tego tytułu , budżet

11
państwa nie osiągnie dochodów w wysokości 18% przekazanych środków. Należy
podkreślić , że środki które mogą być przekazane na cel podany w ustawie mogą
osiągnąć wartość 15 mld zł rocznie( przy założeniu, że 15 mln pracowników otrzyma
średnio 1000 zł rocznie na ten cel). rodki te będą mogły być wydatkowane jednak
na ochronę zdrowia, przez co odciąży się budżet Narodowego Funduszu Zdrowia.
Zaletą podanych w ustawie rozwiązań jest przede wszystkim przeznaczenie
tych pieniędzy na ochronę zdrowia pracowników i ich rodzin. W ten sposób może się
ukształtować system oszczędzania i gromadzenia środków przeznaczonych na
ochronę zdrowia.
Warto również podkreślić, iż środki z tak utworzonych i prowadzonych kont
będą wykorzystywane w sposób ściśle określony i w pełni ewidencjonowany. To
pozwoli na uzyskanie przez budżet państwa dochodów z tytułu podatków od każdej
kwoty wydatkowanej przez pracownika na ochronę zdrowia.
Projektowane rozwiązania mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój rynku pracy
poprzez tworzenie nowych miejsc pracy.
Projekt ustawy nie wymaga wydawania aktów wykonawczych. Należy
zakładać, że zgodnie z art. 34 ust. 3 regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu przed
skierowaniem do pierwszego czytania skieruje niniejszy projekt ustawy do
konsultacji w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


12

Warszawa, 16 marca 2012 r.
BAS-WAPEiM-567/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o przekazywaniu przez pracodawców środków
na sfinansowanie wydatków związanych z ochroną zdrowia pracowników
(osobiste konta zabezpieczenia zdrowotnego) oraz o zmianie niektórych
innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jerzy Rębek)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32) sporządza się
następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy

Poselski projekt ustawy o przekazywaniu przez pracodawców środków na
sfinansowanie wydatków związanych z ochroną zdrowia pracowników (osobiste
konta zabezpieczenia zdrowotnego) oraz o zmianie niektórych innych ustaw
stanowi, że pracodawca będzie mógł, z własnej inicjatywy lub na wniosek
pracownika, przekazywać pracownikowi środki na cele związane z ochroną
zdrowia w wysokości nie mniejszej niż 5% i nie przekraczającej 10%
minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Przekazane
kwoty
będą mogły być wykorzystane przez pracownika
wyłącznie na:
1. opłacanie świadczeń zdrowotnych w rozumieniu ustawy z dnia 30
sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14,
poz. 89, ze zm.),
2. zakup leków w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. –
Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, ze zm.)
przepisanych na receptę,
3. zakup wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi lub
środków pomocniczych zleconych przez lekarza.
Płatności za powyższe świadczenia i produkty będą mogły być
dokonywane wyłącznie u świadczeniodawców w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zm.), w aptekach
lub podmiotach prowadzących działalność w zakresie sprzedaży wyrobów
medycznych lub środków pomocniczych oraz w niepublicznych zakładach
opieki zdrowotnej.
Ponadto, projekt przewiduje zmiany w następujących ustawach:
1. z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.
U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, ze zm.),
2. z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.
U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.),
3. z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
(Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, ze zm.),
4. z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz.
1378, ze zm.),
5. z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.
U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, ze zm.).
Należy zwrócić uwagę, że projekt odwołuje się do ustawy o zakładach
opieki zdrowotnej (art. 6 ust. 1 pkt 1 projektu), która została uchylona z dniem 1
lipca 2011 r. Powoduje to, że nie można precyzyjnie ustalić zakresu
przedmiotowego projektu.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych projektem ustawy.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.

IV. Konkluzje


Poselski projekt ustawy o przekazywaniu przez pracodawców środków na
sfinansowanie wydatków związanych z ochroną zdrowia pracowników (osobiste
konta zabezpieczenia zdrowotnego) oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie
jest objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.




Szef Kancelarii Sejmu








Lech Czapla




2
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: