eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3449
  • Data wpłynięcia: 2015-05-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1639

3449

– 9 –
niezwłocznie zawiadomić pisemnie o takim oświadczeniu ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz podmioty, z którymi zawarła umowy
obejmujące takie utwory. Projektowane rozporządzenie określa zasady i tryb
przeprowadzenia konkursu na tę organizację, przy czym zakłada się możliwość wyznaczenia
więcej niż jednej organizacji, zgodnie z art. 3511 ust. 2 pr. aut.

3. Wskazanie różnicy między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym

Projektowane rozporządzenie wraz z regulacją ustawową stworzy nowy stan prawny
w zakresie możliwości korzystania z utworów niedostępnych w obrocie handlowym.

Projektowane rozporządzenie określa tryb przeprowadzania konkursu w celu
wyznaczenia jednej lub więcej organizacji zbiorowego zarządzania uprawnionych do
zawierania umów na korzystanie z utworów niedostępnych w obrocie handlowym. Stosownie
do § 2 konkurs rozpocznie się zamieszczeniem w Biuletynie Informacji Publicznej MKiŹN
ogłoszenia, którego treść określa § 3. Zakres dokumentacji konkursowej określa § 4.
W § 5–17 określa się szczegółowe zasady i tryb działania komisji konkursowej. Przewiduje
się w szczególności obowiązek składania przez członków komisji oświadczeń
o niezachodzeniu okoliczności mogących rzutować na bezstronność i obiektywizm członka
komisji, które to okoliczności zostały wskazane w § 6 projektowanego rozporządzenia.
W § 7 wskazano okoliczności uzasadniające odwołanie członka komisji oraz przypadki,
w których mandat członka komisji wygasa. W § 8–17 projektowanego rozporządzenia określa
się szczegółowy tryb pracy komisji. Komisja będzie oceniać oferty w dwóch etapach. Każdy
z tych etapów będzie się kończył podjęciem stosownej uchwały. W pierwszym etapie oferty
będą badane od strony formalnej, tj. czy spełniają wszystkie kryteria wskazane w ogłoszeniu
o konkursie i dokumentacji konkursowej. W drugim etapie nastąpi natomiast merytoryczna
ocena ofert, z zastosowaniem metody punktowej. Pracami komisji kierować będzie
przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego. Komisja będzie
podejmować uchwały zwykłą większością głosów, przy obowiązkowym quorum 4 członków.
W przypadku równej liczby głosów rozstrzygać będzie głos przewodniczącego lub
odpowiednio jego zastępcy. Po zakończeniu drugiego etapu konkursu komisja sporządza
protokół, który przekazuje ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego. Po otrzymaniu protokołu minister ogłasza wyniki konkursu i wyznacza
– 10 –
organizację, która uzyskała najwyższą liczbę punktów lub kilka organizacji, które uzyskały
kolejno najwyższą liczbę punktów.
W § 19 projektu rozporządzenia przewiduje się, iż projektowane przepisy wejdą
w życie dniem wejścia w życie ustawy z dnia … zmianie ustawy o prawie autorskim
i prawach pokrewnych oraz ustawy o grach hazardowych (Dz. U. z ... poz. …).

4. Ocena zgodności z prawem Unii źuropejskiej

Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Uź.

5. Ocena potrzeby notyfikacji norm i aktów prawnych

Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z pó n. zm.), w związku z tym nie podlega notyfikacji.

6. Ocena potrzeby konsultacji z instytucjami i organami Unii Europejskiej

Projektowane rozporządzenie nie musi być przedstawione instytucjom i organom Unii
Europejskiej ani Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania
konsultacji albo uzgodnienia w rozumieniu § 27 ust. 4 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).

7. Ogłoszenie projektu na stronie BIP

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projektowane rozporządzenie
zostanie udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ="http://bip.mkidn.gov.pl/"oraz w serwisie
„Rządowy Proces Legislacyjny” na stronie Rządowego Centrum Legislacji
(http://legislacja.rcl.gov.pl/).
– 11 –
Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Rozporządzenie Ministra Kultury i Źziedzictwa Narodowego w sprawie
konkursu na organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
uprawnioną do zawierania umów na korzystanie z utworów
ródło
niedostępnych w obrocie handlowym
Inicjatywa własna


Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wykaz prac legislacyjnych MKiDN
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
dot. projektów rozp. – poz. ...
Stanu lub Podsekretarza Stanu
="http://bip.mkidn.gov.pl/"......i
Pan Andrzej Wyrobiec Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury
i Dziedzictwa Narodowego

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pan Karol Kościński Źyrektor Źepartamentu Własności Intelektualnej
i Mediów w Ministerstwie Kultury i Źziedzictwa Narodowego
r. pr. Jacek Barski, +22 4210476

OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Wydanie projektowanego rozporządzenia stanowić będzie wykonanie upoważnienia zawartego w art. 3511 ust. 6 ustawy
z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zgodnie z którym MKiŹN obowiązany jest określić
w drodze rozporządzenia zakres informacji umieszczanych w ogłoszeniu o konkursie na organizację zbiorowego
zarządzania uprawnioną do zawierania umów na korzystanie z utworów niedostępnych w obrocie handlowym, zakres
dokumentacji konkursowej oraz tryb postępowania konkursowego.

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Konkurs będzie przeprowadzać komisja powołana spośród pracowników MKiŹN, w składzie 5-osobowym, pod
kierownictwem przewodniczącego. Z prac komisji będzie sporządzony protokół zawierający m. in. punktową ocenę
poszczególnych ofert. Minister wyznaczy organizację, która uzyska najwyższą liczbę punktów lub kilka organizacji,
które uzyskały kolejno najwyższą liczbę punktów.

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak danych. Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego i jego treść jest zdeterminowana
przepisami polskiej ustawy, w szczególności wytycznymi zawartymi w upoważnieniu ustawowym, tj. art. 3511 ust. 6
ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Biblioteki
9 920 (liczba bibliotek
GUS (raport Źziałalność
Umożliwienie korzystania
publicznych i placówek
instytucji kultury w Polsce
z utworów niedostępnych
informacyjno-
w 2013 r.)
w obrocie handlowym
bibliotecznych w Polsce
wg stanu na 31.12.2013)
Instytucje oświatowe
ok. 14,5 tys. szkół
GUS (raporty: „Oświata
Umożliwienie korzystania
podstawowych, 6,1 tys.
i wychowanie w roku
z utworów niedostępnych
gimnazjów, 10,8 tys. szkół
szkolnym 2012/2013”,
w obrocie handlowym
ponadgimnazjalnych, 2,7
„Szkoły wyższe i ich finanse
tys. szkół policealnych, ok.
w 2012 r.”)
900 szkół artystycznych,
1,7 tys. szkół wyższych
(wg stanu na 31.12.2012)
Instytucje naukowe
284 instytucje naukowe
GUS (raport „Nauka
Umożliwienie korzystania
(instytuty naukowe PAN,
i technika w 2012 r.”)
z utworów niedostępnych
resortowe instytuty
w obrocie handlowym
– 12 –
badawcze, publiczne szkoły
wyższe; wg stanu na
31.12.2012)
Archiwa
Archiwa państwowe

Umożliwienie korzystania
(33 podmioty, w tym
z utworów niedostępnych
Archiwum Główne
w obrocie handlowym
Akt Dawnych, Archiwum
Akt Nowych, Narodowe
Archiwum Cyfrowe
i 30 regionalnych archiwów
państwowych), inne
podmioty tworzące
państwową sieć archiwalną
na podstawie art. 22 ustawy
z dnia 14 lipca 1983 r.
o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach
państwowych, Filmoteka
Narodowa.
Muzea
822 (liczba muzeów
GUS (raport „Źziałalność
Umożliwienie korzystania
i oddziałów muzealnych
instytucji kultury w Polsce
z utworów niedostępnych
w Polsce wg stanu na
w 2013 r.”).
w obrocie handlowym
31.12.2013).
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi oraz
pozostałym organizacjom zrzeszającym podmioty zainteresowane korzystaniem z utworów niedostępnych w handlu.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ródła finansowania
Brak potrzeby finansowania ze ródeł publicznych.
Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie

ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
– 13 –
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z 2014 r.)
rodzina, obywatele oraz
0
0
0
0
0
0
0
gospodarstwa domowe


duże przedsiębiorstwa
Brak
W ujęciu
sektor mikro-, małych
Brak
niepieniężnym
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Brak
gospodarstwa domowe
Niemierzalne

Brak

Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
Brak
ródeł danych

i przyjętych do obliczeń
założeń


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy


9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie mieć wpływu na rynek pracy.


10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:


Omówienie wpływu
Projektowane rozporządzenie nie będzie mieć wpływu na ww. obszary.


strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: