eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uregulowania spraw związanych z rachunkami nieaktywnymi , tzw. ?rachunki uśpione?, na których w ciągu dwóch lat nie dokonano żadnych obrotów poza dopisywaniem odsetek, a także wprowadzenia rozwiązań, które ułatwią następcom prawnym uzyskanie wpłat należnych im z tytułu spadkobranie środków pieniężnych znajdujących się na tych rachunkach

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3434
  • Data wpłynięcia: 2015-03-23
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3434

– 17 –
z wynikami oceny ex post proponowanych rozwiązań jest warunkiem odpowiedzialnego
tworzenia prawa. Niewykluczone, że przedstawiona ocena mogłaby się stać przyczynkiem do
modyfikacji rozwiązań, np. rozszerzenia ich na inne instytucje rynku finansowego
i oferowane przez nie produkty finansowe.

3.
Założenia podstawowych aktów wykonawczych
Dodawany do ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym art. 41a ust. 6 formułuje
delegację dla ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do określenia, w drodze
rozporządzenia:
1)
sposobu prowadzenia Centralnej informacji,
2)
sposobu współdziałania podmiotów, które przekazują informacje do Centralnej
informacji, a także sposobu przekazywania tych informacji,
3)
rodzaju lub zakresu informacji przekazywanych do Centralnej informacji,
4)
sposobu i zakresu przetwarzania informacji przekazanych do Centralnej informacji,
5)
wysokości opłaty za udostępnienie zbiorczej informacji oraz sposobu jej wnoszenia.
Celem rozporządzania będzie przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa informacji
przetwarzanych w ramach Centralnej informacji (w szczególności ochrona przed
nieuprawnionym dostępem do tych informacji oraz przed ich nieuprawnionym ujawnieniem)
oraz zagwarantowanie, że opłata za udostępnienie zbiorczej informacji odzwierciedlała
będzie rzeczywisty koszt jej wygenerowania.
Rozporządzenie będzie uwzględniać prowadzenie Centralnej informacji w systemie
teleinformatycznym. Informacje będą przekazywane przez banki i SKOK do Centralnej
informacji oraz przekazywane z Centralnej informacji do banków, SKOK lub Krajowej
Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej, zwanej dalej „Kasą Krajową”, w postaci
elektronicznej, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, na warunkach
określonych pomiędzy Funduszem oraz odpowiednio bankiem, spółdzielczą kasą
oszczędnościowo-kredytową oraz Kasą Krajową. Rozporządzenie będzie obligować Fundusz
do udostępnienia w sieci Internet aplikacji, umożliwiającej przesyłanie plików kanałem
wykorzystującym protokół SSL. Informacje, o których mowa w art. 92ba ust. 1 ustawy –
Prawo bankowe oraz w art. 13d ust. 1 ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-
kredytowych będą przekazywane do Funduszu w dokumentach elektronicznych w formacie
XML zgodnych ze schematem XSD. Rozporządzenie określi szczegółowe uwarunkowania
– 18 –
organizacyjno-techniczne, które powinny być spełnione przy przekazywaniu informacji do
i z Centralnej informacji.
Rozporządzenie określi ponadto szczegółowy zakres i strukturę informacji
przekazywanych do i z Centralnej informacji, a także zakres i sposób przetwarzania danych
przez Centralną informację. Zakłada się, że Centralna informacja nie będzie w sposób trwały
gromadzić informacji przekazywanych do niej przez banki, SKOK oraz Kasę Krajową.
Centralna informacja będzie uprawniona do gromadzenia danych wyłącznie na potrzeby
wygenerowania zbiorczej informacji, a następnie będzie zobligowana do usunięcia informacji
ze swoich zasobów.
Mając na uwadze, że w projekcie ustawy przewidziano odpłatność zarówno za
dostarczenie, jak i udostępnienie zbiorczej informacji, rozporządzenie będzie określało
maksymalną wysokość opłaty za udostępnienie zbiorczej informacji. Opłata z tego tytułu nie
będzie mogła być wyższa niż koszt wygenerowania informacji. Wysokość opłaty
za dostarczenie zbiorczej informacji będą określały banki i SKOK, przy czym w tę opłatę
banki i SKOK będą wkalkulowywały opłatę za udostępnienie zbiorczej informacji, którą
uiszczać będą na rzecz Funduszu. W założeniu projektodawców opłata za dostarczenie
informacji będzie de facto dzielona pomiędzy bank, SKOK lub Kasę Krajową, które wystąpią
do Centralnej informacji o wygenerowanie zbiorczej informacji, a Fundusz prowadzący
Centralną informację. Zakłada się, że opłata za udostępnienie zbiorczej informacji stanowiła
będzie 70% opłaty za dostarczenie informacji. Trzeba przy tym pamiętać, że to Fundusz
prowadzący Centralną informację będzie wykonywał większość czynności związanych
z wygenerowaniem zbiorczej informacji, tj. występował z zapytaniami do banków oraz
SKOK, zbierał informacje, zestawiał je w dokument zbiorczy oraz przekazywał zbiorczą
informację do właściwej instytucji w celu jej dostarczenia uprawnionemu. Zakłada się, iż
opłata za udostępnianie zbiorczej informacji będzie wnoszona na wskazany w umowie
między Funduszem, a instytucją finansową rachunek bankowy Funduszu w terminach
wynikających z tej umowy. Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany w ramach
konsultacji publicznych z Funduszem, Związkiem Banków Polskich oraz Kasą Krajową.
Dodawany do ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym art. 41b ust. 3 formułuje
delegację dla ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do określenia, w drodze
rozporządzenia, sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia Funduszu z tytułu zarządzania
funduszem środków nieodebranych. Wysokość wynagrodzenia Funduszu będzie uzależniona
– 19 –
od wartości środków nieodebranych z funduszu w roku, za który ustalane jest wynagrodzenie.
Zakłada się, iż wynagrodzenie Funduszu, ustalane w stosunku rocznym, na koniec danego
roku kalendarzowego, będzie wynosiło nie więcej niż 1% środków nieodebranych w tym
roku. Niemniej nie można wykluczyć, iż ten procent będzie większy. Przyjęcie takiej
koncepcji umożliwi dostosowanie wysokości wynagrodzenia do rzeczywistych kosztów
ponoszonych przez Fundusz. Można bowiem założyć, że im większa będzie pula środków
zdeponowanych w funduszu środków nieodebranych tym większe będą koszty zarządzania
funduszem. Określenie mechanizmu ustalenia wysokości wynagrodzenia Funduszu
w rozporządzeniu, pozwoli dostosować wynagrodzenie Funduszu do zmieniającego się stanu
faktycznego, a tym samym uniknąć sytuacji, w której wynagrodzenie ukształtowane byłoby
na zbyt niskim lub zbyt wysokim poziomie. Ustalając wysokość wynagrodzenia Funduszu
minister właściwy do spraw instytucji finansowych będzie uwzględniał rzeczywiste koszty
związane z zarządzaniem funduszem środków nieodebranych. Trzeba mieć na względzie, że
Fundusz nie powinien zarabiać na prowadzeniu funduszu środków nieodebranych. W celu
zapewnienia Radzie Ministrów (a tym samym ministrowi właściwemu do spraw instytucji
finansowych) pełnej wiedzy o wysokości środków funduszu środków nieodebranych na
Fundusz zostanie nałożony obowiązek sprawozdawczy. Do art. 17 ustawy o Bankowym
Funduszu Gwarancyjnym dodany zostanie ust. 3a przewidujący, iż odrębną część
sprawozdania z działalności Funduszu stanowić będzie sprawozdanie o wysokości środków
funduszu środków nieodebranych, w tym wysokości środków przekazanych na fundusz,
wysokości środków wypłaconych z funduszu oraz przychodach z tytułu lokat środków tego
funduszu. Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany w ramach konsultacji publicznych
z Funduszem.
Rozporządzenia muszą wejść w życie z dniem wejścia w życie przepisów
upoważniających.
Powyższe założenia zostały skonsultowane z Ministrem Finansów.

4.
Konsultacje
Na etapie analizy potrzeby wprowadzenia regulacji, a także powstawania koncepcji
regulacji i jej założeń przeprowadzono wstępne konsultacje ze środowiskiem naukowym,
bankowym (Związek Banków Polskich), KNF, GIODO, resortem finansów oraz resortem
sprawiedliwości.
– 20 –

W trakcie prac nad projektem o wyrażenie opinii zostali poproszeni:
1)
Minister Sprawiedliwości;
2)
Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego;
3)
Minister Finansów;
4)
Minister Spraw Wewnętrznych;
5)
Krajowa Rada Sądownictwa;
6)
Sąd Najwyższy;
7)
Naczelna Rada Adwokacka;
8)
Krajowa Rada Radców Prawnych;
9)
Krajowa Rada Notarialna;
10) Helsińska Fundacji Praw Człowieka;
11) Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa;
12) Minister Skarbu Państwa;
13) Stowarzyszenie Sędziów Polskich IUSTITIA;
14) Komisja Nadzoru Finansowego;
15) Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych;
16) Związek Banków Polskich;
17) Bank Gospodarstwa Krajowego;
18) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
19) Federacja Konsumentów;
20) Bankowy Fundusz Gwarancyjny;
21) Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa;
22) Krajowa Izba Rozliczeniowa;
23) Stowarzyszenie Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce.

Opinie przedstawili:
1)
Sąd Najwyższy (nie uznał za celowe opiniowania projektu);
2)
Krajowa Rada Sądownictwa (uwzględniono uwagi);
3)
Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa (uwzględniono uwagi);
4)
Krajowa Izba Rozliczeniowa (część uwag uwzględniono);
5)
Krajowa Rada Notarialna;
6)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (poparł cel projektu; część uwag
uwzględniono);
7)
Bank Gospodarstwa Krajowego (część uwag uwzględniono);
– 21 –
8)
Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa;
9)
Związek Banków Polskich (część uwag uwzględniono);
10) Komisja Nadzoru Finansowego (część uwag uwzględniono);
11) Minister Sprawiedliwości (pozytywnie ocenił inicjatywę Senatorów);
12) Minister Finansów (pozytywnie ocenił inicjatywę Senatorów);
13) Bankowy Fundusz Gwarancyjny (wyraził pozytywną ocenę w odniesieniu do projektu;
uwzględniono uwagę);
14) Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego (część uwag uwzględniono);
15) Minister Spraw Wewnętrznych (uwzględniono uwagi związane z dostępem do rejestru
PESEL);
16) Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (nie zgłosił zastrzeżeń);
17) Minister Skarbu Państwa (nie zgłosił uwag do projektu);
18) Helsińska Fundacja Praw Człowieka (nie zgłosiła uwag do projektu).
Dodatkowo w trakcie I czytania projektu ustawy pozytywne opinie w odniesieniu do
projektu wyrazili Minister Pracy i Polityki Społecznej oraz Stowarzyszenie Akademia
Rozwoju Filantropii w Polsce.
W opiniach (KNF, Krajowej Izby Rozliczeniowej i Ministra Spraw Wewnętrznych)
sugerowano objęcie zakresem regulacji również rachunków i produktów rynku finansowego,
innych niż rachunki bankowe osób fizycznych niezwiązane z prowadzoną działalnością
gospodarczą i imienne rachunki członków SKOK. Projektodawcy zdecydowali się ograniczyć
zakres regulacji wyłącznie do rachunków osób fizycznych, ponieważ w przypadku innych
produktów rynku finansowego problemu dostępu do środków po spadkobiercy nie
zidentyfikowano. Ingerencja w porządek prawny powinna być ograniczona wyłącznie do
sfery wymagającej interwencji prawodawcy.
Celem projektodawców nie było dublowanie prac powołanego przez Ministra Spraw
Wewnętrznych Zespołu Eksperckiego do spraw opracowania propozycji mechanizmów
efektywnego odzyskiwania, ewidencjonowania oraz zarządzania zabezpieczonym mieniem
pochodzącym z przestępstwa, który opracował propozycję regulacji określającej m.in. zasady
gromadzenia i dostępu do informacji o rachunkach bankowych. Wolą projektodawców nie
jest bowiem stworzenie bazy danych o rachunkach, ale systemu teleinformatycznego
służącego szybkiej wymianie informacji pomiędzy instytucjami rynku finansowego w celu
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: