eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m. im. usprawnienia procesu wnioskowania, ustalania i przyznawania świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej poprzez modyfikację w zakresie działań wykonywanych przez organy uczestniczące w procesie przyznawania świadczeń

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3428
  • Data wpłynięcia: 2015-05-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1359

3428

świadczenia, określonym w ustawie organom i podmiotom w celu weryfikacji
danych osobowych w ramach realizacji świadczeń rodzinnych, świadczeń
z funduszu alimentacyjnego i świadczeń z pomocy społecznej.
IV. Ustawa o pomocy społecznej:
1) Dodane zostaną nowe przepisy dotyczące funkcjonowania rejestru centralnego
prowadzonego przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia
społecznego, o którym mowa w art. 23 ust. 4a ww. ustawy. Zmiany te polegają
na uregulowaniu:
a) szczegółowego zakresu informacji gromadzonych w rejestrze centralnym,
które będą podzielone na informacje zanonimizowane i niezanonimizowane,
b) zasad udostępniania, zawartych w rejestrze centralnym, informacji
niezanonimizowanych określonym w ustawie organom i podmiotom w celu
weryfikacji danych w ramach realizacji świadczeń z pomocy społecznej,
świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
c) okresów przechowywania informacji niezanonimizowanych w rejestrze
centralnym i obowiązku ich usuwania po upływie tych okresów.
2) Zostaną
uregulowane zasady przeprowadzania rodzinnego wywiadu
środowiskowego za pomocą elektronicznego kwestionariusza tego wywiadu.
3) Doprecyzowany zostanie art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej, w tym zwłaszcza uszczegółowiony zostanie katalog
podmiotów, do których pracownik socjalny lub kierownik ośrodka pomocy
społecznej mogą wystąpić z wnioskiem o udzielenie informacji, które mają
znaczenie dla rozstrzygnięcia o przyznaniu lub wysokości świadczeń z pomocy
społecznej, dla ustalenia wysokości odpłatności za świadczenia z pomocy
społecznej lub dla weryfikacji uprawnień do świadczeń z pomocy społecznej,
wysokości tych świadczeń lub odpłatności za te świadczenia. W obecnym stanie
prawnym są to sądy, organy i jednostki organizacyjne. Po wprowadzeniu zmian
w tym katalogu znajdą się: jednostki sektora finansów publicznych, w tym sądy,
Policja, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia
Społecznego i organy administracji publicznej, a także kuratorzy sądowi,
pracodawcy, podmioty wykonujące działalność leczniczą, przedszkola, szkoły,
placówki, poradnie i ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 1–7 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572,
z późn. zm.), szkoły wyższe, organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3
13
ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 tej ustawy.
4) Przesądzone zostanie ustawowo, że sprawozdawczość z realizacji ustawy z dnia
12 marca 2004 r. o pomocy społecznej będzie sporządzana i przekazywana przez
samorządy wojewodom oraz przez wojewodów ministrowi właściwemu do
spraw zabezpieczenia społecznego tylko w formie dokumentu elektronicznego.
V. Ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów:
Uregulowane zostaną zasady sporządzania i przekazywania sprawozdań rzeczowo-
-finansowych z realizacji zadań określonych w tej ustawie przez organy realizujące
zasiłki dla opiekunów wojewodzie oraz przez wojewodę ministrowi właściwemu do
spraw rodziny. Przekazywanie sprawozdań odbywać się będzie za pomocą systemów
teleinformatycznych. Wzory i sposób sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych
z realizacji zadań określonych w ustawie oraz terminy i sposób ich przekazywania
określi minister właściwy do spraw rodziny w drodze rozporządzenia.
VI. Ustawa o Karcie Dużej Rodziny:
Obecnie czynności związane z realizacją ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie
Dużej Rodziny wykonywane są za pomocą systemu teleinformatycznego dostarczonego
przez podmiot, który zapewnia produkcję blankietów Kart Dużej Rodziny,
personalizację blankietów Kart Dużej Rodziny oraz dystrybucję Kart Dużej Rodziny.
Od 1 stycznia 2016 r. system teleinformatyczny zapewni minister właściwy do spraw
rodziny w ramach projektu wytworzonego w ramach Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego - projekt pt. System ulg i bonifikat skierowanych do rodzin
wielodzietnych, certyfikowany spersonalizowaną, bezpieczną Kartą Dużej Rodziny.
Projektowane niniejszą ustawą zmiany przewidują, że wniosek o przyznanie Karty
Dużej Rodziny składany w postaci elektronicznej, analogicznie do przypadku
wniosków o świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego, może być
składany wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego utworzonego
i prowadzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny.
Problematyka regulowana w ustawie jest zgodna z przepisami prawa Unii Europejskiej
i nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej.
14
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października
2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) oraz na stronie internetowej
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z
późn. zm.).
15
Data sporządzenia
Nazwa projektu
20 kwietnia 2015 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz
niektórych innych ustaw
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Nr w wykazie prac:

UD 166
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Podsekretarz Stanu – Radosław Mleczko
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Remigiusz Stępień – Departament Polityki Rodzinnej tel. 22 5290664
Zbigniew Wasiak – Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób
Niepełnosprawnych tel. 22 5290636

Marcin Chrapek – Departament Pomocy i Integracji Społecznej
tel. 22 6611291
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Konieczność koordynacji działań wykonywanych przez organy uczestniczące w procesie przyznawania świadczeń rodzinnych,
świadczeń z funduszu alimentacyjnego i świadczeń z pomocy społecznej oraz ustalania statusu osoby niepełnosprawnej,
zmniejszenie biurokracji w stosunku do instytucji publicznych i barier administracyjnych w stosunku do obywateli, a co za tym
idzie również zmniejszenie kosztów związanych z realizacją zadań publicznych oraz podniesienie jakości ich realizacji.

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

Rozwiązania zawarte w projekcie mają na celu zinformatyzowanie działań w zakresie świadczeń rodzinnych i świadczeń
z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń z pomocy społecznej, tj.
– Platforma Informacyjno-Usługowa umożliwi załatwienie sprawy przez obywatela w urzędzie przez Internet (np. złożenie
wniosku – w 2018 r. ok 20% wniosków), jak również dokonanie skutecznego doręczenia pism przez organ (np. decyzja w postaci
elektronicznej),
– Platforma Integracyjna umożliwi pozyskiwanie informacji niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych i świadczeń
z funduszu alimentacyjnego w formie elektronicznej bezpośrednio na poziomie organ – organ, co zmniejszy obciążenia
administracyjne związane z pozyskaniem zaświadczeń o dochodach dla ok. 600 tys. wnioskodawców i zaświadczeń z Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych (760,5 tys.) i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (83,5 tys.) – co w znacznym stopniu
przyspieszy wydawanie decyzji,
– Centralna Baza Beneficjentów pozwoli na weryfikację danych o wnioskodawcach i świadczeniobiorcach świadczeń rodzinnych
oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz o dłużnikach alimentacyjnych, co zmniejszy strumień środków publicznych
kierowanych do osób niespełniających warunków określonych w ustawach oraz zwiększy stopień ściągalności należności od
dłużnika alimentacyjnego z tytułu wypłacania osobie uprawnionej do świadczeń z funduszu alimentacyjnego poprzez cyfryzację
przepływu informacji między organami.

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?

Projekt wpisuje się w realizację inicjatyw przewodnich Strategii Europa 2020, tj. Europejska Agenda Cyfrowa i Unia Innowacji
w zakresie budowania e-usług dla obywateli oraz otwartej i przejrzystej e-administracji. Jak wynika z informacji z badania
Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego e-administracji (E-Government Survey 2012), Polska zajmuje 46 pozycję
(strona 128 opracowania) w zakresie usług świadczonych drogą internetową na III poziomie zaawansowania (dwustronna wymiana
formularzy z uwierzytelnieniem podmiotów). Przed nami są takie kraje, jak: Irlandia, Cypr, Gruzja, Malta, Chorwacja, Słowenia,
Węgry, Litwa, Meksyk, Kazachstan, Estonia.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
obywatele
ok. 800 tys.
sprawozdanie z zakresu
korzyści
(oszczędności)
będą
świadczeniobiorców
wykonywania
zadań
ze skutkiem braku konieczności udania
świadczeń rodzinnych świadczeń rodzinnych oraz się przez obywatela do organu
i świadczeń z funduszu realizacji ustawy o pomocy właściwego
w celu pobrania
alimentacyjnego
(dla osobom uprawnionym do
wniosków o ustalenie prawa do
2015 r.) oraz ok. 8 tys. alimentów
świadczeń, ich wypełnienia i złożenia
świadczeniobiorców
dla celów świadczeniowych, a także
świadczeń rodzinnych
braku
konieczności
pozyskania

ustalonych na
stosownych zaświadczeń dla celów
podstawie przepisów
świadczeniowych z innych organów
o koordynacji
(Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
systemów
Urzędy
Skarbowe).
Ponadto
zabezpieczenia
pozyskiwanie informacji z innych
społecznego
systemów na rzecz Zespołów do
osoby niepełnosprawne
ok. 838 tys. osób dane
Biura Pełnomocnika spraw orzeczeń o niepełnosprawności
niepełnosprawnych
Rządu
ds.
Osób spowoduje podwyższenie jakości
(tyle wydano w 2012 r. Niepełnosprawnych
orzekania o niepełnosprawności oraz
orzeczeń
zmniejszenie obciążeń dla obywatela,
o niepełnosprawności)
gdyż informacje potrzebne do
wydania orzeczeń będą pozyskiwane
z innych rejestrów referencyjnych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy został przesłany na podstawie art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 90,
poz. 759) do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także do konsultacji z następującymi
partnerami społecznymi:
1) na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167) do:
a) Forum Związków Zawodowych,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
c) NSZZ ,,Solidarność”;
2) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.)
do:
a) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Konfederacji Lewiatan,
c) Związku Rzemiosła Polskiego,
d) Związku Pracodawców Business Centre Club.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
budżet państwa
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
JST
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
pozostałe
jednostki











(oddzielnie)
Wydatki ogółem
-15,7
-72,4 -77,4
-79,8
-83,2
-86,6
-89,9
-93,3
-96,7
-96,5
-96,3
-887,8
budżet państwa
-7,3
-51,1 -56,4
-59,2
-62,6
-66,0
-69,3
-72,7
-76,1
-75,9
-75,7
-674,5
JST
-2,2
-15,5 -15,5
-15,5
-15,5
-15,5
-15,5
-15,5
-15,5
-15,5
-15,5
-157,2
pozostałe
jednostki -6,2 -5,8
-5,5
-5,1
-5,1
-5,1
-5,1
-5,1
-5,1
-5,1
-5,1
-58,3
(oddzielnie – ZUS,
KRUS)
Saldo ogółem
15,7 72,4
77,4
79,8
83,2
86,6
89,9
93,3
96,7
96,5
96,3
887,8
budżet państwa
7,3 51,1
56,4
59,2
62,6
66,0
69,3
72,7
76,1
75,9
75,7
674,5
JST
2,2 15,5
15,5
15,5
15,5
15,5
15,5
15,5
15,5
15,5
15,5
157,2
pozostałe
jednostki
6,2 5,8
5,5
5,1
5,1
5,1
5,1
5,1
5,1
5,1
5,1
58,3
(oddzielnie)
Wydatki konieczne do poniesienia przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w latach 2015–2025
w tys. zł wraz ze wskazaniem konkretnego celu ich przeznaczenia (uwzględniające środki konieczne
do zabezpieczenia w projekcie ustawy budżetowej):
Źródła finansowania

2015 r.
2016 r.
2017 r.
2018 r.
2019 r.
Oprogramowanie narzędziowe
1 750
2 800
2 870
2 939
3 009
Utrzymanie aplikacji
250
250
256
262
269
17
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: