Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy m. im. usprawnienia procesu wnioskowania, ustalania i przyznawania świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej poprzez modyfikację w zakresie działań wykonywanych przez organy uczestniczące w procesie przyznawania świadczeń
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3428
- Data wpłynięcia: 2015-05-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1359
3428
UZASADNIENIE
Rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz
wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu
alimentacyjnego realizuje upoważnienie ustawowe, zawarte w art. 15 ust. 9 ustawy z dnia
7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1228, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu
oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń
z funduszu alimentacyjnego (Dz. U. Nr 123, poz. 836 oraz z 2011 r. Nr 298, poz. 1770), które
utraci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 10 ustawy
z dnia … o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. …).
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika między innymi z obowiązku
określenia nowego katalogu wymaganych dokumentów (zaświadczeń i oświadczeń),
niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, w związku ze
znowelizowanym art. 15 ust. 4 i dodanym art. 15a ustawy. Na mocy wprowadzonych zmian
osoba ubiegająca się o ustalenie prawa do świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie będzie
zobowiązana do dołączenia następujących dokumentów:
a) zaświadczenia z urzędu skarbowego albo oświadczenia członków rodziny o dochodzie
podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach
określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.),
b) orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności,
c) zaświadczenia albo oświadczenia członków rodziny zawierające informację
o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne w roku kalendarzowym
poprzedzającym okres świadczeniowy.
Powyższe dane organ właściwy realizujący świadczenia z funduszu alimentacyjnego
będzie zobowiązany pozyskać samodzielnie od innych organów realizujących zadania
publiczne (w formie papierowej lub elektronicznej).
W związku z powyższym nie zachodzi również konieczność określenia
w rozporządzeniu wzorów ww. dokumentów.
– 26 –
Wprowadzony został także nowy załącznik (w stosunku do dotychczas
obowiązującego rozporządzenia) określający wzór oświadczenia o uczęszczaniu osoby
uprawnionej do szkoły lub szkoły wyższej. Wymóg określenia wzoru takiego oświadczenia
wynika z art. 15 ust. 4 pkt 3 lit. d. ustawy.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Problematyka regulowana w projekcie rozporządzenia jest zgodna z przepisami prawa
Unii Europejskiej i nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych,
określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów
technicznych.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
– 27 –
Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sposobu 24 kwietnia 2015 r.
i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku,
zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu Źródło:
alimentacyjnego.
art. 15 ust. 9 ustawy z dnia
7 września 2007 r. o pomocy osobom
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
uprawnionym do alimentów (Dz. U.
Wiodące: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
z 2012 r. poz. 1228, z późn. zm.).
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac Ministra Pracy
Stanu lub Podsekretarza Stanu
i Polityki Społecznej:
Elżbieta Seredyn – Podsekretarz Stanu w MPiPS
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Aleksandra Brodzka-Jędrzejczak, tel. 22 529 06 69
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku,
zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego realizuje upoważnienie
ustawowe, zawarte w art. 15 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1228, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 lipca 2010 r.
w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń
o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego (Dz. U. Nr 123, poz. 836 oraz z 2011 r. Nr 298,
poz. 1770), które utraci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 10 ustawy z dnia
… o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika między innymi z obowiązku określenia nowego katalogu
wymaganych dokumentów (zaświadczeń i oświadczeń), niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń z funduszu
alimentacyjnego, w związku ze znowelizowanym art. 15 ust. 4 i dodanym art. 15a ustawy. Na mocy wprowadzonych
zmian osoba ubiegająca się o ustalenie prawa do świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie będzie zobowiązana do
dołączenia następujących dokumentów:
a) zaświadczenia z urzędu skarbowego albo oświadczenia członków rodziny o dochodzie podlegającym
opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361,
z późn. zm.),
b) orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności,
c) zaświadczenia albo oświadczenia członków rodziny zawierające informację o wysokości składek na
ubezpieczenie zdrowotne w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy.
Powyższe dane organ właściwy realizujący świadczenia z funduszu alimentacyjnego będzie zobowiązany pozyskać
samodzielnie od innych organów realizujących zadania publiczne (w formie papierowej lub elektronicznej).
W związku z powyższym nie zachodzi również konieczność określenia w rozporządzeniu wzorów ww. dokumentów.
Wprowadzony został także nowy załącznik (w stosunku do dotychczas obowiązującego rozporządzenia) określający
wzór oświadczenia o uczęszczaniu osoby uprawnionej do szkoły lub szkoły wyższej. Wymóg określenia wzoru
takiego oświadczenia wynika z art. 15 ust 4 pkt 3 lit. d. ustawy.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmioty realizujące
Ok. 2500 gmin oraz
Dane administracyjne oraz dane ze
Nałożenie na organ
ustawę, czyli urzędy
ośrodków pomocy
sprawozdań rzeczowo-finansowych
właściwy
gmin/miast oraz ośrodki społecznej, 330 tys.
z realizacji zadań przewidzianych
obowiązku pozyskania
pomocy społecznej.
osób uprawnionych do w ustawie o pomocy dla osób
danych z urzędów
Obywatele uprawnienie
świadczeń z funduszu uprawnionych do świadczeń
skarbowych, danych
do świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
z funduszu alimentacyjnego.
o niepełnosprawności
alimentacyjnego.
oraz danych o składkach
na ubezpieczenie
– 28 –
zdrowotne samodzielnie
od innych organów
realizujących zadania
publiczne (w formie
papierowej lub
elektronicznej).
Zmniejszenie obciążeń
administracyjnych
ciążących na obywatelu
związanych ze
zniesieniem obowiązku
przedstawienia
zaświadczenia z urzędu
skarbowego albo
oświadczenia członków
rodziny o dochodzie
podlegającym
opodatkowaniu
podatkiem dochodowym
od osób, orzeczenia
o niepełnosprawności
albo o umiarkowanym lub
znacznym stopniu
niepełnosprawności,
zaświadczenia albo
oświadczenia członków
rodziny zawierające
informację o wysokości
składek na ubezpieczenie
zdrowotne w roku
kalendarzowym
poprzedzającym okres
zasiłkowy.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany, na podstawie art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii
Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759), do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie nie zostanie przesłane do konsultacji z partnerami społecznymi bowiem nie dotyczy
zakresu zadań związków zawodowych ani organizacji pracodawców.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
z … r.)
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ogółem
budżet
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
państwa
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(ZUS)
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(NFZ)
Wydatki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ogółem
– 29 –
budżet
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
państwa
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(ZUS)
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(NFZ)
Źródła
finansowania
Dodatkowe Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na zwiększenie wydatków lub zmniejszenie
informacje,
dochodów jednostek sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek
w tym
samorządu terytorialnego.
wskazanie
źródeł
danych
i przyjętych
do
obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe
małych i średnich
z … r.)
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
informacje, w tym i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli
wskazanie źródeł i gospodarstwa domowe.
danych
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3428 › Pobierz plik