eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy m. im. usprawnienia procesu wnioskowania, ustalania i przyznawania świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej poprzez modyfikację w zakresie działań wykonywanych przez organy uczestniczące w procesie przyznawania świadczeń

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3428
  • Data wpłynięcia: 2015-05-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1359

3428

U Z A S A D N I E N I E

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sprawozdań
rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych realizuje
upoważnienie zawarte w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach
rodzinnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 114). Rozporządzenie ma na celu uzyskanie niezbędnego
zakresu informacji pozwalających na trafną alokację środków pomiędzy podmioty realizujące
świadczenia.
Rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych
z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych (Dz. U. poz. 441), które utraci moc
z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 10 ustawy z dnia …
o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian art. 33 ustawy
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych wprowadzonych ww. nowelizacją,
polegających na doprecyzowaniu trybu przekazywania sprawozdań rzeczowo-finansowych
z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych. Dotychczas sprawozdania te były
przekazywane przez gminy/samorząd województwa ministrowi właściwemu do spraw
rodziny za pośrednictwem wojewody. Na mocy wprowadzonych zmian sprawozdania będą
przekazywane przez gminy/samorząd województwa wojewodzie, który następnie będzie
sporządzał sprawozdanie zbiorcze. Sprawozdanie zbiorcze będzie przekazywane ministrowi
właściwemu do spraw rodziny.
Ponieważ ww. zmiana ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
miała na celu wyłącznie doprecyzowanie trybu przekazywania sprawozdań rzeczowo-
finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych, załączniki do
rozporządzenia,
w stosunku do dotychczasowego rozporządzenia, nie uległy zmianie.
Jednocześnie, zgodnie z przepisami przejściowymi, przepisy rozporządzenia będą
miały zastosowanie do sporządzania sprawozdań począwszy od sprawozdań za I kwartał
2016 r.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
– 31 –

Problematyka regulowana w projekcie rozporządzenia jest zgodna z przepisami prawa
Unii Europejskiej i nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych,
określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych

(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów
technicznych.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).


– 32 –

Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie 24 kwietnia 2015 r.
sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu
świadczeń rodzinnych.
Źródło:

art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2015 r.
Wiodące: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
poz. 114).


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac Ministra Pracy i Polityki
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Społecznej:
Elżbieta Seredyn – Podsekretarz Stanu w MPiPS

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Aleksandra Brodzka-Jędrzejczak, tel. 22 529 06 69

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych
z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych realizuje upoważnienie zawarte w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 114). Rozporządzenie ma na celu uzyskanie
niezbędnego zakresu informacji pozwalających na trafną alokację środków pomiędzy podmioty realizujące świadczenia.
Rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 kwietnia 2013 r.
w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych (Dz. U. poz. 441),
które utraci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 10 ustawy z dnia … o zmianie
ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian art. 33 ustawy 28 listopada 2003 r. o świadczeniach
rodzinnych wprowadzonych ww. nowelizacją, polegających na doprecyzowaniu trybu przekazywania sprawozdań
rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Dotychczas sprawozdania rzeczowo-finansowe z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych były
przekazywane przez gminy/samorząd województwa ministrowi właściwemu do spraw rodziny za pośrednictwem
wojewody. Na mocy wprowadzonych zmian sprawozdania będą przekazywane przez gminy/samorząd województwa
wojewodzie, który następnie będzie sporządzał sprawozdanie zbiorcze. Sprawozdanie zbiorcze będzie przekazywane
ministrowi właściwemu do spraw rodziny.
Ponieważ ww. zmiana ustawy miała na celu wyłącznie doprecyzowanie trybu przekazywania sprawozdań rzeczowo-
-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych, załączniki do rozporządzenia, w stosunku do
dotychczasowego rozporządzenia, nie uległy zmianie.
Jednocześnie, zgodnie z przepisami przejściowymi, przepisy rozporządzenia będą miały zastosowanie do sporządzania
sprawozdań począwszy od sprawozdań za I kwartał 2016 r.

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmioty realizujące
Ok. 2500 gmin oraz Dane administracyjne.
Konieczność
ustawę, czyli urzędy
ośrodków
pomocy
sporządzania
gmin/miast oraz ośrodki
społecznej,
i przekazywania
pomocy społecznej, urzędy 16 urzędów
ministrowi właściwemu
marszałkowskie
marszałkowskich
do spraw rodziny
i urzędy wojewódzkie.
i 16 urzędów
sprawozdań rzeczowo-
wojewódzkich.
-finansowych
z wykonywania zadań
z zakresu świadczeń
rodzinnych.
– 33 –

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany, na podstawie art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii
Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759), do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Ponadto projekt zostanie przesłany do wojewodów.
Projektowane rozporządzenie nie zostanie przesłane do konsultacji z partnerami społecznymi, bowiem nie dotyczy zakresu
zadań związków zawodowych ani organizacji pracodawców.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
z … r.)
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ogółem
budżet
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
państwa
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(ZUS)
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(NFZ)
Wydatki
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ogółem
budżet
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
państwa
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(oddzielnie)
Saldo
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ogółem
budżet
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(ZUS)
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(NFZ)
Źródła
finanso-

wania
Dodatkowe Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na zwiększenie wydatków lub zmniejszenie
informacje, dochodów jednostek sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetów jednostek
w tym
samorządu terytorialnego.
wskazanie
źródeł
danych
i przyjętych d
obliczeń
założeń
– 34 –

7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
duże







pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,







ceny stałe
małych i średnich
z … r.)
przedsiębiorstw
rodzina,







obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże

niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,

małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina,

obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne


Dodatkowe
informacje, w tym
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
wskazanie źródeł
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli
danych i przyjętych i gospodarstwa domowe.
do obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie wywierało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne:
Omówienie

wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: