eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu w sprawie rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń do Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, podpisanego w Kijowie dnia 21 maja 2003 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu w sprawie rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń do Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, podpisanego w Kijowie dnia 21 maja 2003 r.

projekt dotyczy określenia głównych elementów systemu rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń (struktura, układ, zakres), wymogów raportowania, dostępu do informacji publicznej, wymiaru sprawiedliwości i zasad współpracy międzynarodowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 342
  • Data wpłynięcia: 2012-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu w sprawie rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń do Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, sporządzonego w Kijowie dnia 21 maja 2003 r.
  • data uchwalenia: 2012-05-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 801

342

dotychczas nieuwzględnione w Protokole. Ponadto ww. rozporządzenie zawiera
rozszerzone, bądź zmodyfikowane w stosunku do Protokołu niektóre rodzaje
działalności oraz progi wydajności dla nich określone, wymienione w załączniku I
do ww. rozporządzenia.

3. Wskazanie przewidywalnych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych,
politycznych i prawnych, związanych z ratyfikacją umowy międzynarodowej wraz
z określeniem źródeł finansowania
Rejestry PRTR są instrumentem realizacji polityki ekologicznej. Poprzez
odwoływanie się do świadomości ekologicznej społeczeństwa odgrywają one ważną
rolę we wspieraniu tradycyjnych instrumentów regulacyjnych (władczo-
-nakazowych) oraz instrumentów finansowych. Głównym celem tworzenia
rejestrów PRTR jest zapewnienie stałego dopływu informacji o zanieczyszczeniach,
dzięki któremu zarówno podmioty gospodarcze, jak i władze publiczne oraz
społeczeństwo podejmować mogą działania służące ograniczaniu powstawania
zanieczyszczeń oraz zmniejszaniu ich szkodliwego oddziaływania na środowisko
i zdrowie ludzi.
Protokół nie przewiduje obowiązkowego systemu płacenia składek przez jego
Sygnatariuszy lub Strony. Nie przewiduje też tworzenia innych organów
zarządzających poza tymi, które istnieją już w ramach Konwencji z Aarhus.
Z uwagi na członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, która
również jest Sygnatariuszem Protokołu, system rejestrów PRTR jest dla
Rzeczypospolitej Polskiej wiążący.
Skutki prawne zostały opisane szczegółowo poniżej, w pkt 4.

4. Wskazanie różnic między dotychczasowym i projektowanym stanem prawnym
Postanowienia Protokołu nakładają szereg obowiązków na Państwo-Stronę.
Podstawowym zadaniem jest utworzenie i prowadzenie publicznie dostępnego
Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń. Zgodnie z art. 236a
ustawy – Prawo ochrony środowiska, w Rzeczypospolitej Polskiej utworzono

4
Krajowy Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń, stanowiący element
Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń.
Wszystkie postanowienia Protokołu zostały wdrożone przez rozporządzenie (WE)
nr 166/2006. Art. 1 rozporządzenia (WE) nr 166/2006 stanowi: „Niniejsze
rozporządzenie ustanawia zintegrowany rejestr uwalniania i transferu
zanieczyszczeń na poziomie Wspólnoty (europejski PRTR) w postaci publicznie
dostępnej elektronicznej bazy danych i określa zasady jego funkcjonowania w celu
wdrożenia Protokołu EKG-ONZ w sprawie rejestrów uwalniania i transferu
zanieczyszczeń (zwanego dalej „Protokołem”) i ułatwienia udziału społeczeństwa
w procesie podejmowania decyzji dotyczących środowiska, jak również
przyczyniania się do zapobiegania zanieczyszczaniu środowiska i zmniejszania tego
zanieczyszczenia.”. Dodatkowo w ustawie – Prawo ochrony środowiska,
w art. 236b i 236c znajdują się odwołania bezpośrednio do załączników
powyższego rozporządzenia.
Rozporządzenie (WE) nr 166/2006, które wdraża Protokół obowiązuje
bezpośrednio. Rzeczpospolita Polska na mocy ustawy – Prawo ochrony środowiska
utworzyła Krajowy Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń. W związku
z powyższym nasze ustawodawstwo jest zgodne z postanowieniami Protokołu
EKG-ONZ i jego ratyfikacja jest możliwa bez konieczności dokonywania kolejnych
zmian w krajowym porządku prawnym.
Protokół oddziałuje na podmioty prowadzące działalność wymienioną w załączniku
I do Protokołu z przekroczeniem progów wydajności, a także na organ właściwy do
prowadzenia Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń,
tj. Głównego Inspektora Ochrony rodowiska.

5. Wyjaśnienie wyboru trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej Protokołem
w sprawie Rejestrów Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.), ratyfikacji podlegają
umowy międzynarodowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 89 ust. 1 Konstytucji wskazuje, iż ratyfikacja przez
Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej i jej wypowiedzenie wymaga

5
uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, jeżeli umowa dotyczy: pokoju, sojuszy,
układów politycznych lub układów wojskowych, wolności, praw lub obowiązków
obywatelskich określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, członkostwa
Rzeczypospolitej Polskiej w organizacji międzynarodowej, znacznego obciążenia
państwa pod względem finansowym, lub spraw uregulowanych w
ustawie.
Postanowienia Protokołu dotyczą spraw uregulowanych w ustawie – Prawo ochrony
środowiska, w art. 236a – 236d, w związku z powyższym wypełnione zostają
przesłanki art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, co oznacza, że
ratyfikacja Protokołu wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.
Jednocześnie możliwość ratyfikacji dopuszcza art. 26 Protokołu, zgodnie z którym
podlega on ratyfikacji, zatwierdzeniu lub przyjęciu przez Państwa Sygnatariuszy lub
przez regionalne organizacje integracji gospodarczej. Równocześnie wskazać
należy, iż zgodnie z art. 27 pkt 3 Protokołu, dla każdego Państwa lub regionalnej
organizacji integracji gospodarczej, które ratyfikują, przyjmą lub zatwierdzą
niniejszy Protokół lub przystąpią do niego po złożeniu szesnastego dokumentu
potwierdzającego ratyfikację, przyjęcie, zatwierdzenie lub przystąpienie, Protokół
wchodzi w życie dziewięćdziesiątego dnia od dnia złożenia przez to Państwo lub
organizację instrumentu ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia.

6. Wyniki uzgodnień międzyresortowych
Projekt wniosku o ratyfikację Protokołu został uzgodniony z następującymi
ministrami:
1) Ministrem Gospodarki,
2) Ministrem Spraw Zagranicznych,
3) Ministrem Finansów,
4) Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
oraz:
5) Prezesem Rządowego Centrum Legislacji,
6) Prezesem Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

19-01-dg

6
L 32/54
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
4.2.2006
II
(Akty, których publikacja nie jest obowiązkowa)
RADA
DECYZJA RADY
z dnia 2 grudnia 2005 r.
w sprawie zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu EKG-ONZ w sprawie rejestrów
uwalniania i transferu zanieczyszczeń
(2006/61/WE)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
(5)
Zgodnie z postanowieniami Protokołu, regionalna orga-
nizacja integracji gospodarczej jest zobowiązana określić
w swoim instrumencie ratyfikacji, przyjęcia, zatwier-
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
dzenia lub przystąpienia, zakres swoich kompetencji
w szczególności jego art. 175 ust. 1 w związku z art. 300
w odniesieniu do spraw regulowanych Protokołem.
ust. 2 akapit pierwszy zdanie pierwsze oraz art. 300 ust. 3
akapit pierwszy, a także art. 300 ust. 4,
(6)
Rozporządzenie (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europej-
skiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie
uwzględniając wniosek Komisji,
ustanowienia
Europejskiego
Rejestru
Uwalniania
i Transferu Zanieczyszczeń (3) włącza postanowienia
Protokołu do prawodawstwa wspólnotowego.
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
(7)
Artykuł
20
Protokołu
przewiduje
uproszczoną
a także mając na uwadze, co następuje:
i
przyspieszoną
procedurę
dokonywania
zmian
w załącznikach do Protokołu.
(1)
Celem Protokołu EKG-ONZ w sprawie rejestrów uwal-
niania i transferu zanieczyszczeń (zwanego dalej „Proto-
(8)
W związku z tym właściwe jest zatwierdzenie Protokołu
kołem”) jest poprawa dostępu społeczeństwa do infor-
w imieniu Wspólnoty,
macji, zgodnie z Konwencją EKG-ONZ o dostępie do
informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu
decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
dotyczących środowiska (zwanej dalej „Konwencją
z Aarhus”).
Artykuł 1
(2)
Wspólnota podpisała Konwencję z Aarhus w dniu
Niniejszym w imieniu Wspólnoty zatwierdza się Protokół EKG-
25 czerwca 1998 r. i zatwierdziła ją decyzją
ONZ w sprawie rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń.
2005/370/WE (2).
Tekst Protokołu zawiera załącznik A do niniejszej decyzji.
(3)
Wspólnota podpisała Protokół w dniu 21 maja 2003 r.
Artykuł 2
(4)
Protokół jest otwarty do ratyfikacji, przyjęcia lub zatwier-
dzenia przez Państwa Sygnatariuszy oraz przez regio-
Niniejszym upoważnia się Przewodniczącego Rady do wyzna-
nalne organizacje integracji gospodarczej.
czenia osoby lub osób umocowanych do złożenia dokumentu
zatwierdzającego na ręce Sekretarza Generalnego Organizacji
Narodów Zjednoczonych, zgodnie z art. 25 Protokołu.
(1) Opinia z dnia 30 maja 2005 r. (dotychczas nieopublikowana
w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 124 z 17.5.2005, str. 1.
(3) Dz.U. L 33 z 4.2.2006, str. 1.
4.2.2006
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 32/55
Artykuł 3
4.
W przypadku gdy zmiana do załączników do Protokołu
nie jest wprowadzona do właściwego prawodawstwa wspólno-
Niniejszym upoważnia się Przewodniczącego Rady do wyzna-
towego w terminie dwunastu miesięcy od daty jej rozesłania
czenia osoby lub osób umocowanych do złożenia, w imieniu
przez Depozytariusza, Komisja przed upływem terminu
Wspólnoty, deklaracji kompetencji przedstawionej w załączniku
dwunastu miesięcy przedłoży Depozytariuszowi pisemne powia-
B do niniejszej decyzji, zgodnie z art. 26 ust. 4 Protokołu.
domienie o nieprzyjęciu tej zmiany, zgodnie z art. 20 ust. 8
Protokołu. W przypadku gdy zmiana ta zostanie następnie
Artykuł 4
wprowadzona, Komisja niezwłocznie wycofa powiadomienie.
1.
W odniesieniu do spraw podlegających kompetencji
Wspólnoty, Komisja upoważniona jest do zatwierdzenia
Artykuł 5
w imieniu Wspólnoty zmian do załączników do Protokołu,
zgodnie z jego art. 20.
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej
.
2.
W wykonywaniu tego zadania Komisję wspiera specjalny
komitet powołany przez Radę.
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 grudnia 2005 r.
3.
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, ogranicza się do
tych zmian, które są spójne z właściwym prawodawstwem
W imieniu Rady
wspólnotowym
dotyczącym
ustanowienia
Europejskiego
Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń, i nie powodują
M. BECKETT
żadnych zmian tego prawodawstwa.
Przewodniczący
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: