Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz ustawy o ochronie przyrody
projekt dotyczy uściślenia grupy podmiotów uprawnionych do otrzymania dofinansowania z wpływów z opłat pobieranych za wstęp do parków narodowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 341
- Data wpłynięcia: 2012-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz ustawy o ochronie przyrody
- data uchwalenia: 2012-11-09
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 7
341
Druk nr 341
Warszawa, 29 lutego 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Komisja Administracji i Spraw
Wewnętrznych
ASW-020-1-2012
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Administracji i
Spraw Wewnętrznych wnosi projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o bezpieczeństwie i
ratownictwie w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich
oraz ustawy o ochronie przyrody.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Konstanty Miodowicz.
Przewodniczący Komisji
(-) Marek Biernacki
Projekt
USTAWA
z dnia …………………… 2012 r.
o zmianie ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich oraz ustawy o ochronie przyrody
Art. 1. W ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie
w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. Nr 208, poz. 1241)
w art. 17 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Opłaty za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary,
o których mowa w art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.1)), przekazuje się
w wysokości 15% wpływów za każdy kwartał podmiotom uprawnionym do
wykonywania ratownictwa górskiego na obszarze, na którym znajduje się
określony park narodowy, z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań
w zakresie ratownictwa górskiego nieobjętych umową, o której mowa w ust. 1.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r.
Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.2)) w art. 12 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Opłaty, o których mowa w ust. 3, w wysokości 15% wpływów za każdy
kwartał, przeznacza się na dofinansowanie podmiotów uprawnionych do
wykonywania ratownictwa górskiego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18
sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz.
1241 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 170,
Nr 94, poz. 549, Nr 208, poz. 1241 i Nr 224, poz. 1337.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz.
1241 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 170,
Nr 94, poz. 549, Nr 208, poz. 1241 i Nr 224, poz. 1337.
zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. Nr 208, poz. 1241),
działających na terenie danego parku.”.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Z dniem 1 stycznia 2012 r. weszło w życie nowe brzmienie art. 12 ust. 9
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz.
1220, z późn. zm.) wprowadzone art. 1 pkt 7 lit. a ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 224,
poz. 1337) zgodnie, z którą „opłaty pobierane za wstęp do parku narodowego,
o których mowa w ust. 3, w wysokości 15% dochodów za każdy kwartał, przeznacza
się na dofinansowanie działalności ratowniczej specjalistycznych organizacji
ratowniczych – Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz
Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, działających na terenie
danego parku narodowego.”.
Powyższa zmiana po pierwsze zastępuje treść zawartą w art. 49 pkt 1 ustawy
z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. Nr 208, poz. 1241) dotyczącą zmiany
art. 12 ust. 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Po drugie abstrahuje od zmian zawartych w przepisach ustawy z dnia 18
sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych
terenach narciarskich.
Po trzecie stoi w kolizji z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach
narciarskich.
Dlatego też projekt ustawy ma na celu usuniecie powstałej sprzeczności.
Ponadto na gruncie obowiązującego stanu prawnego pojawiły się także
wątpliwości, jakie opłaty, o których mowa w art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia
2004 r. o ochronie przyrody, wchodzą w skład 15% dochodów za każdy kwartał
przeznaczony przez park narodowy na dofinansowanie działalności ratowniczej
specjalistycznych organizacji ratowniczych.
Dlatego też wydaje się, że w tym zakresie redakcja postanowień art. 12 ust. 9 ustawy
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody nie jest prawidłowa. Powinien on,
bowiem stanowić, że opłaty w wysokości 15% wpływów za każdy kwartał przeznacza
się na działalność podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego
na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie
i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.
Konsekwencją nowego brzmienia art. 12 ust. 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody będzie proponowana zmiana art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 18
sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych
terenach narciarskich.
Projekt ustawy nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
Projekt ustawy nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt powinien zostać skonsultowany, przed I czytaniem w Sejmie,
w szczególności, z następującymi podmiotami: Naczelną Radą Adwokacką oraz
Naczelną Izbą Radców Prawnych.
Projektowana regulacja nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa, a przede wszystkim na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.
Projekt
nie
będzie miał wpływu na rynek pracy.
Wejście w życie regulacji nie będą miały wpływu na zdrowie społeczeństwo.
Regulacje zaproponowane w projekcie ustawy nie będą miały wpływu na
środowisko.
Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.
strony :
[ 1 ]
Dokumenty związane z tym projektem:
- 341 › Pobierz plik