Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3365
- Data wpłynięcia: 2015-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
- data uchwalenia: 2015-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130
3365
– 9 –
budżet środków
13
115
101
96
96
96
96
96
96
15
0 820
europejskich
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0 0
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
82
159
151
151
149
149
149
149
149
0
0 1 288
budżet środków
52
101
96
96
95
95
95
95
95
0
0 820
europejskich
budżet państwa
30
58
55
55
54
54
54
54
54
0
0 468
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
-69
-44
-50
-55
-53
-53
-53
-53
-53
15
0 -468
(dochody – wydatki)
budżet środków
-39
14
5
0
1
1
1
1
1
15
0 0
europejskich
budżet państwa
-30
-58
-55
-55
-54
-54
-54
-54
-54
0
0 -468
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Źródła finansowania
Budżet środków europejskich i budżet państwa.
Dodatkowe informacje,
W projekcie rozporządzenia zaproponowano wypłatę zaliczek w ramach Programu
w tym wskazanie źródeł Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020, na realizację którego przewidziano środki
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
finansowe w wysokości 13 513 mln euro (43 967 mln zł), z tego z budżetu środków
europejskich 8 598 mln euro (28 002 mln zł), z budżetu państwa 4 630 mln euro
(14 406 mln zł) i budżetów jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 285 mln euro
(1 559 mln zł).
Do wyliczeń przyjęto, że w formie zaliczek zostanie wypłaconych 5% środków
finansowych przewidzianych na poszczególne działania. Ze względu na przyjęcie Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 przez Komisję Europejską w dniu
12 grudnia 2014 r., koniecznością uchwalenia ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów
wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
oraz przyjęciem szeregu rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, na 2015 r. założono
odpowiednio mniejszą kwotę wypłaconych zaliczek. Dla porównania – w okresie od dnia
14 marca 2010 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. w ramach PROW 2007–2013 wypłacono
zaliczki w łącznej kwocie 93,5 mln euro ze środków publicznych, w tym z
EFRROW w kwocie 70 mln euro.
W dochodach budżetu środków europejskich wykazano refundacje poniesionych wydatków
przez KE.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele oraz
z ... r.)
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich przedsiębiorstw
– 10 –
rodzina, obywatele oraz
Skala oddziaływania PROW 2014–2020 na konkurencyjność sektora
gospodarstwa domowe
rolnego jest silnie związana z kwotą wsparcia przeznaczonego na
realizację instrumentów wsparcia bezpośrednio wpływających na tą
konkurencyjność.
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
x nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE
(szczegóły
nie
w odwróconej tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do
tak
ich elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy, przez m.in.
zapewnienie dodatkowego dochodu beneficjentom programu rozwoju obszarów wiejskich.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
X sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na
sytuację i rozwój regionalny. Dzięki możliwości wcześniejszego skorzystania ze środków
Omówienie wpływu unijnych przeznaczonych na PROW 2014–2020 możliwe będzie zwiększenie m.in.
aktywizacji społeczności wiejskich w ramach lokalnych grup działania, które nie będą
zmuszone do oczekiwania na refundację poniesionych wydatków z agencji płatniczej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Pełne wykonanie przepisów projektowanego aktu prawnego nastąpi w 2023 r., po zakończeniu realizacji Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Zgodnie z art. 72 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347, str. 487),
instytucja zarządzająca oraz komitet monitorujący monitorują jakość realizacji programu poprzez wskaźniki
finansowe oraz wskaźniki produktów i celów.
Wskaźniki monitorowania zostaną zdefiniowane dla PROW 2014–2020 w systemie monitorowania i ewaluacji
określonym na poziomie unijnym, przy uwzględnieniu specyfiki poszczególnych działań realizowanych w ramach
Programu.
– 11 –
Zgodnie z art. 69 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 wskaźniki monitorowania
powiązane są ze strukturą i celami ram polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz umożliwiają ocenę postępów,
skuteczność i efektywność w zakresie realizacji polityki w stosunku do celów na poziomie unijnym oraz krajowym.
Dane dla celów monitorowania będą gromadzone na poziomie operacji, działań i celów szczegółowych.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
04/26rch
budżet środków
13
115
101
96
96
96
96
96
96
15
0 820
europejskich
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0 0
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
82
159
151
151
149
149
149
149
149
0
0 1 288
budżet środków
52
101
96
96
95
95
95
95
95
0
0 820
europejskich
budżet państwa
30
58
55
55
54
54
54
54
54
0
0 468
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
-69
-44
-50
-55
-53
-53
-53
-53
-53
15
0 -468
(dochody – wydatki)
budżet środków
-39
14
5
0
1
1
1
1
1
15
0 0
europejskich
budżet państwa
-30
-58
-55
-55
-54
-54
-54
-54
-54
0
0 -468
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Źródła finansowania
Budżet środków europejskich i budżet państwa.
Dodatkowe informacje,
W projekcie rozporządzenia zaproponowano wypłatę zaliczek w ramach Programu
w tym wskazanie źródeł Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020, na realizację którego przewidziano środki
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
finansowe w wysokości 13 513 mln euro (43 967 mln zł), z tego z budżetu środków
europejskich 8 598 mln euro (28 002 mln zł), z budżetu państwa 4 630 mln euro
(14 406 mln zł) i budżetów jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 285 mln euro
(1 559 mln zł).
Do wyliczeń przyjęto, że w formie zaliczek zostanie wypłaconych 5% środków
finansowych przewidzianych na poszczególne działania. Ze względu na przyjęcie Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 przez Komisję Europejską w dniu
12 grudnia 2014 r., koniecznością uchwalenia ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów
wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
oraz przyjęciem szeregu rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, na 2015 r. założono
odpowiednio mniejszą kwotę wypłaconych zaliczek. Dla porównania – w okresie od dnia
14 marca 2010 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. w ramach PROW 2007–2013 wypłacono
zaliczki w łącznej kwocie 93,5 mln euro ze środków publicznych, w tym z
EFRROW w kwocie 70 mln euro.
W dochodach budżetu środków europejskich wykazano refundacje poniesionych wydatków
przez KE.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele oraz
z ... r.)
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich przedsiębiorstw
– 10 –
rodzina, obywatele oraz
Skala oddziaływania PROW 2014–2020 na konkurencyjność sektora
gospodarstwa domowe
rolnego jest silnie związana z kwotą wsparcia przeznaczonego na
realizację instrumentów wsparcia bezpośrednio wpływających na tą
konkurencyjność.
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
x nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE
(szczegóły
nie
w odwróconej tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do
tak
ich elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy, przez m.in.
zapewnienie dodatkowego dochodu beneficjentom programu rozwoju obszarów wiejskich.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
X sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na
sytuację i rozwój regionalny. Dzięki możliwości wcześniejszego skorzystania ze środków
Omówienie wpływu unijnych przeznaczonych na PROW 2014–2020 możliwe będzie zwiększenie m.in.
aktywizacji społeczności wiejskich w ramach lokalnych grup działania, które nie będą
zmuszone do oczekiwania na refundację poniesionych wydatków z agencji płatniczej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Pełne wykonanie przepisów projektowanego aktu prawnego nastąpi w 2023 r., po zakończeniu realizacji Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Zgodnie z art. 72 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347, str. 487),
instytucja zarządzająca oraz komitet monitorujący monitorują jakość realizacji programu poprzez wskaźniki
finansowe oraz wskaźniki produktów i celów.
Wskaźniki monitorowania zostaną zdefiniowane dla PROW 2014–2020 w systemie monitorowania i ewaluacji
określonym na poziomie unijnym, przy uwzględnieniu specyfiki poszczególnych działań realizowanych w ramach
Programu.
– 11 –
Zgodnie z art. 69 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 wskaźniki monitorowania
powiązane są ze strukturą i celami ram polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz umożliwiają ocenę postępów,
skuteczność i efektywność w zakresie realizacji polityki w stosunku do celów na poziomie unijnym oraz krajowym.
Dane dla celów monitorowania będą gromadzone na poziomie operacji, działań i celów szczegółowych.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
04/26rch
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3365 › Pobierz plik