Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3352
- Data wpłynięcia: 2015-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333
3352
progi wielkościowe jak dla jednostek małych, może
powodować nieporozumienia.
6. załącznik nr Stowarzyszenie z wielką radością przyjeliśmy proponowane zmiany do
uwaga
Przesłane uwagi dotyczą w swoim
4 do ustawy
Klon/Jawor
Ustawy o rachunkowości wprowadzające zwolnienie nieuwzględniona zakresie sprawozdania finansowego dla
o rachunko-
organizacji pozarządowych o przychodach do 50 tys. z
jednostek mikro, które zostało przyjęte
wości
konieczności prowadzenia pełnej księgowości.
ustawą z dnia 11.07.2014r. o zmianie
Do samej Ustawy mamy tylko jedną uwagę odnoszącą się
ustawy o rachunkowości (Dz. U. poz.
do sprawozdań finansowych jednostek mikro. Większość
1100), a aktualna nowelizacja ustawy o
organizacji zalicza się do tej kategorii a niestety
rachunkowości dotyczy m.in. uproszczeń
proponowany ogólny wzór nie oddaje specyfiki ich
w rachunkowości dla jednostek małych i
działania - głównie dlatego, że w większości sa
został już zakończony proces konsultacji
jednostkami nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
rządowych i społecznych tego projektu,
Dlatego proponujemy zmiany umożliwiające dostosowanie
dlatego też uwagi te zostaną poddane
wzoru do specyfiki również tych organizacji.
szczegółowej analizie przy kolejnej
zmianie ustawy o rachunkowości.
W sprawozdaniu jednostek mikro w w załączniku 4 w
Wymagają one bowiem przeprowadzenia
*Rachunku zysków i
szerszych konsultacji społecznych.
strat w lit. B zawarty jest wymóg podziału rodzajowego
kosztów na:
I. Amortyzacja
II. Zużycie materiałów i energii
III. Wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne
świadczenia
IV. Pozostałe koszty
Nie ma więc obecnie możliwości wyboru sposobu podziału
kosztów, jaki
jest to sprawozdaniu w załączniku 1 w rachunku zysków i
strat w wariancie porównawczym albo kalkulacyjnym.
Nie można więc pokazać struktury kosztów zgodne z
specyfiką jednostki.
Proponujemy by jednostka miała możliwość wyboru
sposobu prezentowania
przychodów i kosztów podstawowej działalności
119
operacyjnej, zgodnie jej
specyfiką i dotyczącymi ją regulacjami prawnymi.
Poniżej przedstawiamy dwa alternatywne zapisy
wprowadzające możliwość wyboru sposobu wyboru
kosztów.
I. Zapis dotyczący wszystkich jednostek mikro:
*Jednostka mikro, może zrezygnować z podziału kosztów
podstawowej
działalności operacyjnej, określonego w załączniku 4 od
ustawy, w
części Rachunek zysków i strat w lit. B, pod warunkiem
przedstawienia
podziału
przychodów
podstawowej
działalności
operacyjnej i kosztów
podstawowej działalności operacyjnej, w sposób
odpowiadający specyfice
i wymogom prawnym dotyczącym jednostki. **
*
II. Alternatywna propozycja odnosząca się do specyfiki
organizacji
pozarządowych:
W art 51, w którym opisane są zasady modyfikacji wzorów
sprawozdań
finansowych. Dodatnie ust. w brzmieniu:
*Jednostka mikro, prowadząca działalność pożytku
publicznego, może
zrezygnować z podziału kosztów podstawowej działalności
operacyjnej,
określonego w załączniku 4 od ustawy, w części Rachunek
zysków i
120
strat w lit. B, pod warunkiem przedstawienia podziału
przychodów podstawowej
działalności operacyjnej i kosztów podstawowej
działalności
operacyjnej zgodnie z art 10 ustawy o działalności pożytku
publicznego i o
wolontariacie. **
*
Uzasadnienie
Art 10 ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie
wymaga od organizacji podziału rachunkowego
nieodpłatnej działalności
pożytku publicznego, odpłatnej działalności pożytku
publicznego i
działalności gospodarczej.
Organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku
publicznego
zobowiązane są więc do podziału przychodów i kosztów
uwzględniającego rodzaje działań i źródła ich
finansowania.
Podział taki wynika m.in. z art 10 ustawy o działalności
pożytku publicznym i o wolontariacie oraz regulacji
prawnych
dotyczących otrzymywanych środków np. dotacji
budżetowych.
Taki podział jest zgodny z charakterem działań ze względu
na
zarządzanie
organizacją
oraz
regulacje
prawne
otrzymywanych dotacji.
Zawarty w lit B rachunku zysków i strat dla jedn. mikro
podział kosztów
(na amortyzacja, materiały i energia, wynagrodzenia,
121
pozostałe)
- jest różny od wymaganego w takich jednostkach podziału
na koszty
podzielone wg. rodzajów działalności (art 10 ustawy o
działalności
pożytku publicznym i o wolontariacie)
- wiąże się z dodatkowymi obowiązkami księgowymi,
- nie przedstawia rzetelnie kosztów organizacji,
-
nie
odpowiada
potrzebom
zarządczym
i
sprawozdawczym,
7.
uzasadnie-
Polska Izba
PIU zgłasza uwagę techniczną dotycząca braku spójności
uwaga
Zapisy projektu ustawy i uzasadnienia
nie
Ubezpieczeń zapisów projektu ustawy i jej uzasadnienia w zakresie uwzględniona zostały skorelowane. Litery „G” i „H”
oznaczeń literowych (liter „G” i „H”) dla dodawanych
zostały następująco przyporządkowane:
pozycji w załączniku nr 3 do ustawy „Bilans” w części
G.
Należne
wpłaty
na
kapitał
„Aktywa”. Dotyczy proponowanych zapisów w art. 1 pkt
podstawowy,
36 projektu ustawy i treści uzasadnienia w rozdziale IV pkt
H. Akcje własne.
36 (strona 46 uzasadnienia).
122
Lp.
Jednostka
Zgłaszający
Treść uwagi
Podjęta decyzja
Uzasadnienie
redakcyjna
uwagi
1.
art. 3 ust. 1
Komisja
Postulujemy także wykreślenie z treści przedmiotowego
uwaga
Nie
znajduje
uzasadnienia
odmienne
pkt 33
Nadzoru
projektu ustawy możliwości wykazywania przez zakłady nieuwzględniona podejście dla zakładów ubezpieczeń w
Finansowego
ubezpieczeń informacji nt. zdarzeń nadzwyczajnych tj.
zakresie
wykazywania
informacji
nt.
informacji o stratach i zyskach nadzwyczajnych.
zdarzeń nadzwyczajnych, tj. informacji o
stratach i zyskach nadzwyczajnych, które
zgodnie z art. 34 dyrektywy 91/674/EWG
są zobowiązane wykazywać informacje o
stratach i zyskach nadzwyczajnych w
odrębnych pozycjach ogólnego rachunku
zysków i strat.
2.
art. 3 ust. 1 żłówny Urząd GUS pismem z dnia 15 grudnia 2014 r. zgłosił analogiczne
uwaga
Zgłoszone uwagi nie dotyczą wersji
pkt 49
Statystyczny uwagi pismem z dnia 24 października 2014 r. (uwagi
bezzasadna
projektu ustawy z dnia 8 grudnia 2014 r.,
zostały uwzględnione w tabeli omawiającej uwagi do
dlatego należy je uznać za bezzasadne.
projektu z dnia 30 września 2014 r.)
Obecne
brzmienie
projektowanych
przepisów art. 3 ust. 1e i art. 64 ust. 1 pkt
2b uwzględnia uwagi zgłoszone w piśmie z
dnia 24 października 2014 r., znak: GP-11-
0206-170/2014.
3.
art. 49 ust.
Komisja
Proponujemy po wyrazach: „którego zakres określają
uwaga
Wymóg włączania do sprawozdania z
2a
Nadzoru
przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 60 ust. 2”
uwzględniona działalności oświadczenia o stosowaniu
Finansowego
dodać: „lub regulaminy wydane na podstawie art. 61”.
zasad ładu korporacyjnego zarówno przez
Uzasadnienie: art. 20 ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE
emitentów, których papiery wartościowe
wymaga aby oświadczenie o stosowaniu zasad ładu
zostały dopuszczone do obrotu na rynku
korporacyjnego włączały do sprawozdania z działalności
oficjalnych notowań giełdowych jak i
jednostki, których działalność jest regulowana prawem
emitentów papierów wartościowych
państwa członkowskiego i których zbywalne papiery
dopuszczonych do obrotu na rynku
wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku
giełdowym
niebędącym
rynkiem
regulowanym któregokolwiek państwa członkowskiego.
oficjalnych notowań giełdowych lub na
Zatem wymóg powinien dotyczyć zarówno emitentów,
rynku
pozagiełdowym
(obowiązki
których papiery wartościowe zostały dopuszczone do
informacyjne zostały określone na
123
powodować nieporozumienia.
6. załącznik nr Stowarzyszenie z wielką radością przyjeliśmy proponowane zmiany do
uwaga
Przesłane uwagi dotyczą w swoim
4 do ustawy
Klon/Jawor
Ustawy o rachunkowości wprowadzające zwolnienie nieuwzględniona zakresie sprawozdania finansowego dla
o rachunko-
organizacji pozarządowych o przychodach do 50 tys. z
jednostek mikro, które zostało przyjęte
wości
konieczności prowadzenia pełnej księgowości.
ustawą z dnia 11.07.2014r. o zmianie
Do samej Ustawy mamy tylko jedną uwagę odnoszącą się
ustawy o rachunkowości (Dz. U. poz.
do sprawozdań finansowych jednostek mikro. Większość
1100), a aktualna nowelizacja ustawy o
organizacji zalicza się do tej kategorii a niestety
rachunkowości dotyczy m.in. uproszczeń
proponowany ogólny wzór nie oddaje specyfiki ich
w rachunkowości dla jednostek małych i
działania - głównie dlatego, że w większości sa
został już zakończony proces konsultacji
jednostkami nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
rządowych i społecznych tego projektu,
Dlatego proponujemy zmiany umożliwiające dostosowanie
dlatego też uwagi te zostaną poddane
wzoru do specyfiki również tych organizacji.
szczegółowej analizie przy kolejnej
zmianie ustawy o rachunkowości.
W sprawozdaniu jednostek mikro w w załączniku 4 w
Wymagają one bowiem przeprowadzenia
*Rachunku zysków i
szerszych konsultacji społecznych.
strat w lit. B zawarty jest wymóg podziału rodzajowego
kosztów na:
I. Amortyzacja
II. Zużycie materiałów i energii
III. Wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne
świadczenia
IV. Pozostałe koszty
Nie ma więc obecnie możliwości wyboru sposobu podziału
kosztów, jaki
jest to sprawozdaniu w załączniku 1 w rachunku zysków i
strat w wariancie porównawczym albo kalkulacyjnym.
Nie można więc pokazać struktury kosztów zgodne z
specyfiką jednostki.
Proponujemy by jednostka miała możliwość wyboru
sposobu prezentowania
przychodów i kosztów podstawowej działalności
119
operacyjnej, zgodnie jej
specyfiką i dotyczącymi ją regulacjami prawnymi.
Poniżej przedstawiamy dwa alternatywne zapisy
wprowadzające możliwość wyboru sposobu wyboru
kosztów.
I. Zapis dotyczący wszystkich jednostek mikro:
*Jednostka mikro, może zrezygnować z podziału kosztów
podstawowej
działalności operacyjnej, określonego w załączniku 4 od
ustawy, w
części Rachunek zysków i strat w lit. B, pod warunkiem
przedstawienia
podziału
przychodów
podstawowej
działalności
operacyjnej i kosztów
podstawowej działalności operacyjnej, w sposób
odpowiadający specyfice
i wymogom prawnym dotyczącym jednostki. **
*
II. Alternatywna propozycja odnosząca się do specyfiki
organizacji
pozarządowych:
W art 51, w którym opisane są zasady modyfikacji wzorów
sprawozdań
finansowych. Dodatnie ust. w brzmieniu:
*Jednostka mikro, prowadząca działalność pożytku
publicznego, może
zrezygnować z podziału kosztów podstawowej działalności
operacyjnej,
określonego w załączniku 4 od ustawy, w części Rachunek
zysków i
120
strat w lit. B, pod warunkiem przedstawienia podziału
przychodów podstawowej
działalności operacyjnej i kosztów podstawowej
działalności
operacyjnej zgodnie z art 10 ustawy o działalności pożytku
publicznego i o
wolontariacie. **
*
Uzasadnienie
Art 10 ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie
wymaga od organizacji podziału rachunkowego
nieodpłatnej działalności
pożytku publicznego, odpłatnej działalności pożytku
publicznego i
działalności gospodarczej.
Organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku
publicznego
zobowiązane są więc do podziału przychodów i kosztów
uwzględniającego rodzaje działań i źródła ich
finansowania.
Podział taki wynika m.in. z art 10 ustawy o działalności
pożytku publicznym i o wolontariacie oraz regulacji
prawnych
dotyczących otrzymywanych środków np. dotacji
budżetowych.
Taki podział jest zgodny z charakterem działań ze względu
na
zarządzanie
organizacją
oraz
regulacje
prawne
otrzymywanych dotacji.
Zawarty w lit B rachunku zysków i strat dla jedn. mikro
podział kosztów
(na amortyzacja, materiały i energia, wynagrodzenia,
121
pozostałe)
- jest różny od wymaganego w takich jednostkach podziału
na koszty
podzielone wg. rodzajów działalności (art 10 ustawy o
działalności
pożytku publicznym i o wolontariacie)
- wiąże się z dodatkowymi obowiązkami księgowymi,
- nie przedstawia rzetelnie kosztów organizacji,
-
nie
odpowiada
potrzebom
zarządczym
i
sprawozdawczym,
7.
uzasadnie-
Polska Izba
PIU zgłasza uwagę techniczną dotycząca braku spójności
uwaga
Zapisy projektu ustawy i uzasadnienia
nie
Ubezpieczeń zapisów projektu ustawy i jej uzasadnienia w zakresie uwzględniona zostały skorelowane. Litery „G” i „H”
oznaczeń literowych (liter „G” i „H”) dla dodawanych
zostały następująco przyporządkowane:
pozycji w załączniku nr 3 do ustawy „Bilans” w części
G.
Należne
wpłaty
na
kapitał
„Aktywa”. Dotyczy proponowanych zapisów w art. 1 pkt
podstawowy,
36 projektu ustawy i treści uzasadnienia w rozdziale IV pkt
H. Akcje własne.
36 (strona 46 uzasadnienia).
122
Lp.
Jednostka
Zgłaszający
Treść uwagi
Podjęta decyzja
Uzasadnienie
redakcyjna
uwagi
1.
art. 3 ust. 1
Komisja
Postulujemy także wykreślenie z treści przedmiotowego
uwaga
Nie
znajduje
uzasadnienia
odmienne
pkt 33
Nadzoru
projektu ustawy możliwości wykazywania przez zakłady nieuwzględniona podejście dla zakładów ubezpieczeń w
Finansowego
ubezpieczeń informacji nt. zdarzeń nadzwyczajnych tj.
zakresie
wykazywania
informacji
nt.
informacji o stratach i zyskach nadzwyczajnych.
zdarzeń nadzwyczajnych, tj. informacji o
stratach i zyskach nadzwyczajnych, które
zgodnie z art. 34 dyrektywy 91/674/EWG
są zobowiązane wykazywać informacje o
stratach i zyskach nadzwyczajnych w
odrębnych pozycjach ogólnego rachunku
zysków i strat.
2.
art. 3 ust. 1 żłówny Urząd GUS pismem z dnia 15 grudnia 2014 r. zgłosił analogiczne
uwaga
Zgłoszone uwagi nie dotyczą wersji
pkt 49
Statystyczny uwagi pismem z dnia 24 października 2014 r. (uwagi
bezzasadna
projektu ustawy z dnia 8 grudnia 2014 r.,
zostały uwzględnione w tabeli omawiającej uwagi do
dlatego należy je uznać za bezzasadne.
projektu z dnia 30 września 2014 r.)
Obecne
brzmienie
projektowanych
przepisów art. 3 ust. 1e i art. 64 ust. 1 pkt
2b uwzględnia uwagi zgłoszone w piśmie z
dnia 24 października 2014 r., znak: GP-11-
0206-170/2014.
3.
art. 49 ust.
Komisja
Proponujemy po wyrazach: „którego zakres określają
uwaga
Wymóg włączania do sprawozdania z
2a
Nadzoru
przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 60 ust. 2”
uwzględniona działalności oświadczenia o stosowaniu
Finansowego
dodać: „lub regulaminy wydane na podstawie art. 61”.
zasad ładu korporacyjnego zarówno przez
Uzasadnienie: art. 20 ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE
emitentów, których papiery wartościowe
wymaga aby oświadczenie o stosowaniu zasad ładu
zostały dopuszczone do obrotu na rynku
korporacyjnego włączały do sprawozdania z działalności
oficjalnych notowań giełdowych jak i
jednostki, których działalność jest regulowana prawem
emitentów papierów wartościowych
państwa członkowskiego i których zbywalne papiery
dopuszczonych do obrotu na rynku
wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku
giełdowym
niebędącym
rynkiem
regulowanym któregokolwiek państwa członkowskiego.
oficjalnych notowań giełdowych lub na
Zatem wymóg powinien dotyczyć zarówno emitentów,
rynku
pozagiełdowym
(obowiązki
których papiery wartościowe zostały dopuszczone do
informacyjne zostały określone na
123
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3352 › Pobierz plik