Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
Katalog A) w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog
6), stosując odpowiednie struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień
gramatycznych dla poziomu C1.
Zdający potrafią rozpocząć, prowadzić, zakończyć oraz podsumować rozmowę, dotyczącą
znanych im tematów ogólnych i zawodowych. Umieją bez problemu prowadzić swobodny
dialog z jedną osobą, a także brać udział w rozmowie wielu rodzimych użytkowników języka.
Potrafią w każdej sytuacji (także oficjalnej) płynnie i spontanicznie włączyć się do dyskusji,
jak również uczestniczyć w niej, nawiązując bez problemów do wypowiedzi interlokutora/-ów,
przedstawiając swoje stanowisko i używając właściwej argumentacji.
Zdający umieją wypowiadać się jasno i szczegółowo na tematy ogólne, abstrakcyjne oraz na
interesujące ich tematy zawodowe. Tworzą logiczne i uporządkowane wypowiedzi,
przedstawiając własne stanowisko i stosując właściwą argumentację, rozwijając poszczególne
wątki tematyczne. Potrafią szczegółowo opisywać złożone zagadnienia i relacjonować
zdarzenia, a także streszczać i komentować obejrzany film czy przeczytaną książkę lub artykuł
prasowy. Potrafią też przytoczyć czyjąś wypowiedź i ustosunkować się do niej.
Zdający umieją (po przygotowaniu) wygłosić, z właściwą intonacją, referat oraz odpowiedzieć
na pytania dotyczące swojej wypowiedzi.
Zdający potrafią biegle stosować strategie korygujące i ułatwiające wypowiedź, takie jak
zastępowanie opisem nieznanych słów i wyrażeń oraz omijanie tzw. „trudnych miejsc" w
płynny, niezauważalny dla rozmówców sposób.
W swoich wypowiedziach zdający posługują się bogatym strukturalnie i leksykalnie językiem,
stosując wyrażenia potoczne, frazeologiczne i idiomatyczne, emocjonalne i żartobliwe. Znają i
umieją stosować reguły konwersacyjne rządzące komunikacją mówioną w języku polskim, a
także używać, adekwatnego do sytuacji, rejestru języka.
W zakresie słownictwa i poprawności gramatycznej mogą pojawić się nieliczne uchybienia,
występujące rzadko i trudne do zauważenia. Wymowa i intonacja zdających może zdradzać
ich język rodzimy, jedynie jako informacja o ich pochodzeniu, nie może jednak osłabiać
płynności i swobody komunikacji.
Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
wypowiedź na zadany temat (np.: interpretacja sentencji, cytatu, fragmentu tekstu,
materiałów ikonograficznych, prezentacja własnych zainteresowań, historia własnej
rodziny itp.);
opinia na określony temat;
streszczenie i krytyczny komentarz do filmu, książki, artykułu prasowego, tekstu
literackiego;
relacja z wydarzenia;
szczegółowy opis;
dyskusja.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny,
gość;
podróżny, przewodnik;
uczący, uczący się (uczeń);
pracodawca, pracownik
przełożony, podwładny;
urzędnik, petent;
- 104 -
klient, konsument;
kupujący, sprzedający;
właściciel, wynajmujący;
lekarz, pacjent;
uprawiający sport;
widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
kierowca, właściciel pojazdu;
uczestnik wypadku drogowego lub kolizji;
świadek, poszkodowany, ofiara przestępstwa;
uczestnik dyskusji/debaty;
uczestnik negocjacji;
uczestnik rozmowy telefonicznej.
KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu Cń Żunkcje
1. Konwencje grzecznościowe:
zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
przedstawianie siebie i innych;
powitania (stereotypowe formuły powitalne);
pożegnanie (stereotypowe formuły pożegnalne);
składanie życzeń i gratulacji;
wyrażanie uznania, komplementowanie;
dziękowanie;
przepraszanie;
zapraszanie.
2. Funkcje modalne:
wyrażanie pewności/niepewności;
wyrażanie możliwości/niemożliwości;
wyrażanie przypuszczenia;
wyrażanie konieczności, potrzeby;
wyrażanie przyzwolenia.
3. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu językowego:
rozpoczynanie rozmowy;
publiczne zwracanie się do rozmówcy;
włączanie się do rozmowy;
nawiązywanie do wypowiedzi przedmówcy;
przerywanie rozmowy, wprowadzanie zdań wtrąconych;
podtrzymywanie rozmowy;
kontrolowanie przebiegu rozmowy;
kończenie rozmowy.
4. Informowanie - pytanie o informacje, udzielanie i przekazywanie ich:
identyfikowanie; definiowanie;
uzasadnianie, wyjaśnianie, stosowanie strategii perswazyjnych;
określanie celu, przeznaczenia;
przytaczanie i relacjonowanie wypowiedzi własnych lub osób trzecich.
5. Potwierdzanie i zaprzeczanie:
- 105 -
przytakiwanie, aprobata;
negacja, dezaprobata.
6. Wyrażanie uczuć:
wyrażanie sympatii i antypatii;
wyrażanie antypatii, niechęci;
wyrażanie nadziei, troski i zmartwienia;
wyrażanie życzenia;
wyrażanie radości, żalu, smutku i współczucia;
wyrażanie upodobania;
wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia;
wyrażanie obojętności, dystansu;
wyrażanie rozczarowania;
wyrażanie gniewu, oburzenia;
wyrażanie zmartwienia (pocieszanie);
wyrażanie obawy, strachu, lęku;
wyrażanie zaskoczenia/zdziwienia;
wyrażanie bólu i cierpienia;
wyrażanie zaufania/nieufności.
7. Źziałanie lub zaniechanie działania:
pytanie, wzywanie do mówienia;
prośba, wzywanie do działania;
prośba o przyzwolenie - przyzwalanie i odmowa;
proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji;
obiecywanie, zapewnianie;
oferowanie zrobienia czegoś;
doradzanie i odradzanie;
zabranianie;
polecanie, nakazywanie i zakazywanie;
ostrzeganie, wyrażanie groźby;
wybaczanie i odmowa wybaczenia;
protest, oburzenie;
składanie skargi, reklamacji;
reklamowanie.
Pojęcia ogólne:
wyrażanie cechy, właściwości, stanu w odniesieniu do rzeczy, procesów, faktów, osób;
wyrażanie posiadania, przynależności;
wyrażanie relacji w przestrzeni (miejsce i kierunek);
wyrażanie relacji czasowych;
wyrażanie sposobu;
wyrażanie możliwości, zdolności;
wyrażanie konieczności;
wyrażanie warunku i konsekwencji;
wyrażanie opinii, przekonania;
wyrażanie ważności sprawy, opinii, problemu (podkreślanie);
perswazja i argumentacja;
porównywanie.
- 106 -
KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu C1
1. Człowiek:
imię i nazwisko, adres, płeć, stan cywilny, wiek, data i miejsce urodzenia;
przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
wykształcenie;
zawód, zajęcie;
wygląd, ubranie, moda;
cechy charakteru;
rodzina, członkowie rodziny (krewni i powinowaci);
relacje rodzinne;
historia rodziny, pochodzenie;
konflikty, problemy rodzinne, międzyludzkie i międzypokoleniowe;
relacje międzyludzkie;
utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkania).
2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
rodzaj i wielkość mieszkania/domu;
położenie mieszkania/domu;
rodzaje pomieszczeń;
urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu - meble i inne sprzęty;
koszty mieszkania, czynsz, opłaty;
wynajmowanie mieszkania/domu;
naprawy, remont;
rynek mieszkaniowy w Polsce;
rodzaje własności lokalu.
3. Życie codzienne:
plan dnia;
przedmioty codziennego użytku;
relacje czasowe i przestrzenne.
4. Czas wolny, rozrywka:
sposoby spędzania wolnego czasu;
kino, teatr, koncerty;
prasa, radio i telewizja;
wydarzenia kulturalne;
wystawy i muzea;
hobby i zainteresowania;
uprawianie sportu;
dyscypliny sportowe, zawody sportowe, sporty ekstremalne;
relaks (np. jogging, pływanie, aerobik itp.).
5. Podróże:
środki komunikacji publicznej;
środki transportu;
rodzaje bagażu;
dworzec autobusowy;
dworzec kolejowy;
lotnisko;
- 107 -
podróże krajowe i zagraniczne;
biura podróży;
wycieczki grupowe i indywidualne;
wczasy;
baza noclegowa: hotel, kemping, pensjonat, kwatery prywatne, pokoje gościnne;
agroturystyka.
6. Stosunki społeczne:
organizacja państwa;
prawo i porządek;
aktywność społeczna (np. organizacje pozarządowe, wolontariat, działalność
charytatywna);
wojna i pokój;
problemy społeczne;
przestępczość;
organa ścigania;
wymiar sprawiedliwości.
7. Zdrowie i higiena osobista:
części ciała;
higiena osobista;
samopoczucie;
stan zdrowia;
profilaktyka;
choroby;
choroby cywilizacyjne;
wizyta u lekarza/lekarza specjalisty;
apteka, lekarstwa;
diagnostyka (badania, analizy);
uzależnienia;
system opieki zdrowotnej.
8. Edukacja:
przedmioty nauczania;
przybory szkolne;
oceny szkolne;
typy szkół;
życie i problemy szkoły;
kierunki studiów;
stopnie naukowe i funkcje administracyjne;
egzaminy, testy.
9. Praca:
nazwy zawodów;
stanowiska;
rodzaje pracy;
czas pracy, urlop;
płace i zarobki;
rynek pracy;
kwalifikacje, wymagania;
renty, emerytury, zasiłki;
bezrobocie;
organizacja miejsca pracy.
- 108 -
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3324 › Pobierz plik