Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
podróżny;
uczący się (uczeń);
klient.
KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu A1 JUNIOR
Funkcje
1. Konwencje grzecznościowe:
zwracanie czyjejś uwagi – nawiązywanie kontaktu;
przedstawianie siebie lub innych;
powitania;
pożegnania;
podziękowania;
przepraszanie;
składanie życzeń.
2. Informowanie i pytanie:
prośba o informacje;
udzielanie informacji;
pytanie.
3. Potwierdzanie i zaprzeczanie:
przytakiwanie;
negowanie;
wyrażanie zgody;
4. Wyrażanie uczuć:
wyrażanie sympatii i antypatii;
wyrażanie upodobania;
wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia.
5. Źziałanie:
prośba – wzywanie do działania;
zakaz – wzywanie do zaniechania działania.
Pojęcia ogólne :
funkcje i cechy osób, przedmiotów, miejsc;
wyrażanie posiadania;
wyrażanie relacji przestrzennych;
wyrażanie relacji czasowych.
- 9 -
KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu A1 JUNIOR
1. Człowiek:
imię i nazwisko, adres, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia;
przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
wygląd i podstawowe cechy charakteru;
najczęstsze zawody;
rodzina, członkowie rodziny;
przyjaciele, koledzy.
2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
rodzaje pomieszczeń;
wyposażenie mieszkania – meble i inne sprzęty;
podwórko i plac zabaw;
3. Życie codzienne:
typowe zajęcia/czynności dnia codziennego;
przedmioty codziennego użytku;
szkoła i zajęcia szkolne;
określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny itp.).
4. Czas wolny, rozrywka:
sposób spędzania wolnego czasu;
gry i zabawy;
hobby;
uprawianie sportu.
5. Podróże:
środki transportu;
ciekawostki turystyczne;
wakacje/ferie i wypoczynek
6. Stosunki międzyludzkie:
zapoznawanie się (nawiązywanie kontaktów oficjalnych i nieoficjalnych);
korespondencja.
7. Zdrowie:
części ciała;
samopoczucie;
czystość.
8. Zakupy:
sklepy;
artykuły spożywcze;
artykuły kosmetyczne;
- 10 -
podstawowe miary i wagi;
pieniądze.
9. Żywność i napoje:
dania, potrawy;
napoje.
10. Usługi:
punkty usługowe (np. fryzjer, lokale gastronomiczne, hotele itp.).
11. Miejsca:
miejsca użyteczności publicznej (np. kino, muzeum, teatr, park itp.);
szkoła, klasa.
12. rodowisko naturalne:
pogoda;
pory roku;
podstawowe nazwy zwierząt.
13. Tradycje, zwyczaje, święta:
uroczystości rodzinne (np. urodziny, imieniny);
święta religijne (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie), państwowe (np. 3 Maja, 11 Listopada) i
okolicznościowe (np. sylwester, Nowy Rok).
14. Technika i media:
domowe urządzenia techniczne;
prasa, telewizja, radio, Internet.
4. OPIS KOMPźTźNCJI W J ZYKU POLSKIM JAKO OBCYM NA POZIOMIE
WST PNYM – A2 JUNIOR
A. ROZUMIźNIź Zź SŁUCHU
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie A2 JUNIOR rozumieją pojedyncze wypowiedzi, krótkie repliki w
ramach dialogu oraz niezbyt długie wypowiedzi monologowe o tematyce określonej
inwentarzem intencjonalno-pojęciowym i tematycznym (zob. Katalogi A i B), sformułowane w
standardowej odmianie języka. Rozumieją wyrażoną wprost intencję komunikacyjną
wypowiedzi, główną myśl tekstu (rozumienie globalne) oraz umieć znaleźć proste informacje,
zawarte w krótkiej wypowiedzi o przejrzystej strukturze (rozumienie szczegółowe), mówionej
powoli i wyraźnie, w dobrych (bliskich idealnym) warunkach akustycznych z zachowaniem
standardowej wymowy i intonacji.
Rodzaje tekstów:
pojedyncze wypowiedzi intencjonalne i tematyczne (zob. Katalog A i B );
- 11 -
proste i krótkie dialogi intencjonalne oraz tematyczne (dotyczące np. sytuacji proponowania,
charakteryzowania osób, relacjonowania codziennych wydarzeń);
krótkie ciągłe wypowiedzi intencjonalne (np. uzasadnianie własnego zdania,
przytaczanie lub relacjonowanie wypowiedzi, oceny, porównywanie – związane z
wydarzeniami codziennymi i z życiem szkolnym oraz zainteresowaniami uczących się);
krótkie ciągłe wypowiedzi tematyczne (np. opowiadanie o sobie, o swoich
zainteresowaniach, charakteryzowanie osób i grup, przedstawianie planu dnia);
ewentualnie: krótkie fragmenty programów radiowych i telewizyjnych, związanych z życiem
codziennym i zainteresowaniami uczących się.
Nagrania są specjalnie opracowane (studyjne), wyjątkowo dopuszcza się pozbawione
szumów i zakłóceń nagrania autentyczne (krótkie fragmenty programów radiowych i
telewizyjnych).
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
podróżny;
uczestnik rozmowy telefonicznej;
uczący się (uczeń);
klient;
pacjent.
B. POPRAWNO Ź żRAMATYCZNA
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie A2 JUNIOR potrafią rozpoznawać i stosować poprawne gramatycznie
formy językowe, wyrażające i pozwalające na wyrażanie intencji komunikacyjnych w zakresie
określonym w katalogu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A), w odniesieniu do tematów
zawartych w katalogu tematycznym (zob. Katalog B). Podstawą wypowiedzi zdających są
w znacznym stopniu wyuczone formy i zwroty językowe.
Zakres struktur precyzuje lista zagadnień gramatycznych zamieszczona poniżej.
Na tym poziomie zaawansowania zastosowanie wymaganych zagadnień gramatycznych
testuje się w trakcie egzaminu z pisania i mówienia; rozpoznawanie struktur gramatycznych
sprawdzane jest wraz z rozumieniem tekstów pisanych.
Lista zagadnień gramatycznych dla poziomu A2 JUNIOR
I. FLEKSJA
Deklinacja
1. Odmiana rzeczowników (liczba pojedyncza i mnoga):
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na spółgłoskę, np.: pisarz, cukier;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na -a, np.: artysta, poeta;
- 12 -
odmiana rzeczowników własnych rodzaju męskiego, np.: Gdańsk, Amerykanin,
Rosjanin, Belg;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego uważanych za trudne, np.: człowiek, obiad;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego: żywotnych i nieżywotnych, np.: uczeń, pies ≠
stół, zeszyt;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego: męskoosobowych i niemęskoosobowych,
np.: panowie, studenci ≠ stoły, studentkiś czterech panów, czterej studenci ≠ cztery stoły,
cztery studentki;
odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -a, np.: babcia, aula, telewizja;
odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na lub -i, np.: gospodyni;
odmiana rzeczowników własnych rodzaju żeńskiego, np.: Francja, Belgijka, Jola;
odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego uważanych za trudne, np.: rzecz, noc;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -o, np.: ciasto, jabłko;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -e, np.: ubranie, zadanie;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego uważanych za trudne, np.: muzeum, imię.
2. Odmiana przymiotników (liczba pojedyncza i mnoga):
odmiana przymiotników rodzaju męskiego zakończonych na -y, np.: mądry, gruby, uprzejmy;
odmiana przymiotników rodzaju męskiego zakończonych na -i, np.: niebieski, drogi, tani;
odmiana przymiotników rodzaju żeńskiego, np.: szeroka, żółta, sympatyczna;
odmiana przymiotników rodzaju nijakiego, np.: brązowe, białe, grzeczne.
3. Odmiana zaimków (liczba pojedyncza i mnoga):
odmiana zaimków osobowych: ja, ty, on, ona, ono;
odmiana zaimków wskazujących: ten, ta, to;
odmiana zaimków dzierżawczych: mój, twój, nasz, wasz, swój;
odmiana zaimków pytających: kto, co, jaki, który, czyj, ile.
4. Odmiana liczebników:
odmiana liczebników porządkowych, np.: pierwszy, drugi, trzeci;
odmiana liczebnika głównego: jeden;
odmiana liczebników głównych (mianownik, biernik, dopełniacz), np.: dwa, dwie, dwaj; trzy,
trzejś cztery, czterejś pięć, pięciu.
Koniugacja
Tryby
1. Tryb oznajmujący:
czas teraźniejszy, np.: pracuję, idziesz, biorą, chceś
czas przeszły czasowników niedokonanych i dokonanych, np.: leżały, kupowali, poszłam,
zjadłe , umyło sięś
czas przyszły prosty i złożony (forma bezokolicznikowa i rodzajowa), np.: pójdę, kupię,
będziemy spacerować, będziecie chciały.
2.Tryb rozkazujący, np.: czytaj! napiszcie! niech idą!
3.Tryb przypuszczający, np.: chciałbym, oglądałby, kupiłyby, zrobiliby cie.
Aspekt
Aspekt czasowników dokonanych i niedokonanych.
- 13 -
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3324 › Pobierz plik