eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

− wstrzymania wykonania decyzji,
− odpowiedzialności osób trzecich za zaległości podatkowe,
e) inicjowanie i udział w postępowaniach:
− wieczystoksięgowym, w tym występowanie o wpis hipoteki przymusowej
również na zabezpieczenie należności celnych i innych należności pieniężnych
państw członkowskich i państw trzecich,
− upadłościowym i naprawczym, w tym występowanie z wnioskiem o ogłoszenie
upadłości,
− dotyczących orzeczenia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej,
− o uznanie za bezskuteczną czynności prawnej dłużnika dokonanej
z pokrzywdzeniem wierzycieli,
f) dokonywanie wpisu zastawu skarbowego oraz prowadzenie Rejestru Zastawów
Skarbowych,
g) składanie wniosków o dokonanie wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym,
h) poszukiwanie majątku zobowiązanych,
i) koordynowanie oceny i analizy ryzyka dotyczących braku wykonania zobowiązań
podatkowych w wyniku ich przedawnienia,
j) prowadzenie ewidencji wpisów hipotek przymusowych do ksiąg wieczystych,
k) podejmowanie innych działań służących zabezpieczaniu i wykonaniu zobowiązań
podatkowych w zakresie nie należącym do zadań innych komórek organizacyjnych;
8) komórki egzekucji administracyjnej należy, w szczególności:
a) badanie prawidłowości otrzymanych tytułów wykonawczych i dopuszczalności
prowadzenia egzekucji administracyjnej,
b) prowadzenie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych,
c) zabezpieczanie należności pieniężnych,
d) orzekanie w sprawach postępowania egzekucyjnego i zabezpieczającego,
e) wykonywanie środka karnego przepadku, wykonywanie orzeczeń w sprawie
likwidacji niepodjętego depozytu oraz w sprawach, w których własność rzeczy
przeszła na rzecz Skarbu Państwa,
f) wykonywanie postanowień prokuratora i sądu o zabezpieczeniu majątkowym,
g) prowadzenie składnicy zajętych ruchomości,
h) zgłaszanie wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego informacji
dotyczących egzekucji należności pieniężnych,
i) poszukiwanie majątku zobowiązanych w ramach prowadzonych postępowań
egzekucyjnych i zabezpieczających,
j) sporządzanie i kierowanie za pośrednictwem centralnego biura łącznikowego
wniosków do państw członkowskich i trzecich o: udzielenie informacji,
powiadomienie, odzyskanie należności pieniężnych oraz o podjęcie środków
zabezpieczających należności pieniężne, o których mowa w ustawie o wzajemnej
pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności
pieniężnych,
24
k) realizowanie wniosków państw członkowskich i trzecich o odzyskanie lub
zabezpieczenie należności pieniężnych, w tym prowadzenie egzekucji
administracyjnej należności objętych jednolitymi tytułami wykonawczymi oraz
zagranicznymi tytułami wykonawczymi, o których mowa w ustawie o wzajemnej
pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności
pieniężnych;
9) komórki spraw karnych skarbowych należy, w szczególności:
a) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa skarbowe
i wykroczenia skarbowe,
b) sporządzanie i wnoszenie aktów oskarżenia do sądu oraz popieranie ich przed sądem,
c) wykonywanie zadań oskarżyciela publicznego,
d) opracowywanie i wnoszenie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia,
e) występowanie przed sądem w postępowaniu wykonawczym w sprawach
o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe,
f) prowadzenie dochodzeń w sprawach określonych w ustawie z dnia 29 września
1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.),
g) prowadzenie postępowań mandatowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia
10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 186, z późn.
zm.)),
h) przekazywanie informacji do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych (KCIK);
10) sekretariatu należy, w szczególności:
a) prowadzenie sekretariatu naczelnika urzędu skarbowego oraz jego zastępców,
b) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem upoważnień do podejmowania
czynności w imieniu naczelnika urzędu skarbowego, z wyjątkiem zastrzeżonych do
właściwości innej komórki organizacyjnej,
c) prowadzenie spraw dotyczących wewnętrznych procedur postępowania i innych
dokumentów o charakterze zarządczym wydawanych przez naczelnika urzędu
skarbowego w zakresie realizacji zadań określonych w art. 5 ust. 6 i ust. 6a ustawy
o urzędach i izbach skarbowych oraz w innych przepisach odrębnych,
d) prowadzenie spraw powierzonych przez dyrektora izby skarbowej w zakresie
zapewniającym prawidłową obsługę naczelnika urzędu skarbowego, w szczególności
w sprawach:
− obsługi kadrowej,
− gospodarowania mieniem,
− eksploatacyjno-zaopatrzeniowych,
− obronnych, zarządzania kryzysowego,
− ochrony informacji prawnie chronionych,
− ochrony fizycznej osób, obiektu i mienia,

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1036, 1149, 1247
i 1304 oraz z 2014 r. poz. 312.
25
− ochrony przeciwpożarowej,
− składnicy akt lub archiwum urzędu skarbowego;
11) komórki współpracy międzynarodowej należy, w szczególności:
a) wymiana informacji podatkowych, w tym o podatku VAT i podatkach bezpośrednich,
b) analiza informacji dostępnych w ramach wymiany informacji podatkowych,
w tym w systemach informatycznych wspomagających wymianę informacji
i międzynarodową współpracę w sprawach podatkowych,
c) bieżąca obsługa i analiza informacji podsumowujących VAT-UE;
12) komórki kontroli wewnętrznej należy, w szczególności:
a) przeprowadzanie kontroli wewnętrznej,
b) rozpatrywanie przekazanych do załatwienia przez dyrektora izby skarbowej skarg na
pracowników obsługujących naczelnika urzędu skarbowego.
3. Obsługa i wsparcie udzielane podatnikowi przez asystenta podatnika polega na:
1) nawiązywaniu kontaktu z podatnikiem z wykorzystaniem dostępnych środków
komunikacji;
2) udzielaniu informacji w zakresie sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych;
3) udzielaniu pomocy w indywidualnych sprawach podatnika, w tym dotyczących rodzaju
formy opodatkowania, informowaniu o terminach wynikających z przepisów prawa
podatkowego oraz zasadach korzystania z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych;
4) udzielaniu ogólnych informacji o rodzajach spraw załatwianych przez inne organy
podatkowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
4. W uzasadnionych przypadkach można przenieść zadania w następującym zakresie:
1) czynności sprawdzających do komórki postępowań podatkowych;
2) analiz i planowania, zarządzania kryzysowego, zarządzania bezpieczeństwem informacji,
ochrony fizycznej osób i mienia oraz ochrony przeciwpożarowej do innych komórek
organizacyjnych.
5. Dokonując zmian organizacyjnych obejmujących zadania z zakresu analiz i planowania
oraz kontroli podatkowej należy zachować jednolitość nadzoru, który nad komórkami
realizującymi te zadania powinien być sprawowany przez naczelnika urzędu skarbowego albo
przez zastępcę naczelnika urzędu skarbowego.
6. W przypadku niewydzielenia komórki współpracy międzynarodowej, zadania określone
w ust. 2 pkt 10, wykonuje komórka obsługi bezpośredniej lub komórka postępowań
podatkowych.
7. W przypadku niewydzielenia komórki kontroli wewnętrznej, zadania określone w ust. 2
pkt 11, wykonuje sekretariat lub komórka obsługi bezpośredniej.
§ 3. 1. Naczelnik urzędu skarbowego przedstawia dyrektorowi izby skarbowej wniosek
o zatwierdzenie i nadanie regulaminu organizacyjnego urzędu skarbowego opracowanego na
podstawie niniejszego Statutu. We wniosku naczelnik urzędu skarbowego przedstawia
dyrektorowi izby skarbowej uzasadnienie proponowanych rozwiązań organizacyjnych.
2. Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego określa:
1) strukturę organizacyjną urzędu skarbowego, w tym stałego punktu obsługi podatników;
26
2) zakres zadań komórek organizacyjnych;
3) zasady organizacji pracy urzędu skarbowego;
4) zakres nadzoru sprawowanego przez naczelnika urzędu skarbowego i jego zastępcę
(zastępców);
5) zakres stałych uprawnień zastępcy (zastępców) naczelnika urzędu skarbowego,
kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników zatrudnionych na
stanowiskach samodzielnych – do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania
stanowiska w określonych sprawach;
6) zakres upoważnień naczelnika urzędu skarbowego do wykonywania zadań z zakresu spraw
pracowniczych w stosunku do obsługujących go pracowników świadczących pracę
w komórkach organizacyjnych urzędu skarbowego;
7) zakres zadań stałego punktu obsługi podatników.
§ 4. 1. Dyrektor izby skarbowej zatwierdza proponowaną przez naczelnika urzędu
skarbowego treść regulaminu organizacyjnego urzędu skarbowego i nadaje regulamin w drodze
zarządzenia.
2. Zmiany regulaminu organizacyjnego następują w trybie właściwym dla jego nadania.
3. W przypadkach, o których mowa w § 1 ust. 2–4 i ust. 7, ust. 8 pkt 2, ust. 9 i § 2 ust. 3
stosuje się tryb, o którym mowa w § 3 ust. 1.
§ 5. Regulamin organizacyjny urzędu skarbowego podlega udostępnieniu w siedzibie
urzędu skarbowego oraz na stronach BIP urzędu skarbowego na zasadach określonych
w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
27
ZAŁĄCZNIK nr 4
STATUT BIURA KRAJOWEJ INFORMACJI PODATKOWEJ

§ 1. 1. W skład Biura Krajowej Informacji Podatkowej wchodzą następujące komórki
organizacyjne, funkcjonujące w ramach pionów organizacyjnych:
1) pion zarządzania (DBKIP):
a) wsparcia zarządzania (WZ),
b) komunikacji (KO),
c) obsługi prawnej (OP),
d) audytu wewnętrznego (AW);
2) pion finansowo-księgowy (GK):
a) rachunkowości budżetowej (RB),
b) płac (RW),
c) planowania i kontroli finansowej (RK);
3) pion organizacji i logistyki:
a) bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP),
b) logistyki (LO),
c) informatyki (IF),
d) ochrony (IN),
e) obsługi kadr (KA);
4) pion kontroli:
a) zarządzania ryzykiem zewnętrznym (ZR),
b) kontroli wewnętrznej (KW);
5) pion informacji podatkowej:
a) interpretacji indywidualnych (II),
b) interpretacji ogólnych (IO),
c) conctact center (CC),
d) materiałów edukacyjnych i informacyjnych (EI),
e) Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej (BWAP),
f) Portalu Podatkowego (PP);
6) pion nadzoru nad jednolitością i jakością informacji podatkowej:
a) nadzór nad jednolitością (JI),
b) nadzór nad jakością (KJ).
2. Jeżeli przemawiają za tym szczególne względy organizacyjne, Dyrektor Krajowej
Informacji Podatkowej, za zgodą Ministra Finansów, może przesunąć komórkę obsługi kadr do
pionu zarządzania.
28
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: