eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W )
z dnia
w sprawie wzoru informacji dotyczącej stosunku podległości służbowej pracowników
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych administracji podatkowej
Na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy z dnia ... o administracji podatkowej (Dz. U. poz. ...)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór informacji składanej przez pracowników zatrudnionych
w jednostkach organizacyjnych administracji podatkowej o zaistnieniu przesłanek określnych
w art. 79 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111
i 1199 oraz z 2015 r. poz. 211) oraz w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia ... o administracji
podatkowej, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

MINISTER FINANSÓW




1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1256).
– 2 –
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Finansów
z dnia ... (poz. …)

WZÓR
……………………………..
(imię i nazwisko, stanowisko)

Szef Administracji Podatkowej1)
Dyrektor Izby Skarbowej1) w ………………………
Dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej1)


INFORMACJA

Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia … o administracji podatkowej (Dz. U. poz. ...)
informuję, że niżej wymieniona(e)1) osoba(y)1) spełnia(ją)1) przesłanki określone w art. 79
ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199) oraz
w art. 28 ust. 1 ustawy o administracji podatkowej2)
1. ………………………………………………………………………………………………..
2. ………………………………………………………………………………………………..
3. ………………………………………………………………………………………………..
4. ………………………………………………………………………………………………..

…...….…………………………………………
(czytelny podpis osoby składającej informację)
……………………
(miejscowość, data)

Objaśnienia:
1)
Niepotrzebne skreślić.
2)
Należy podać imię (imiona) i nazwisko oraz miejsce pracy pracownika będącego małżonkiem, osobą
pozostającą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia,
przysposobienia, opieki lub kurateli albo osobą prowadzącą wspólne gospodarstwo domowe z pracownikiem
składającym informację.


– 3 –
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 28 ust. 7 ustawy z dnia ... o administracji podatkowej (Dz. U. poz. …), zgodnie
z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzór informacji, o zaistnieniu przesłanek określonych w art. 79 ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej oraz w art. 28 ust. 1 ustawy o administracji
podatkowej wraz z objaśnieniami, uwzględniając zakres danych objętych informacją.
Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U.
z 2014 r. poz. 1111 i 1199) w urzędzie nie może powstać stosunek podległości służbowej
między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do
drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku
przysposobienia, opieki lub kurateli. Z kolei na mocy art. 28 ust. 1 ustawy o administracji
podatkowej obowiązek określony w art. 79 ustawy o służbie cywilnej został nałożony także
na pracowników i osoby prowadzące z nimi wspólne gospodarstwo domowe.
Ustawa o służbie cywilnej, przewidując w art. 79 zakaz występowania podległości
służbowej w urzędzie, nie określa jednak formy w jakiej pracownicy winni uprawdopodobnić
zaistnienie ww. przesłanek. W administracji podatkowej istnieje zatem potrzeba wdrożenia
narzędzia, które umożliwiłoby kierownikowi jednostki organizacyjnej administracji
podatkowej (dyrektorowi izby skarbowej lub dyrektorowi Biura Krajowej Informacji
Podatkowej), a także Szefowi Administracji Podatkowej zapewnienie przestrzegana zakazu
wynikającego z ww. przepisu oraz z art. 28 ust. 1 ustawy o administracji podatkowej oraz
docelowo służyło prawidłowemu zarządzaniu kadrami.
Informacje te pozwolą na uniknięcie sytuacji podejrzenia pracowników zatrudnionych
w jednostkach administracji podatkowej o brak bezstronności i obiektywizmu w związku
z wykonywaniem zadań służbowych.
Przedmiotowe rozporządzenie ma na celu zwiększenie przejrzystości życia
publicznego w Polsce oraz pozwoli na uniknięcie ewentualnego konfliktu interesów.
Dla zapewnienia jednolitości stosowania tych przepisów, a w szczególności danych,
jakie powinny być przekazywane przez pracownika jednostki organizacyjnej administracji
podatkowej, przygotowany został wzór składanej przez niego informacji.
Stosownie do postanowień § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), projekt
– 4 –
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl).
Materia regulowana w projekcie rozporządzenia nie jest objęta prawem Unii
Europejskiej.



– 5 –
Data sporządzenia:
Nazwa projektu:
rozporządzenie
12.02.2015 r.
Ministra Finansów w sprawie wzoru informacji
dotyczącej stosunku podległości służbowej pracowników Źródło:
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych administracji upoważnienie ustawowe – art. 28 ust. 7
podatkowej.
ustawy z dnia ... o administracji
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:
podatkowej (Dz. U. poz. …).
Ministerstwo Finansów
Nr w wykazie prac ...


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu

lub Podsekretarza Stanu
Jacek Kapica
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Grzegorz Mróz, Z-ca Dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej
Tel. 22 694 40-34
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Art. 79 ustawy o służbie cywilnej przewiduje zakaz występowania podległości służbowej w urzędzie nie
określa jednak formy w jakiej pracownicy winni uprawdopodobnić zaistnienie ww. przesłanek. Z kolei art. 28
ust. 1 ustawy o administracji podatkowej obejmuje dodatkową grupę osób, wobec których stosuje się zakaz
podległości służbowej. W administracji podatkowej istnieje zatem potrzeba wdrożenia narzędzia, które
umożliwi kierownikowi urzędu (dyrektorowi izby skarbowej, dyrektorowi Biura Krajowej Informacji
Podatkowej), a także Szefowi Administracji Podatkowej respektowanie zakazu podległości służbowej
pomiędzy pracownikami zatrudnionymi w jednostkach organizacyjnych administracji podatkowej.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projekt rozporządzenia określa wzór informacji, składanych przez pracowników zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych administracji podatkowej o zaistnieniu przesłanek określonych w art. 79 ustawy o służbie
cywilnej oraz w art. 27 ust. 1 ustawy o administracji podatkowej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Pracownicy urzędów
Około 43 000 osób
Dane własne
Bezpośrednie
skarbowych,
izb skarbowych,
biur krajowej informacji
podatkowej
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji ze związkami zawodowymi działającymi
w administracji podatkowej. Ponadto projekt będzie udostępniony w Intranecie Ministerstwa Finansów
w zakładce Uzgodnienia /Departament Administracji Podatkowej. Stosownie do treści art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.) zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
budżet państwa












JST












strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: