Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej
projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3320
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269
3320-cz-2
WUS o zasięgu wojewódzkim (po dwa w województwie mazowieckim, śląskim i wielkopolskim oraz po jednym
w pozostałych województwach).
Ponadto koncentracja WUS na podmiotach dokonujących skomplikowanych operacji gospodarczych wymaga
wprowadzenia warunku kwotowego, którego spełnienie spowoduje zmianę właściwości naczelnika urzędu skarbowego
na właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników i płatników. Zasadniczym kryterium, które będzie
decydowało o objęciu podatników i płatników właściwością WUS będzie kryterium przedmiotowe, tj. przychód netto,
w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług przeliczany według kursu średniego
euro ogłaszanego przez NBP na koniec roku podatkowego – bez względu na formę prowadzenia działalności (osoby
fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej).
W przypadku Krajowego WUS kwotą graniczną do objęcia właściwością WUS jest przychód o równowartości co najmniej
50 mln euro. Natomiast w przypadku pozostałych WUS zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego na
właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników i płatników nastąpi po osiągnięciu przez podatnika
przychodów o równowartości co najmniej 3 mln euro.
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem właściwość WUS nie będzie obejmowała tak jak dotychczas podmiotów z tzw.
kapitałem zagranicznym oraz zarządzanych bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydentów, jeżeli nie spełnią
ww. kryterium przychodowego.
Projektowane rozporządzenie utrzymuje dotychczasową kategorię podatników i płatników będących we właściwości WUS
ze względu na kryterium podmiotowe.
Właściwości Krajowego WUS będą podlegały:
1) podatkowe grupy kapitałowe oraz spółki tworzące podatkową grupę kapitałową,
2) banki, z wyłączeniem banków spółdzielczych,
3) zakłady ubezpieczeń,
4) jednostki działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94) oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,
5) jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.
Natomiast pozostałe WUS będą obsługiwały:
1) banki spółdzielcze,
2) oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych.
Ponadto przewidziane jest wydłużenie, z dwóch do trzech lat okresu, po upływie, którego następuje wyłączenie z określonej
kategorii podatników i płatników obsługiwanych przez Krajowy WUS i pozostałe WUSy.
Projektowane zmiany mają na celu skupienie uwagi wyspecjalizowanych urzędów skarbowych na podmiotach
dokonujących skomplikowanych operacji gospodarczych wraz z jednoczesnym zapewnieniem tym podmiotom wysokiej
jakości świadczonych usług.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy i płatnicy
Zmiana właściwości z WUS na
znajdujący się obecnie we
US.
właściwości WUS, którzy
nie spełniają kryterium
przychodowego
Potencjalni podatnicy
Zmiana właściwości z US na
i płatnicy, którzy
WUS.
spełniają kryterium
Zmiana właściwości z US na
przychodowe, jednakże
Krajowy WUS.
ze względu na formę
prowadzonej działalności
są we właściwości urzędu
skarbowego niebędącego
WUS
Podatnicy i płatnicy
Zmiana właściwości z WUS na
znajdujący się obecnie we
Krajowy WUS.
właściwości WUS, którzy
spełniają kryterium
– 17 –
podmiotowe do objęcia
właściwością Krajowego
WUS
Urzędy skarbowe
Zmiana ilości obsługiwanych
i wyspecjalizowane
podmiotów.
urzędy skarbowe
Pracownicy urzędów
skarbowych i pracownicy
wyspecjalizowanych
urzędów skarbowych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z ... r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje skutków dla sektora finansów
w tym wskazanie
publicznych, w tym dochodów i wydatków państwa oraz samorządu terytorialnego.
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
– 18 –
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na jakość obsługi
podatników dokonujących skomplikowanych operacji gospodarczych.
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
nie dotyczy.
9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
01.01.2016 r. (planowane wejście w życie).
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
15/03-kt
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia
w sprawie wzoru legitymacji służbowej pracownika izby skarbowej
Na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia … o administracji podatkowej (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Wzór legitymacji służbowej pracownika izby skarbowej określa załącznik do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
MINISTER FINANSÓW
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1256).
– 2 –
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Finansów
z dnia … (poz. …)
WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ PRACOWNIKA IZBY SKARBOWEJ
Objaśnienia:
Awers: Rewers:
– legitymacja pokryta giloszem koloru szaroniebieskiego, – gilosz jak na awersie,
– wizerunek orła białego na czerwonym tle, ustalony dla – znak graficzny administracji podatkowej,
godła Rzeczypospolitej Polskiej, – napisy w kolorze czarnym.
– napisy w kolorze czarnym.
Uwaga:
Legitymacja jest dwustronnie laminowana folią plastikową.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3320-cz-2 › Pobierz plik
- 3320-cz-1 › Pobierz plik