eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

– 11 –

podatników i płatników spowoduje, że naczelnicy tych urzędów skupią się przede wszystkim
na obsłudze podatników, którzy dokonują skomplikowanych operacji gospodarczych.
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem właściwość naczelników urzędów skarbowych
wyznaczonych do obsługi niektórych kategorii podatników i płatników nie będzie
obejmowała tak jak dotychczas podmiotów z tzw. kapitałem zagranicznym oraz zarządzanych
bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydentów, jeżeli nie spełnią warunku przychodowego,
o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6 oraz w § 3 ust. 2 pkt 3 projektowanego rozporządzenia.
W obecnym stanie prawnym wyspecjalizowane urzędy skarbowe zamiast się skupić na
obsłudze podatników, którzy dokonują skomplikowanych operacji gospodarczych, zajmują
się szeroką rzeszą podatników o niskim potencjale gospodarczym, „drobnymi
przedsiębiorcami”.
Zasadniczym kryterium, które będzie decydowało o objęciu podatników i płatników
właściwością działania wyspecjalizowanych urzędów skarbowych będzie więc kryterium
przedmiotowe, czyli wspomniany wyżej przychód netto.
W projektowanym rozporządzeniu zmodyfikowano sposób ustalania przychodu netto.
Spełnienie warunku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6 oraz w § 3 ust. 2 pkt 3, będzie się
stwierdzało na podstawie danych wynikających ze sprawozdania finansowego za ostatni rok
podatkowy, a w przypadku braku sprawozdania finansowego na podstawie danych
wynikających ze złożonych przez podatnika deklaracji podatkowych za ostatni rok
podatkowy.
Projektowane rozporządzenie proponuje również zaliczenie do strategicznych podatników
i płatników określonej kategorii podmiotów ze względu na charakter podmiotowy podatnika
i płatnika oraz utrzymuje dotychczasową kategorię podatników i płatników objętych
właściwością działania przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1–5 projektowanego rozporządzenia właściwości Krajowego
Wyspecjalizowanego Urzędu Skarbowego będą podlegały:
1) podatkowe grupy kapitałowe oraz spółki tworzące podatkową grupę kapitałową,
2) banki, z wyłączeniem banków spółdzielczych,
3) zakłady ubezpieczeń,
4) jednostki działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94) oraz przepisów o funduszach
inwestycyjnych,
– 12 –

5) jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy
emerytalnych.
Natomiast pozostałe wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą obsługiwały:
1) banki spółdzielcze,
2) oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych.
W przypadku wyżej powołanych podmiotów nie jest brane pod uwagę kryterium
przychodowe do objęcia właściwością naczelnika urzędu skarbowego wyznaczonego do
obsługi niektórych kategorii podatników i płatników.
Projektowane rozporządzenie w § 4 ust. 5 zawiera doprecyzowanie unormowań zawartych
w aktualnie obowiązującym art. 5a ust. 5 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, poprzez
konkretne wskazanie, że zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego z Naczelnika
Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (Krajowy Wyspecjalizowany
Urząd Skarbowy) lub naczelnika właściwego do obsługi niektórych kategorii podatników
i płatników, o którym mowa w § 3 ust. 2, na odpowiednio naczelnika właściwego do obsługi
niektórych kategorii podatników i płatników, o którym mowa w § 3 ust. 2, lub naczelnika
właściwego miejscowo, następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po
upływie trzyletniego okresu, podczas którego podatnik nie spełniał warunków określonych w
§ 3 ust. 1 pkt 6 oraz w § 3 ust. 2 pkt 3.
Ponadto w ww. przepisie zaproponowano wydłużenie okresu, po upływie, którego następuje
wyłączenie w zakresie określonej kategorii podatników i płatników. Obecnie obowiązujący
okres dwuletni powodował, że kluczowi podatnicy w wyniku krótkookresowego kryzysu
finansowego w jednostce czasami tylko na 1 rok zostają wykluczeni z kategorii podatników
obsługiwanych przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Sytuacja ta nie jest dobrze
oceniana przez podatników. Celem zapewnienia stabilizacji bycia podatnikiem i płatnikiem
wyspecjalizowanego urzędu skarbowego zasadne jest wprowadzenie dłuższego, co najmniej
o rok, okresu przynależności do określonej kategorii podatników i płatników. Wprowadzenie
dłuższego okresu jest również istotne ze względu na fakt, że zmiana właściwości w podatku
od towarów i usług (który jest rozliczany w okresach miesięcznych) następuje w innym
terminie niż w podatkach dochodowych (rozliczenie roczne).
Projektowane rozporządzenie w sprawie wyznaczenia naczelnika urzędu skarbowego do
obsługi niektórych kategorii podatników i płatników, jak już sama nazwa wskazuje, obejmie
również płatników. Jest to doprecyzowanie zapisów w obecnie obowiązującej ustawie, które
– 13 –

rozwiąże kwestię w przedmiocie wątpliwości czy wyspecjalizowane urzędy skarbowe są
również właściwe do obsługi płatników.
Reasumując, wprowadzenie zmian legislacyjnych w zakresie obsługi niektórych kategorii
podatników i płatników zapewni wsparcie przy dobrowolnym wypełnianiu obowiązków
podatkowych i profesjonalną obsługę podatkową kluczowym podmiotom budującym
potencjał gospodarczy państwa.
Rozporządzenie normuje również status podatników, którzy na mocy niniejszego
rozporządzenia zostaną wyłączeni z kategorii podatników i płatników, do których obsługi
wyznaczeni zostali naczelnicy urzędów skarbowych. W przypadku tych podatników następuje
zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego na naczelnika właściwego miejscowo.
Ponadto, aby zapobiec wątpliwościom interpretacyjnym w zakresie włączenia do kategorii
podatników i płatników, do których obsługi wyznaczeni zostali naczelnicy urzędów
skarbowych, jakie miały miejsce po powstaniu wyspecjalizowanych urzędów skarbowych
w 2004 r. w rozporządzeniu zaproponowano tzw. przepis przejściowy. Zgodnie z tym
przepisem włączenie z dniem 1 stycznia 2016 r. do kategorii podatników i płatników, do
których obsługi wyznaczeni zostali naczelnicy urzędów skarbowych, po spełnieniu warunku,
o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6 oraz w § 3 ust. 2 pkt 3, nastąpi na podstawie danych
wynikających ze sprawozdania finansowego za 2014 r., a w przypadku braku sprawozdania
finansowego na podstawie danych wynikających ze złożonych przez podatnika deklaracji
podatkowych za 2014 r.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.,
w terminie analogicznym jak projektowana ustawa z dnia ... o administracji podatkowej
(Dz. U. poz. ...).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P.
poz. 979), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji,
w serwisie Rządowy Proces Legislacji.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 229, poz. 2039, z późn. zm.).
– 14 –

Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.





– 15 –

Data sporządzenia:
Nazwa projektu:

rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wyznaczenia naczelników
urzędów skarbowych do obsługi ni

ektórych kategorii podatników Źródło:
i płatników, określenia kategorii obsługiwanych podatników i płatników
oraz terytorialnego zasięgu działania i siedzib naczelników urzędów art. 11 ust. 5 projektowanej ustawy
o administracji podatkowej.
skarbowych.

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:
Nr w wykazie prac …
Ministerstwo Finansów



Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu


OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 13 ust. 4 projektowanej ustawy o administracji
podatkowej, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych wyznacza, w drodze rozporządzenia,
naczelnika urzędu skarbowego do obsługi niektórych kategorii podatników i płatników, określając kategorię
obsługiwanych podatników i płatników oraz terytorialny zasięg jego działania i siedzibę, mając na względzie gospodarcze
lub społeczne potrzeby podatników i płatników obsługiwanych przez administrację podatkową.
W Polsce funkcjonuje 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, rozmieszczonych we wszystkich miastach
wojewódzkich (z wyjątkiem województwa mazowieckiego, śląskiego i wielkopolskiego, gdzie z uwagi na potencjał
gospodarczy tych regionów utworzono większą liczbę tego typu urzędów).
W aktualnym stanie prawnym podstawę funkcjonowania i organizacji WUS stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 1996 r.
o urzędach i izbach skarbowych.
Wyspecjalizowane urzędy skarbowe od samego początku swojego działania (tj. od 01.01.2004 r.), zgodnie ze swoją
właściwością, wynikającą z art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych, obsługują niezmienny katalog
podmiotów. Z przeprowadzonych badań empirycznych wynika, iż dominującą liczbę wszystkich podatników objętych
właściwością wyspecjalizowanych urzędów skarbowych stanowią podmioty z tzw. kapitałem zagranicznym. Są to
w szczególności osoby prawne bądź jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które są zarządzane
bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co
najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu.
Wśród podatników obsługiwanych przez WUS-y jedynie nieco ponad 14% ogólnej liczby podatników wykazało za
2013 r. (na podstawie danych z zeznań CIT-8) przychody ogółem o równowartości co najmniej 5 mln euro.
W konsekwencji, w obowiązującym stanie prawnym, WUS-y zamiast skupić się na obsłudze strategicznych podmiotów
budujących potencjał gospodarczy państwa, zajmują się także obsługą podmiotów, stanowiących grupę „drobnych
przedsiębiorców”.
Zasadnym zatem stało się przyjęcie nowych kryteriów przy określeniu kategorii podatników i płatników objętych
właściwością wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. W konsekwencji celem projektowanych zmian było
zidentyfikowanie podatników dokonujących skomplikowanych operacji gospodarczych oraz wprowadzenie zmian
legislacyjnych, w wyniku których wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą miały we właściwości obsługę jedynie tych
podmiotów.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zgodnie z projektowanymi regulacjami z dniem 01.01.2016 r. ustawa o urzędach i izbach skarbowych traci moc,
a zagadnienie dotyczące funkcjonowania wyspecjalizowanych urzędów skarbowych zostanie uregulowane
rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wyznaczenia naczelników urzędów skarbowych do obsługi niektórych
kategorii podatników i płatników, określenia kategorii obsługiwanych podatników i płatników oraz terytorialnego zasięgu
działania i siedzib naczelników urzędów skarbowych.
W projektowanym rozporządzeniu przyjęto nowe kryteria przy określeniu podatników i płatników objętych
właściwością wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Podstawowym celem zmian jest zatem koncentracja WUS na
podatnikach dokonujących skomplikowanych operacji gospodarczych. Rozwiązaniem, które ma przynieść oczekiwany
w tym zakresie efekt jest wyodrębnienie, w ramach obecnie funkcjonującej siatki WUS, jednego wyspecjalizowanego
urzędu skarbowego o zasięgu krajowym (Krajowy WUS) z siedzibą w Warszawie oraz pozostawienie 19 pozostałych
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: