eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 330
  • Data wpłynięcia: 2012-04-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-05-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 664

330

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projekt oddziałuje na funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby Więziennej, a także na żołnierzy zawodowych – przyjętych do
służby po dniu 31 grudnia 2012 r.
Ponadto projektowana nowelizacja oddziaływać będzie na tych funkcjonariuszy Policji,
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz
żołnierzy zawodowych, którzy zostali przyjęci do służby przed 1 stycznia 2013 r.,
a skorzystają z możliwości wyboru nowego systemu emerytalnego.
Konsultacje społeczne
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy
Proces Legislacyjny, oraz dodatkowo na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Do Ministerstwa nie wpłynęły zgłoszenia podmiotów zainteresowanych pracami nad
projektowanym aktem w trybie ww. ustawy.
Projekt został przekazany do zaopiniowania przez Niezależny Samorządny Związek
Zawodowy Policjantów, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Funkcjonariuszy
Straży Granicznej, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Pożarnictwa,
Związek Zawodowy Strażaków „Florian”, Krajową Sekcję Pożarnictwa Niezależnego
Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, NSZZ Funkcjonariuszy i Pracowników
Więziennictwa, a także przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Forum
Związków Zawodowych oraz Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”.
Ponadto projekt został przekazany do zaopiniowania przez Konwent Dziekanów Korpusu
Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego.
Projekt został oceniony pozytywnie w części dotyczącej utrzymania systemu
zaopatrzeniowego oraz objęcia nowym systemem emerytalnym osób zatrudnionych


15
w służbach mundurowych po dniu 31 grudnia 2012 r. Pozostałe kwestie regulowane
projektowaną ustawą zostały ocenione negatywnie. Zgłoszone podczas konsultacji projektu
uwagi dotyczą m.in. włączenia do nowego systemu emerytalnego funkcjonariuszy celnych
oraz strażaków pełniących służbę w Lotniskowych Służbach Ratowniczo-Gaśniczych.
Kwestionowano ukończenie 55 lat jako warunku, który uprawnia do uzyskania emerytury
oraz braku możliwości naliczania podstawy wymiaru emerytury z ostatniego uposażenia.
Sprzeciw strony związkowej budzi brak przywilejów emerytalnych w momencie zwolnienia
ze służby po uzyskaniu 25 lat służby, a nieukończenia 55 lat życia oraz propozycja przejścia
w 2025 r. do nowego systemu emerytalnego funkcjonariuszy pełniących służbę przed
1 stycznia 2013 r.
Związki zawodowe, uzasadniając stanowisko argumentowały, że warunkiem nabycia
pierwszych uprawnień emerytalnych w nowym systemie powinno być wyłącznie 25 lat
służby bąd też osiągnięcie wieku 50 lat życia jako drugi równoczesny warunek, ponieważ
w chwili obecnej średnia wieku osoby rozpoczynającej służbę np. w Policji wynosi ok. 25 lat,
tak więc po 25 latach służby funkcjonariusz taki miałby właśnie 50 lat.
Zdaniem związków zawodowych wprowadzenie wymogu osiągnięcia 55 lat życia spowoduje
co najmniej kilkuletni okres służby bez dodatkowej motywacji (w przypadku osób przyjętych
w wieku poniżej 30 lat).
W opinii związków zawodowych nie można zakładać, że jedynie wydłużenie okresu
stanowiącego podstawę naliczania emerytury, ograniczy celowe podnoszenie uposażenia na
ostatnio zajmowanym stanowisku przez wzrost dodatków służbowych i funkcyjnych, bowiem
w rzeczywistości wysoki wzrost tych dodatków przed odejściem na emeryturę ma miejsce
wśród kadry kierowniczej, a nie wśród szeregowych funkcjonariuszy.
Organizacje związkowe nieprzychylnie wypowiedziały się również wobec zaproponowanych
zmian w zakresie wykreślenia przepisów emerytalnych z ustaw pragmatycznych, motywując
potrzebę pozostawienia tych przepisów koniecznością zagwarantowania prawa
funkcjonariusza do wcześniejszej emerytury, a także do renty inwalidzkiej oraz renty
rodzinnej dla członków rodzin po zmarłych funkcjonariuszach.

Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wprowadzenie w życie ustawy spowoduje ograniczenie liczby wypłacanych świadczeń
emerytalnych z budżetu państwa i przyniesie pozytywne skutki dla budżetu państwa.

16
Prognozuje się, iż wejście w życie projektu skutkować będzie wystąpieniem pierwszych
oszczędności dla budżetu państwa w 2028 r.
W odniesieniu do żołnierzy zawodowych wejście w życie projektu skutkować będzie
wystąpieniem pierwszych oszczędności dla budżetu państwa w 2028 r. w wysokości
ok. 6 mln zł i będzie wzrastać do ok. 462 mln zł w 2037 r. W okresie 2028 – 2043 zmiana ta
może przynieść łącznie ok. 7 mld zł.
Symulacja zmiany liczby świadczeniobiorców, która nastąpi po wprowadzeniu nowego
systemu emerytalnego w wojsku przedstawia się następująco:
Symulacja
Liczba
oszczędności z tyt. zmian
Założenia:
Rok
żołnierzy, którzy nie
przepisów
oszczędność dla budżetu państwa z tytułu wprowadzania nowych
odejdą na emeryturę
(w zł)
przepisów emerytalnych stanowi kwota niewypłaconych
świadczeń emerytalnych ze względu na brak możliwości
2028
191
6 528 427
odejścia na emeryturę nowo przyjętych żołnierzy w przedziale
15-24 lata.
2029
524
18 659 681
na podstawie danych historycznych przyjęto wska nik zwolnień
ż
2030
995
43 309 127
ołnierzy zawodowych ze służby z wysługą 15-24 lat oraz
ustalono wysokość przeciętnej emerytury dla tych żołnierzy,
2031
1 618
75 079 927
założono waloryzację świadczeń emerytalnych od 2013 r. o 3%,

2032
2 379
113 999 116
2033
3 336
163 150 350
2034
4 470
221 749 659
291 202 958
2035
5 786
Symulacja zmian ilości świadczeniobiorców
2036
7 270
371 002 069
1 400
2037
8 922
461 696 958
1 200
2038
10 742
564 300 206
1 000
2039
12 730
678 812 067
mln 80
0
2040
14 886
805 232 540
Oszczędności
600
2041
17 210
943 561 626
400
2042
19 702
1 093 799 326
200
2043
22 362
1 255 945 638
0

Ogółem
7 108 029 672
2028
2029 2030
2031
2032
2033 2034
2035
2036 2037 2038
2039
2040
2041 2042
2043

W odniesieniu do Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, Straży
Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz
Służby Wywiadu Wojskowego wejście w życie projektu skutkować będzie wystąpieniem
pierwszych oszczędności dla budżetu w roku 2028. Prognozowana oszczędność stanowi ok.
52 mln zł w 2028 r. i będzie wzrastać do ok. 1,4 mld zł rocznie w 2037 r.

17
Symulacja zmiany liczby świadczeniobiorców, która nastąpi po wprowadzeniu nowego
systemu emerytalnego w formacjach mundurowych objętych projektowaną regulacją
przedstawia się następująco:
Lata
Liczba
Symulacja
funkcjonariuszy,
oszczędności
Założenia:
którzy nie odejdą na
z tytułu zmian przepisów
oszczędność dla budżetu państwa z tytułu wprowadzania nowych
emeryturę
( w zł)
przepisów emerytalnych stanowi kwota niewypłaconych
świadczeń emerytalnych ze względu na brak możliwości
2028
1 012
52 338 327
odejścia na emeryturę nowo przyjętych funkcjonariuszy.
na podstawie danych historycznych przyjęto wska nik zwolnień
2029
1 940
102 625 140
funkcjonariuszy oraz ustalono wysokość przeciętnej emerytury
dla tych funkcjonariuszy,
2030
3 199
173 035 771
założono waloryzację świadczeń emerytalnych od 2013 r.
o 4%,
2031
4 800
265 465 687

2032
6 753
381 938 078
2033
9 070
524 611 218
2034
11 764
695 786 237
Symulacja zmian ilosci świadczeniobiorców
3500
2035
14 846
897 915 281
3000
2036
18 328
1 133 610 122
2037
22 224
1 405 651 200
2500
2038
26 186
1 693 700 788
2000
Oszczędności
2039
30 215
1 998 515 173
1500
2040
34 313
2 320 883 516
1000
2041
38 481
2 661 629 226
500
mln z?
2042
42 719
3 021 611 390
0
Ogółem
17 329 317 154
2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037 2038 2039 2040 2041 2042

Łącznie w latach 2028 – 2042 budżet państwa przeznaczy na wypłatę świadczeń dla ww.
służb mundurowych mniej o ponad 17 mld zł.
Różnica w skali prognozowanych oszczędności w systemie zaopatrzenia emerytalnego
funkcjonariuszy, w stosunku do systemu zaopatrzenia żołnierzy zawodowych spowodowana
jest po pierwsze większą liczbą funkcjonariuszy objętych systemem zaopatrzeniowym
w stosunku do żołnierzy zawodowych. Po drugie większą liczbą emerytów i rencistów
pobierających obecnie i w przyszłości świadczenia wypłacane przez organy emerytalne służb
mundurowych niż osób otrzymujących świadczenia z wojskowych organów emerytalnych. Po
trzecie, różnica ta spowodowana jest również większą dynamiką wzrostu kwot wypłacanych
przez organy emerytalne służb mundurowych w stosunku do świadczeń wypłacanych przez
wojskowe organy emerytalne.
Na potrzeby obliczenia możliwych skutków finansowych proponowanej regulacji, przyjęto
następujące założenia:

18
I. Zakłada się wzrost łącznej kwoty wypłacanych środków w stosunku do roku
poprzedniego, średnio o: 3%, co roku w stosunku do systemu zaopatrzenia emerytalnego
żołnierzy zawodowych, a także o 4%, co roku w stosunku do systemu zaopatrzenia
emerytalnego funkcjonariuszy.
Wzrost ten uwzględnia następujące składniki:
1) procentową waloryzację całości wypłacanych świadczeń według wska nika wzrostu
cen towarów i usług konsumpcyjnych, jednakową dla emerytowanych żołnierzy
i funkcjonariuszy (średnioroczny wzrost wska nika cen towarów i usług na poziomie
2%, według założeń makroekonomicznych MPiPS);
2) wzrost liczby świadczeniobiorców w systemie zaopatrzeniowym, czyli różnicę
pomiędzy liczbą nowo przyznawanych świadczeń (emerytur, rent inwalidzkich i rent
rodzinnych) a liczbą zgonów osób pobierających świadczenia, wyższy wzrost
w stosunku do funkcjonariuszy uzasadniony jest wyższą dynamiką wzrostu w skali
ostatnich kilkunastu lat;
3) dotychczasowe dane historyczne dotyczące średniorocznego wzrostu łącznej kwoty
wypłacanych świadczeń. Zakłada się liczbę odejść ze służby na poziomie średnim
z okresu ostatnich 15 lat.
II. Od roku 2028 zakłada się stopniowy spadek liczby nowo przyznawanych emerytur,
z uwagi na faktyczne wejście w życie skutków projektowanej regulacji. Od roku 2028 nie
będą odchodzić na emeryturę funkcjonariusze i żołnierze ze stażem w służbie 15 lat, od
roku 2029 nie będą odchodzić na emeryturę funkcjonariusze ze stażem 15 – 16 lat itd., aż
do roku 2038 kiedy będą już odchodzić na emeryturę tylko funkcjonariusze i żołnierze ze
stażem w służbie co najmniej 25 lat. Od ok. roku 2042 wszyscy funkcjonariusze
i żołnierze odchodzący na emeryturę będę dodatkowo musieli osiągnąć projektowany
wiek emerytalny 55 lat życia.
III. Symulacja nie uwzględnia niemożliwego do oszacowania na chwilę obecną wzrostu
okresu pobierania świadczenia, z uwagi, na wydłużanie się przeciętnego czasu trwania
życia.
Prognozy dotyczące stopy zastąpienia
I. Obecna stopa zastąpienia dla kobiet i mężczyzn (relacja pierwszej emerytury do
ostatniego uposażenia w 2010 r.) kształtuje się na poziomie 68%, z zastrzeżeniem że
podstawą wymiaru emerytury jest uposażenie z ostatniego miesiąca służby. Stopa
zastąpienia obliczona na podstawie średniego stażu emerytalnego wszystkich osób
pobierających świadczenia wynosi 66,4%.

19
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: