Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności
projekt dotyczy zniesienia opodatkowania aportu własności intelektualnej i przemysłowej, umożliwienia rozwoju rynku venture capital w Polsce, ułatwień rozporządzania majątkiem przez uczelnie, instytuty badawcze, PAN i jej instytuty naukowe, ułatwienia zatrudniania w instytutach badawczych i na uczelniach młodych naukowców oraz zagranicznych specjalistów, ułatwień podejmowania studiów w Polsce przez obcokrajowców, wspierania prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3286
- Data wpłynięcia: 2015-03-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności
- data uchwalenia: 2015-09-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1767
3286
środki z podatków odprowadzanych przez te firmy i ich pracowników. Tego rodzaju
przedsięwzięcia przyczynią się także do efektywnego wykorzystania środków UE.
Racjonalizacja wydatków publicznych powinna być wynikiem ułatwień w rozporządzaniu
majątkiem przez uczelnie, instytuty badawcze, PAN i jej instytuty naukowe. Pozytywne skutki
wywołane tymi zmianami będą miały wpływ na 438 szkół wyższych, 118 instytutów badawczych,
PAN i 70 instytutów naukowych PAN. Wprowadzone modyfikacje prawne - zamiana zgody na
zgłoszenie i podwyższenie progów kwotowych - ułatwią zarządzanie ww. jednostkami, skrócą
czas wydawania decyzji, i – co za tym idzie – ograniczą obciążenia o charakterze
biurokratycznym.
V. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych.
Projekt ustawy przewiduje konieczność wydania nowych aktów wykonawczych, na podstawie art.
45 ust. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz na
podstawie art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych. Oba przepisy upoważniające zobowiązują ministra właściwego do spraw finansów
publicznych do określenia wzoru sprawozdania o działalności badawczo-rozwojowej w
poprzednim roku podatkowym, wraz z objaśnieniami co do sposobu jego wypełniania.
Rozporządzenia powinny zostać wydane w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw nauki
oraz po zasięgnięciu opini Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Minister właściwy do
spraw finansów publicznych, wydając te rozporządzenia powinien uwzględnić w szczególności
dane identyfikujące podatnika, rodzaj prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej i zakres
wykonanych w danym roku podatkowym badań naukowych lub prac rozwojowych.
Sprawozdanie składane przez podatnika powinno zawierać informacje o prowadzonej przez
niego w danym roku podatkowym działalności badawczo-rozwojowej i poniesionych w danym
roku podatkowym kosztach tej działalności, gdyż informacje te są istotne ze względu na
przewidzianą w przepisach projektowanej ustawy możliwość zaliczania do kosztów uzyskania
przychodów kosztów działalności badawczo-rozwojowej powiększonych o określone w projekcie
wielkości. Sprawozdanie to nie powinno zawierać informacji, które są przekazywane przez
przedsiębiorców w sprawozdaniu o działalności badawczej i rozwojowej, którego wzór jest
określony w przepisach wydawanych na podstawie art. 31 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o
statystyce publicznej, a którego obowiązek składania wynika z art. 30 ust. 3 tej ustawy.
Zmiany wprowadzane niniejszym projektem spowodują także konieczność dostosowania do
nowych regulacji wzorów zeznań składanych przez podatników. Spowoduje to konieczność
wydania nowych rozporządzeń na podstawie art. 45b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych i art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych, uwzględniających możliwość ujęcia w zeznaniu powiększonych
kosztów działalności badawczo-rozwojowej.
VI. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Uni Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3286 › Pobierz plik