Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
projekt dotyczy wprowadzenia zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3251
- Data wpłynięcia: 2015-02-10
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3251
Druk nr 3251
Warszawa, 10 lutego 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pan
Radosław Sikorski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji
morskiej.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Lewandowskiego.
(-) Piotr
Paweł
Bauć;
(-) Jerzy Borkowski; (-) Michał
Kabaciński; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Łukasz Krupa; (-) Jacek
Kwiatkowski; (-) Andrzej Lewandowski; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek
Najder;
(-) Wanda Nowicka; (-) Janusz Palikot; (-) Zofia
Popiołek; (-) Marek Poznański; (-) Andrzej Rozenek; (-) Adam
Rybakowicz; (-) Maciej Wydrzyński.
Projekt
Ustawa
z dnia …………………………………….
o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej
i administracji morskiej
Art. 1.
W ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej
Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i 1014) w art. 39 dodaje się ust. 3a
w brzmieniu:
„3a. Stanowiska dyrektora urzędu morskiego i zastępcy dyrektora urzędu morskiego
nie można łączyć z mandatem radnego.”
Art. 2.
Do osób, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy zajmują stanowisko
dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego, sprawując
jednocześnie mandat radnego, stosuje się przepisy dotychczasowe do dnia wygaśnięcia
mandatu radnego lub odwołania ze stanowiska dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy
dyrektora urzędu morskiego.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel wydania ustawy
Zakaz łączenia określonych stanowisk, funkcji lub urzędów (incompatibilitas) jest
jedną z podstawowych zasad demokratycznego państwa prawa. Wprowadzenie takich
zakazów uzasadnione jest faktem sprzeczności interesów wynikających z zadań nałożonych
na osoby pełniące różne funkcje publiczne lub zatrudnione na określonych stanowiskach,
a także zagrożeniem, że wypełnianie obowiązków na jednym z zajmowanych stanowisk
będzie miało wpływ na decyzje podejmowane w związku z innym stanowiskiem lub funkcją.
Zakazy łączenia określonych funkcji i stanowisk z mandatem radnego uregulowano
w szczególności w następujących przepisach:
1) zakaz łączenia mandatu radnego z zatrudnieniem w służbie cywilnej, dotyczący członków
korpusu służby cywilnej – art. 78 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie
cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 z późn. zm.),
2) zakaz łączenia mandatu radnego z członkostwem w samorządowym kolegium
odwoławczym – art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 października 1994 r.
o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856, z późn.
zm.);
3) zakaz członkostwa w organie jednostki samorządu terytorialnego obowiązujący członków
kolegiów i pracowników regionalnych izb obrachunkowych – art. 23 ust. 2 ustawy z dnia
7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz.
1113 z późn. zm.);
4) zakaz łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem kuratora i wicekuratora oświaty – art.
31 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572 z późn. zm.);
5) zakaz łączenia członkostwa w organach samorządu terytorialnego z funkcją prezesa,
wiceprezesów, pracowników i dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego
Funduszu Zdrowia, członków Rady NFZ i rad oddziałów wojewódzkich NFZ – art. 99
ust. 6 pkt 5, art. 103 ust. 6 pkt 6, art. 106 ust. 7 pkt 8, art. 107 ust. 6 pkt 7 i art. 112 ust. 1
pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
2
Do korpusu służby cywilnej nie zalicza się jednak dyrektora urzędu morskiego i
zastępcy dyrektora urzędu morskiego.
Zakaz łączenia zatrudnienia w służbie cywilnej z mandatem radnego jest zrozumiały,
bowiem konieczne jest ograniczenie łączenia funkcji publicznych, w związku z zasadą
trójpodziału władzy, a nadto zakaz ten zapewnia polityczną neutralność służby cywilnej.
Uzasadnione jest wprowadzenie zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem
dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego również z uwagi na
zakres wykonywanych zadań.
Dyrektor urzędu morskiego jest terenowym organem administracji morskiej,
podległym ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej.
W skład urzędów morskich wchodzą m. in. kapitanaty i bosmanaty portów, przy
pomocy których dyrektor urzędu morskiego wykonuje swoje kompetencje w portach i
przystaniach morskich. Korzystanie z dróg morskich oraz portów i przystani morskich należy
do organów administracji morskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach
morskich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179) gminy posiadają określone uprawnienia
w zakresie tworzenia podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi, określania
ich organizacji i funkcjonowania.
W przypadku sprawowania mandatu radnego przez dyrektora urzędu morskiego lub
zastępcę dyrektora urzędu morskiego w gminie posiadającej uprawnienia wynikające
z ustawy o portach i przystaniach morskich, może dojść do konfliktu interesów.
Zakaz łączenia mandatu radnego z mandatem posła lub senatora, wykonywaniem
funkcji wojewody lub wicewojewody, członkostwem w organie innej jednostki samorządu
terytorialnego wprowadzają: art. 25b ustawy o samorządzie gminnym, art. 21 ust. 8 ustawy
o samorządzie powiatowym oraz art. 23 ust. 4 ustawy o samorządzie województwa.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt wprowadzenia ustawowego zakazu łączenia
funkcji wójta z zatrudnieniem w administracji rządowej (art. 27 pkt 3 ustawy o samorządzie
gminnym), członkostwa w zarządzie powiatu z zatrudnieniem w administracji rządowej (art.
26 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym) oraz członkostwa w zarządzie województwa
z zatrudnieniem w administracji rządowej (art. 31 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa).
3
W świetle powyższego uzasadnione jest wprowadzenie ustawowego zakazu łączenia
mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu
morskiego, przez wprowadzenie odpowiedniej regulacji w art. 39 ustawy o obszarach
morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
W celu uniknięcia konieczności natychmiastowego rezygnowania z mandatu radnego
lub stanowiska dyrektora lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego, w art. 2 projektu ustawy
proponuje się wprowadzenie odpowiedniego przepisu przejściowego.
2. Stan rzeczywisty w dziedzinie, która ma być unormowana
W obowiązującej ustawie o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i
administracji morskiej brak jest zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora
urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego.
W związku z faktem, że zatrudnienie na tych stanowiskach nie jest zatrudnieniem
w ramach korpusu służby cywilnej, w obowiązującym stanie prawnym dopuszczalne jest
łączenie mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora urzędu morskiego lub zastępcy
dyrektora urzędu morskiego.
3. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
W stosunku do dotychczasowego stanu prawnego, wskazanego w pkt 2 uzasadnienia,
w projektowanym stanie prawnym łącznie mandatu radnego ze stanowiskiem dyrektora
urzędu morskiego lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego, będzie niedopuszczalne.
Projektowane przepisy zawierają jednak przepis przejściowy, na podstawie którego do
osób zajmujących w dniu wejścia w życie ustawy stanowisko dyrektora urzędu morskiego lub
zastępcy dyrektora urzędu morskiego oraz sprawujących jednocześnie mandat radnego,
stosować się będzie przepisy dotychczasowe do dnia wygaśnięcia mandatu lub odwołania ze
stanowiska dyrektora lub zastępcy dyrektora urzędu morskiego.
4. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Proponowany w projekcie kierunek zmian jest właściwy z punktu widzenia
koniecznych ograniczeń dotyczących łączenia stanowisk i funkcji publicznych., które
wynikają z konstytucyjnej zasady trójpodziału władzy oraz konieczności zapewnienia
politycznej neutralności administracji rządowej.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3251 › Pobierz plik