eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3249
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1266

3249

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Ustawa – Prawo własności przemysłowej uzupełniona przez projektowane rozwiązania spełnia standardy Unii
Europejskiej i realizuje zobowiązania przyjęte w umowach międzynarodowych. W znacznej jednak części,
a zwłaszcza w części dotyczącej przepisów proceduralnych, prawo własności przemysłowej jest już
zestandaryzowane. Z tego też względu w poszczególnych państwach, podobnie jak w Polsce, przepisy te
wpisują się w ogólny wewnątrzkrajowy system prawny. Systemy te w swoich rozwiązaniach szczegółowych
nie są porównywalne, a nowela rozwiązuje powstające problemy na tle funkcjonowania wewnątrzkrajowego
polskiego systemu i co do zasady nie jest wzorowana na rozwiązaniach prawnych innych państw.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Zgłaszający/upraw- ok. 17 300 (jakie
Dane statystyczne zgłoszeń z Urzędu
Zmiany przepisów dotyczące
niony (osoby
podmioty)
Patentowego
opłat przyczynią się do
fizyczne, osoby
zwiększenia liczby zgłoszeń
prawne, jednostki
krajowych, w szczególności
organizacyjne
wśród osób fizycznych
nieposiadające
i małych przedsiębiorców.
osobowości
Uproszczenie procedur, w tym
prawnej)
w zakresie dokonywania
rejestracji, oraz
wyeliminowanie wątpliwości
interpretacyjnych wpłynie
korzystnie na czas
rozpatrywania zgłoszeń.
Urząd Patentowy


Projekt będzie miał wpływ na
RP
Urząd Patentowy RP
w związku z koniecznością
rozpatrywania większej liczby
krajowych zgłoszeń
przedmiotów własności
przemysłowej.
Konieczne będzie utworzenie
i prowadzenie dodatkowego
rejestru praw ochronnych.
Rzecznicy
917 (według stanu na

Zniesienie bezwzględnego
patentowi
12 listopada 2014 r.)
przymusu rzecznikowskiego
w postępowaniu przed
Urzędem Patentowym
w sprawach związanych
z dokonywaniem
i rozpatrywaniem zgłoszeń oraz
utrzymywaniem ochrony
przedmiotów własności
przemysłowej dla osób
fizycznych oraz innych
podmiotów, bez względu na
formę prawną ich działania,
jeżeli nie posiadają miejsca
zamieszkania lub siedziby na
terytorium Polski.
Spadkobiercy praw
Nie prowadzi się

Doprecyzowanie przepisów
ochronnych
takiej statystyki.
dotyczących skutków
Zmiany zgłaszającego
dziedziczenia praw ochronnych
czy uprawnionego
na znaki towarowe, co
dokonywane są na
zwiększy pewność prawną.
mocy wyroków sądu.
Można przyjąć
12
orientacyjnie, że ze
spadkobraniem mamy
do czynienia około
25–30 razy w roku.
Twórcy
40 260 (zgłoszonych

Doprecyzowanie zasad wypłaty
wynalazków
w Urzędzie w latach
wynagrodzenia twórcom
2004 – lipiec 2014,
wynalazku, wzoru użytkowego,
niepowtarzające się
wzoru przemysłowego oraz
nazwiska z różnych
topografii układu scalonego, co
miast)
zwiększy pewność prawną.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Przeprowadzone konsultacje społeczne i międzyresortowe dotyczyły projektu założeń projektu ustawy, przyjętych przez
Komitet Rady Ministrów w dniu 16 lipca 2013 r. W trakcie konsultacji projektu założeń projektu ustawy nie zgłoszono
uwag merytorycznych wpływających znacząco na zmianę treści projektu. Projekt ustawy nie podlegał dalszym
konsultacjom.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wydatki ogółem

0,024
0,024
0,024
0,024
0,024
0,024
0,024
0,024
0,024
0,024
0,24
budżet państwa

0,024*
0,024*
0,024*
0,024*
0,024*
0,024*
0,024*
0,024*
0,024*
0,024*
0,24
JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem

-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,24
budżet państwa

-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,024
-0,24
JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Źródła finansowania * Zmniejszenie wpływów do budżetu wynikające z obniżenia opłat za zgłoszenia znaków towarowych
oraz wzorów przemysłowych.
Dodatkowe
Proponowana zmiana dotycząca zwolnienia z części opłat ma na celu zmotywowanie krajowych
informacje, w tym
zgłaszających do dokonywania zgłoszeń i w związku z tym przełoży się na faktyczny wzrost
wskazanie źródeł
liczby dokonywanych zgłoszeń krajowych. W chwili obecnej potencjalne korzyści są trudne do
danych i przyjętych
oszacowania. Niemniej jednak, na podstawie obecnie obowiązującej ustawy, przewidującej
do obliczeń założeń możliwość obniżenia opłat w przypadku zgłoszeń dotyczących wynalazków i wzorów
użytkowych, oraz bazując na aktualnej liczbie wniosków w tej sprawie (ok. 100 wniosków
rocznie), można przyjąć potencjalne założenie, że:
– obniżenie progu opłaty należnej z 30% do 20% spowoduje zmniejszenie wpływów do budżetu
o ok. 6000,00 zł rocznie,
13
– obniżenie opłaty za zgłoszenie znaków towarowych spowoduje zmniejszenie wpływów do
budżetu o ok. 6000,00 zł rocznie;
– w zakresie wzorów przemysłowych zmniejszenie wpływu do budżetu o ok. 12 000,00 zł rocznie.
W takim przypadku proponowane regulacje mogą skutkować zmniejszeniem wpływu do budżetu
o ok. 24 000,00 zł rocznie.
Analogiczne rozwiązania, umożliwiające zwolnienie zgłaszających z części opłat stosowane są
także w innych państwach UE – np. we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy na Węgrzech.
Szczegółowe informacje dotyczące tych krajów zawiera załącznik do OSR.
Prowadzenie rejestru dodatkowych praw ochronnych nie pociągnie za sobą skutków finansowych,
gdyż de facto przedmiotowe wpisy dokonywane są obecnie w rejestrze patentów. Biorąc pod
uwagę fakt, że projekt rozporządzenia w sprawie rejestrów prowadzonych przez Urząd Patentowy
Rzeczypospolitej Polskiej przewiduje przeniesienie wpisów dokonanych w rejestrze patentów do
wyodrębnionego rejestru dodatkowych praw ochronnych, można przyjąć, że:
a) niezbędne będzie wysłanie do wszystkich uprawnionych wpisanych do rejestru patentów
informacji o przeniesieniu ich do nowego rejestru pod numer .. Będzie na to potrzebne ca
100 godz. pracy pracownika służby cywilnej x stawka godzinowa 33,76 zł + 3375,76 zł,
b) przygotowanie nowego rejestru, w tym kart rejestrowych z przenumerowaniem. Przewiduje się,
że będzie na to potrzebne ca 40 godz. pracy specjalistycznej (w tym poligrafa i informatyka) x
stawka godzinowa 37,76 zł + 1505,02 zł.
Razem koszt utworzenia rejestru 4880,78 zł.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże

pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,

ceny stałe z …… r.) małych i średnich
przedsiębiorstw
0,024**
0,024**
0,024**
0,024**
0,024**
0,24
rodzina,

obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże
niepieniężnym
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
Ułatwienie dostępu do ochrony własności przemysłowej.
małych i średnich Wprowadzenie w stosunku do wynalazków i wzorów użytkowych tzw. „ulgi
przedsiębiorstw
w nowości”, czego efektem będzie możliwość uzyskania patentu mimo ujawnienia
wynalazku, jeżeli nastąpi ono nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem
zgłoszenia i jeżeli spowodowane było oczywistym nadużyciem w stosunku do
rodzina,
zgłaszającego lub jego poprzednika prawnego.
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
zgłaszający
Rozszerzenie możliwości ubiegania się o częściowe zwolnienie z opłaty za
zgłoszenie w przypadku znaków towarowych i wzorów przemysłowych.
14
Dodatkowe
Doprecyzowanie przepisów ustawy p.w.p. może mieć wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw
informacje, w tym
i ich rozwój poprzez szybsze postępowanie przed Urzędem Patentowym oraz obniżenie opłat
wskazanie źródeł
w przypadku określonych rodzajów postępowań.
danych i przyjętych
do obliczeń założeń ** Oszczędności płynące z obniżenia opłat za zgłoszenia znaków towarowych oraz wzorów
przemysłowych.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
█ nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
█ skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
█ inne: uproszczenie procedur
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
█ nie dotyczy
Należy doprecyzować odpowiedź w ramach „tak” lub „nie”.
Komentarz:
Bardziej precyzyjne i przejrzyste przepisy pozwolą zmniejszyć ilość korespondencji pomiędzy Urzędem Patentowym
a zgłaszającym o ok. 3%, czego wynikiem może być np. uniknięcie postępowań odwoławczych czy skrócenie czasu
rozpatrywania zgłoszeń z 3 lat do 2,5 roku.
Obniżenie progu należnej opłaty od zgłoszenia może umożliwić dokonanie około 100 zgłoszeń przez osoby najuboższe,
a akceptacja „listów zgody” może spowodować złożenie dodatkowo około 2000 zgłoszeń znaków towarowych przez
podmioty gospodarczo powiązane.
Na możliwość skrócenia czasu procedury załatwiania w indywidualnych sprawach wpłynąć może wiele zmian,
przykładowo:
Listy zgody (umowy, o której mowa w dodawanym art. 1351 p.w.p.) – w 2000 spraw dot. znaków towarowych pozwolą
na uniknięcie następujących czynności:
– wystosowanie zarzutu – 2 miesiące na odpowiedź,
– decyzja o odmowie udzielenia prawa ochronnego – 2 miesiące,
– wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy – 1 miesiąc,
– odpowiedź na skargę – 1 miesiąc,
– procedura w WSA w związku ze skargą – ca 6 miesięcy.
Tak więc w sumie nastąpi skrócenie procedury o ca 1 rok i uzyskanie przez zgłaszającego decyzji o udzieleniu prawa
ochronnego.
Analogicznie można oceniać skrócenie czasu rozpatrywania zgłoszenia wynalazku w związku z wprowadzeniem „ulgi
w nowości”.
Podobny rezultat powstanie w związku z rezygnacją względnego zakazu używania w kompozycji znaku towarowego
oznaczenia miejscowości.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie oddziaływała na rynek pracy.

15
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie
wpływu


11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowanie wejście w życie ustawy zgodnie z projektem 1 czerwca/1 stycznia (uchwała dwa terminy).
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów nastąpi po dwóch latach od wejścia w życie projektowanej ustawy. Będzie ona dotyczyć
w szczególności zmniejszenia ilości korespondencji pomiędzy Urzędem Patentowym a zgłaszającym o ok. 3%, wynikiem
czego będzie m.in. uniknięcie postępowań odwoławczych, skrócenie czasu rozpatrywania zgłoszeń z 3 lat do 2,5 roku.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.



















02/63rch
16
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: