eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-2

– 7 –
Tabela nr 2 dotycząca odzysku, ponownego użycia i recyklingu, a także uzyskanych poziomów w danym roku kalendarzowym
Nr kolumny
1
2
3
4
5
Masa zużytego
sprzętu poddanego
Masa zużytego
Osiągnięty poziom
Osiągnięty poziom
sprzętu poddanego
Masa zużytego sprzętu
przygotowania do
Grupa sprzętu
procesom odzysku
wykorzystanego

odzysku1)
procesowi
ponownego użycia
(w tym
ponownie w cało ci
recyklingu
i recyklingu2)
recyklingowi)
kg
%
kg
%
kg
1. Sprzęt działający na zasadzie wymiany





temperatury
2. źkrany, monitory i sprzęt zawierający
ekrany
o powierzchni większej






niż 100 cm2
3. Lampy





4. Sprzęt wielkogabarytowy (którykolwiek
z zewnętrznych wymiarów
przekraczający






50 cm)
5. Sprzęt małogabarytowy (żaden
z zewnętrznych wymiarów nie przekracza





50 cm)
6. Małogabarytowy sprzęt informatyczny
i telekomunikacyjny (żaden





z zewnętrznych wymiarów nie przekracza
50 cm)

ObjaśnieniaŚ
1) Poziom odzysku oblicza się dzieląc liczbę wskazaną w kolumnie nr 1 – Masa zużytego sprzętu poddanego procesom odzysku przez liczbę w kolumnie nr 5
w tabeli nr 1 – Masa zużytego sprzętu przetworzonego w kraju.
2) Poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu oblicza się dzieląc liczbę wskazaną w kolumnie nr 3 – Masa zużytego sprzętu poddanego procesowi
recyklingu przez liczbę w kolumnie nr 5 w tabeli nr 1 – Masa zużytego sprzętu przetworzonego w kraju.




UZASADNIENIE

Rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia zawartego art. 88 ust. 2 ustawy
z dnia … o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Źz. U. poz. …).
Celem projektowanego rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie raportu
o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem jest ocena funkcjonowania
przedmiotowego systemu i przedstawienie jej Ministrowi rodowiska. Główny Inspektor
Ochrony rodowiska (GIO ) zobowiązany jest do sporządzenia i przekazania Ministrowi
rodowiska co roku raportu o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem,
w którym podaje dane dotyczące masy wprowadzonego sprzętu do obrotu na terytorium
kraju, masy zebranego i przetworzonego zużytego sprzętu oraz poziomów zbierania, odzysku
oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu. GIO przedstawia
w raporcie informacje o istniejącym systemie zbierania zużytego sprzętu oraz wnioski
z przeprowadzonych kontroli prowadzących działalno ć w zakresie przetwarzania zużytego
sprzętu.
Wej cie w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie wiązało się
z wprowadzeniem dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców w zakresie administracji
i organizacji pracy w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów, a także nie spowoduje
dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i nie podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia realizuje zobowiązania wynikające z prawa Unii źuropejskiej,
dlatego zgodnie z § 1 ust. 2 uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r.
w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wej cia w życie niektórych aktów normatywnych
(M.P. poz. 205) przewidziano termin wej cia w życie przedmiotowego rozporządzenia po
upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.


Nazwa projektu
Źata sporządzenia
Projekt rozporządzenia w sprawie raportu o funkcjonowaniu systemu
20 stycznia 2015 r.
gospodarki zużytym sprzętem


ródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
art. 88 ust. 2 ustawy z dnia … o zużytym
Ministerstwo rodowiska
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac:
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Pan Janusz Ostapiuk – Podsekretarz Stanu

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
(022) 57 92 5="mailto:boguslawa.brzdakiewicz@mos.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Źokonanie corocznej oceny funkcjonowania systemu gospodarki zużytym sprzętem w Polsce. Uzyskanie informacji
dotyczących masy wprowadzonego sprzętu do obrotu na terytorium kraju, masy zebranego i przetworzonego zużytego
sprzętu oraz poziomów zbierania, odzysku oraz przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu.
Możliwo ć przekazania do Komisji źuropejskiej ww. danych.

2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Coroczne przygotowywanie przez Głównego Inspektora Ochrony rodowiska (GIO ) raportu o funkcjonowaniu systemu
gospodarki zużytym sprzętem w Polsce i przekazanie go Ministrowi rodowiska.

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?

W zależno ci od kraju OźCŹ/Uź przyjęte zostały różne rozwiązania w przedmiotowej kwestii.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
Sporządzenie i przekazanie
Ministrowi rodowiska raportu
Główny Inspektor Ochrony
o funkcjonowaniu systemu
rodowiska



gospodarki zużytym sprzętem
elektrycznym i elektronicznym

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

Projekt rozporządzenia w sprawie wzoru raportu o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem będzie
przedmiotem konsultacji publicznych i opiniowania. Projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa rodowiska oraz Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.).
Podmioty, którym zostanie przesłany projekt rozporządzenia w ramach konsultacji publicznych i opiniowania:
1) Business Centre Club,
2) Forum Związków Zawodowych,
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
4) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami,
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
6) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
7) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć”,
8) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć” – 80,

– 10 –
9) Wojewodowie,
10) Marszałkowie Województw,
11) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
12) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
13) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu,
14) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem,
15) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu,
16) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji,
17) Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji,
18) Towarowa Giełda źnergii S.A.,
19) Związek Importerów i Producentów Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego Branży RTV i IT,
20) CECED Polska,
21) ZPSO „Pol-lighting”,
22) Stowarzyszenie GPP Ekologia,
23) REMONDIS Electrorecycling Sp. z o. o.,
24) Biosystem źlektrorecykling Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
25) AURAEKO Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
26) CCR RźLźCTRA Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
27) źlektroźko Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
28) TOM Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i Elektronicznego S.A.,
29) źuropejska Platforma Recyklingu Polska Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
30) Electro-System Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i źlektronicznego S.A.,
31) ŹROP Organizacja Odzysku Sprzętu źlektrycznego i Elektronicznego S.A.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …..)
Skutki w okresie 10 lat od wej cia w życie zmian [mln zł]
Łącznie
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
(0-10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












NFO iGW












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem












budżet państwa












JST












NFO iGW













ródła finansowania


Dodatkowe
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
informacje, w tym
na budżet państwa.
wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń

– 11 –
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wej cia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,








i rednich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa







domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych
i rednich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe

Dodatkowe
informacje, w tym
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjno ć gospodarki
wskazanie ródeł
i przedsiębiorczo ć w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
X nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodno ci).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary
rodowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na pozostałe obszary.

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przepisy projektowanego rozporządzenia realizowane będą na przestrzeni lat w związku z obowiązkiem corocznego
sporządzania przez GIO i przekazywania Ministrowi rodowiska raportu o funkcjonowaniu systemu gospodarki

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: