eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-1

nie do
z art. 20, aktów delegowanych dotyczących zmian
postępu
niezbędnych w celu dostosowania art. 16 ust. 5
naukowo-
oraz załączników IV, VII, VIII i IX do postępu
techniczne-
naukowo-technicznego.
Wprowadzając
zmiany
go
do załącznika VII, bierze się pod uwagę wyłączenia

przyznane
na
mocy
dyrektywy
Parlamentu
art. 19
Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca

2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych

niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym ( 3 ).

Przed wprowadzeniem zmian w załącznikach Komisja
zasięga między innymi opinii producentów EEE,
podmiotów
gospodarczych
zajmujących
się
recyklingiem i przetwarzaniem oraz organizacji
zajmujących
się
ochroną
rodowiska,
a także związków pracowniczych i konsumenckich.




Wykonywa-
1. Powierzenie Komisji uprawnień do przyjęcia aktów
Nie wymaga transpozycji.
nie
delegowanych podlega warunkom okre lonym
przekaza-
w niniejszym artykule.
nych
2. Uprawnienia
do
przyjmowania
aktów
uprawnień
delegowanych, o których mowa w art. 7 ust. 4,

art. 8 ust. 4, art. 10 ust. 3 i art. 19, przekazuje się
art. 20
Komisji na okres pięciu lat od dnia 13 sierpnia
ust. 1, 2, 3,
2012 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące
4 i 5
przekazania uprawnień nie później niż dziewięć
81


miesięcy przed końcem wspomnianego okresu

pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje
automatycznie przedłużone na okresy o tej samej
długo ci, chyba że Parlament Europejski lub Rada
sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później
niż w terminie trzech miesięcy przed zakończeniem
każdego z tych okresów.
3. Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 7
ust. 4, art. 8 ust. 4, art. 10 ust. 3 i art. 19,
może zostać w dowolnym momencie odwołane
przez Parlament Europejski lub przez Radę.
Decyzja
o
odwołaniu kończy przekazanie
okre lonych w niej uprawnień. Decyzja
o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia
po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej lub w okre lonym w tej decyzji
późniejszym terminie. Nie wpływa ona
na ważno ć jakichkolwiek już obowiązujących
aktów delegowanych.
4. Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego
Komisja przekazuje go równocze nie Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie.
5. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 7
ust. 4, art. 8 ust. 4, art. 10 ust. 3 i art. 19 wchodzi
w życie tylko, je li ani Parlament Europejski
ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch
miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi
82

Europejskiemu i Radzie lub je li, przed upływem
tego terminu, zarówno Parlament Europejski,
jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą
sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa
miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego
lub Rady.




Procedura
Komisję wspomaga komitet ustanowiony na mocy
Nie wymaga transpozycji.
Komitetowa art. 39 dyrektywy 2008/98/WE. Komitet ten jest

komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE)
art. 21 ust. 1 nr 182/2011.




art. 21 ust. 1 W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje
Nie wymaga transpozycji.

się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
W przypadku gdy komitet nie wyda żadnej opinii,
Komisja nie przyjmuje projektu aktu wykonawczego
i stosuje się art. 5 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia
(UE) nr 182/2011.




Sankcje
Państwa członkowskie ustanawiają zasady dotyczące art. 91 – 99 Rozdział 14 – Przepisy karne i administracyjne kary pieniężne

sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń

art. 22
przepisów krajowych przyjętych na mocy niniejszej


dyrektywy i podejmują wszystkie rodki niezbędne


do zapewnienia
ich
zastosowania.
Przewidziane

sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne
i odstraszające. Państwa członkowskie powiadamiają
Komisję o tych przepisach najpóźniej do dnia
83

14 lutego 2014 r. i bezzwłocznie powiadamiają
ją o wszelkich późniejszych zmianach dotyczących
tych przepisów.




Kontrola
Państwa członkowskie prowadzą stosowne kontrole

Ustawa z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony
i nadzór
i nadzór w celu weryfikacji wła ciwego wykonywania

rodowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 686, z późn. zm.)

niniejszej dyrektywy.


art. 23 ust. 1 Kontrole te obejmują co najmniejŚ

art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach

a) informacje
przekazane
w
ramach
rejestru

(Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.)

producentówś



b) przemieszczanie, a zwłaszcza wywóz WEEE poza

Marszałek
województwa
dokonuje
wpisu
Unię zgodnie z rozporządzeniem (WE)

do rejestru na wniosek podmiotu, po stwierdzeniu,
nr 1013/2006 i rozporządzeniem (WE)

że wniosek o wpis do rejestru nie zawiera braków formalnych,
nr 1418/2007; oraz

niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni
c) operacje prowadzone w zakładach przetwarzania

od dnia otrzymania wniosku w formie pisemnej.
zgodnie z dyrektywą 2008/98/WE i zgodnie


z załącznikiem VII do niniejszej dyrektywy.


art. 66 – 71 Rozdział 9 – Audyt zewnętrzny




art. 86
1. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska co najmniej
ust. 1 i 2
raz w roku przeprowadza kontrolę zakładu przetwarzania.

2. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska sporządza

i przekazuje
Głównemu
Inspektorowi
Ochrony

rodowiska, w terminie do dnia 15 lutego za poprzedni rok

kalendarzowy, zbiorczą informację o wynikach kontroli

przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym.
84



art. 87
Kontrolę przestrzegania przez dystrybutorów przepisów
art. 37 i art. 39 sprawuje Inspekcja Handlowa, działając
na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji
Handlowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 148, z późn. zm.).




art. 23 ust. 2 Państwa członkowskie zapewniają przemieszczanie art. 79 – 83 Rozdział 11 – Przemieszczanie używanego sprzętu

używanego EEE, co do którego zachodzi podejrzenie,
oraz zużytego sprzętu

że
jest
WEEE,
zgodnie
z
zawartymi
w załączniku VI minimalnymi wymogami,
i odpowiednio nadzorują takie przemieszczanie.




art. 23 ust. 3 Kosztami
odpowiednich
analiz
i
kontroli,
art. 80
W przypadku przemieszczania używanego sprzętu,

w tym kosztami
magazynowania,
w
odniesieniu
ust. 1
co do którego zachodzi podejrzenie, w szczególno ci z uwagi
do używanego EEE, co do którego zachodzi
na jego funkcjonalno ć, że jest on zużytym sprzętem,
podejrzenie, że jest WEEE, mogą zostać obciążeni
posiadacz
używanego
sprzętu
organizujący
jego
producenci, osoby trzecie działające w ich imieniu
przemieszczanie jest obowiązany
lub inne
osoby
organizujące
przemieszczanie
do wykazania, że używany sprzęt nie jest zużytym sprzętem.
używanego EEE, co do którego zachodzi podejrzenie,
że jest WEEE.




art. 23 ust. 4 Aby zapewnić jednolite warunki wykonywania
Nie wymaga transpozycji.

niniejszego artykułu oraz załącznika VI, Komisja

może przyjąć akty wykonawcze ustanawiające
dodatkowe przepisy dotyczące kontroli i nadzoru,
a w szczególno ci jednolite warunki wykonywania
załącznika VI pkt 2. Te akty wykonawcze przyjmuje
85

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: