Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego i niektórych innych ustaw
projekt dotyczy określenia w rozporządzeniu Rady Ministrów maksymalnej stawki opłat bankowych związanych z procesem wyodrębniania mieszkań wybudowanych z wykorzystaniem kredytu udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, rozszerzenia kategorii lokali mieszkalnych, które mogą być wynajmowane lub w stosunku do których może być ustanowione spół. lokatorskie prawo do lokalu, w sytuacji gdy BGK udzieli spół. mieszkaniowej kredytu w ramach realizacji rządowych programów popierania budownictwa mieszkaniowego, zniesienia zakazu wyodrębniania na własność lokali oraz ustanawiania spół. własnościowego prawa do lokalu oraz ułatwień procesów przekształceń własnościowych w odniesieniu do budownictwa mieszkaniowego realizowanego przez towarzystwa budownictwa społecznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3229
- Data wpłynięcia: 2015-02-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa zmieniająca ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1169
3229
Druk nr 3229
Warszawa, 3 lutego 2015 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pan
Radosław Sikorski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o niektórych formach
popierania budownictwa mieszkanio-
wego i niektórych innych ustaw.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Gabrielę Masłowską.
(-) Andrzej Adamczyk; (-) Waldemar Andzel; (-) Piotr
Babinetz; (-) Barbara Bartuś; (-) Włodzimierz Bernacki; (-) Mariusz
Błaszczak; (-) Antoni Błądek; (-) Joachim Brudziński; (-) Zbigniew
Chmielowiec; (-) Witold Czarnecki; (-) Edward Czesak; (-) Zbigniew
Dolata;
(-) Jan Dziedziczak; (-) Tadeusz Dziuba; (-) Jacek
Falfus;
(-) Czesław
Hoc; (-) Józefa Hrynkiewicz; (-) Wojciech
Jasiński; (-) Krzysztof Jurgiel; (-) Mariusz Kamiński; (-) Sławomir
Kłosowski; (-) Maks Kraczkowski; (-) Leonard Krasulski; (-) Elżbieta
Kruk;
(-) Marek Kwitek; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Maciej
Łopiński; (-) Marzena Machałek; (-) Antoni Macierewicz; (-) Ewa Malik; (-
) Gabriela
Masłowska;
(-) Marcin Mastalerek; (-) Marek
Matuszewski;
(-) Marek
Opioła; (-) Anna Paluch; (-) Krystyna
Pawłowicz; (-) Stanisław Piotrowicz; (-) Bogdan Rzońca; (-) Małgorzata
Sadurska;
(-) Grzegorz Schreiber; (-) Dariusz Seliga; (-) Czesław
Sobierajski; (-) Jarosław Stawiarski; (-) Jolanta Szczypińska; (-) Andrzej
Szlachta;
(-) Stanisław
Szwed; (-) Janusz Śniadek; (-) Grzegorz
Tobiszowski;
(-) Witold Waszczykowski;
(-) Michał
Wojtkiewicz; (-) Sławomir Zawiślak; (-) Jarosław Zieliński; (-) Maria Zuba.
Projekt
Ustawa
z dnia …
o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego
i niektórych innych ustaw
Art. 1.
W ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa
mieszkaniowego (Dz. U. z 2013 r., poz. 255 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 15b w ust. 2 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 4 w brzmieniu:
„4) maksymalne stawki opłat bankowych związanych z realizacją procesu wyodrębnień
lokali mieszkalnych wybudowanych z wykorzystaniem kredytu udzielonego przez Bank
Gospodarstwa Krajowego.”;
2) w art. 15e:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Jeżeli kredyt, o którym mowa w art. 15a ust. 1, został udzielony spółdzielni
mieszkaniowej, lokale mieszkalne wybudowane przy jego wykorzystaniu mogą być
wynajęte lub może być do nich ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu
mieszkalnego wyłącznie na rzecz osób, o których mowa w art. 30 i art. 30a.”,
b) uchyla się ust. 2;
3) w art. 33e ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Lokale mieszkalne w zasobach towarzystwa budownictwa społecznego, wybudowane
przy wykorzystaniu kredytu udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego mogą być
wyodrębnione na własność.”
Art. 2.
W ustawie z dnia 2 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach
udzielonych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa
Krajowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., Nr 65, poz. 545) w art. 17 uchyla się
ust. 3.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Projektowana ustawa wprowadza zmiany w ustawach: z dnia 26 października 1995 r. o
niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2013 r. poz.255, j.t.); z
dnia 2 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielonych przez Skarb
Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., Nr 65, poz. 545).
Proponowane zmiany mają na celu:
a) ujednolicenie przepisów dotyczących przekształceń własnościowych,
b) ułatwienie procesu przekształceń własnościowych w odniesieniu do budownictwa
mieszkaniowego realizowanego przez spółdzielnie mieszkaniowe i towarzystwa
budownictwa społecznego.
Potrzeba zmiany przepisów była wskazywana przez spółdzielnie mieszkaniowe, Rzecznika
Praw Obywatelskich, Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP, orzecznictwo sądów,
ministerstwo właściwe ds. budownictwa, senacką Komisję Praw Człowieka, Praworządności
i Petycji. Sygnalizowane potrzeby zmian dotyczyły między innymi wysokich, obciążających
spółdzielnię mieszkaniową opłat bankowych związanych z wyodrębnieniem mieszkań; nierównego
traktowania osób ubiegających się o przeniesienie prawa własności, w zależności od terminu
złożenia wniosku o udzielenie kredytu (30 wrzesień 2009 r.).
Propozycja zmiany zawartej w art. 1 w pkt 1 jest wynikiem skarg spółdzielni
mieszkaniowych zobowiązanych do ponoszenia wysokich opłat bankowych wynikających z
procesu wyodrębnień. Obecnie Bank wymaga pokrycia wysokich kosztów za rozpatrzenie
wniosku, sporządzenie aneksu do umowy, opłaty za zaświadczenie o wysokości zadłużenia, opłaty
za wystawienie zaświadczenia aktualizującego zadłużenie, opłaty za wystawienie zaświadczenia o
spłacie zadłużenia. Biorąc pod uwagę, że BGK jest bankiem państwowym, uzasadnionym
rozwiązaniem jest, aby maksymalne kwoty opłat były określone w rozporządzeniu Rady
Ministrów. Pozostawienie obecnie obowiązujących przepisów i związanych z nimi postanowień
umowy kredytowej, które przewidują, że za czynności bankowe bank pobiera jednostronnie
ustalone prowizje i opłaty zgodnie z obowiązującą w Banku Taryfą opłat i prowizji, jest sprzeczne z
dobrymi obyczajami i rażąco narusza uzasadnione interesy kredytobiorcy. Postanowienia umowy
kredytowej, pozostawiające po stronie banku dowolnej możliwości kształtowania opłat i prowizji,
uznane zostały jako niedozwolone przez Sąd Okręgowy w Warszawie, (orzeczenie XVII AmC
728/09 z dnia 2010-11-05). Pozostawienie obecnie obowiązującego stanu może doprowadzić do
licznych procesów sądowych o wykreślenie z umów kredytowych postanowień niedozwolonych.
W tej sytuacji jest uzasadnione, aby Rada Ministrów określiła maksymalne stawki opłat bankowych
związanych z procesem wyodrębniania mieszkań, mając na względzie charakter przekształceń i
fakt, że koszty te, zgodnie z ustawą, ma ponosić spółdzielnia, a nie osoby na rzecz których
przekształcenia mają być dokonywane.
Zmiana zawarta w art. 1 w pkt 2 lit. a dotycząca przepisu art. 15e ust. 1 polega na
ujednoliceniu treści przepisu z innymi zawartymi w ustawie - przepisy odniesione będą do lokali
wybudowanych z wykorzystaniem kredytu udzielnego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a nie
do lokali w budynkach wzniesionych z udziałem tego kredytu, np. gdy część lokali została
wybudowana ze środków własnych. Badając skutki różnych brzmień przepisów w analogicznym
stanie faktycznym, dotyczącym przeniesienia prawa własności lokalu, wypowiedział się Sąd
Najwyższy w wyroku z dnia 26 stycznia 2011 r. sygn. akt II CSK 366/10 – z uzasadnienia:
„Wskazując na zasadę racjonalnego ustawodawcy należy przyjąć, że odwołanie się przy tworzeniu
kolejnych przepisów do lokali mieszkalnych, a nie całych budynków wybudowanych z
wykorzystaniem wspomnianych środków kredytowych, świadczy o decydującym znaczeniu tego,
aby to nie budynek, a konkretne lokale mieszkalne zostały wybudowane przy wykorzystaniu
kredytu”. Sformułowania zawartego w przepisie „w budynku wzniesionym przy jego
wykorzystaniu” nie da się zrozumieć inaczej jak tylko tak, iż nawet jeśli tylko jeden lokal został
wybudowany z udziałem środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, to przepis odnosi się do
wszystkich lokali. W dotychczasowym brzmieniu art. 15e ust. 1, przepisy zawarte w art. 30 i 30a
dotyczyły wszystkich lokali, bez względu na źródło finansowania ich budowy.
Proponowana w art. 1 w pkt 2 lit. b zmiana polega na uchyleniu ust. 2 w art. 15e,
zakazującego, pod rygorem nieważności, wyodrębniania i ustanawiania spółdzielczych
własnościowych praw do lokali wybudowanych przy wykorzystaniu kredytu z Banku
Gospodarstwa Krajowego. Pozostawienie przepisu ust. 2 w obrocie prawnym, kolidowałoby z
przepisami zezwalającymi na dokonanie przeniesienia prawa własności lokali wybudowanych z
udziałem kredytu z Banku Gospodarstwa Krajowego, o których mowa np. w ustawie o
spółdzielniach mieszkaniowych.
Zmiana zawarta w art. 1 w pkt 3 polega na usunięciu z przepisu art. 33e ust. 1 granicznej
daty 30 września 2009 r. na złożenie wniosku o udzielenie kredytu. Wprawdzie kredyty udzielane
przez Bank Gospodarstwa Krajowego z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego były na podstawie
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3229 › Pobierz plik