Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; wprowadzenia mechanizmów wzmacniających nadzór na Polskim Związkiem Łowickim oraz dyscyplinującym dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich i zapewniających wypłatę odszkodowań za szkody łowieckie w przypadku niezrealizowania tego obowiązku przez koła łowieckie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3192
- Data wpłynięcia: 2015-02-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3192
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Nie dokonano zmiany art. 11 ustawy-Prawo łowieckie.
Uwaga odrzucona.
TK wskazał, że ww. art. zawiera normy prawne
Ograniczenia w zakresie korzystania z
adresowane nie do podmiotów prowadzących
konstytucyjnych wolności i praw mogą być
gospodarkę łowiecką, ale do właścicieli nieruchomości ustanawiane, gdy są konieczne dla ochrony
gruntowych. Wymagania ust. 2 pkt 4 i 5 oddziałuje na
środowiska.
sytuację prawną właścicieli gruntów a nakazy stanowią
ograniczenie
w prawie własności w związku
z prowadzeniem gospodarki łowieckiej.
Nie dokonano zmian art. 13 ustawy – PŁ wbrew
Uwaga odrzucona.
sugestiom TK. Realizacja obowiązku wynikającego z
Przedmiotem wyroku TK jest obejmowanie
tego art. może wiązać się z naruszeniem prawa
nieruchomości reżimem obwodu łowieckiego,
własności gdyż ustawodawca nie uzależnił
a nie kwestie dokarmiania zwierzyny.
dopuszczalności dokonywania czynności związanych z
dokarmianiem od uzyskania uprzedniej zgody
właściciela.
Nie dokonano zmiany art. 15 ust. 2 konieczność
Uwaga odrzucona.
jednoznacznego zdefiniowania pojęcia zwierzyny
Zwierzyna bezprawnie pozyskana oznacza
bezprawnie pozyskanej wynika z potrzeby
zwierzynę pozyskaną niezgodnie
konkretyzacji odpowiedzialności karnej w tym
z obowiązującymi przepisami prawa
zakresie w celu uniknięcia rozpraw sądowych i ew.
łowieckiego.
narażania SP na straty zwierzyny.
Wzór umowy dzierżawy obwodu łowieckiego z uwagi
Uwaga odrzucona.
na jej wagę powinien być umocowany w prawie
Art. 29 a ust. 1 ustawy – Prawo łowieckie
powszechnie obowiązującym.
wyraźnie wskazuje, jakie elementy powinna
zawierać umowa dzierżawy obwodu
łowieckiego.
35
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Nie dokonano zmiany brzmienia art. 30 ustawy-Prawo
Uwaga częściowo uwzględniona.
łowieckie, aby dostosować przepis do standardów
Zobowiązano również zarządców obwodów
konstytucyjnych w zakresie równego traktowania
łowieckich do udziału w kosztach ochrony
stron. Obecne rozwiązanie nie uwzględnia partycypacji lasu.
w kosztach ochrony lasu wszystkich właścicieli lasów,
a jedynie Skarb Państwa. Obowiązkiem obarczona jest
jedynie jedna grupa podmiotów prowadzących
gospodarkę łowiecką,
tj. dzierżawcy obwodów łowieckich
z pominięciem zarządców tych obwodów.
Nie wykonano wyroku TK w zakresie partycypacji
Uwaga odrzucona.
właścicieli nieruchomości w czynszu dzierżawnym.
Brak takiego stwierdzenia w orzeczeniu TK.
Z uwagi na kwestionowanie przez PG uregulowania
Uwaga przyjęta.
zasad wykonywania polowania aktem wykonawczym
Treść projektu ustawy została uzupełniona o
do ustawy, propozycja uregulowania na poziomie
zasady kategoryzacji obwodów łowieckich.
ustaw także zasad kategoryzacji obwodów łowieckich
w art. 25a do 25d oraz art. 30 ust. 3 pkt 1.
17.
Krajowa Rada
Art. 8 ust. 4, art. 30 ust. 4, art. 44 W całym projekcie w miejscach gdzie pojawia się
Uwaga odrzucona.
Izb Rolniczych
ust. 1
sformułowanie „opiniowanie” (przez MR i KRIR)
wniosek o wprowadzenie zapisu „uzgodnienia”. Prośba
o przywrócenie MRiRW do procesu opiniowania
kwestii związanych z łowiectwem i wpisania również
KRIR jako organu uzgadniającego.
Art. 5
Wśród instytucji opiniujących listę gatunków zwierząt
Uwaga odrzucona. Opinia wójta, burmistrza
łownych wniosek o dopisanie KRIR.
lub prezydenta miast powinna konsumować
wnioski rolników, a także izb rolniczych.
Art. 8
Do instytucji zatwierdzających rpł należy dopisać
Uwaga odrzucona.
właściwe terytorialnie Izby Rolnicze
Jw.
36
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
W art. 8 ust. 4
Wprowadzenie zapisu o ochronie użytków rolnych
Uwaga zasadna, delegacja zostanie
wraz ze znajdującymi się na nich uprawami.
uzupełniona o ochronie użytków rolnych.
Projektowany zapis mówi jedynie o braniu pod uwagę
ochrony lasu przed szkodami, jest zapisem
uwzględniającym jedynie interesy Lasów
Państwowych. Dbając o interesy rolników należy
bezwzględnie wprowadzić ww. zapis.
W art. 9a
Należy uwzględnić zapis, który umożliwi rolnikom
Uwaga odrzucona.
odstraszania zwierząt, poza okresami rozrodu, bez
Art. 45 PŁ przewiduje wszystkie sytuacje
konieczności uzyskania zgody marszałka, jedynie po
konieczne do zmniejszenia populacji
powiadomieniu. Należy rozważyć możliwość
wykonania rocznego planu łowieckiego oraz
usankcjonowania prawnego możliwości zlecenia przez
zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu
wójta/burmistrza/wojewodę odstrzału
obiektów produkcyjnych oraz użyteczności
interwencyjnego.
publicznej przez zwierzynę.
W art. 29a w ust. 2a pkt 1)
Należy wpisać, że wydzierżawiający obwód łowiecki
Uwaga odrzucona.
może wypowiedzieć dzierżawę, jeśli dzierżawca nie
Przedłożone propozycje są zbyt restrykcyjne i
wykonuje zaplanowanych odstrzałów w 80% w
nie uwzględnianą wszystkich okoliczności w
każdym roku, nie zaś jak to jest wpisane w projekcie
jakich roczny plan łowiecki jest wykonywany.
„w każdym z trzech następujących po sobie lat” gdyż
plany konstruowane są na okres 1 roku a nie 3 łącznie.
Katalog sytuacji, w których można wypowiedzieć
dzierżawę należy rozszerzyć o
4) niewypłacanie odszkodowania w terminie
5) łamanie zasad prowadzenia polowania
Umowa dzierżawy powinna zostać rozwiązana na
Izba rolnicza lub właściwy urząd gminy
wniosek właściwej izby rolniczej i właściwego urzędu
zawsze ma możliwość wnioskowania w
gminy, jeśli te podmioty wycofają pozytywną opinię
przedmiotowej sprawie do
odnośnie dzierżawienia obwodu z powodu rażącego
wydzierżawiającego obwód łowiecki.
niewywiązywania się koła z obowiązków wobec
37
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
rolników.
W art. 32a
Zapis o dotychczasowej strukturze PZŁ, jednak z wielu Uwaga odrzucona.
względów właściwsze jest dostosowanie struktury PZŁ Poza zakresem nowelizacji.
do obecnego podziału administracyjnego kraju.
W art. 33
W sytuacji roszczenia wobec niewypłacalnych kół
Uwaga odrzucona.
łowieckich, które przekroczą możliwości finansowe
Przejęcie przez SP wypłaty odszkodowań
PZŁ powinny być przejmowane przez Skarb Państwa.
zwolniłoby koła łowieckie z
Należy dokładnie określić termin, kiedy PZŁ
odpowiedzialności za realizację planów
przejmuje zobowiązania koła. Propozycja 30 dni po
łowieckich. Znaczne zwiększenie wydatków
wyczerpaniu procedur wypłaty odszkodowania.
przez SP jest sprzeczne z oczekiwaniem
utrzymania dyscypliny finansowej w obszarze
finansów publicznych.
W rozdziale 8
Powinien się znaleźć zapis o ochronie upraw przed
Uwaga odrzucona.
zniszczeniem w wyniku stratowania pojazdami
Art. 46 ust. 1 pkt 2 przewiduje rekompensatę
myśliwych, poruszanie się po polach powinno się
za szkody wyrządzone podczas wykonywania
odbywać wyłącznie pieszo. Inne środki lokomocji
polowania.
powinny być dopuszczone do wykorzystanie jedynie
po uzgodnieniu z właścicielem nieruchomości.
W art. 44 ust. 1
Dopisanie do organów uzgadniających KRIR
Uwaga odrzucona.
Brak uzasadnienia merytorycznego do udziału
KRIR w określaniu okresów polowań na
zwierzęta łowne, swoją opinię może wyrazić w
konsultacjach społecznych.
W art. 44 ust. 1 po punkcie 1) „1a) płody rolne złożone w pryzmy, sterty, stogi i
Uwaga odrzucona.
dodać punkt 1a)
kopce w stanie surowym, suchym oraz w formie
Poza zakresem nowelizacji.
kiszonek.”
38
Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i opiniowania
Uzupełnienie wykazu gatunków zwierząt
Uwaga odrzucona.
powodujących szkody łowieckie o dzikie gęsi, czaple,
Poza zakresem nowelizacji.
lisy, zające i norki.
W ustawie nie ma odniesienia do szkód
Uwaga odrzucona.
powodowanych przez zwierzynę
Poza zakresem nowelizacji.
w lasach prywatnych.
W art. 46 ust. 2
Propozycja wprowadzenia trzystopniowej procedury
Uwaga odrzucona.
oceny szkód łowieckich. Pierwszej oceny dokonuje
Poza zakresem nowelizacji.
rolnik z przedstawicielem koła, jeśli brak
porozumienia zwracają się do rzeczoznawcy z listy
rzeczoznawców prowadzonej przez właściwą izbę
rolniczą, przy czym za usługę płaci strona, której sąd
nie przyznał racji. Trzecią instancją jest właściwy sąd.
W art. 48 obowiązującej ustawy Należy doprecyzować określenie „bezpośrednie
Uwaga odrzucona.
pkt 5) i 6)
sąsiedztwo lasu” oraz „rażące naruszenie zasad
Poza zakresem nowelizacji.
agrotechnicznych”, gdyż budzą wątpliwości
interpretacyjne.
Art. 49 projektu ustawy
Dotyczący delegacji do wydania rozporządzenia w
Uwaga odrzucona.
sprawie szacowania szkód łowieckich, kwestie
Swoją opinię KRIR może wyrazić w
powinny być obligatoryjnie konsultowane z KRIR.
konsultacjach społecznych.
Art. 49
Zmiana delegacji do wydania rozporządzenia w
Uwaga odrzucona.
sprawie szacowania szkód łowieckich zgodnie z
Na etapie konsultacji publicznych i uzgodnień
zasadami obowiązującej techniki prawodawczej do
międzyresortowych projekty aktów
projektu ustawy powinny być dołączone projekty
wykonawczych nie są wymagane (Regulamin
aktów wykonawczych.
Pracy Rady Ministrów).
Negatywna ocena zapisu o wejściu w życie ww.
Uwaga odrzucona.
39
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3192 › Pobierz plik