Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3151
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1223
3151
– 8 –
UZASADNIENIE
Wydanie nowego rozporządzenia wynika ze zmiany delegacji do wydania
przedmiotowego aktu wykonawczego wprowadzonej ustawą o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Nowe rozporządzenie uwzględnia nowelizację ustawy o systemie zarządzania emisjami
gazów cieplarnianych i innych substancji wprowadzoną ustawą o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Nowelizacja zmieniła treść delegacji
zawartej w art. 7 ust. 7 oraz treść art. 6 ust. 2, w którym zawarty jest zakres raportu
sporządzanego i wprowadzanego przez podmiot korzystający ze środowiska do Krajowej
bazy. Obecnie minister właściwy do spraw środowiska ma określić, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres informacji jakie mają być zawarte w raporcie do Krajowej bazy, a nie jak
dotychczas wzór takiego raportu. Ze względu na doprecyzowanie w art. 6 w ust. 2 zmienianej
ustawy zakresu informacji gromadzonych w Krajowym systemie bilansowania
i prognozowania emisji zrezygnowano z określania w drodze rozporządzenia wzoru
formularza raportu do Krajowej bazy. Specyfika budowy i funkcjonowania Krajowej bazy
powoduje, że nie jest możliwe odzwierciedlenie poprzez zestaw tabel określanych
w rozporządzeniu, rzeczywistego układu raportu. Stąd w rozporządzeniu przedstawiono
szczegółowo zakres danych wprowadzanych do Krajowej bazy, bez określania wzoru
formularza raportu.
Krajowa baza stanowi system informatyczny, zawierający zabezpieczoną bazę danych,
który umożliwia wprowadzanie i przetwarzanie informacji wskazanych w art. 6 ust. 2 ustawy.
Opracowanie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie zapewni sprawne
funkcjonowanie Krajowej bazy oraz jednolitość i kompletność danych przekazywanych przez
zobowiązane podmioty. Doświadczenia związane z funkcjonowaniem tego systemu wskazały
na konieczność uzupełnienia zakresu niektórych informacji gromadzonych w Krajowej bazie,
niezbędnych do prawidłowej realizacji obowiązków w zakresie bilansowania i prognozowa-
nia emisji, m.in. dodano informacje na temat odstępstw od dopuszczalnych wielkości emisji,
miejsc korzystania ze środowiska, gdzie prowadzona jest działalność powodująca emisje,
pozwoleń zintegrowanych i na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, zezwoleń,
o których mowa w przepisach o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych.
– 9 –
Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 28 grudnia 2010 r.
w sprawie wzoru formularza raportu oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy
o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2011 r. Nr 3, poz. 4), określa
wzór formularza oraz sposób wprowadzania raportu do Krajowej bazy odrębnie dla każdego
zakładu. Zakładem w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska jest jedna lub kilka instalacji wraz z terenem, do którego prowadzący instalację
posiada tytuł prawny, oraz znajdujące się na nim urządzenia. W projektowanym
rozporządzeniu określono sposób wprowadzenia raportu do Krajowej bazy dla każdego
podmiotu korzystającego ze środowiska (§ 3), co pozwoli na wypełnienie obowiązku
wprowadzania raportów do Krajowej bazy w zakresie emisji do powietrza przez wszystkie
podmioty korzystające ze środowiska, a nie tylko przez te, które prowadzą zakłady
(np. podmioty posiadające tylko urządzenia, którymi są m.in. samochody). Tym samym
została określona jednoznaczna procedura utworzenia konta w Krajowej bazie i złożenia
przez podmiot raportu z działalności prowadzonej przy użyciu instalacji (w odniesieniu do
miejsca korzystania ze środowiska), czy też urządzeń (bez względu na miejsce ich
eksploatacji).
Nowa treść § 3 wynika z doświadczeń zebranych przez Krajowy Ośrodek Bilansowania
i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) w trakcie budowy i prowadzenia systemu Krajowej bazy.
Zmiany te są przyjazne dla podmiotów korzystających ze środowiska ponieważ uproszczają
i ułatwiają podmiotom procedury związane z założeniem i prowadzeniem konta w Krajowej
bazie.
Dane osobowe wprowadzane do Krajowej bazy m.in. poprzez formularz rejestracyjny
przesyłane są przy użyciu bezpiecznego połączenia internetowego. Poufność przesyłanych
informacji zapewnia szyfrowanie SSL, będące obecnie standardem przy zapewnianiu
bezpieczeństwa przesyłania danych w Internecie. Serwer Krajowej bazy posiada certyfikat
SSL gwarantujący bezpieczeństwo danych przesyłanych drogą elektroniczną. Administrato-
rem danych osobowych jest Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
– KOBiZE. Zbierając dane osobowe, KOBiZE obwiązane jest przestrzegać przepisów ustawy
z dnia 26 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926,
z późn. zm.).
Zbiór danych osobowych zawartych w Krajowej bazie został zgłoszony
w dniu 13 kwietnia 2012 r. (nr ref. www 8900412) do rejestru zbiorów prowadzonego przez
– 10 –
Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych
osobowych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji z dniem przekazania go do konsultacji społecznych i uzgodnień z członkami Rady
Ministrów.
Zgodnie z projektem rozporządzenia nowe przepisy powinny wejść w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia aktu.
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji społecznych. Wyniki
konsultacji społecznych zostaną przedstawione w Ocenie Skutków Regulacji.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega procedurze
notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Przedmiotowe rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
– 11 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.
Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na wszystkie podmioty korzystające ze
środowiska (w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska)
oraz na Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami, którego zadania powierzone
są Instytutowi Ochrony Środowiska – Państwowemu Instytutowi Badawczemu.
2.
Konsultacje
Projekt zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym oraz konsultacjom
z następującymi jednostkamiŚ
1)
Krajową Izbą Gospodarczą,
2)
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
3)
Konfederacją Pracodawców Polskich,
4)
Izbą Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie,
5)
Hutniczą Izbą Przemysłowo-Handlową,
6)
Instytutem Chemicznej Przeróbki Węgla,
7)
Stowarzyszeniem Papierników Polskich,
8)
Polskim Towarzystwem Elektrociepłowni Zawodowych,
9)
Towarzystwem Gospodarczym Polskie Elektrownie,
10) Stowarzyszeniem Forum Opakowań Szklanych,
11) Stowarzyszeniem Producentów Cementu,
12) Związkiem Pracodawców Polskie Szkło,
13) Związkiem Producentów Cukru,
14) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego,
15) CERBUD Krajowym Zrzeszeniem Producentów Materiałów Mineralnych,
16) Polską Izbą Przemysłu Chemicznego – Związek Pracodawców,
17) Stowarzyszeniem Przemysłu Wapienniczego,
18) Stowarzyszeniem Producentów Płyt Drewnopodobnych w Polsce,
19) Instytutem Chemii Przemysłowej,
20) Związkiem Pracodawców Ceramiki Budowlanej i Silikatów,
21) Izbą Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii.
Ponadto projekt zostanie zamieszczony na stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji
oraz Ministerstwa Środowiska.
– 12 –
3.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie ułatwi podmiotom wywiązywanie się z obowiązku
raportowania do Krajowej bazy z uwagi na utworzenie jednego konta dla Podmiotu zamiast
wielu odrębnych kont dla Zakładów (w ramach jednego Podmiotu), z czym związane jest
łatwiejsze zarządzanie sprawozdawczością w ramach Krajowej bazy. Dodatkowo
uproszczona została procedura rejestracji do Krajowej bazy (np. rezygnacja z konieczności
przesyłania formularza w formie pisemnej i wprowadzenie rejestracji w formie
elektronicznej).
6.
Wpływ regulacji na rozwój regionalny
Brak wpływu.
7.
Źródła finansowania
Nie dotyczy.
03/01/BS
UZASADNIENIE
Wydanie nowego rozporządzenia wynika ze zmiany delegacji do wydania
przedmiotowego aktu wykonawczego wprowadzonej ustawą o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Nowe rozporządzenie uwzględnia nowelizację ustawy o systemie zarządzania emisjami
gazów cieplarnianych i innych substancji wprowadzoną ustawą o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Nowelizacja zmieniła treść delegacji
zawartej w art. 7 ust. 7 oraz treść art. 6 ust. 2, w którym zawarty jest zakres raportu
sporządzanego i wprowadzanego przez podmiot korzystający ze środowiska do Krajowej
bazy. Obecnie minister właściwy do spraw środowiska ma określić, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy zakres informacji jakie mają być zawarte w raporcie do Krajowej bazy, a nie jak
dotychczas wzór takiego raportu. Ze względu na doprecyzowanie w art. 6 w ust. 2 zmienianej
ustawy zakresu informacji gromadzonych w Krajowym systemie bilansowania
i prognozowania emisji zrezygnowano z określania w drodze rozporządzenia wzoru
formularza raportu do Krajowej bazy. Specyfika budowy i funkcjonowania Krajowej bazy
powoduje, że nie jest możliwe odzwierciedlenie poprzez zestaw tabel określanych
w rozporządzeniu, rzeczywistego układu raportu. Stąd w rozporządzeniu przedstawiono
szczegółowo zakres danych wprowadzanych do Krajowej bazy, bez określania wzoru
formularza raportu.
Krajowa baza stanowi system informatyczny, zawierający zabezpieczoną bazę danych,
który umożliwia wprowadzanie i przetwarzanie informacji wskazanych w art. 6 ust. 2 ustawy.
Opracowanie szczegółowego zakresu informacji zawartych w raporcie zapewni sprawne
funkcjonowanie Krajowej bazy oraz jednolitość i kompletność danych przekazywanych przez
zobowiązane podmioty. Doświadczenia związane z funkcjonowaniem tego systemu wskazały
na konieczność uzupełnienia zakresu niektórych informacji gromadzonych w Krajowej bazie,
niezbędnych do prawidłowej realizacji obowiązków w zakresie bilansowania i prognozowa-
nia emisji, m.in. dodano informacje na temat odstępstw od dopuszczalnych wielkości emisji,
miejsc korzystania ze środowiska, gdzie prowadzona jest działalność powodująca emisje,
pozwoleń zintegrowanych i na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, zezwoleń,
o których mowa w przepisach o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych.
– 9 –
Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 28 grudnia 2010 r.
w sprawie wzoru formularza raportu oraz sposobu jego wprowadzania do Krajowej bazy
o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2011 r. Nr 3, poz. 4), określa
wzór formularza oraz sposób wprowadzania raportu do Krajowej bazy odrębnie dla każdego
zakładu. Zakładem w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska jest jedna lub kilka instalacji wraz z terenem, do którego prowadzący instalację
posiada tytuł prawny, oraz znajdujące się na nim urządzenia. W projektowanym
rozporządzeniu określono sposób wprowadzenia raportu do Krajowej bazy dla każdego
podmiotu korzystającego ze środowiska (§ 3), co pozwoli na wypełnienie obowiązku
wprowadzania raportów do Krajowej bazy w zakresie emisji do powietrza przez wszystkie
podmioty korzystające ze środowiska, a nie tylko przez te, które prowadzą zakłady
(np. podmioty posiadające tylko urządzenia, którymi są m.in. samochody). Tym samym
została określona jednoznaczna procedura utworzenia konta w Krajowej bazie i złożenia
przez podmiot raportu z działalności prowadzonej przy użyciu instalacji (w odniesieniu do
miejsca korzystania ze środowiska), czy też urządzeń (bez względu na miejsce ich
eksploatacji).
Nowa treść § 3 wynika z doświadczeń zebranych przez Krajowy Ośrodek Bilansowania
i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) w trakcie budowy i prowadzenia systemu Krajowej bazy.
Zmiany te są przyjazne dla podmiotów korzystających ze środowiska ponieważ uproszczają
i ułatwiają podmiotom procedury związane z założeniem i prowadzeniem konta w Krajowej
bazie.
Dane osobowe wprowadzane do Krajowej bazy m.in. poprzez formularz rejestracyjny
przesyłane są przy użyciu bezpiecznego połączenia internetowego. Poufność przesyłanych
informacji zapewnia szyfrowanie SSL, będące obecnie standardem przy zapewnianiu
bezpieczeństwa przesyłania danych w Internecie. Serwer Krajowej bazy posiada certyfikat
SSL gwarantujący bezpieczeństwo danych przesyłanych drogą elektroniczną. Administrato-
rem danych osobowych jest Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
– KOBiZE. Zbierając dane osobowe, KOBiZE obwiązane jest przestrzegać przepisów ustawy
z dnia 26 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926,
z późn. zm.).
Zbiór danych osobowych zawartych w Krajowej bazie został zgłoszony
w dniu 13 kwietnia 2012 r. (nr ref. www 8900412) do rejestru zbiorów prowadzonego przez
– 10 –
Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych
osobowych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji z dniem przekazania go do konsultacji społecznych i uzgodnień z członkami Rady
Ministrów.
Zgodnie z projektem rozporządzenia nowe przepisy powinny wejść w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia aktu.
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji społecznych. Wyniki
konsultacji społecznych zostaną przedstawione w Ocenie Skutków Regulacji.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega procedurze
notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Przedmiotowe rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
– 11 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.
Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na wszystkie podmioty korzystające ze
środowiska (w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska)
oraz na Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami, którego zadania powierzone
są Instytutowi Ochrony Środowiska – Państwowemu Instytutowi Badawczemu.
2.
Konsultacje
Projekt zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym oraz konsultacjom
z następującymi jednostkamiŚ
1)
Krajową Izbą Gospodarczą,
2)
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych,
3)
Konfederacją Pracodawców Polskich,
4)
Izbą Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie,
5)
Hutniczą Izbą Przemysłowo-Handlową,
6)
Instytutem Chemicznej Przeróbki Węgla,
7)
Stowarzyszeniem Papierników Polskich,
8)
Polskim Towarzystwem Elektrociepłowni Zawodowych,
9)
Towarzystwem Gospodarczym Polskie Elektrownie,
10) Stowarzyszeniem Forum Opakowań Szklanych,
11) Stowarzyszeniem Producentów Cementu,
12) Związkiem Pracodawców Polskie Szkło,
13) Związkiem Producentów Cukru,
14) Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego,
15) CERBUD Krajowym Zrzeszeniem Producentów Materiałów Mineralnych,
16) Polską Izbą Przemysłu Chemicznego – Związek Pracodawców,
17) Stowarzyszeniem Przemysłu Wapienniczego,
18) Stowarzyszeniem Producentów Płyt Drewnopodobnych w Polsce,
19) Instytutem Chemii Przemysłowej,
20) Związkiem Pracodawców Ceramiki Budowlanej i Silikatów,
21) Izbą Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii.
Ponadto projekt zostanie zamieszczony na stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji
oraz Ministerstwa Środowiska.
– 12 –
3.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Brak wpływu.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie ułatwi podmiotom wywiązywanie się z obowiązku
raportowania do Krajowej bazy z uwagi na utworzenie jednego konta dla Podmiotu zamiast
wielu odrębnych kont dla Zakładów (w ramach jednego Podmiotu), z czym związane jest
łatwiejsze zarządzanie sprawozdawczością w ramach Krajowej bazy. Dodatkowo
uproszczona została procedura rejestracji do Krajowej bazy (np. rezygnacja z konieczności
przesyłania formularza w formie pisemnej i wprowadzenie rejestracji w formie
elektronicznej).
6.
Wpływ regulacji na rozwój regionalny
Brak wpływu.
7.
Źródła finansowania
Nie dotyczy.
03/01/BS
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3151 › Pobierz plik