Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Rządowy projekt ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3130
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 349
3130-czesc-I
d)
wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.
2. Program, oprócz działań i poddziałań wymienionych w ust. 1, obejmuje również
pomoc techniczną.
3. Wspieranie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, o którym mowa
w części drugiej w tytule III w rozdziale II rozporządzenia nr 1303/2013, zwanego dalej
„rozwojem lokalnym kierowanym przez społeczność”, w ramach działania, o którym mowa
w ust. 1 pkt 14, odbywa się na zasadach określonych w przepisach o rozwoju lokalnym
z udziałem lokalnej społeczności, a w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach – na
zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 4. Z zastrzeżeniem zasad i warunków określonych w przepisach, o których mowa
w art. 1 pkt 1, do postępowań w sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji
administracyjnej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183 i 1195),
zwanej dalej „Kodeksem postępowania administracyjnego”, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Rozdział 2
Instytucja zarządzająca oraz inne organy i jednostki organizacyjne uczestniczące
we wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich w ramach programu
Art. 5. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi jest instytucją zarządzającą, w tym
również w zakresie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.
2. Oprócz zadań określonych w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, instytucja
zarządzająca:
1)
wykonuje zadania państwa członkowskiego Unii Europejskiej w zakresie dotyczącym
monitorowania realizacji i ewaluacji programu, określone w przepisach, o których mowa
w art. 1 pkt 1, nieprzypisane innym organom, w tym:
a)
powołuje, w drodze zarządzenia, komitet monitorujący, o którym mowa w art. 47
rozporządzenia nr 1303/2013,
b)
przekazuje Komisji Europejskiej roczne sprawozdania, o których mowa w art. 75
rozporządzenia nr 1305/2013;
2)
może powoływać, w drodze zarządzenia, organy opiniodawczo-doradcze w sprawach
należących do zadań i kompetencji instytucji zarządzającej, w skład których mogą
wchodzić przedstawiciele agencji płatniczej, instytucji pośredniczących, podmiotów
– 6 –
wdrażających oraz inne osoby, których udział w pracach takiego organu jest
uzasadniony zakresem jego zadań;
3)
prowadzi prace mające na celu wyznaczenie obszarów, o których mowa w art. 32
rozporządzenia nr 1305/2013.
3. Zadanie instytucji zarządzającej, o którym mowa w art. 66 ust. 1 lit. a rozporządzenia
nr 1305/2013, wykonuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej
„Agencją”, jako instytucja pośrednicząca.
4. Zadania, o których mowa w art. 34 ust. 3 lit. f rozporządzenia nr 1303/2013,
w przypadku poddziałania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. c, są zadaniami instytucji
zarządzającej, które wykonuje samorząd województwa jako instytucja pośrednicząca.
5. Zadania instytucji zarządzającej w zakresie rozwoju lokalnego kierowanego przez
społeczność, określone w rozporządzeniu nr 1303/2013 oraz w przepisach wydanych w trybie
tego rozporządzenia, wykonuje samorząd województwa jako instytucja pośrednicząca na
podstawie przepisów o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.
6. Krajowa Stacja Chemiczno-Rolnicza oraz podlegające jej okręgowe stacje
chemiczno-rolnicze wykonują następujące zadania instytucji zarządzającej jako instytucje
pośredniczące:
1)
zadanie, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, w zakresie wykonywania analiz gleb;
2)
tworzenie i prowadzenie bazy danych zawierającej wyniki analiz gleb w celu, o którym
mowa w art. 68 lit. a rozporządzenia nr 1305/2013.
7. Analizy, o których mowa w ust. 6, są wykonywane na podstawie planu opracowanego
i przekazanego Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej przez instytucję zarządzającą.
8. Plan, o którym mowa w ust. 7:
1)
przekazuje się do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok, w którym mają być
wykonywane planowane analizy, o których mowa w ust. 6;
2)
zawiera:
a)
zakres badanych parametrów gleb,
b)
metody badawcze wykonywania analiz, o których mowa w ust. 6, właściwe dla
zakresu, o którym mowa w lit. a,
c)
liczbę punktów pomiarowych objętych badaniami agrochemicznymi, zgodnie
z zakresem, o którym mowa w lit. a,
d)
terminy wykonania analiz, o których mowa w ust. 6.
Art. 6. 1. Agencja pełni funkcję akredytowanej agencji płatniczej.
– 7 –
2. Oprócz zadań określonych w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, agencja
płatnicza wykonuje zadania związane z przyznawaniem, wypłatą i zwrotem pomocy
i pomocy technicznej. W przypadku gdy o pomoc techniczną ubiega się Agencja, pomoc tę
przyznaje instytucja zarządzająca.
3. Zadania agencji płatniczej związane z przyznawaniem, wypłatą i zwrotem pomocy,
z wyjątkiem dochodzenia zwrotu nienależnych kwot pomocy oraz z wyjątkiem dokonywania
płatności, o którym mowa w art. 7 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia nr 1306/2013,
wykonują, jako zadania delegowane zgodnie z pkt 1.C.1 załącznika I do rozporządzenia
delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do
agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków,
zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 18), następujące
podmioty wdrażające:
1)
podmiot, któremu agencja płatnicza powierzyła wykonywanie tych zadań –
w przypadku działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2;
2)
Agencja Rynku Rolnego – w przypadku działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3
i 13;
3)
samorząd województwa – w przypadku poddziałania, o którym mowa w art. 3 ust. 1
pkt 4 lit. c, oraz działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 7 i 14.
4. Zadania delegowane, o których mowa w ust. 3, obejmują w szczególności:
1)
prowadzenie postępowań w sprawach o przyznanie lub wypłatę pomocy, w tym:
a)
przyjmowanie wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność,
b)
rejestrowanie wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność,
c)
przeprowadzanie kontroli administracyjnych, o których mowa w art. 59 ust. 1
rozporządzenia nr 1306/2013, zwanych dalej „kontrolami administracyjnymi”,
d)
dokonywanie wyboru operacji,
e)
zawieranie umów, na podstawie których jest przyznawana pomoc, informowanie
o odmowie jej przyznania lub wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach
o przyznanie pomocy, rejestrowanie tych umów, informacji i decyzji;
2)
przeprowadzanie kontroli na miejscu, o których mowa w art. 59 ust. 1 rozporządzenia
nr 1306/2013, zwanych dalej „kontrolami na miejscu”;
3)
ustalanie nienależnych kwot pomocy i wzywanie beneficjenta do zwrotu tych kwot;
– 8 –
4)
przechowywanie dokumentów związanych z wykonywaniem przez podmiot wdrażający
zadań agencji płatniczej;
5)
udostępnianie lub przekazywanie agencji płatniczej, instytucji zarządzającej, Komisji
Europejskiej lub innym organom upoważnionym do kontroli, dokumentów, o których
mowa w pkt 4.
5. Umowa, o której mowa w pkt 1.C.1 ppkt i załącznika I do rozporządzenia
delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do
agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków,
zabezpieczeń oraz stosowania euro, jest zawierana na formularzu opracowanym przez
agencję płatniczą i zawiera postanowienia zapewniające prawidłowe wykonywanie przez
podmioty wdrażające delegowanych im zadań agencji płatniczej, a w szczególności:
1)
określenie szczegółowego zakresu zadań delegowanych przez agencję płatniczą
podmiotowi wdrażającemu oraz sposobu wykonywania tych zadań;
2)
zobowiązania dotyczące:
a)
przeprowadzania przez agencję płatniczą kontroli wykonywania zadań określonych
umową pod względem prawidłowości wykonywania tych zadań,
b)
przeprowadzania przez agencję płatniczą audytu systemu zarządzania i kontroli
w podmiocie wdrażającym,
c)
umożliwienia przez podmiot wdrażający przeprowadzenia kontroli, o której mowa
w lit. a, i audytu, o którym mowa w lit. b,
d)
przechowywania dokumentów związanych z wykonywaniem zadań określonych
umową.
6. Formularz umowy, o której mowa w pkt 1.C.1 ppkt i załącznika I do rozporządzenia
delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do
agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków,
zabezpieczeń oraz stosowania euro, oraz jego zmiany wymagają akceptacji instytucji
zarządzającej.
Art. 7. 1. Instytucja zarządzająca sprawuje nadzór nad:
1)
agencją płatniczą − w zakresie wykonywania zadań związanych z przyznawaniem,
wypłatą i zwrotem pomocy i pomocy technicznej,
– 9 –
2)
podmiotami wdrażającymi − w zakresie wykonywania zadań związanych
z przyznawaniem, wypłatą i zwrotem pomocy,
3)
instytucjami pośredniczącymi − w zakresie wykonywania zadań instytucji zarządzającej
– pod względem wykonywania tych zadań zgodnie z przepisami prawa i programem.
2. Instytucja zarządzająca, w ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, może
w szczególności:
1)
wydawać wytyczne i polecenia;
2)
żądać przedstawienia informacji i udostępnienia dokumentów;
3)
przeprowadzać kontrole.
3. Wytyczne i polecenia, o których mowa w ust. 2 pkt 1, mogą być skierowane
wyłącznie do podmiotów, o których mowa w ust. 1, w celu zapewnienia prawidłowej
realizacji wykonywanych przez nie zadań.
4. Wytyczne i polecenia, o których mowa w ust. 2 pkt 1, wiążą podmioty, do których są
skierowane, i nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy o przyznanie, wypłatę
i zwrot pomocy lub pomocy technicznej.
Art. 8. 1. Instytucja zarządzająca oraz instytucja pośrednicząca, o której mowa w art. 5
ust. 5, mogą przeprowadzać kontrole realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez
społeczność w rozumieniu art. 2 pkt 19 rozporządzenia nr 1303/2013, zwanej dalej „LSR”,
pod względem jej zgodności z przepisami prawa i procedurami określonymi w LSR, a także
pod względem osiągania wskaźników założonych w LSR.
2. Instytucja zarządzająca może wydawać lokalnym grupom działania, o których mowa
w przepisach o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, zwanym dalej „LGD”,
wytyczne w celu zapewnienia zgodności sposobu realizacji LSR z przepisami Unii
Europejskiej w zakresie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, a także w celu
zapewnienia jednolitego i prawidłowego wykonywania przez LGD zadań związanych
z realizacją LSR określonych w tych przepisach oraz w przepisach o rozwoju lokalnym
z udziałem lokalnej społeczności. Wytyczne są kierowane do wszystkich LGD.
3. LGD zobowiązuje się do stosowania wytycznych, o których mowa w ust. 2,
w umowie o warunkach i sposobie realizacji LSR, o której mowa w przepisach o rozwoju
lokalnym z udziałem lokalnej społeczności.
4. Wytyczne, o których mowa w ust. 2, nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty
sprawy o wybór operacji.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3130-czesc-I › Pobierz plik
- 3130-czesc-II › Pobierz plik