Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim
Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2919
- Data wpłynięcia: 2014-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rybołówstwie morskim
- data uchwalenia: 2014-12-19
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 222
2919
15
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 133
ust. 3 oraz w art. 136 ustawy o rybołówstwie morskim.
Przepisy § 2–4 przedmiotowego projektu rozporządzenia określają wysokości kar
pieniężnych za naruszenia przepisów WPRyb, o których mowa w art. 127, art. 131 pkt 3 lit. a,
art. 132 ustawy o rybołówstwie morskim, tj. za wyładowywanie na ląd, transportowanie,
magazynowanie lub wprowadzanie do obrotu, organizmów morskich złowionych
z naruszeniem przepisów ustawy, wyrzucanie za burtę statku rybackiego organizmów
morskich, o których mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/2013, a także za
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego z naruszeniem przepisów WPRyb lub przepisów
ustawy wydanych na jej podstawie. Wysokości kar pieniężnych zostały w tym przypadku
– analogicznie do obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 21 kwietnia 2005 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów
o rybołówstwie – zróżnicowane w zależności od podmiotu popełniającego naruszenie,
długości statku rybackiego, przy pomocy którego dokonano naruszenia oraz od rodzaju
naruszenia. Co do zasady, wysokości kar pieniężnych zostały w tym zakresie na poziomie
niezmienionym w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów.
Przepis § 5 przedmiotowego projektu rozporządzenia określa wysokości kar
pieniężnych za naruszenia przepisów WPRyb, o których mowa w art. 135 ust. 1 ustawy
o rybołówstwie morskim, tj. za prowadzenie z naruszeniem przepisów ustawy połowów
organizmów morskich w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych albo
w celu kształcenia, chowu, hodowli organizmów morskich, lub zarybiania oraz za
wprowadzanie do obszarów morskich RP gatunków obcych, lub przenoszenie na te obszary
organizmów morskich gatunków niewystępujących miejscowo. Wysokości kar pieniężnych
zostały w tym przypadku – analogicznie do obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 kwietnia 2005 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za
naruszenia przepisów o rybołówstwie – zróżnicowane w zależności od rodzaju naruszenia.
Wysokości kar pieniężnych zostały w tym zakresie na poziomie niezmienionym w stosunku
do obecnie obowiązujących przepisów.
Przepis § 6 przedmiotowego projektu rozporządzenia określa wysokości kar
pieniężnych za naruszenia przepisów WPRyb, o których mowa w art. 134 ust. 1 ustawy
o rybołówstwie morskim, tj. za wykonywanie z naruszeniem przepisów ustawy rybołówstwa
rekreacyjnego. Wysokości kar pieniężnych zostały w tym przypadku – analogicznie do
16
obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia
21 kwietnia 2005 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów
o rybołówstwie – zróżnicowane w zależności od rodzaju naruszenia. Wysokości kar
pieniężnych zostały w tym zakresie na poziomie niezmienionym w stosunku do obecnie
obowiązujących przepisów.
Natomiast przepisy § 7–8 przedmiotowego projektu rozporządzenia określają
wysokości kar pieniężnych za poważne naruszenia przepisów WPRyb. Zgodnie z art. 44
rozporządzenia Rady (Wź) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r., ustanawiającego
wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym
połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniającego rozporządzenia (źWG)
nr 2847/93, (Wź) nr 1936/2001 i (Wź) nr 601/2004 oraz uchylającego rozporządzenia (Wź)
nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999, państwa członkowskie zapewniają, aby osoba fizyczna,
która dopuściła się poważnego naruszenia, lub osoba prawna odpowiedzialna za poważne
naruszenie podlegała skutecznym, proporcjonalnym i odstraszającym karom. Państwa
członkowskie stosują karę w maksymalnej wysokości wynoszącej co najmniej pięciokrotność
wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia.
W przypadku poważnego naruszenia powtarzającego się w okresie pięciu lat państwa
członkowskie stosują karę w maksymalnej wysokości wynoszącej co najmniej ośmiokrotność
wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia.
Stosując te kary, państwa członkowskie biorą również pod uwagę wartość szkody
poczynionej w danych zasobach połowowych i w środowisku morskim. Stosownie do ww.
wymagań Uź zaproponowane zostały przepisy § 7–8 przedmiotowego projektu
rozporządzenia, określające wysokości kar pieniężnych za poważne naruszenia przepisów
WPRyb. I tak § 7 określa wysokości kar za poważne naruszenia popełnione po raz pierwszy
i różnicuje je w zależności od podmiotu, który dokonał naruszenia oraz od długości statku
rybackiego. Proponuje się, aby w przypadku dłuższego statku rybackiego wysokość kary
pieniężnej była większa, z uwagi na większe szkody w zasobach połowowych powodowane
przez większe statki. Źodatkowo proponuje się, aby wysokość kary pieniężnej była większa
w przypadku armatora statku ze względu na jego większą odpowiedzialność za prawidłowe
prowadzenie działalności połowowej. Ponieważ, w myśl przepisów Uź, kara za poważne
naruszenie przepisów WPRyb ma wynosić co najmniej pięciokrotność wartości produktów
rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia, zaproponowano
właśnie taką wysokość kary dla najmniejszych statków. Statki większe (o długości 10 m
i powyżej) powinny zatem podlegać stosunkowo wyższym karom. Stąd też odpowiednie
17
propozycje w § 7 pkt 1 i 2 przedmiotowego projektu. Z kolei § 8 przedmiotowego projektu
rozporządzenia określa wysokości kar za poważne naruszenia popełnione po raz kolejny
i również różnicuje je w zależności od podmiotu, który dokonał naruszenia oraz od długości
statku rybackiego. Ponieważ, w myśl przepisów Uź, kara za każde kolejne poważne
naruszenie przepisów WPRyb popełnione w okresie pięciu lat od dnia popełnienia pierwszego
poważnego naruszenia, ma wynosić co najmniej ośmiokrotność wartości produktów
rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia, zaproponowano
właśnie taką wysokość kary dla najmniejszych statków. Statki większe (o długości 10 m
i powyżej) powinny zatem podlegać stosunkowo wyższym karom. Stąd też odpowiednie
propozycje w § 8 pkt 1, 2 i 3 przedmiotowego projektu.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm krajowych, przepisów technicznych oraz
przepisów dotyczących usług, w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.), w związku z tym nie będzie
podlegał obowiązkowi notyfikacji.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym organom
i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu stosownie do
§ 27 ust. 4 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt niniejszego
rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz na stronie internetowej Rządowego
Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie objęty programem prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi (z chwilą opublikowania ustawy).
18
Nazwa projektu
Źata sporz dzenia:
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie 15.10.2014 r.
wysokości kar pieniężnych za naruszenia oraz poważne naruszenia
przepisów o rybołówstwie.
ródło:
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Nr w wykazie prac:
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Sekretarz Stanu w MRiRW Kazimierz Plocke
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
="mailto:Anna.Rokosz@minrol.gov.pl"="mailto:Anna.Wodynska@minrol.gov.pl"="mailto:Krzysztof.Cieszkowski@minrol.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Określenie wysokości kar pieniężnych za naruszenia oraz poważne naruszenia przepisów o rybołówstwie.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w którym określone zostaną wysokości kar pieniężnych za naruszenia
oraz poważne naruszenia przepisów o rybołówstwie. Wysokości kar pieniężnych zostaną zróżnicowane w zależności od
rodzaju dokonanych naruszeń, ich społecznej szkodliwości, wpływu na stan żywych zasobów morza i ekosystemu
morskiego oraz w zależności od osiągniętych korzyści finansowych wynikających z danego naruszenia lub od wartości
produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku tego naruszenia, a także mając na uwadze powtarzalność naruszeń
przepisów Wspólnej Polityki Rybackiej.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Państwa członkowskie Uź określają wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów Wspólnej Polityki Rybackiej
w drodze aktów prawa krajowego.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Armatorzy statków
ok. 900.
Elektroniczny system
Projekt wprowadza wysokości
rybackich o polskiej
raportowania połowów.
kar pieniężnych za
przynależności.
nieprzestrzeganie przepisów
o rybołówstwie nakładanych na
armatorów statków rybackich.
Armatorzy statków
Ok. 200.
Elektroniczny system
Projekt wprowadza wysokości
rybackich o obcej
raportowania połowów.
kar pieniężnych za
przynależności prowadzący
nieprzestrzeganie przepisów
połowy w polskich
o rybołówstwie nakładanych
obszarach morskich.
również na armatorów statków
obcych bander.
Podmioty prowadzące
ok. 20.
Akta administracyjne – decyzje
Projekt wprowadza wysokości
połowy w celu badań
wydane w indywidualnych
kar pieniężnych za
naukowych i prac
sprawach.
nieprzestrzeganie przepisów
rozwojowych oraz w celu
o rybołówstwie w zakresie
kształcenia.
połowów organizmów
morskich w celach naukowo-
-badawczych albo
szkoleniowych.
Podmioty prowadzące
ok. 20 000 (liczba
Okręgowy System Inspekcji
Projekt wprowadza wysokości
połowy rekreacyjne, w tym ustalona na podstawie
Rybackich i Statystyk
kar pieniężnych za
osoby fizyczne, armatorzy
ilości wydawanych
–OSIRIS.
nieprzestrzeganie przepisów
statków oraz organizatorzy rocznie sportowych
o rybołówstwie w zakresie
zawodów sportowych.
zezwoleń połowowych
połowów rekreacyjnych.
dla osób fizycznych,
19
armatorów statków
oraz organizatorów
zawodów sportowych.
Podmioty prowadzące
ok. 10.
Akta administracyjne – decyzje
Projekt wprowadza wysokości
chów lub hodowlę ryb
wydane w indywidualnych
kar pieniężnych za
i innych organizmów
sprawach.
nieprzestrzeganie przepisów
morskich.
o rybołówstwie w zakresie
chowu lub hodowli ryb
i innych organizmów
morskich.
Podmioty prowadzące
ok. 10.
Akta administracyjne – decyzje
Projekt wprowadza wysokości
zarybianie.
wydane w indywidualnych
kar pieniężnych za
sprawach.
nieprzestrzeganie przepisów
o rybołówstwie w zakresie
zarybiania.
Podmioty dokonujące
Brak danych – na
Projekt wprowadza wysokości
wprowadzenia w polskich
chwile obecną brak jest
kar pieniężnych za
obszarach morskich
takich uregulowań,
nieprzestrzeganie przepisów
gatunku obcego lub
żaden podmiot nie
o rybołówstwie w zakresie
przenoszenia gatunku
wystąpił z wnioskiem
wprowadzania w polskich
niewystępującego
w zakresie
obszarach morskich gatunku
miejscowo.
wprowadzenia w
obcego lub przenoszenia
polskich obszarach
gatunku niewystępującego
morskich gatunku
miejscowo.
obcego lub
przenoszenia gatunku
niewystępującego
miejscowo.
Organy administracji
Okręgowi Inspektorzy Obowiązujące przepisy.
Przedmiotowe rozporządzenie
rybołówstwa morskiego.
Rybołówstwa
ułatwi inspektorom
Morskiego w Gdyni,
rybołówstwa morskiego
Słupsku i Szczecinie.
wykonywanie swoich
obowiązków.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projektowana regulacja jest realizacją ustawowego upoważnienia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do określenia,
w drodze rozporządzenia, kryteriów, na podstawie których okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego będzie
dokonywał oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów Wspólnej Polityki Rybackiej Unii źuropejskiej,
kwalifikując je jako poważne naruszenia.
W związku z powyższym planuje się przeprowadzenie konsultacji publicznych, które zostaną przeprowadzone
w terminie określonym w regulaminie pracy Rady Ministrów.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
2,3
Źochody ogółem
84
89
94
99
04
09
14
19
25
30
36
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
2,3
budżet państwa
84
89
94
99
04
09
14
19
25
30
36
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 133
ust. 3 oraz w art. 136 ustawy o rybołówstwie morskim.
Przepisy § 2–4 przedmiotowego projektu rozporządzenia określają wysokości kar
pieniężnych za naruszenia przepisów WPRyb, o których mowa w art. 127, art. 131 pkt 3 lit. a,
art. 132 ustawy o rybołówstwie morskim, tj. za wyładowywanie na ląd, transportowanie,
magazynowanie lub wprowadzanie do obrotu, organizmów morskich złowionych
z naruszeniem przepisów ustawy, wyrzucanie za burtę statku rybackiego organizmów
morskich, o których mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/2013, a także za
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego z naruszeniem przepisów WPRyb lub przepisów
ustawy wydanych na jej podstawie. Wysokości kar pieniężnych zostały w tym przypadku
– analogicznie do obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 21 kwietnia 2005 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów
o rybołówstwie – zróżnicowane w zależności od podmiotu popełniającego naruszenie,
długości statku rybackiego, przy pomocy którego dokonano naruszenia oraz od rodzaju
naruszenia. Co do zasady, wysokości kar pieniężnych zostały w tym zakresie na poziomie
niezmienionym w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów.
Przepis § 5 przedmiotowego projektu rozporządzenia określa wysokości kar
pieniężnych za naruszenia przepisów WPRyb, o których mowa w art. 135 ust. 1 ustawy
o rybołówstwie morskim, tj. za prowadzenie z naruszeniem przepisów ustawy połowów
organizmów morskich w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych albo
w celu kształcenia, chowu, hodowli organizmów morskich, lub zarybiania oraz za
wprowadzanie do obszarów morskich RP gatunków obcych, lub przenoszenie na te obszary
organizmów morskich gatunków niewystępujących miejscowo. Wysokości kar pieniężnych
zostały w tym przypadku – analogicznie do obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 kwietnia 2005 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za
naruszenia przepisów o rybołówstwie – zróżnicowane w zależności od rodzaju naruszenia.
Wysokości kar pieniężnych zostały w tym zakresie na poziomie niezmienionym w stosunku
do obecnie obowiązujących przepisów.
Przepis § 6 przedmiotowego projektu rozporządzenia określa wysokości kar
pieniężnych za naruszenia przepisów WPRyb, o których mowa w art. 134 ust. 1 ustawy
o rybołówstwie morskim, tj. za wykonywanie z naruszeniem przepisów ustawy rybołówstwa
rekreacyjnego. Wysokości kar pieniężnych zostały w tym przypadku – analogicznie do
16
obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia
21 kwietnia 2005 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów
o rybołówstwie – zróżnicowane w zależności od rodzaju naruszenia. Wysokości kar
pieniężnych zostały w tym zakresie na poziomie niezmienionym w stosunku do obecnie
obowiązujących przepisów.
Natomiast przepisy § 7–8 przedmiotowego projektu rozporządzenia określają
wysokości kar pieniężnych za poważne naruszenia przepisów WPRyb. Zgodnie z art. 44
rozporządzenia Rady (Wź) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r., ustanawiającego
wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym
połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniającego rozporządzenia (źWG)
nr 2847/93, (Wź) nr 1936/2001 i (Wź) nr 601/2004 oraz uchylającego rozporządzenia (Wź)
nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999, państwa członkowskie zapewniają, aby osoba fizyczna,
która dopuściła się poważnego naruszenia, lub osoba prawna odpowiedzialna za poważne
naruszenie podlegała skutecznym, proporcjonalnym i odstraszającym karom. Państwa
członkowskie stosują karę w maksymalnej wysokości wynoszącej co najmniej pięciokrotność
wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia.
W przypadku poważnego naruszenia powtarzającego się w okresie pięciu lat państwa
członkowskie stosują karę w maksymalnej wysokości wynoszącej co najmniej ośmiokrotność
wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia.
Stosując te kary, państwa członkowskie biorą również pod uwagę wartość szkody
poczynionej w danych zasobach połowowych i w środowisku morskim. Stosownie do ww.
wymagań Uź zaproponowane zostały przepisy § 7–8 przedmiotowego projektu
rozporządzenia, określające wysokości kar pieniężnych za poważne naruszenia przepisów
WPRyb. I tak § 7 określa wysokości kar za poważne naruszenia popełnione po raz pierwszy
i różnicuje je w zależności od podmiotu, który dokonał naruszenia oraz od długości statku
rybackiego. Proponuje się, aby w przypadku dłuższego statku rybackiego wysokość kary
pieniężnej była większa, z uwagi na większe szkody w zasobach połowowych powodowane
przez większe statki. Źodatkowo proponuje się, aby wysokość kary pieniężnej była większa
w przypadku armatora statku ze względu na jego większą odpowiedzialność za prawidłowe
prowadzenie działalności połowowej. Ponieważ, w myśl przepisów Uź, kara za poważne
naruszenie przepisów WPRyb ma wynosić co najmniej pięciokrotność wartości produktów
rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia, zaproponowano
właśnie taką wysokość kary dla najmniejszych statków. Statki większe (o długości 10 m
i powyżej) powinny zatem podlegać stosunkowo wyższym karom. Stąd też odpowiednie
17
propozycje w § 7 pkt 1 i 2 przedmiotowego projektu. Z kolei § 8 przedmiotowego projektu
rozporządzenia określa wysokości kar za poważne naruszenia popełnione po raz kolejny
i również różnicuje je w zależności od podmiotu, który dokonał naruszenia oraz od długości
statku rybackiego. Ponieważ, w myśl przepisów Uź, kara za każde kolejne poważne
naruszenie przepisów WPRyb popełnione w okresie pięciu lat od dnia popełnienia pierwszego
poważnego naruszenia, ma wynosić co najmniej ośmiokrotność wartości produktów
rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia, zaproponowano
właśnie taką wysokość kary dla najmniejszych statków. Statki większe (o długości 10 m
i powyżej) powinny zatem podlegać stosunkowo wyższym karom. Stąd też odpowiednie
propozycje w § 8 pkt 1, 2 i 3 przedmiotowego projektu.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm krajowych, przepisów technicznych oraz
przepisów dotyczących usług, w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.), w związku z tym nie będzie
podlegał obowiązkowi notyfikacji.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym organom
i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu stosownie do
§ 27 ust. 4 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt niniejszego
rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz na stronie internetowej Rządowego
Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie objęty programem prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi (z chwilą opublikowania ustawy).
18
Nazwa projektu
Źata sporz dzenia:
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie 15.10.2014 r.
wysokości kar pieniężnych za naruszenia oraz poważne naruszenia
przepisów o rybołówstwie.
ródło:
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Nr w wykazie prac:
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Sekretarz Stanu w MRiRW Kazimierz Plocke
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
="mailto:Anna.Rokosz@minrol.gov.pl"="mailto:Anna.Wodynska@minrol.gov.pl"="mailto:Krzysztof.Cieszkowski@minrol.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Określenie wysokości kar pieniężnych za naruszenia oraz poważne naruszenia przepisów o rybołówstwie.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w którym określone zostaną wysokości kar pieniężnych za naruszenia
oraz poważne naruszenia przepisów o rybołówstwie. Wysokości kar pieniężnych zostaną zróżnicowane w zależności od
rodzaju dokonanych naruszeń, ich społecznej szkodliwości, wpływu na stan żywych zasobów morza i ekosystemu
morskiego oraz w zależności od osiągniętych korzyści finansowych wynikających z danego naruszenia lub od wartości
produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku tego naruszenia, a także mając na uwadze powtarzalność naruszeń
przepisów Wspólnej Polityki Rybackiej.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Państwa członkowskie Uź określają wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów Wspólnej Polityki Rybackiej
w drodze aktów prawa krajowego.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Armatorzy statków
ok. 900.
Elektroniczny system
Projekt wprowadza wysokości
rybackich o polskiej
raportowania połowów.
kar pieniężnych za
przynależności.
nieprzestrzeganie przepisów
o rybołówstwie nakładanych na
armatorów statków rybackich.
Armatorzy statków
Ok. 200.
Elektroniczny system
Projekt wprowadza wysokości
rybackich o obcej
raportowania połowów.
kar pieniężnych za
przynależności prowadzący
nieprzestrzeganie przepisów
połowy w polskich
o rybołówstwie nakładanych
obszarach morskich.
również na armatorów statków
obcych bander.
Podmioty prowadzące
ok. 20.
Akta administracyjne – decyzje
Projekt wprowadza wysokości
połowy w celu badań
wydane w indywidualnych
kar pieniężnych za
naukowych i prac
sprawach.
nieprzestrzeganie przepisów
rozwojowych oraz w celu
o rybołówstwie w zakresie
kształcenia.
połowów organizmów
morskich w celach naukowo-
-badawczych albo
szkoleniowych.
Podmioty prowadzące
ok. 20 000 (liczba
Okręgowy System Inspekcji
Projekt wprowadza wysokości
połowy rekreacyjne, w tym ustalona na podstawie
Rybackich i Statystyk
kar pieniężnych za
osoby fizyczne, armatorzy
ilości wydawanych
–OSIRIS.
nieprzestrzeganie przepisów
statków oraz organizatorzy rocznie sportowych
o rybołówstwie w zakresie
zawodów sportowych.
zezwoleń połowowych
połowów rekreacyjnych.
dla osób fizycznych,
19
armatorów statków
oraz organizatorów
zawodów sportowych.
Podmioty prowadzące
ok. 10.
Akta administracyjne – decyzje
Projekt wprowadza wysokości
chów lub hodowlę ryb
wydane w indywidualnych
kar pieniężnych za
i innych organizmów
sprawach.
nieprzestrzeganie przepisów
morskich.
o rybołówstwie w zakresie
chowu lub hodowli ryb
i innych organizmów
morskich.
Podmioty prowadzące
ok. 10.
Akta administracyjne – decyzje
Projekt wprowadza wysokości
zarybianie.
wydane w indywidualnych
kar pieniężnych za
sprawach.
nieprzestrzeganie przepisów
o rybołówstwie w zakresie
zarybiania.
Podmioty dokonujące
Brak danych – na
Projekt wprowadza wysokości
wprowadzenia w polskich
chwile obecną brak jest
kar pieniężnych za
obszarach morskich
takich uregulowań,
nieprzestrzeganie przepisów
gatunku obcego lub
żaden podmiot nie
o rybołówstwie w zakresie
przenoszenia gatunku
wystąpił z wnioskiem
wprowadzania w polskich
niewystępującego
w zakresie
obszarach morskich gatunku
miejscowo.
wprowadzenia w
obcego lub przenoszenia
polskich obszarach
gatunku niewystępującego
morskich gatunku
miejscowo.
obcego lub
przenoszenia gatunku
niewystępującego
miejscowo.
Organy administracji
Okręgowi Inspektorzy Obowiązujące przepisy.
Przedmiotowe rozporządzenie
rybołówstwa morskiego.
Rybołówstwa
ułatwi inspektorom
Morskiego w Gdyni,
rybołówstwa morskiego
Słupsku i Szczecinie.
wykonywanie swoich
obowiązków.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projektowana regulacja jest realizacją ustawowego upoważnienia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do określenia,
w drodze rozporządzenia, kryteriów, na podstawie których okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego będzie
dokonywał oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów Wspólnej Polityki Rybackiej Unii źuropejskiej,
kwalifikując je jako poważne naruszenia.
W związku z powyższym planuje się przeprowadzenie konsultacji publicznych, które zostaną przeprowadzone
w terminie określonym w regulaminie pracy Rady Ministrów.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
2,3
Źochody ogółem
84
89
94
99
04
09
14
19
25
30
36
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
2,3
budżet państwa
84
89
94
99
04
09
14
19
25
30
36
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2919
› Pobierz plik