Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim
Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2919
- Data wpłynięcia: 2014-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rybołówstwie morskim
- data uchwalenia: 2014-12-19
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 222
2919
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 102 ust. 1
i 2 ustawy z dnia ... o rybołówstwie morskim (Dz. U. poz. ...), zgodnie z którą minister właściwy
do spraw rybołówstwa określi, w drodze rozporządzenia:
1) wymiary i okresy ochronne organizmów morskich dla wykonywania rybołówstwa
rekreacyjnego,
2) szczegółowy sposób i warunki wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego,
3) wysokość opłaty, o której mowa w art. 97 ust. 1 pkt 2.
Zgodnie z art. 102 ust. 2 ustawy o rybołówstwie morskim w projekcie przedmiotowego
rozporządzenia należy uwzględnić odpowiednio:
1) konieczność zapewnienia ochrony żywych zasobów morza oraz bezpieczeństwa i porządku
podczas wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego,
2) okres, na jaki dana osoba fizyczna uzyskuje uprawnienie do wykonywania rybołówstwa
rekreacyjnego, przy czym wysokość opłaty nie może przekroczyć odpowiednio:
a) 1/100 wysokości wynagrodzenia – w przypadku tygodniowego okresu połowów,
b) 1/50 wysokości wynagrodzenia – w przypadku miesięcznego okresu połowów,
c) 1/20 wysokości wynagrodzenia – w przypadku 12 miesięcznego okresu połowów.
Stosownie do powyższego, w przepisach § 1 i 2 projektowanego rozporządzenia zostały
określone wymiary i okresy ochronne organizmów morskich w oparciu o przepisy obecnie
obowiązującego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 marca 2008 r.
w sprawie wymiarów i okresów ochronnych organizmów morskich oraz szczegółowych
warunków wykonywania rybołówstwa morskiego. Kolejne przepisy projektowanego
rozporządzenia, tj. § 3–14, stanowią co do zasady powtórzenie przepisów obecnie
obowiązującego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 lipca 2004 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i warunków prowadzenia połowów w celach sportowo-
-rekreacyjnych oraz wzorów sportowych zezwoleń połowowych. Natomiast nowością
w stosunku do dotychczas obowiązującego rozporządzenia MRiRW z dnia 9 lipca 2004 r. jest
§ 15 przedmiotowego projektu, zgodnie z którym ustala się wysokości opłat dla osób fizycznych
na prowadzenie połowów rekreacyjnych z brzegu lub z innych niż statek urządzeń pływających.
Ustalając przedmiotowe wysokości opłat, projektodawca uwzględnił wyżej wymienione
przesłanki, o których mowa w art. 102 ust. 2 ustawy o rybołówstwie morskim. W związku
7
z powyższym, w przypadku tygodniowego okresu połowów, wysokość opłaty zaproponowano na
poziomie 36 zł, co stanowi prawie 1/100 wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej w 2013 r. W przypadku miesięcznego okresu połowów wysokość
opłaty zaproponowano na poziomie 73 zł, co stanowi prawie 1/50 wysokości
ww. wynagrodzenia. Z kolei w przypadku 12-miesięcznego okresu połowów wysokość opłaty
zaproponowano na poziomie 180 zł, co stanowi około 1/20 wysokości ww. wynagrodzenia.
8
Nazwa projektu
Źata sporz dzenia:
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi 14.11.2014 r.
w sprawie wymiarów i okresów ochronnych oraz szczegółowego
sposobu i warunków wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego
oraz wysokości opłaty, o której mowa w art. 97 ust. 1 pkt 2
ródło:
ustawy z dnia … o rybołówstwie morskim.
Nr w wykazie prac:
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Sekretarz Stanu w MRiRW Kazimierz Plocke
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
="mailto:Anna.Rokosz@minrol.gov.pl"="mailto:Krzysztof.Cieszkowski@minrol.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Określenie wymiarów i okresów ochronnych oraz szczegółowego sposobu i warunków wykonywania
rybołówstwa rekreacyjnego oraz wysokości opłaty, o której mowa w art. 97 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia …
o rybołówstwie morskim, tj. opłaty za wykonywanie rybołówstwa rekreacyjnego przez osoby fizyczne.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w którym określone zostaną wymiary i okresy ochronne
oraz szczegółowy sposób i warunki wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego oraz wysokość opłaty, o której
mowa w art. 97 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia … o rybołówstwie morskim, tj. opłaty za wykonywanie
rybołówstwa rekreacyjnego przez osoby fizyczne. W rozporządzeniu uwzględnia się odpowiednio:
1) konieczność zapewnienia ochrony żywych zasobów morza oraz bezpieczeństwa i porządku podczas
wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego,
2) okres, na jaki dana osoba fizyczna uzyskuje uprawnienie do wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego,
przy czym wysokość opłaty nie może przekroczyć odpowiednio:
a) 1/100 wysokości wynagrodzenia – w przypadku tygodniowego okresu połowów,
b) 1/50 wysokości wynagrodzenia – w przypadku miesięcznego okresu połowów,
c) 1/20 wysokości wynagrodzenia – w przypadku 12-miesięcznego okresu połowów.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Państwa członkowskie Uź regulują sposób i warunki wykonywania połowów rekreacyjnych w drodze aktów
prawa krajowego.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podmioty prowadzące
ok. 20 000 (liczba
Okręgowy System Inspekcji Projekt reguluje
połowy rekreacyjne,
ustalona na
Rybackich i Statystyk
wykonywanie połowów
w tym osoby fizyczne,
podstawie ilości
– OSIRIS.
rekreacyjnych, w tym
9
armatorzy statków oraz
wydawanych rocznie
określa wymiary i okresy
organizatorzy zawodów
sportowych
ochronne dla rybołówstwa
sportowych.
zezwoleń
rekreacyjnego, szczegółowy
połowowych dla
sposób i warunki
osób fizycznych,
wykonywania rybołówstwa
armatorów statków
rekreacyjnego oraz
oraz organizatorów
wysokość opłat za
zawodów
wykonywanie rybołówstwa
sportowych.
rekreacyjnego dla osób
fizycznych.
Organy administracji
Okręgowi
Obowiązujące przepisy.
Przedmiotowe
rybołówstwa morskiego. Inspektorzy
rozporządzenie ustanawia
Rybołówstwa
wysokość opłaty za
Morskiego w Gdyni,
wykonywanie rybołówstwa
Słupsku i Szczecinie.
rekreacyjnego wnoszonej na
rachunek bankowy
inspektoratu obsługującego
właściwego okręgowego
inspektora rybołówstwa
morskiego.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projektowana regulacja jest realizacją ustawowego upoważnienia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do
określenia, w drodze rozporządzenia, wymiarów i okresów ochronnych oraz szczegółowego sposobu
i warunków wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego oraz wysokości opłaty, o której mowa w art. 97 ust. 1
pkt 2 ustawy o rybołówstwie morskim.
W związku z powyższym planuje się przeprowadzenie konsultacji publicznych, które zostaną przeprowadzone
w terminie określonym w regulaminie pracy Rady Ministrów.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie(0-10)
0,7 0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
8,755
Źochody ogółem
19
37
55
74
94
13
34
55
76
98
0,7 0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
8,755
budżet państwa
19
37
55
74
94
13
34
55
76
98
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
10
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe
Wskazane dochody budżetu państwa zostały oszacowane na podstawie danych
informacje, w tym
dotyczących sportowych zezwoleń połowowych wydanych w 2013 r. dla osób
wskazanie ródeł
fizycznych. W 2013 r. OIRM wydały 19 576 zezwoleń dla osób fizycznych na kwotę
danych i przyjętych 684 301 zł.
do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie 0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe
małych i średnich
z … r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
informacje, w tym
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 102 ust. 1
i 2 ustawy z dnia ... o rybołówstwie morskim (Dz. U. poz. ...), zgodnie z którą minister właściwy
do spraw rybołówstwa określi, w drodze rozporządzenia:
1) wymiary i okresy ochronne organizmów morskich dla wykonywania rybołówstwa
rekreacyjnego,
2) szczegółowy sposób i warunki wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego,
3) wysokość opłaty, o której mowa w art. 97 ust. 1 pkt 2.
Zgodnie z art. 102 ust. 2 ustawy o rybołówstwie morskim w projekcie przedmiotowego
rozporządzenia należy uwzględnić odpowiednio:
1) konieczność zapewnienia ochrony żywych zasobów morza oraz bezpieczeństwa i porządku
podczas wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego,
2) okres, na jaki dana osoba fizyczna uzyskuje uprawnienie do wykonywania rybołówstwa
rekreacyjnego, przy czym wysokość opłaty nie może przekroczyć odpowiednio:
a) 1/100 wysokości wynagrodzenia – w przypadku tygodniowego okresu połowów,
b) 1/50 wysokości wynagrodzenia – w przypadku miesięcznego okresu połowów,
c) 1/20 wysokości wynagrodzenia – w przypadku 12 miesięcznego okresu połowów.
Stosownie do powyższego, w przepisach § 1 i 2 projektowanego rozporządzenia zostały
określone wymiary i okresy ochronne organizmów morskich w oparciu o przepisy obecnie
obowiązującego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 marca 2008 r.
w sprawie wymiarów i okresów ochronnych organizmów morskich oraz szczegółowych
warunków wykonywania rybołówstwa morskiego. Kolejne przepisy projektowanego
rozporządzenia, tj. § 3–14, stanowią co do zasady powtórzenie przepisów obecnie
obowiązującego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 lipca 2004 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i warunków prowadzenia połowów w celach sportowo-
-rekreacyjnych oraz wzorów sportowych zezwoleń połowowych. Natomiast nowością
w stosunku do dotychczas obowiązującego rozporządzenia MRiRW z dnia 9 lipca 2004 r. jest
§ 15 przedmiotowego projektu, zgodnie z którym ustala się wysokości opłat dla osób fizycznych
na prowadzenie połowów rekreacyjnych z brzegu lub z innych niż statek urządzeń pływających.
Ustalając przedmiotowe wysokości opłat, projektodawca uwzględnił wyżej wymienione
przesłanki, o których mowa w art. 102 ust. 2 ustawy o rybołówstwie morskim. W związku
7
z powyższym, w przypadku tygodniowego okresu połowów, wysokość opłaty zaproponowano na
poziomie 36 zł, co stanowi prawie 1/100 wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej w 2013 r. W przypadku miesięcznego okresu połowów wysokość
opłaty zaproponowano na poziomie 73 zł, co stanowi prawie 1/50 wysokości
ww. wynagrodzenia. Z kolei w przypadku 12-miesięcznego okresu połowów wysokość opłaty
zaproponowano na poziomie 180 zł, co stanowi około 1/20 wysokości ww. wynagrodzenia.
8
Nazwa projektu
Źata sporz dzenia:
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi 14.11.2014 r.
w sprawie wymiarów i okresów ochronnych oraz szczegółowego
sposobu i warunków wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego
oraz wysokości opłaty, o której mowa w art. 97 ust. 1 pkt 2
ródło:
ustawy z dnia … o rybołówstwie morskim.
Nr w wykazie prac:
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Sekretarz Stanu w MRiRW Kazimierz Plocke
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
="mailto:Anna.Rokosz@minrol.gov.pl"="mailto:Krzysztof.Cieszkowski@minrol.gov.pl"
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Określenie wymiarów i okresów ochronnych oraz szczegółowego sposobu i warunków wykonywania
rybołówstwa rekreacyjnego oraz wysokości opłaty, o której mowa w art. 97 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia …
o rybołówstwie morskim, tj. opłaty za wykonywanie rybołówstwa rekreacyjnego przez osoby fizyczne.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w którym określone zostaną wymiary i okresy ochronne
oraz szczegółowy sposób i warunki wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego oraz wysokość opłaty, o której
mowa w art. 97 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia … o rybołówstwie morskim, tj. opłaty za wykonywanie
rybołówstwa rekreacyjnego przez osoby fizyczne. W rozporządzeniu uwzględnia się odpowiednio:
1) konieczność zapewnienia ochrony żywych zasobów morza oraz bezpieczeństwa i porządku podczas
wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego,
2) okres, na jaki dana osoba fizyczna uzyskuje uprawnienie do wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego,
przy czym wysokość opłaty nie może przekroczyć odpowiednio:
a) 1/100 wysokości wynagrodzenia – w przypadku tygodniowego okresu połowów,
b) 1/50 wysokości wynagrodzenia – w przypadku miesięcznego okresu połowów,
c) 1/20 wysokości wynagrodzenia – w przypadku 12-miesięcznego okresu połowów.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Państwa członkowskie Uź regulują sposób i warunki wykonywania połowów rekreacyjnych w drodze aktów
prawa krajowego.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podmioty prowadzące
ok. 20 000 (liczba
Okręgowy System Inspekcji Projekt reguluje
połowy rekreacyjne,
ustalona na
Rybackich i Statystyk
wykonywanie połowów
w tym osoby fizyczne,
podstawie ilości
– OSIRIS.
rekreacyjnych, w tym
9
armatorzy statków oraz
wydawanych rocznie
określa wymiary i okresy
organizatorzy zawodów
sportowych
ochronne dla rybołówstwa
sportowych.
zezwoleń
rekreacyjnego, szczegółowy
połowowych dla
sposób i warunki
osób fizycznych,
wykonywania rybołówstwa
armatorów statków
rekreacyjnego oraz
oraz organizatorów
wysokość opłat za
zawodów
wykonywanie rybołówstwa
sportowych.
rekreacyjnego dla osób
fizycznych.
Organy administracji
Okręgowi
Obowiązujące przepisy.
Przedmiotowe
rybołówstwa morskiego. Inspektorzy
rozporządzenie ustanawia
Rybołówstwa
wysokość opłaty za
Morskiego w Gdyni,
wykonywanie rybołówstwa
Słupsku i Szczecinie.
rekreacyjnego wnoszonej na
rachunek bankowy
inspektoratu obsługującego
właściwego okręgowego
inspektora rybołówstwa
morskiego.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projektowana regulacja jest realizacją ustawowego upoważnienia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do
określenia, w drodze rozporządzenia, wymiarów i okresów ochronnych oraz szczegółowego sposobu
i warunków wykonywania rybołówstwa rekreacyjnego oraz wysokości opłaty, o której mowa w art. 97 ust. 1
pkt 2 ustawy o rybołówstwie morskim.
W związku z powyższym planuje się przeprowadzenie konsultacji publicznych, które zostaną przeprowadzone
w terminie określonym w regulaminie pracy Rady Ministrów.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Łącznie(0-10)
0,7 0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
8,755
Źochody ogółem
19
37
55
74
94
13
34
55
76
98
0,7 0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
8,755
budżet państwa
19
37
55
74
94
13
34
55
76
98
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
10
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe
Wskazane dochody budżetu państwa zostały oszacowane na podstawie danych
informacje, w tym
dotyczących sportowych zezwoleń połowowych wydanych w 2013 r. dla osób
wskazanie ródeł
fizycznych. W 2013 r. OIRM wydały 19 576 zezwoleń dla osób fizycznych na kwotę
danych i przyjętych 684 301 zł.
do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie 0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
zmian
W ujęciu
duże
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
ceny stałe
małych i średnich
z … r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
informacje, w tym
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2919
› Pobierz plik