Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania osób fizycznych, sporządzonej w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.
projekt dotyczy umożliwienia wprowadzenia efektywnych mechanizmów unikania podwójnego opodatkowania dochodów z pracy najemnej oraz emerytur i rent, uzyskiwanych przez osoby fizyczne pracujące w Polsce lub Jersey
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 280
- Data wpłynięcia: 2012-03-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania osób fizycznych, sporządzonej w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.
- data uchwalenia: 2012-04-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 617
280
Stawka podatku potrącanego u źródła (withholding tax), należnego od
dochodów z odsetek bankowych z tytułu lokat rezydentów UE, wynosi 15%
(od dnia 1.07. 2005 r.). Istnieje również możliwość odstąpienia od naliczania
przez bank należnego podatku od tych przychodów, co dla banku wiąże się
z obowiązkiem wymiany informacji z urzędem podatkowym państwa UE,
którego rezydentem jest klient banku.
Stawka tego podatku w odniesieniu do firm mających status rezydenta Wyspy
Jersey, od innych przychodów niż dywidendy, wynosiła do 2008 r. 20%. Od
2009 r. obowiązuje nowy system opodatkowania osób prawnych, tzw.
"zero/ten".
Nie są pobierane podatki u źródła od: dywidend, odsetek lub innych płatności
firm zwolnionych z opodatkowania (exempt companies); płacą one tylko stałą
opłatę 600 GBP. Najdogodniejszą formą prowadzenia działalności typu
offshore są spółki z o.o. (Limited Partnerships) i trusty. Warunkiem
korzystania z systemu opodatkowania stosowanego do działalności typu
offshore jest posiadanie statusu nierezydenta. W związku z regulacjami
wspólnotowymi EU Code of Conduct for Business Taxation (zaangażowanie
Jersey w prace ECOFIN) - International Business Company vehicle został od
2006 r. zakazany; udzielone koncesje podatkowe miały wygasnąć sukcesywnie
do 31.12.2011 r.
Wszelkie odsetki z tytułu lokat bankowych oraz dywidend z inwestycji
posiadanych przez nierezydentów są przekazywane bez obciążeń
podatkowych.
– podatek dochodowy od osób prawnych
Od 2009 r. obowiązuje w Jersey system podatkowy „zero-ten”. Ogólna stawka
podatku wynosząca 0%, ma zastosowanie do wszystkich spółek (zarówno
rezydentów, jak i nierezydentów), które prowadzą działalność gospodarczą
poprzez zakład położony w Jersey, z wyjątkiem następujących przypadków:
1. do zysków przedsiębiorstw świadczących usługi finansowe stosuje się
stawkę 10%;
4
2. do określonych przedsiębiorstw użyteczności publicznej stosuje się stawkę
20%;
3. dochody z wynajmu i zyski z nieruchomości deweloperskich są
opodatkowane stawką 20%, niezależnie od charakteru spółki.
Powyższe stawki podatkowe stosuje się:
1. do dochodów spółki uzyskiwanych poza Jersey (na całym świecie),
a
obliczenia dochodu podlegającego opodatkowaniu dokonuje się
w oparciu o skorygowany zysk zgodnie z ogólnie przyjętymi standardami
rachunkowości,
2. bez względu na charakter lub miejsce zamieszkania
udziałowca/akcjonariusza;
3. do podmiotów zagranicznych, prowadzących działalność w Jersey za
pośrednictwem stałego zakładu, niezależnie od tego, czy są rezydentami,
czy nie.
Jeżeli osoba prawna otrzymuje dywidendy od innej spółki, należny podatek
jest pobierany wg stawki obowiązującej dla tej spółki, ustalonej wg
powyższych kryteriów, niezależnie od tego, czy spółka wypłacająca
dywidendy ma siedzibę w Jersey, czy nie.
Wszelkie zyski spółki będącej rezydentem Jersey, niezależnie od tego czy
zostały wypłacone, podlegają opodatkowaniu wg stawki mającej zastosowanie
do tej spółki.
– podatek
od
nieruchomości
Wysokość podatku od nieruchomości ustalana jest przez rady parafialne.
Obowiązek podatkowy spoczywa na właścicielu nieruchomości (foncier tax)
oraz na użytkowniku (occupier’s tax); właściciel będący jednoczesnie
użytkownikiem płaci obydwa podatki.
– inne
podatki
W Jersey nie występuje podatek od spadków i darowizn, jak również podatek
majątkowy.
5
Przepisy w zakresie przeciwdziałania unikaniu opodatkowania w odniesieniu do
podatku dochodowego od osób fizycznych
W Jersey od wielu lat obowiązuje ogólna zasada mająca na celu zapobieganie
unikaniu opodatkowania przez rezydentów Jersey (np. poprzez zamianę dochodów
podlegających opodatkowaniu na nieopodatkowane zyski kapitałowe). Ogólna
zasada „anti-avoidance” została wzmocniona poprzez wprowadzenie przepisów
dotyczących „domniemania podziału” i „przypisu”, które były opracowywane
w
oparciu o podobne systemy „anti-avoidance” stosowane w niektórych
państwach UE. Przepisy te mają zastosowanie do osób fizycznych będących
rezydentami Jersey, uprawnionych do odsetek w spółkach mających siedzibę
w Jersey (zarówno bezpośrednio jak i pośrednio). Te same zasady mają również
zastosowanie do osób fizycznych, będących rezydentami Jersey, posiadających
udziały w spółkach nie będących rezydentami Jersey, a mających zakład w Jersey.
Nie stosuje się przepisów dotyczących „domniemania podziału” ani „przypisu” do
osób fizycznych (udziałowców) nie będących rezydentami Jersey i do
udziałowców „korporacyjnych”, zarówno rezydentów, jak i nierezydentów.
Udziałowcy nie będący rezydentami Jersey powinni zgłaszać te udziały i podlegać
opodatkowaniu z tego tytułu w swoich krajach, zgodnie z prawem krajowym.
Włączenie się przez Jersey do programu wymiany informacji podatkowych
umożliwia partnerom umów TIEA otrzymanie pełnej informacji o inwestycjach
swoich podatników w Jersey, w przypadku podejrzenia unikania opodatkowania.
Podatek należny od domniemanego podziału i przypisu jest zawsze podatkiem
osobistym wymierzonym osobie uprawnionej do dywidendy. Spółka nie ma
obowiązku pobierania podatków od dywidend, zarówno podzielonych, jak
i przypisanych. Spółka nie odpowiada również za zobowiązania podatkowe z tego
tytułu, które należne są od osoby fizycznej, będącej rezydentem Jersey.
Zgodnie z przepisami „anti-avoidance”, osoba fizyczna jest opodatkowana
proporcjonalnie do swojego udziału w niepodzielonym zysku spółki Jersey (albo
zysku zakładu spółki zagranicznej w Jersey), w której posiada udziały. Wielkość
zysku podlegającego opodatkowaniu na podstawie tych przepisów zależy od tego,
czy spółka jest spółką handlową (domniemany podział), czy
inwestycyjną/prywatną spółką usługową(przypis).
6
– firma handlowa – domniemany podział
Firma handlowa jest zdefiniowana w ustawie o podatku dochodowym Jersey
jako spółka prowadząca działalność handlową, która nie prowadzi, w znacznym
zakresie, innych rodzajów działalności. Przy określaniu charakteru spółki
rezydenta Jersey z zakładem spółki zagranicznej, brane są pod uwagę wszystkie
formy działalności tej spółki, z uwzględnieniem działalności prowadzonej poza
granicami Jersey.
Zyski firmy handlowej są opodatkowane stawką 0% (z wyjątkiem dochodów
z
wynajmu i zysków z nieruchomości deweloperskich, które są objęte
stawką 20%).
Prywatny udziałowiec będący rezydentem Jersey objęty jest 20% stawką
zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od domniemanego podziału,
jeżeli zostaną spełnione łącznie dwa warunki:
1. prywatny udziałowiec będący rezydentem Jersey jest właścicielem
(pośrednio lub bezpośrednio) więcej niż 2% udziałów w kapitale zwykłym
firmy handlowej będącej rezydentem Jersey lub spółki zagranicznej
posiadającej zakład w Jersey, oraz
2. firma ta dokonuje podziału mniej niż 60% swoich zysków (lub w przypadku
spółki zagranicznej posiadającej zakład w Jersey – zysków należących do
tego zakładu) w danym okresie rozliczeniowym.
W takim przypadku opodatkowaniu w Jersey podlega domniemany podział
otrzymany przez udziałowca będącego rezydentem Jersey w wysokości do 60%
zysków firmy handlowej. Do wysokości, w jakiej udziałowiec będący
rezydentem Jersey uczestniczy w podziale pozostałych 40% zysków, podlega
opodatkowaniu podatkiem od dochodów osobistych wg stawki 20%.
Pozostałe 40% niepodzielonego zysku jest również uznawane jako podlegające
podziałowi i opodatkowaniu podatkiem dochodowym Jersey w wysokości 20%
np. w sytuacji, kiedy uprawniona do zysku osoba fizyczna będąca rezydentem
Jersey:
sprzedaje swoje udziały w spółce,
opuszcza Jersey, lub
umiera.
7
– prywatne spółki usługowe/niehandlowe - przypis
Do osób fizycznych będących rezydentami Jersey posiadających udziały
w spółkach niehandlowych lub w prywatnych spółkach usługowych, mają
zastosowanie przepisy dotyczące „przypisów”.
Spółka niehandlowa nie jest zdefiniowana w prawie, ale uznaje się, iż jest to
spółka, której dochód jest uzyskiwany przede wszystkim z działalności
niehandlowej. Zyski takiej spółki są opodatkowane stawką 0%, o ile nie jest to
dochód z inwestycji w nieruchomości (który jest opodatkowany stawką 20%).
Prywatna spółka usługowa jest zdefiniowana jako taka, w której 25% lub więcej
zysków lub dochodów pochodzi ze świadczenia usług przez osoby fizyczne,
które posiadają udziały w tej spółce. Zyski prywatnych spółek usługowych
są opodatkowane stawką 0%, o ile nie osiągają one w Jersey dochodów
z inwestycji w nieruchomości, które są objęte stawką 20%.
Zyski spółek niehandlowych lub prywatnych spółek usługowych
są przypisywane w całości osobom fizycznym będącym rezydentami Jersey,
które posiadają, pośrednio lub bezpośrednio, więcej niż 2% udziałów tej spółce.
Są one objęte 20 % stawką podatku dochodowego od osób fizycznych,
pobieranego od udziałowców spółki, będących rezydentami Jersey.
Aspekty transgraniczne
Przepisy dotyczące domniemanego podziału i przypisu mają zastosowanie do
niektórych udziałów i akcji posiadanych przez osoby fizyczne będące rezydentami
Jersey i wyłącznie w odniesieniu do akcji i udziałów posiadanych bezpośrednio
lub pośrednio w spółkach, które prowadzą działalność gospodarczą w Jersey
poprzez zakład. Nie mają one zastosowania w przypadku, gdy osoba fizyczna
będąca akcjonariuszem lub udziałowcem spółki jest nierezydentem, albo gdy
spółka nie jest rezydentem i nie ma zakładu w Jersey. Jeżeli osoba fizyczna będąca
rezydentem Jersey posiada udziały w takich spółkach zagranicznych, podatkowi
dochodowemu podlegają jedynie bieżące podziały zysków. Jednakże zyski takich
spółek mogą zostać opodatkowane u osoby do nich uprawnionej, będącej
rezydentem Jersey, na podstawie ogólnych przepisów dotyczących
przeciwdziałania unikaniu opodatkowania.
8
Dokumenty związane z tym projektem:
- 280 › Pobierz plik