Poselski projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Weterynarii i Żywności
projekt dotyczy utworzenia Państwowej Inspekcji Weterynarii i Żywności, która przejmie zadania obecnie wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz częściowo działania podejmowane przez Państwową Inspekcję Sanitarną i Inspekcję Ochrony Środowiska
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2624
- Data wpłynięcia: 2014-03-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2624
wytwarzania i jakości tego materiału.”;
38) art. 121:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Kontrolę materiału siewnego przeprowadza właściwy organ Inspekcji.”;
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„Jeżeli w wyniku kontroli materiału siewnego stwierdzono, że jedna lub kilka
parti materiału siewnego nie odpowiadają wymaganiom w zakresie jakości
albo wytwarzania, oceny i przechowywania materiału siewnego lub obrotu tym
materiałem, właściwy organ Inspekcji, w drodze decyzji, w zależności od
zakresu i stopnia naruszeń, może:
1) nakazać
usunięcie, w określonym terminie, nieprawidłowości
stwierdzonych w trakcie kontroli;
2) zakazać prowadzenia obrotu partią materiału siewnego niespełniającą
wymagań;
3) nakazać poddanie parti materiału siewnego niespełniającej wymagań
zabiegom uniemożliwiającym użycie go do siewu, sadzenia, szczepienia,
okulizacji lub tylko do rozmnażania roślin.”;
39) art. 123:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Kto prowadzi obrót materiałem siewnym niezgodnie z warunkami określonymi
w art. 104 ust. 1-7, jest obowiązany do wycofania go z obrotu na własny koszt
oraz do wniesienia na rachunek powiatowego inspektoratu właściwego ze
względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę prowadzącego obrót albo
dostawcy, albo miejsce wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli jest inne
niż miejsce zamieszkania prowadzącego obrót albo dostawcy - w przypadku gdy
prowadzącym obrót jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,
materiałem siewnym, opłaty sankcyjnej stanowiącej 200% kwoty należnej za
sprzedany lub dostarczony materiał siewny.”;
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Kto prowadzi obrót materiałem siewnym bez zgłoszenia właściwemu
powiatowemu inspektorowi zamiaru prowadzenia obrotu materiałem siewnym
jest obowiązany do wniesienia na rachunek powiatowego inspektoratu
weterynari i żywności właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub
siedzibę prowadzącego obrót albo dostawcy, opłaty sankcyjnej w wysokości
2.270 zł, na podstawie decyzji powiatowego inspektora właściwego ze względu
na miejsce zamieszkania lub siedzibę prowadzącego obrót albo dostawcy.”;
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Kto zastosował materiał siewny, co do którego zakaz stosowania
wprowadzono w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 9, jest
obowiązany do zniszczenia roślin oraz do wniesienia na rachunek powiatowego
inspektoratu weterynari i żywności właściwego ze względu na miejsce
zastosowania, opłaty sankcyjnej stanowiącej 200% wartości tego materiału
siewnego.”;
d)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„Stwierdzenia, o którym mowa w ust. 1, że obrót materiałem siewnym jest
prowadzony niezgodnie z warunkami określonymi w art. 104 ust. 1-7 dokonuje,
w drodze decyzji, powiatowy inspektor właściwy ze względu na miejsce
zamieszkania albo siedzibę prowadzącego obrót albo dostawcy, albo miejsce
wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli jest inne niż miejsce zamieszkania
prowadzącego obrót albo dostawcy - w przypadku gdy prowadzącym obrót albo
dostawcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, określając w
tej decyzji ilość sprzedanego lub dostarczonego materiału siewnego i wysokość
opłaty sankcyjnej, o której mowa w ust. 1.”;
e)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„Stwierdzenia, o którym mowa w ust. 3, że zastosowano materiał siewny, co do
którego obowiązuje zakaz stosowania wprowadzony w przepisach wydanych na
podstawie art. 104 ust. 9 dokonuje, w drodze decyzji, powiatowy inspektor
właściwy ze względu na miejsce zastosowania tego materiału, określając w tej
decyzji ilość i wartość zastosowanego materiału siewnego, sposób zniszczenia
roślin oraz wysokość opłaty sankcyjnej, o której mowa w ust. 3.”;
f) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku gdy ilości i wartości zastosowanego materiału siewnego, co do
którego obowiązuje zakaz stosowania wprowadzony w przepisach wydanych na
podstawie art. 104 ust. 9, nie można określić w oparciu o dokument nabycia
tego materiału, powiatowy inspektor ustala ilość i wartość tego materiału
biorąc pod uwagę powierzchnię, na której został zastosowany materiał siewny
oraz stosowane w sezonie wegetacyjnym na obszarze danego powiatu średnie
ceny materiału siewnego i średnie normy wysiewu dla gatunku, którego
materiał siewny został zastosowany.”
40) art. 126 w ust. 1:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„nie składa powiatowemu inspektorowi obowiązującej informacji dotyczącej
obrotu materiałem siewnym lub nie prowadzi obowiązującej dokumentacji
dotyczącej tego materiału, o których mowa w art. 92,”;
b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„składa powiatowemu inspektorowi nieprawdziwe informacje dotyczące obrotu
materiałem siewnym,”;
c) pkt 18 otrzymuje brzmienie:
„nie składa powiatowemu inspektorowi wykazu prowadzonych plantacji
nasiennych odmian regionalnych, o którym mowa w art. 53 ust. 3,”
d) pkt 21 otrzymuje brzmienie:
„będąc zachowującym odmianę wprowadzającym do obrotu materiał siewny
kategori standard roślin warzywnych własnych odmian:
a) nie przechowuje lub nie udostępnia powiatowemu inspektorowi
dokumentacji, o której mowa w art. 93 ust. 1 pkt 1, lub
b) nie przechowuje lub nie udostępnia powiatowemu inspektorowi lub
właściwemu urzędowi innego niż Rzeczpospolita Polska państwa
członkowskiego prób, o których mowa w art. 93 ust. 1 pkt 2, lub
c) nie
składa powiatowemu inspektorowi sprawozdania o ilości
wprowadzonego do obrotu materiału siewnego, o którym mowa w art. 93
ust. 1 pkt 3,”;
e) pkt 29 otrzymuje brzmienie:
„nie informuje powiatowego inspektora o zmianie danych wpisanych do
ewidencji przedsiębiorców, ewidencji rolników i ewidencji dostawców, o
których mowa w art. 88 ust. 1 i 2, w terminie określonym w tych przepisach.”.
Art. 105. W ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. 2013. 455)
wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 3:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Minister właściwy do spraw rolnictwa jest:
1) organem właściwym, o którym mowa w art. 75 ust. 1 rozporządzenia nr
1107/2009, w zakresie wykonania przepisów tego rozporządzenia oraz
przepisów Uni Europejskiej wydanych na podstawie przepisów tego
rozporządzenia, dotyczących:
a) wypełniania
obowiązków
państwa
członkowskiego
Uni
Europejskiej przy zatwierdzaniu substancji czynnych, sejfnerów,
synergetyków oraz w zakresie składników obojętnych,
b) zezwoleń na wprowadzanie środka ochrony roślin do obrotu,
c) pozwoleń na handel równoległy, o których mowa w art. 52
rozporządzenia nr 1107/2009, zwanych dalej "pozwoleniami na
handel równoległy",
d) pozwoleń na prowadzenie doświadczeń lub testów do celów badań
lub rozwoju, wiążących się z uwalnianiem do środowiska środków
ochrony roślin, o których mowa w art. 54 rozporządzenia nr
1107/2009, zwanych dalej "pozwoleniami na prowadzenie badań";
2) krajowym organem koordynującym, o którym mowa w art. 75 ust. 2
rozporządzenia nr 1107/2009;
3) organem właściwym do współpracy z Komisją Europejską i innymi
państwami członkowskimi Uni Europejskiej w zakresie spraw określonych
w art. 1 pkt 2, nienależących do właściwości innych organów administracji
publicznej lub jednostek organizacyjnych;
4) organem właściwym do współpracy z Komisją Europejską w zakresie
wdrożenia integrowanej ochrony roślin;
5) organem właściwym do współpracy z Komisją Europejską i innymi
państwami członkowskimi Uni Europejskiej w zakresie wyników ocen
dotyczących ograniczania ryzyka związanego ze stosowaniem środków
ochrony roślin dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska;
6) organem właściwym, o którym mowa w art. 67 ust. 2 rozporządzenia nr
1107/2009.”;
b) w ust. 2 wyrazy „Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa” zastępuje
się wyrazami „Główny Inspektor Weterynari i Żywości”;
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Powiatowy inspektor weterynari i żywności, zwany dalej "powiatowym
inspektorem", jest organem właściwym, o którym mowa w art. 67 ust. 1
rozporządzenia nr 1107/2009.”;
2) art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Zezwolenie na wprowadzanie środka ochrony roślin do obrotu, o którym mowa w art.
53 rozporządzenia nr 1107/2009, Główny Inspektor może wydać, na wniosek podmiotu
ubiegającego się o wydanie tego zezwolenia, po zasięgnięciu opini ministra właściwego
do spraw zdrowia i ministra właściwego do spraw środowiska.”;
3) art. 8:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku pierwszego zatwierdzenia lub przedłużenia zatwierdzenia
substancji czynnej przez Komisję Europejską, posiadacz zezwolenia na
wprowadzanie środka ochrony roślin do obrotu, zawierającego tę substancję
czynną, jest obowiązany, w terminie określonym w zawiadomieniu Głównego
Inspektora, do przedłożenia Głównemu Inspektorowi dokumentacji, o której
mowa w:
1) art. 8 rozporządzenia nr 1107/2009, dotyczącej substancji czynnej,
2) art. 33 ust. 3 rozporządzenia nr 1107/2009, dotyczącej środka ochrony
roślin
- w celu opracowania oceny tej dokumentacji w ramach przeglądu tego
zezwolenia pod względem spełnienia wymagań, o których mowa w art. 29
rozporządzenia nr 1107/2009.”;
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Główny Inspektor cofa, w drodze decyzji, zezwolenie na wprowadzanie środka
ochrony roślin do obrotu, jeżeli w terminie określonym w zawiadomieniu, o
którym mowa w ust. 1, nie zostanie przedłożona dokumentacja, o której mowa
w art. 8 lub w art. 33 ust. 3 rozporządzenia nr 1107/2009.”;
4) art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przy rozpatrywaniu wniosków w sprawach zatwierdzania substancji czynnych,
sejfnerów i synergetyków, zezwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do
obrotu lub pozwoleń na handel równoległy Główny Inspektor może wystąpić do:
3) wskazanego przez wnioskodawcę podmiotu upoważnionego na podstawie art. 10
lub organu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 lub 2 rozporządzenia nr 1107/2009, o
opracowanie oceny, o której mowa w art. 11 ust. 2 lub art. 36 ust. 1 rozporządzenia
nr 1107/2009, lub uwag, które należy uwzględnić w tej ocenie, zwanych dalej
"oceną lub uwagami"; jeżeli wnioskodawca nie wskazał podmiotu lub organu
wyboru dokonuje Główny Inspektor,
4) Komisji do spraw Środków Ochrony Roślin o opinię, o której mowa w art. 13 ust. 3
- określając zakres opracowania oceny lub uwag albo opini , o której mowa w art. 13
ust. 3, oraz przekazując kopię dokumentacji umożliwiającej ich opracowanie.”;
5) art. 10:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Ocenę lub uwagi mogą opracowywać podmioty upoważnione przez Głównego
Inspektora.”;
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„Główny Inspektor odmawia, w drodze decyzji, udzielenia upoważnienia do
opracowywania oceny lub uwag w określonym zakresie, jeżeli podmiot
ubiegający się o udzielenie tego upoważnienia nie wykazał, że spełnia warunki,
o których mowa w ust. 3.”;
6) art. 11:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„informowania Głównego Inspektora o zmianach w zakresie określonym w art.
10 ust. 4 pkt 1 oraz ust. 5 pkt 1-4 i pkt 6 w terminie 14 dni od dnia zajścia
zdarzenia, które spowodowało zmianę tych informacji;”;
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Główny Inspektor jest uprawniony do prowadzenia kontroli podmiotów
upoważnionych do opracowywania oceny lub uwag w zakresie:
1) przestrzegania warunków, o których mowa w ust. 1 i w art. 10 ust. 3;
2) zgodności prowadzonej działalności z udzielonym upoważnieniem.”;
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Czynności kontrolne prowadzą osoby upoważnione przez Głównego
Inspektora.”;
d) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„Podmiot upoważniony do opracowywania oceny lub uwag może zgłosić
Głównemu Inspektorowi umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w
protokole z przeprowadzenia czynności kontrolnych w terminie 7 dni od dnia
podpisania protokołu.”;
e) ust. 9 utrzymuje brzmienie:
„W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 8, Główny
Inspektor rozpatruje wniesione zastrzeżenia w terminie 7 dni od dnia ich
wniesienia i, jeżeli to konieczne, zleca przeprowadzenie dodatkowych czynności
kontrolnych.”;
f) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku nieuznania zastrzeżeń, o których mowa w ust. 8, w całości lub w
części, Główny Inspektor przekazuje niezwłocznie swoje stanowisko na piśmie
podmiotowi upoważnionemu do opracowywania oceny lub uwag.”;
g) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku gdy podmiot upoważniony do opracowywania oceny lub uwag
nie spełnia warunków, o których mowa w ust. 1 lub w art. 10 ust. 3, Główny
Inspektor może nakazać, w drodze zaleceń pokontrolnych, usunięcie uchybień
w wyznaczonym terminie.”;
h) ust. 12 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku gdy podmiot upoważniony do opracowywania oceny lub uwag:
1) przestał spełniać warunki, o których mowa w art. 10 ust. 3, lub
2) złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 10 ust. 5 pkt 3, niezgodne ze
stanem faktycznym, lub
3) uniemożliwia lub utrudnia przeprowadzenie kontroli, o której mowa w
ust. 2, lub
4) w sposób rażący naruszył warunki, o których mowa w ust. 1, lu
5) nie usunął w wyznaczonym terminie uchybień, o których mowa w ust. 11,
lub
6) opracowuje oceny lub uwagi niespełniające wymagań określonych w
wytycznych Komisji Europejskiej lub w sposób nierzetelny, lub
7) złożył wniosek o cofnięcie tego upoważnienia
- Główny Inspektor cofa, w drodze decyzji, upoważnienie do opracowywania
oceny lub uwag.”;
i) ust. 13 otrzymuje brzmienie:
„Podmiot, któremu cofnięto upoważnienie do opracowywania oceny lub uwag
jest obowiązany do niezwłocznego zwrócenia Głównemu Inspektorowi, jednak
nie później niż w terminie 30 dni od dnia cofnięcia upoważnienia, kopi
dokumentacji umożliwiającej opracowanie oceny lub uwag.”;
7) art. 12:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Główny Inspektor prowadzi i aktualizuje rejestr podmiotów upoważnionych do
opracowania oceny lub uwag.”;
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Rejestr, o którym mowa w ust. 1, udostępnia się na stronie internetowej
administrowanej przez Głównego Inspektora.”;
8) art. 13:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Przy Głównym Inspektorze działa Komisja do spraw Środków Ochrony Roślin.”;
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Komisja do spraw Środków Ochrony Roślin jest organem opiniodawczo-
doradczym Głównego Inspektora.”;
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Do zadań Komisji do spraw Środków Ochrony Roślin należy opiniowanie, na
wniosek Głównego Inspektora, spraw dotyczących substancji czynnych,
sejfnerów, synergetyków i środków ochrony roślin, w szczególności wydawanie
opini w zakresie oceny lub uwag.”;
d) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„Członków Komisji do spraw Środków Ochrony Roślin, o których mowa w ust. 4
pkt 1, 2 i 3, Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje odpowiednio na
wniosek Głównego Inspektora spośród kandydatów zgłoszonych odpowiednio
przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, ministra właściwego do spraw
środowiska i ministra do spraw zdrowia.”;
e) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2624
› Pobierz plik