eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

projekt dotyczy podniesienia jakości rejestracji stanu cywilnego oraz poprawy sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo jako rejestratora zdarzeń m.in. przez zapewnienie wszystkim kierownikom urzędów stanu cywilnego możliwości prowadzenia od dnia 1 stycznia 2015 r. rejestracji stanu cywilnego w postacii elektronicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2620
  • Data wpłynięcia: 2014-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741

2620

– 60 –
dokonaniu odtworzenia

sakramentach
treści aktu stanu

6) zaświadczenie
cywilnego w przypadku

potwierdzające uznanie
zaginięcia lub zniszczenia

ojcostwa
księgi stanu cywilnego


10) odpis zupełny aktu stanu
39 zł
cywilnego wydany

w wyniku sprostowania

lub uzupełnienia

dokonanego na wniosek

11) odpis zupełny wydany
22 zł
w wyniku przeniesienia

do rejestru stanu

cywilnego wpisu z ksiąg

stanu cywilnego

prowadzonych przed

dniem 1 stycznia 1946 r.

12) odpis skrócony aktu stanu
22 zł
cywilnego


Art. 119. W ustawie z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska
(Dz. U. Nr 220, poz. 1414 oraz z 2010 r. Nr 217, poz. 1427) wprowadza się następujące
zmiany:
1)
w art. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) cudzoziemców niemających obywatelstwa żadnego państwa, jeżeli mają
w Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania;”;
2)
w art. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) zmiana imienia oznacza zastąpienie wybranego imienia innym imieniem,
zastąpienie dwóch imion jednym imieniem lub odwrotnie, dodanie drugiego
imienia, zmianę pisowni imienia lub imion lub zmianę kolejności imion;”;
3)
art. 8–13 otrzymują brzmienie:
„Art. 8. 1. Zmiana nazwiska obojga rodziców rozciąga się na małoletnie dzieci i na
dzieci, które zrodzą się z tego małżeństwa.
– 61 –
2. Zmiana nazwiska lub nazwiska rodowego jednego z rodziców rozciąga się na
małoletnie dzieci i na dzieci, które pochodzą od tych samych rodziców, pod warunkiem
że drugi z rodziców wyraził na to zgodę, chyba że nie ma on pełnej zdolności do
czynności prawnych lub jest pozbawiony władzy rodzicielskiej albo nie żyje. Jeżeli
w chwili zmiany nazwiska dziecko ukończyło 13 lat, do zmiany nazwiska dziecka jest
potrzebne także wyrażenie zgody przez dziecko.
3. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka każde z nich może
zwrócić się do sądu opiekuńczego o wyrażenie zgody na zmianę nazwiska dziecka.
4. Zgodę na zmianę nazwiska dziecko wyraża osobiście przed kierownikiem
urzędu stanu cywilnego albo jego zastępcą lub w formie pisemnej z podpisem
notarialnie poświadczonym. Dzieci zamieszkałe za granicą mogą wyrazić zgodę za
pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Rodzic wyraża zgodę na zmianę nazwiska dziecka osobiście przed kierownikiem
urzędu stanu cywilnego albo jego zastępcą lub w formie pisemnej z podpisem
notarialnie poświadczonym. Osoby zamieszkałe za granicą mogą wyrazić zgodę za
pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 9. 1. Zmiana imienia lub nazwiska następuje na wniosek osoby ubiegającej się
o zmianę, zwanej dalej „wnioskodawcą”.
2. Zmiana imienia lub nazwiska małoletniego dziecka następuje na wniosek
przedstawiciela ustawowego dziecka. Przepisy art. 8 ust. 2−5 stosuje się odpowiednio.
Art. 10. 1. Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska składa się do wybranego
kierownika urzędu stanu cywilnego.
2. Osoby zamieszkałe za granicą Rzeczypospolitej Polskiej mogą złożyć za
pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o zmianę imienia lub
nazwiska, wskazując kierownika urzędu stanu cywilnego, do którego wniosek ma być
przekazany.
Art. 11. 1. Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska zawiera:
1)
dane osoby, której zmiana dotyczy:
a)
imię (imiona) i nazwisko oraz nazwisko rodowe,
b)
wskazanie kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia
oraz akt małżeństwa, jeżeli zmiana imienia lub nazwiska będzie dotyczyła
tego aktu,
– 62 –
c)
numer PESEL, jeżeli został nadany;
2)
imię lub nazwisko, na jakie ma nastąpić zmiana;
3)
wskazanie miejsca sporządzenia aktu urodzenia małoletnich dzieci, jeżeli zmiana
imienia lub nazwiska będzie dotyczyła tych aktów;
4)
adres do korespondencji wnioskodawcy;
5)
uzasadnienie.
2. Jeżeli wnioskodawca i jego małoletnie dzieci nie posiadają aktów stanu
cywilnego sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z wnioskiem
o zmianę imienia lub nazwiska składa on wniosek o transkrypcję zagranicznych
dokumentów stanu cywilnego.
3. W przypadkach gdy wniosek o zmianę imienia lub nazwiska jest składany
osobiście, wnioskodawca przedstawia do wglądu dokument stwierdzający tożsamość.
Art. 12. 1. Decyzję o zmianie imienia lub nazwiska bądź decyzję o odmowie
zmiany imienia lub nazwiska wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego, do którego
został złożony wniosek, albo jego zastępca.
2. Decyzja o zmianie imienia lub nazwiska podlega natychmiastowemu
wykonaniu.
Art. 13. 1. Kierownik urzędu stanu cywilnego albo jego zastępca, który wydał
decyzję o zmianie imienia lub nazwiska, przesyła ją, za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego, w którym jest prowadzony rejestr stanu cywilnego, do kierownika
urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia oraz akt małżeństwa
wnioskodawcy, a jeżeli zmiana rozciąga się na małoletnie dzieci – również do
kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akty urodzenia dzieci.
2. W przypadku zmiany imienia lub nazwiska małoletniego dziecka następującej
na wniosek przedstawiciela ustawowego dziecka decyzję o zmianie imienia lub
nazwiska przekazuje się do kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt
urodzenia dziecka.”;
4)
w art. 14 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Określone w ustawie zadania i kompetencje kierownika urzędu stanu
cywilnego są zadaniami z zakresu administracji rządowej.
2. Wojewodowie sprawują nadzór nad realizacją zadań, o których mowa w art. 12
i art. 13, przez kierowników urzędów stanu cywilnego.”;
– 63 –
5)
po art. 14 dodaje się art. 14a w brzmieniu:
„Art. 14a. W określonych w ustawie sprawach załatwianych za pośrednictwem
konsula na podstawie ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 215, poz. 1823, z późn. zm.) nie
stosuje się przepisów art. 40 § 4 i 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. − Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183).”.
Art. 120. W ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167,
poz. 1131, z 2011 r. Nr 133, poz. 768 oraz z 2012 r. poz. 1407) wprowadza się następujące
zmiany:
1)
w art. 50 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. O konieczności unieważnienia dowodu osobistego z przyczyn określonych
w art. 46 ust. 1 pkt 2 organ gminy jest zawiadamiany przez rejestr PESEL za
pośrednictwem Rejestru Dowodów Osobistych.”;
2)
art. 51 otrzymuje brzmienie:
„Art. 51. 1. Organem właściwym do unieważnienia dowodu osobistego jest:
1)
organ gminy, do którego zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego lub
do którego został przekazany znaleziony dowód osobisty;
2)
organ gminy, który wystawił dowód osobisty – w przypadku wydania decyzji,
o której mowa w art. 32, jeżeli zdarzenia te wystąpiły przed przekazaniem dowodu
osobistego tej osobie;
3)
organ gminy, który wydał dowód osobisty – gdy osoba obowiązana nie wystąpiła
z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego w przypadku, o którym mowa
w art. 46 ust. 1 pkt 2;
4)
organ gminy wydający nowy dowód osobisty – w pozostałych przypadkach.
2. Dowód osobisty podlega unieważnieniu z mocy prawa na podstawie
przekazanych do Rejestru Dowodów Osobistych informacji o utracie obywatelstwa
polskiego lub zgonie posiadacza dowodu osobistego przez rejestr PESEL.”.

15) Zmiany jak w odnośniku 4.
– 64 –
Art. 121. W ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217,
poz. 1427, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Ewidencję ludności prowadzi się w Powszechnym Elektronicznym Systemie
Ewidencji Ludności, który stanowi rejestr PESEL, w rejestrach mieszkańców oraz
w rejestrach zamieszkania cudzoziemców, prowadzonych w
systemie
teleinformatycznym.”;
2)
w art. 8:
a)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) oznaczenie aktu urodzenia i urzędu stanu cywilnego, w którym został on
sporządzony;”,
b)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) data zawarcia związku małżeńskiego, oznaczenie aktu małżeństwa i urzędu
stanu cywilnego, w którym został on sporządzony, data rozwiązania związku
małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo,
sygnatura akt i oznaczenie sądu, który ustalił nieistnienie małżeństwa,
sygnatura akt i oznaczenie sądu, który unieważnił małżeństwo, data zgonu
małżonka albo data znalezienia jego zwłok, oznaczenie jego aktu zgonu
i urzędu stanu cywilnego, w którym ten akt został sporządzony;”;
3)
w art. 10:
a)
w ust. 1:

pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu
urodzenia i dokonywania w nim zmian oraz sporządzania przypisku przy
tym akcie – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1−11,
13−15, 18 i 26;
2)
kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu
małżeństwa i dokonywania w nim zmian oraz sporządzania przypisku
przy tym akcie – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1, 7, 12,
13 i 26;”,

16) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593, z 2011 r. Nr 133,
poz. 768, Nr 204, poz. 1195, Nr 288, poz. 1689, z 2012 r. poz. 921, 1407, z 2013 r. poz. 1650 oraz z 2014 r.
poz. 301.
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: