eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych

Rządowy projekt ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych

projekt dotyczy systemowego uregulowania organizacji struktur orzecznictwa lekarskiego oraz nadania rangi ustawowej przepisom prawnym statuującym ich funkcjonowanie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2614
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1822

2614

województwa pomorskiegoś
12) ląska Rejonowa Komisja Lekarska w Katowicach, właściwa dla obszaru
województwa śląskiegoś
13) więtokrzyska Rejonowa Komisja Lekarska w Kielcach, właściwa dla obszaru
województwa świętokrzyskiegoś
14) Warmińsko-Mazurska Rejonowa Komisja Lekarska w Olsztynie, właściwa dla obszaru
województwa warmińsko-mazurskiego;
15) Wielkopolska Rejonowa Komisja Lekarska w Poznaniu, właściwa dla obszaru
województwa Wielkopolskiegoś
16) Zachodniopomorska Rejonowa Komisja Lekarska w Szczecinie, właściwa dla obszaru
województwa zachodniopomorskiego.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.

MINISTźR SPRAW WźWN TRZNYCH


2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie siedzib i właściwości
terytorialnej rejonowych komisji lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 18 ust. 3
ustawy z dnia … o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych (Dz. U. poz. …). Projektowane rozwiązania są efektem analizy
i niezadowalającej oceny obecnego systemu funkcjonowania orzecznictwa lekarskiego
w resorcie spraw wewnętrznych, w szczególności funkcjonowania w strukturach
i z potencjałem nieadekwatnym do aktualnych potrzeb.
W dotychczasowym stanie prawnym komisje lekarskie podległe ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych działają na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych z dnia 9 lipca 1991 r. w sprawie właściwości i trybu postępowania komisji
lekarskich podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 79, poz. 349, z późn.
zm.), które utraci moc z dniem 1 stycznia 2015 r. na skutek uchylenia z tym dniem przepisów
będących upoważnieniem ustawowym do wydania tego aktu wykonawczego. Rozporządzenie
to, ani żaden inny akt prawny nie reguluje jednakże kwestii siedzib, ani właściwości
terytorialnej komisji lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
W wyżej wymienionym rozporządzeniu uregulowano organizację struktur komisji lekarskich
Ministra Spraw Wewnętrznych, która zakłada orzekanie w dwóch instancjachŚ przez
wojewódzkie komisje lekarskie, działające jako pierwsza instancja i okręgowe komisje
lekarskie działające jako druga instancja. Ponadto w strukturze komisji lekarskich znajduje się
Centralna Komisja Lekarska, która jest właściwa w szczególności w zakresie sprawowania
fachowego nadzoru nad merytoryczną działalnością komisji lekarskich podległych Ministrowi
Spraw Wewnętrznych. Obecnie komisje lekarskie podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych
funkcjonują w strukturze kilkunastu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
których organem założycielskim jest Minister, a także kilku komisji lekarskich z siedzibami
w oddziałach Straży Granicznej.
Nowe rozwiązania uregulowane w ustawie z dnia … o komisjach lekarskich podległych
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych (Dz. U. poz. …) wprowadziły zmianę
systemu orzecznictwa z obecnego trójszczeblowego na dwuszczeblowy. W ustawie tej
określono zakres właściwości rzeczowej komisji lekarskich. Ustawa reguluje także
organizację komisji lekarskich, które będą orzekać w dwóch instancjachŚ w pierwszej
instancji – rejonowe komisje lekarskie, zaś w drugiej instancji – Centralna Komisja Lekarska.
3
Rejonowe komisje lekarskie są właściwe w zakresie orzekania wobec osoby zamieszkałej
albo pełniącej służbę w miejscowości objętej obszarem właściwości działania komisji.
Ustawa przewiduje również, że na uzasadniony wniosek podmiotu kierującego do komisji
lekarskiej lub osoby ubiegającej się o wydanie orzeczenia lekarskiego Centralna Komisja
Lekarska może wyrazić zgodę na zmianę właściwości orzekania. Przepisy przejściowe
do ustawy zakładają, że dotychczas działające komisje lekarskie podległe ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych, utworzone lub działające na podstawie przepisów
obowiązujących z dniem wejścia w życie ustawy, tj. 1 stycznia 2015 r., zostaną zniesione.
Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem zniesienia komisji lekarskich rozpatrywać
będą komisje utworzone na podstawie ustawy, zgodnie z właściwością określoną
na podstawie art. 18 ust. 3.
Projektowane rozporządzenie przewiduje utworzenie 16 rejonowych komisji lekarskich
podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, więc po jednej w każdym
województwie, a o jedną mniej w stosunku do obecnych wojewódzkich komisji lekarskich
funkcjonujących w strukturze samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
W stosunku do obecnego stanu faktycznego nie będzie tworzona komisja lekarska
w Koszalinie (dla wszystkich osób zamieszkałych lub pełniących służbę w województwie
zachodniopomorskim właściwa będzie Zachodniopomorska Rejonowa Komisja Lekarska
w Szczecinie), ponieważ nie znajduje uzasadnienia funkcjonowanie dwóch komisji w jednym
województwie. Planowana restrukturyzacja ma na celu dostosowanie orzecznictwa
lekarskiego w resorcie spraw wewnętrznych do aktualnych potrzeb, równomierne rozłożenie
zadań na poszczególne komisje, usprawnienie pracy przez koncentrację sił i środków
w nowych komisjach lekarskich. Dostęp do komisji lekarskich osób, wobec których
prowadzone jest orzecznictwo w kontekście zmniejszenia liczby miast, w których usytuowane
będą komisje lekarskie orzekające w pierwszej instancji nie będzie utrudniony, ponieważ
de facto likwidacja komisji nastąpi tylko w jednym mieście. Wszystkie rejonowe komisje
lekarskie usytuowane będą w miastach wojewódzkich, które posiadają dobrze rozwiniętą
infrastrukturę drogową i kolejową, umożliwiającą sprawny dojazd.
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., ponieważ
powinno ono wejść w życie tego samego dnia, co ustawa z dnia … o komisjach lekarskich
podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
Projektowany akt prawny nie jest objęty zakresem prawa Unii źuropejskiej.
4
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny oraz na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Projektowany akt prawny nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
procedurze notyfikacji określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm).
Projektowany akt prawny nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.



5
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie
6 maja 2014 r.
siedzib i właściwości terytorialnej komisji lekarskich podległych
ródłoŚ
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych


art. 18 ust. 3 ustawy z dnia … o komisjach
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
lekarskich podległych ministrowi właściwemu
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
do spraw wewnętrznych (Dz. U. poz. …)
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac ………………….
lub Podsekretarza Stanu

Grzegorz Karpiński, Podsekretarz Stanu w MSW
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
tel. 22 60-28-276, e-mail: z.chojnacka@zer.msw.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Przepisy rozporządzenia określają siedziby i właściwość terytorialną komisji lekarskich podległych ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych, utworzonych na mocy ustawy z dnia … o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych (Dz. U. poz. …).
Rozmieszczenie struktur orzecznictwa lekarskiego podległego ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych zostaje
niniejszym projektem uregulowane w przepisach wykonawczych do powyżej wskazanej ustawy.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W miejsce 17 wojewódzkich komisji lekarskich i 6 okręgowych komisji lekarskich funkcjonujących w Samodzielnych
Publicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych tworzy się 16 rejonowych komisji lekarskich
(jedna w województwie), wyodrębnionych ze struktury powyżej wskazanych zakładów opieki zdrowotnej, co ma na celu
przełożyć się na równomierne rozłożenie zadań w poszczególnych komisjach oraz usprawnić ich pracę poprzez koncentrację
sił i środków w nowej liczbie i strukturze komisji.
Siedziby rejonowych komisji lekarskich usytuowane będą w miastach wojewódzkich, które posiadają dobrze rozwiniętą
infrastrukturę drogową i kolejową, umożliwiającą sprawny dojazd osobom badanym.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Członkowie rejonowych komisji lekarskich
110 członków komisji Uzasadnienie ustawy Bezpośrednie
podległych ministrowi właściwemu do spraw
lekarskich, w tym

oddziaływanie na
wewnętrznych.
CLK

wskazaną grupę.
Osoby zatrudnione w Zakładzie źmerytalno-
40 pracowników ZER Uzasadnienie ustawy Bezpośrednie
-Rentowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
MSW

oddziaływanie na
do realizacji zadań w zakresie obsługi


wskazaną grupę.
organizacyjno-administracyjnej i biurowej komisji



lekarskich.
178 892 etaty
Uzasadnienie ustawy
Pośrednie oddziaływanie
Funkcjonariusze Policji, Państwowej Straży


na wskazaną grupę.
Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Straży



Granicznej, Służbie Więziennej.
Brak danych z uwagi
Uzasadnienie ustawy
Pośrednie oddziaływanie
Funkcjonariusze Centralnego Biura
na charakter służby

na wskazaną grupę.
Antykorupcyjnego.
Niemożliwa do
Uzasadnienie ustawy
Pośrednie oddziaływanie
Kandydaci do służby w Policji, Straży Granicznej,
oszacowania

na wskazaną grupę.
Państwowej Straży Pożarnej, Biurze Ochrony Rządu,



Centralnym Biurze Antykorupcyjnym i Służbie



Więziennej.
164 075 osób
Zakład źmerytalno-
Pośrednie oddziaływanie
źmeryci i renciści policyjni.

-Rentowy MSW
na wskazaną grupę.

Niemożliwa do
Uzasadnienie ustawy
Pośrednie oddziaływanie
Kandydaci do pracy w wyodrębnionych
oszacowania

na wskazaną grupę.
komórkach organizacyjnych kontroli skarbowej,
Brak danych z MF


inspektorów i pracowników zatrudnionych w tych


komórkach oraz kandydatów do pracy



w wywiadzie skarbowym, a także pracownicy



6
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 61 . [ 62 ] . 63 ... 70 ... 85

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: