Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2604
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478
2604-cz-II
– 4 –
złożenia wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu,
złożenia wniosku o udzielenie akredytacji.
Przy oszacowaniu wysokości opłat uwzględniono w szczególności konieczność zapewnienia
pokrycia kosztów przeprowadzenia egzaminów, wydawania dokumentów oraz udzielania
akredytacji. Podstawą do oszacowania kosztów stanowią, w szczególnościŚ
1. Rodzaj wykonanej czynności;
2. Stopień skomplikowania wykonanej czynności;
3. Koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie pomnożony przez liczbę
osób i dni lub godzin;
4. Koszt czynności organizacyjno-administracyjnych związanych z systemem
akredytacji i certyfikacji, na które składają się w szczególnościŚ
koszty związane z przygotowaniem dokumentacji egzaminacyjnej,
rozpatrzenie dokumentów, przeprowadzenia analizy ich kompletności oraz
rejestracji wniosku,
przeprowadzenie sprawdzenia spełnienia przez organizatora szkolenia
odpowiednich warunków wynikających z rozporządzenia, w tym delegacje,
wynagrodzenia i delegacje członków Komisji źgzaminacyjnej,
przeprowadzenie poszczególnych etapów procesu akredytacji,
przygotowania i wysłania pism informujących,
wydruku i wystawienia stosownych dokumentów i certyfikatów,
dystrybucji stosownych dokumentów i certyfikatów,
wynagrodzenia pracowników zajmujących się akredytacją i certyfikacją,
sprawowanie stosownego nadzoru na całościowym przebiegiem
postępowania o wydanie certyfikatów instalatorom oraz akredytowania
organizatorów szkoleń.
Ponadto, szacując koszty procesu akredytacji certyfikacji uwzględniono następujące koszty
stałe związane z:
– 5 –
utrzymaniem i przygotowaniem pomieszczeń,
utworzeniem i utrzymaniem infrastruktury informatycznej,
amortyzacją i serwisem maszyn do drukowania.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji programu pomocowego, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) w celu umożliwienia
zgłoszenia, w trybie art. 7 ustawy, zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia.
W ramach konsultacji nie wpłynęły żadne zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów.
Stosownie do przepisów uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów, projekt wraz z uzasadnieniem zostanie przesłany do
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM) w celu uzyskania stanowiska dotyczącego oceny
skutków regulacji (OSR), w szczególności pod względem jej zakresu i zakresu konsultacji
społecznych. Uwagi nadesłane przez KPRM zostały uwzględnione.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia … w sprawie wysokości opłat za
przeprowadzenie egzaminu, wydanie i przedłużenie ważności certyfikatu oraz udzielanie
akredytacji w zakresie odnawialnych ródeł energii (Źz. U. poz. …).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
– 6 –
Źata sporządzenia
Nazwa projektu
02.04.2014.
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wysokości opłat za
przeprowadzenie egzaminu, wydanie i przedłużenie ważności certyfikatu
ródłoŚ
oraz udzielanie akredytacji w zakresie odnawialnych ródeł energii
Upoważnienie ustawowe: art. 149 ust.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
2 ustawy z dnia ... o odnawialnych
ródłach energii (Źz. U. poz. …)
Ministerstwo Gospodarki
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac Ministra
Jerzy W. Pietrewicz, Sekretarz Stanu
Gospodarki
Nr w wykazie pojawi się po
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Sebastian Stępnicki (tel. 693 46 86, e-mail: sebastian.stepnicki@mg.gov.pl) uchwaleniu ustawy.
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Przedmiotowy projekt rozporządzenia będzie miał znaczenie subsydiarne dla rozporządzenia w sprawie warunków i
trybu wydawania certyfikatów oraz akredytowania organizatorów szkoleń w zakresie odnawialnych ródeł energii
wydanego na podstawie art. 144 ustawy.
Zasadność przyjętych wysokości opłat ma na względzie stworzenie bezstronnego i niezależnego przebiegu
postępowań w sprawie akredytacji organizatorów szkoleń oraz certyfikacji instalatorów dla danego rodzaju
odnawialnego ródła energii (kotłów i pieców na biomasę lub systemów fotowoltaicznych, lub słonecznych
systemów grzewczych, lub pomp ciepła, lub płytkich systemów geotermalnych), a także konieczność zapewnienie
zapewnienia pokrycia kosztów przeprowadzania egzaminów, wydawania dokumentów oraz udzielania akredytacji.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Mając na uwadze przepisy ustawy wskazujące zakres wysokości opłat, które mogą zostać ustalone niniejszym
rozporządzeniem, zaproponowano kwoty górnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Źz. U. z 2013 r. poz. 1440, z pó n. zm.),
obowiązujące w dniu:
• ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Źozoru Technicznego (UŹT) terminu egzaminu,
• złożenia wniosku o wydanie certyfikatu,
• złożenia wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu,
• złożenia wniosku o udzielenie akredytacji.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Przepisy zostały implementowane w podobny sposób.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Przedsiębiorcy prowadzący
Kilka tysięcy osób
Urząd Źozoru Technicznego
Podniesienie
działalność gospodarczą w
kwalifikacji
zakresie instalowania,
zawodowych
modernizacji oraz utrzymania
w odpowiednim stanie
technicznym mikroinstalacji
i małych instalacji
następujących rodzajów
odnawialnego ródła energiiŚ
kotłów i pieców na biomasę,
systemów fotowoltaicznych,
słonecznych systemów
grzewczych, pomp ciepła oraz
– 7 –
płytkich systemów
geotermalnych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W nawiązaniu do Regulaminu Pracy Ministrów projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze konsultacji
z następującymi organizacjami, instytucjami i przedsiębiorstwami, zainteresowanymi problematyką odnawialnych
ródeł energiiŚ
1. Polska Izba Gospodarcza „źKO-ROZWÓJ”,
2. Izba Gospodarcza źnergetyki i Ochrony rodowiska,
3. Stowarzyszenie Energii Odnawialnej,
4. Fundacja na rzecz źnergetyki Zrównoważonej,
5. EC BREC Instytut Energetyki Odnawialnej,
6. Stowarzyszenie źlektryków Polskich,
7. Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej,
8. Polskie Towarzystwo źnergetyki Słonecznej PTźS-ISES,
9. Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki,
10. Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła,
11. Polskie Stowarzyszenie Pomp Ciepła (PSPC),
12. Polska Geotermalna Asocjacja,
13. Polskie Stowarzyszenie Geotermiczne,
14. Polska Izba Biomasy,
15. Polskie Towarzystwo Biomasy Polbiom,
16. Stowarzyszenie Gmin Przyjaznych Energetyce Odnawialnej,
17. Związek Gmin Wiejskich,
18. Związek Pracodawców Forum źnergetyki Odnawialnej,
19. Business Center Club,
20. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0-10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje obciążenia budżetu państwa i jednostek
samorządu terytorialnego. Wprowadzone opłaty stanowić będą przychód UŹT
ródła finansowania
przeznaczony na pokrycie kosztów związanych, w szczególności zŚ
1. Przeprowadzeniem egzaminu,
2. Wydawaniem certyfikatów,
– 8 –
3. Przedłużaniem certyfikatów,
4. Udzieleniem akredytacji organizatorom szkoleń.
W rozporządzeniu zaproponowano kwoty górnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na
podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Źz. U. z 2013 r. poz. 1440, z pó n. zm.).
Zasadność przyjętych wysokości opłat wiąże się z szeregiem czynności organizacyjno-
-administracyjnych wykonywanych przez Prezesa UŹT, na które składają się
w szczególnościŚ
1. Rodzaj wykonanej czynności,
2. Stopień skomplikowania wykonanej czynności,
3. Koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie pomnożony przez liczbę osób i dni
lub godzin.
Dodatkowe informacje, w
Na powyższe koszty organizacyjno-administracyjne, szczegółowo określone
tym wskazanie ródeł
w uzasadnieniu, złożyły się czynności i zadania Prezesa UŹT, które mają na względzie
danych i przyjętych do
stworzenie bezstronnego i niezależnego przebiegu postępowań w sprawie akredytacji
obliczeń założeń
organizatorów szkoleń oraz certyfikacji instalatorów dla danego rodzaju odnawialnego
ródła energii (kotłów i pieców na biomasę lub systemów fotowoltaicznych, lub
słonecznych systemów grzewczych, lub pomp ciepła, lub płytkich systemów
geotermalnych).
Należy ponadto zwrócić uwagę, że koszty jednostkowe związane z przeprowadzeniem
egzaminu oraz z wydaniem certyfikatu są uzależnione od liczby osób ubiegających się
o certyfikat. Koszty te maleją wraz ze wzrostem liczby osób zainteresowanych
uzyskaniem certyfikatu, ponieważ wówczas bardzo znacząca ich część stała, związana
przede wszystkim z opracowaniem i utrzymaniem infrastruktury informatycznej oraz
amortyzacją i serwisem maszyn do drukowania zostaje rozłożona na większą liczbę
osób. Uzasadnienie to odnosi się także do zróżnicowania w opłacie pomiędzy
wydaniem a przedłużeniem certyfikatu na okres kolejnych pięciu lat.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
…… r.) rodzina, obywatele oraz 0
0
0
0
0
0
0
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie ródeł
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na zmianę
danych i przyjętych do
poziomu konkurencyjności gospodarki oraz przedsiębiorstw.
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
złożenia wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu,
złożenia wniosku o udzielenie akredytacji.
Przy oszacowaniu wysokości opłat uwzględniono w szczególności konieczność zapewnienia
pokrycia kosztów przeprowadzenia egzaminów, wydawania dokumentów oraz udzielania
akredytacji. Podstawą do oszacowania kosztów stanowią, w szczególnościŚ
1. Rodzaj wykonanej czynności;
2. Stopień skomplikowania wykonanej czynności;
3. Koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie pomnożony przez liczbę
osób i dni lub godzin;
4. Koszt czynności organizacyjno-administracyjnych związanych z systemem
akredytacji i certyfikacji, na które składają się w szczególnościŚ
koszty związane z przygotowaniem dokumentacji egzaminacyjnej,
rozpatrzenie dokumentów, przeprowadzenia analizy ich kompletności oraz
rejestracji wniosku,
przeprowadzenie sprawdzenia spełnienia przez organizatora szkolenia
odpowiednich warunków wynikających z rozporządzenia, w tym delegacje,
wynagrodzenia i delegacje członków Komisji źgzaminacyjnej,
przeprowadzenie poszczególnych etapów procesu akredytacji,
przygotowania i wysłania pism informujących,
wydruku i wystawienia stosownych dokumentów i certyfikatów,
dystrybucji stosownych dokumentów i certyfikatów,
wynagrodzenia pracowników zajmujących się akredytacją i certyfikacją,
sprawowanie stosownego nadzoru na całościowym przebiegiem
postępowania o wydanie certyfikatów instalatorom oraz akredytowania
organizatorów szkoleń.
Ponadto, szacując koszty procesu akredytacji certyfikacji uwzględniono następujące koszty
stałe związane z:
– 5 –
utrzymaniem i przygotowaniem pomieszczeń,
utworzeniem i utrzymaniem infrastruktury informatycznej,
amortyzacją i serwisem maszyn do drukowania.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji programu pomocowego, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) w celu umożliwienia
zgłoszenia, w trybie art. 7 ustawy, zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia.
W ramach konsultacji nie wpłynęły żadne zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów.
Stosownie do przepisów uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów, projekt wraz z uzasadnieniem zostanie przesłany do
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM) w celu uzyskania stanowiska dotyczącego oceny
skutków regulacji (OSR), w szczególności pod względem jej zakresu i zakresu konsultacji
społecznych. Uwagi nadesłane przez KPRM zostały uwzględnione.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia … w sprawie wysokości opłat za
przeprowadzenie egzaminu, wydanie i przedłużenie ważności certyfikatu oraz udzielanie
akredytacji w zakresie odnawialnych ródeł energii (Źz. U. poz. …).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
– 6 –
Źata sporządzenia
Nazwa projektu
02.04.2014.
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wysokości opłat za
przeprowadzenie egzaminu, wydanie i przedłużenie ważności certyfikatu
ródłoŚ
oraz udzielanie akredytacji w zakresie odnawialnych ródeł energii
Upoważnienie ustawowe: art. 149 ust.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
2 ustawy z dnia ... o odnawialnych
ródłach energii (Źz. U. poz. …)
Ministerstwo Gospodarki
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac Ministra
Jerzy W. Pietrewicz, Sekretarz Stanu
Gospodarki
Nr w wykazie pojawi się po
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Sebastian Stępnicki (tel. 693 46 86, e-mail: sebastian.stepnicki@mg.gov.pl) uchwaleniu ustawy.
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Przedmiotowy projekt rozporządzenia będzie miał znaczenie subsydiarne dla rozporządzenia w sprawie warunków i
trybu wydawania certyfikatów oraz akredytowania organizatorów szkoleń w zakresie odnawialnych ródeł energii
wydanego na podstawie art. 144 ustawy.
Zasadność przyjętych wysokości opłat ma na względzie stworzenie bezstronnego i niezależnego przebiegu
postępowań w sprawie akredytacji organizatorów szkoleń oraz certyfikacji instalatorów dla danego rodzaju
odnawialnego ródła energii (kotłów i pieców na biomasę lub systemów fotowoltaicznych, lub słonecznych
systemów grzewczych, lub pomp ciepła, lub płytkich systemów geotermalnych), a także konieczność zapewnienie
zapewnienia pokrycia kosztów przeprowadzania egzaminów, wydawania dokumentów oraz udzielania akredytacji.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Mając na uwadze przepisy ustawy wskazujące zakres wysokości opłat, które mogą zostać ustalone niniejszym
rozporządzeniem, zaproponowano kwoty górnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Źz. U. z 2013 r. poz. 1440, z pó n. zm.),
obowiązujące w dniu:
• ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Źozoru Technicznego (UŹT) terminu egzaminu,
• złożenia wniosku o wydanie certyfikatu,
• złożenia wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu,
• złożenia wniosku o udzielenie akredytacji.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Przepisy zostały implementowane w podobny sposób.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Przedsiębiorcy prowadzący
Kilka tysięcy osób
Urząd Źozoru Technicznego
Podniesienie
działalność gospodarczą w
kwalifikacji
zakresie instalowania,
zawodowych
modernizacji oraz utrzymania
w odpowiednim stanie
technicznym mikroinstalacji
i małych instalacji
następujących rodzajów
odnawialnego ródła energiiŚ
kotłów i pieców na biomasę,
systemów fotowoltaicznych,
słonecznych systemów
grzewczych, pomp ciepła oraz
– 7 –
płytkich systemów
geotermalnych.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W nawiązaniu do Regulaminu Pracy Ministrów projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze konsultacji
z następującymi organizacjami, instytucjami i przedsiębiorstwami, zainteresowanymi problematyką odnawialnych
ródeł energiiŚ
1. Polska Izba Gospodarcza „źKO-ROZWÓJ”,
2. Izba Gospodarcza źnergetyki i Ochrony rodowiska,
3. Stowarzyszenie Energii Odnawialnej,
4. Fundacja na rzecz źnergetyki Zrównoważonej,
5. EC BREC Instytut Energetyki Odnawialnej,
6. Stowarzyszenie źlektryków Polskich,
7. Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej,
8. Polskie Towarzystwo źnergetyki Słonecznej PTźS-ISES,
9. Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki,
10. Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła,
11. Polskie Stowarzyszenie Pomp Ciepła (PSPC),
12. Polska Geotermalna Asocjacja,
13. Polskie Stowarzyszenie Geotermiczne,
14. Polska Izba Biomasy,
15. Polskie Towarzystwo Biomasy Polbiom,
16. Stowarzyszenie Gmin Przyjaznych Energetyce Odnawialnej,
17. Związek Gmin Wiejskich,
18. Związek Pracodawców Forum źnergetyki Odnawialnej,
19. Business Center Club,
20. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0-10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje obciążenia budżetu państwa i jednostek
samorządu terytorialnego. Wprowadzone opłaty stanowić będą przychód UŹT
ródła finansowania
przeznaczony na pokrycie kosztów związanych, w szczególności zŚ
1. Przeprowadzeniem egzaminu,
2. Wydawaniem certyfikatów,
– 8 –
3. Przedłużaniem certyfikatów,
4. Udzieleniem akredytacji organizatorom szkoleń.
W rozporządzeniu zaproponowano kwoty górnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na
podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych (Źz. U. z 2013 r. poz. 1440, z pó n. zm.).
Zasadność przyjętych wysokości opłat wiąże się z szeregiem czynności organizacyjno-
-administracyjnych wykonywanych przez Prezesa UŹT, na które składają się
w szczególnościŚ
1. Rodzaj wykonanej czynności,
2. Stopień skomplikowania wykonanej czynności,
3. Koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie pomnożony przez liczbę osób i dni
lub godzin.
Dodatkowe informacje, w
Na powyższe koszty organizacyjno-administracyjne, szczegółowo określone
tym wskazanie ródeł
w uzasadnieniu, złożyły się czynności i zadania Prezesa UŹT, które mają na względzie
danych i przyjętych do
stworzenie bezstronnego i niezależnego przebiegu postępowań w sprawie akredytacji
obliczeń założeń
organizatorów szkoleń oraz certyfikacji instalatorów dla danego rodzaju odnawialnego
ródła energii (kotłów i pieców na biomasę lub systemów fotowoltaicznych, lub
słonecznych systemów grzewczych, lub pomp ciepła, lub płytkich systemów
geotermalnych).
Należy ponadto zwrócić uwagę, że koszty jednostkowe związane z przeprowadzeniem
egzaminu oraz z wydaniem certyfikatu są uzależnione od liczby osób ubiegających się
o certyfikat. Koszty te maleją wraz ze wzrostem liczby osób zainteresowanych
uzyskaniem certyfikatu, ponieważ wówczas bardzo znacząca ich część stała, związana
przede wszystkim z opracowaniem i utrzymaniem infrastruktury informatycznej oraz
amortyzacją i serwisem maszyn do drukowania zostaje rozłożona na większą liczbę
osób. Uzasadnienie to odnosi się także do zróżnicowania w opłacie pomiędzy
wydaniem a przedłużeniem certyfikatu na okres kolejnych pięciu lat.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
…… r.) rodzina, obywatele oraz 0
0
0
0
0
0
0
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Nie dotyczy
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
Nie dotyczy
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
Nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie ródeł
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na zmianę
danych i przyjętych do
poziomu konkurencyjności gospodarki oraz przedsiębiorstw.
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2604-cz-II
› Pobierz plik
-
2604-cz-I
› Pobierz plik