Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2604
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478
2604-cz-I
wytwarzanej z odnawialnych źródeł energiiś
Obowiązek ten, w związku z postanowieniami §
c) państwa członkowskie zapewniają, że o ile
13 Rozporządzenia
Ministra Gospodarki z dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie
pozwala
na
to
bezpieczna
eksploatacja
szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do
krajowego systemu elektroenergetycznego i w
umorzenia wiadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej,
zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych
oparciu o przejrzyste i niedyskryminacyjne
źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących
kryteria,
przy
wyborze
instalacji
ilo ci energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle
wytwarzających
energię
elektryczną,
energii, dotyczy zakupu całej oferowanej sprzedawcy z urzędu
operatorzy systemów przesyłowych przyznają
energii elektrycznej wytworzonej w OZE.
pierwszeństwo instalacjom wykorzystującym
Obowiązki, gwarantujące priorytetowy dostęp do energii elektrycznej
odnawialne
źródła
energii.
Państwa
ze źródeł odnawialnych, wpisuje się również główny mechanizm
członkowskie zapewniają, by zostały przyjęte
wsparcia odnawialnych źródeł energii elektrycznej, jakim jest system
odpowiednie rodki operacyjne dotyczące sieci
tzw. „zielonych certyfikatów”, polegający na nałożeniu na
i rynku, które zminimalizują ograniczenie
przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące się wytwarzaniem lub
obrotem energią elektryczną i sprzedające energię elektryczną
energii
elektrycznej
wytworzonej
z
odbiorcom końcowym oraz inne podmioty zajmujące się sprzedażą
odnawialnych
źródeł
energii.
Jeżeli
energii elektrycznej odbiorcom końcowym, obowiązek uzyskania i
przyjmowane są ważne rodki, które ograniczą
przedstawienia do umorzenia Prezesowi URE okre lonej ilo ci
występowanie energii z odnawialnych źródeł
wiadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w
energii, aby zagwarantować bezpieczeństwo
odnawialnych źródłach energii elektrycznej, bądź uiszczenia opłaty
zastępczej. Obowiązek ten regulują art. 9a. i art. 9e. ustawy – Prawo
krajowego systemu energii elektrycznej oraz
energetyczne.
bezpieczeństwo dostaw energii, państwa
członkowskie zapewniają, by odpowiedzial
W obowiązujących przepisach prawnych regulujących zasady
ni
przyłączania
urządzeń,
instalacji
lub
sieci
do
sieci
operatorzy systemów zgłaszali wła ciwym
art.
7, elektroenergetycznej, w tym również odnawialnych źródeł energii,
ust.
8e
organom regulacyjnym zastosowanie tych
istnieje obowiązek (art. 7, ust. 8e. ustawy – Prawo energetyczne)
rodków i wskazywali działania naprawcze,
PE
sporządzania ekspertyz wpływu ich przyłączenia na system
które zamierzają podjąć w celu zapobiegania
elektroenergetyczny. Obowiązkiem w zakresie zapewnienia ich
wykonania zostały obciążane przedsiębiorstwa energetyczne
nieodpowiednim ograniczeniom.
zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej.
3. Państwa członkowskie wymagają od
Obowiązek ten wprowadzono nowelizacją ustawy Prawo
operatorów
systemów
przesyłowych
i
energetyczne z 2010 r. Przed tą nowelizacją przedmiotowe
systemów dystrybucji stworzenia i podania do
ekspertyzy również były sporządzane lecz obowiązek ich
publicznej wiadomo ci standardowych zasad
opracowania spoczywał na podmiotach ubiegających się o
odnoszących się do ponoszenia i podziału
przyłączenie. Ekspertyzy załączane wówczas były do wniosku o
okre lenie warunków przyłączenia.
kosztów dostosowań technicznych, takich jak
przyłączenia do sieci czy wzmocnienia sieci,
art.
9c.
poprawa funkcjonowania sieci oraz zasady
Z uwagi na wynikający z art. 9c. ust. 6 ustawy – Prawo energetyczne,
ust. 6 PE
niedyskryminacyjnego wdrażania kodów sieci,
obowiązek zapewnienia pierwszeństwa przesyłu i dystrybucji energii
koniecznych w celu włączenia nowych
elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii, operatorzy
producentów
dostarczających
energię
systemów badający w ekspertyzie przyłączeniowej wpływ
przyłączenia instalacji odnawialnego źródła
energii na krajowy
61
elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł
system elektroenergetyczny zobowiązani są przeprowadzać analizę
energii do wzajemnej sieci.
bezpieczeństwa i niezawodno ci pracy systemu, uwzględniającą
Zasady te opierają się na obiektywnych,
pierwszeństwo przyłączania do sieci odnawialnych źródeł energii.
Zatem w obliczeniach, już na etapie wykonywania ekspertyzy
przejrzystych
i
niedyskryminacyjnych
przyłączeniowej przy wyborze instalacji wytwarzających energię
kryteriach ze szczególnym uwzględnieniem
elektryczną, operatorzy systemów przyznają pierwszeństwo
wszystkich kosztów i korzy ci związanych z
instalacjom wykorzystującym odnawialne źródła energii. Nadanie
przyłączeniem tych producentów do sieci oraz
priorytetu przyłączenia instalacji odnawialnego źródła energii w
szczególnych okoliczno ci, w przypadku
modelu
obliczeniowym
rozpatrywanym
w
ekspertyzie
przyłączeniowej podyktowane jest więc obowiązkiem narzuconym
producentów w regionach peryferyjnych oraz o
regulacją ustawową wynikającą z art. 9c, ust. 6, stanowiącą o
niskiej gęsto ci zaludnienia. Zasady te mogą
pierwszeństwie w wiadczeniu usług przesyłania lub dystrybucji
przewidywać różne rodzaje przyłączeń.
energii elektrycznej wytworzonej z tych wła nie źródeł.
4. W stosownych przypadkach państwa
Od dnia 26 lipca 2013 r. zostały wprowadzone dodatkowe regulacje
członkowskie mogą wymagać od operatorów
art.
7 zapewniające OZE priorytetowy dostęp do systemu
systemów
przesyłowych
i
systemów
ust. 8d2 elektroenergetycznego. Stosownie do art. 7 ust. 8d2 ustawy – Prawo
PE
dystrybucji pokrycia w cało ci lub w czę ci
energetyczne, w przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne
kosztów, o których mowa w ust. 3. Pańs
zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej
twa
odmówi przyłączenia do sieci odnawialnego źródła energii z powodu
członkowskie dokonują przeglądu i podejmują
braku technicznych warunków przyłączenia wynikających z braku
niezbędne rodki w celu usprawnienia ram i
niezbędnych
zdolno ci
przesyłowych
s
ieci
w
terminie
przepisów dotyczących ponoszenia i podziału
proponowanym przez podmiot ubiegający się o przyłączenie
kosztów, o których mowa w ust. 3, do dnia 30
odnawialnego źródła energii przedsiębiorstwo energetyczne okre la
planowany termin oraz warunki wykonania niezbędnej rozbudowy
czerwca 2011 r. i co dwa lata po tej dacie w
lub modernizacji sieci, a także okre la termin przyłączenia. Natomiast
celu
zapewnienia
integracji
nowych
art.
7 zgodnie z art. 7 ust. 8d3 PE, w przypadku braku technicznych
producentów, zgodnie z brzmieniem tego
ust. 8d3 warunków przyłączenia w zakresie mocy przyłączeniowej okre lonej
ustępu.
PE
we wniosku o okre lenie warunków przyłączenia instalacji
5. Państwa członkowskie wymagają od
odnawialnego źródła energii, przedsiębiorstwo energetyczne
operatorów
systemów
przesyłowych
i
zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej
powiadamia podmiot ubiegający się o przyłączenie o wielko ci
systemów dystrybucji przedstawienia nowym
dostępnej mocy przyłączeniowej, dla jakiej mogą być spełnione te
producentom energii ze źródeł odnawialnych
warunki. Powyższe obowiązki przedsiębiorstw energetycznych
pragnącym przyłączyć się do systemu
ustalają priorytetowe traktowanie wyłącznie odnawialnych źródeł
energii i nie dotyczą pozostałych źródeł.
wymaganych wyczerpujących i niezbędnych
informacji, w tym:
art. 16 ust. 3 i 4 oraz ust. 6-9 dyrektywy transponowany w art. 45 ust.
a) wyczerpującej i szczegółowej oceny
4 ustawy – Prawo energetyczne: taryfy mogą różnicować ceny i
kosztów związanych z przyłączeniemś
stawki opłat w taryfach dla przedsiębiorstw na rzecz których
b) rozsądnego i precyzyjnego harmonogramu
wiadczą usługi przesyłania i dystrybucji. Szczegóły zasad kalkulacji
taryf i prowadzenia rozliczeń za wiadczone usługi przesyłania i
przyjęcia i rozpatrzenia wniosku o przyłączenie
dystrybucji reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18
do sieci;
sierpnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i
c) rozsądnego orientacyjnego harmonogramu
kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (dalej
Rozporządzenie Taryfowe). Zgodnie z zapisami Rozporządzenia
62
każdego proponowanego przyłączenia do sieci.
Taryfowego, podmioty prowadzące działalno ć w zakresie
Państwa członkowskie mogą zezwolić
wytwarzania energii elektrycznej nie są obciążani opłatami
przesyłowymi ani dystrybucyjnymi za energię elektryczną
producentom
energii
elektrycznej
z
produkowaną i wprowadzaną do sieci. Zgodnie zatem z
odnawialnych źródeł energii, pragnącym
obowiązującymi w Polsce zasadami stanowienia taryf przesyłowych i
przyłączyć się do sieci, na ogłoszenie przetargu
dystrybucyjnych w zakresie energii elektrycznej, koszty działalno ci
na roboty przyłączeniowe.
przesyłowej i dystrybucyjnej OSP i OSD przenoszone są przez taryfy
6. Podział kosztów, o którym mowa w ust. 3,
na stronę popytową tj. podmioty odbierające/zużywające energię
egzekwuje się za pomocą mechanizmu
elektryczną.
art.
45
opartego na obiektywnych, przejrzystych i
ust. 4 PE
Art. 45 ust. 4 PE - przedsiębiorstwa energetyczne różnicują ceny
niedyskryminujących
kryteriach,
i stawki opłat okre lone w taryfach dla paliw gazowych, energii
uwzględniając korzy ci, jakie odnoszą z
elektrycznej i ciepła dla różnych grup odbiorców wyłącznie ze
przyłączenia pierwsi i kolejno przyłączani
względu na koszty uzasadnione spowodowane realizacją wiadczenia,
o ile przepisy nie stanowią inaczej.
producenci, jak również operatorzy systemów
przesyłowych i systemów dystrybucji.
7. Państwa członkowskie zapewniają, że
Zasady ustalania opłat za przyłączenie do sieci reguluje art. 7 ust. 8
obciążanie
taryfami
przesyłowymi
i
ustawy – Prawo energetyczne. Zasady te promują w szczególno ci
dystrybucyjnymi nie dyskryminuje energii
odnawialne źródła energii o małej mocy w tym mikroinstalacje OZE.
elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, w
W zakresie mikroinstalacji OZE inwestorzy zostali zwolnieni z
szczególno ci
energ
wnoszenia opłat za ich przyłączenie, za dla mniejszych OZE – tj. o
ii
elektrycznej
z
mocy do 5 MW opłaty za przyłączenie kalkulowane są na podstawie
odnawialnych źródeł energii wytwarzanej w
połowy kosztów związanych z ich przyłączeniem (art. 7 ust. 8 pkt 3
regionach peryferyjnych, takich jak regiony
ustawy – Prawo energetyczne). Inni wytwórcy przyłączający OZE
wyspiarskie i regiony o niskiej gęsto ci
wnoszą opłaty za przyłączenie, które kalkulowane są na podstawie
zaludnienia.
Państwa
członkowskie
rzeczywistych nakładów na realizację przyłączenia, rozumianego,
zapewniają, że przy ustalaniu taryf
jako koszt wykonania odcinka sieci (przyłącza) służącego do
połączenia urządzeń OZE z siecią przedsiębiorstwa energetycznego,
przesyłowych i dystrybucyjnych nie dochodzi
do którego sieci ubiegają się o przyłączenie.
do dyskryminacji gazu z odnawialnych źródeł
Na podstawie art. 46 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo energetyczne, zostało
energii.
wydane rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad
8. Państwa członkowskie zapewniają, że taryfy
kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią
nakładane przez operatorów systemów
elektryczną. Postanowienia dotyczące szczegółowych zasad
przesyłowych i systemów dystrybucji za
kwalifikacji kosztów budowy przyłącza zostały zamieszczone w § 14
przesył i dystrybucję energii elektrycznej z
ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007 r.
obowiązującego do dnia wej cia w życie nowego rozporządzenia
elektrowni wykorzystujących odnawialne
Ministra Gospodarki z dnia 18 sierpnia 2011 r. W tym ostatnim
źródła energii odpowiadają korzy ciom
rozporządzeniu, regulację w zakresie omawianych kosztów zawiera w
finansowym płynącym z przyłączenia takich
art.
7 § 13 ust. 5. W nakładach, o których mowa w art. 7 ust. 8 ustawy –
ust. 8 PE
elektrowni do sieci. Korzy ci takie mogą
Prawo energetyczne, uwzględnia się wydatki ponoszone na
płynąć z bezpo redniego wykorzystania sieci
wykonanie prac projektowych i geodezyjnych, uzgadnianie
dokumentacji, uzyskanie pozwoleń na budowę, zakup materiałów do
niskonapięciowej.
budowy odcinków sieci służących do przyłączenia podmiotów do
63
9. W odpowiednich przypadkach państwa
sieci z uwzględnieniem długo ci tych odcinków, roboty budowlano-
członkowskie
oceniają
konieczno ć
montażowe wraz z nadzorem, wykonanie niezbędnych prób, koszty
rozszerzenia istniejącej infrastruktury sieci
sporządzenia ekspertyzy wpływu przyłączanych urządzeń, instalacji
lub sieci na system elektroenergetyczny, a także koszty uzyskania
gazowniczej, aby ułatwić integrację gazu z
praw do nieruchomo ci oraz zajęcia terenu, niezbędne do budowy lub
odnawialnych źródeł energii.
eksploatacji urządzeń.
10. W odpowiednich przypadkach państwa
członkowskie nakładają na operatorów
Koszty rozbudowy sieci, w zakresie wykraczającym poza
budowę przyłącza, pokrywa przedsiębiorstwo energetyczne, o czym
systemów przesyłowych i dystrybucyjnych na
stanowi art. 7 ust. 5 ustawy – Prawo energetyczne Przedsiębiorstwo
swoim terytorium obowiązek publikowania
energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw
art.
46
przepisów technicznych zgodnie z art. 6
gazowych lub energii jest obowiązane zapewnić realizację i
ust. 3 i 4 finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby
dyrektywy
2003/55/WE
Parlamentu
PE
przyłączania podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na
Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003
warunkach okre lonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9
r. dotyczącej wspólnych zasad rynku
ust. 1-4, 7 i 8 i art. 46 oraz w założeniach lub planach, o których
wewnętrznego gazu ziemnego [21], w
mowa w art. 19 i 20.
szczególno ci w odniesieniu do zasad
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi koszty rozbudowy
przyłączania do sieci, które obejmują
sieci w zakresie wykraczającym poza budowę przyłącza i
wymagania dotyczące jako ci, nawaniania i
wymaganym do wyprowadzenia mocy z przyłączanych źródeł,
ci nienia gazu. Państwa członkowskie
uwzględniane są i finansowane, w oparciu o regulacje ustawowe, z
nakładają również na operatorów systemów
przychodów taryfowych przedsiębiorstw sieciowych – tj. przez stronę
popytową. Zatem obowiązujący system stanowienia taryf, z uwagi na
przesyłowych i dystrybucyjnych obowiązek
brak taryf za przesyłanie i dystrybucję dla wytwórców, w tym dla
publikacji
taryf
przyłączeniowych
za
wytwórców OZE, w odniesieniu do energii elektrycznej
przyłączanie odnawialnych źródeł gazu w
wprowadzanej do sieci, z założeniaŚ
oparciu o przejrzyste i niedyskryminacyjne
egzekwuje podział kosztów za pomocą mechanizmu opartego na
kryteria.
obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriach
11. W sporządzonych przez siebie krajowych
(ust. 6 dyrektywy 2009/28/WE);
planach działania w zakresie energii
nie dyskryminuje energii elektrycznej z OZE, w szczególno ci tej
odnawialnych państwa członkowskie dokonują
wytwarzanej w regionach peryferyjnych (ust. 7 dyrektywy
2009/28/WE);
oceny
konieczno ci
budowy
nowej
zapewnia, że taryfy nakładane na wytwórców OZE odpowiadają
infrastruktury systemu lokalnego ogrzewania i
korzy ciom finansowym płynącym z przyłączeń tych wytwórców
chłodzenia produkowanego z odnawialnych
(ust. 8 dyrektywy 2009/28/WE).
źródeł energii w celu osiągnięcia krajowego
Zasady ustanowione w art. 16 ust. 3, 4 oraz 6-9 dyrektywy
celu na rok 2020, o którym mowa w art. 3 ust.
2009/28/WE są wdrożone przez szereg przepisów m.in. przez art. 45
1. W zależno ci od tej oceny państwa
ustawy - Prawo energetyczne oraz przepisy Rozporządzenia
członkowskie podejmują, w stosownych
Taryfowego, które jak wspomniano powyżej ustanawia zasadę, że
taryfy przenoszą wszystkie koszty działalno ci przesyłowej i
przypadkach, kroki na rzecz rozbudowy
dystrybucyjnej i są stosowane wyłączenie dla strony popytowej, przez
lokalnej infrastruktury ogrzewania w celu
co nie obciążają i w konsekwencji nie dyskryminują wytwórców
dostosowania rozbudowy produkcji systemu
OZE.
64
lokalnego ogrzewania i chłodzenia z wielkich
Przepisy ust. 3 dyrektywy 2009/28/WE dotyczące ustanowienia i
instalacji wykorzystujących biomasę, energię
podania do publicznej wiadomo ci zasad odnoszących się do
ciepła i geotermalną.
ponoszenia i podziału kosztów dostosowań technicznych, takich jak
przyłączenia do sieci czy wzmocnienia sieci, poprawa
funkcjonowania sieci, jak również ust. 4 powyższej dyrektywy
zostały zatem odzwierciedlone w ustawie – Prawo energetyczne oraz
ww. rozporządzeniu taryfowym, poprzezŚ
okre lenie, już na poziomie aktów prawnych, jaki jest podział
kosztów przyłączenia do sieci, nakazujące podmiotowi
przyłączanemu do sieci pokrycie kosztów budowy przyłącza,
oraz nakazujące przedsiębiorstwu energetycznemu pokrycie
kosztów rozbudowy sieci w pozostałym zakresie,
okre lenie zasad kalkulacji taryf oraz podmiotów dla których
stosowane są taryfy przesyłowe i dystrybucyjne oraz zasad
wnoszenia opłat za przyłączenie do sieci,
regulację, zgodnie z którą opłatami taryfowymi nie są obciążani
wytwórcy produkujący energię w odnawialnych źródłach energii,
wszystkie koszty działalno ci przesyłowej i dystrybucyjnej są
ponoszone odpowiednio przez OSP i OSD, którzy obciążają nimi
stronę popytową.
art. 16 ust. 9 o ile przepis ten nie jest obligatoryjny, na podstawie
art. 9o ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne uregulowano
możliwo ć wytworzenia biogazu rolniczego oraz wprowadzenia go
do sieci dystrybucyjnej gazowej, co objęte jest uprawnieniem do
uzyskania wiadectwa pochodzenia biogazu.
Art.
T
Artykuły wdrażane do polskiego porządku prawnego
17 -20 Art. 17
przepisami nowelizacji ustawy o biokomponentach i
1. Niezależnie od tego, czy surowce były
biopaliwach ciekłych.
uprawiane na terenie Wspólnoty czy poza jej
terytorium, energię z biopaliw i biopłynów
uwzględnia się do celów, o których mowa w
lit. a), b) i c), tylko wtedy, gdy spełniają one
kryteria zrównoważonego rozwoju okre lone w
ust. 2-6 niniejszego artykułuŚ
a)
kontrola zgodno ci z wymogami
niniejszej dyrektywy w odniesieniu do
celów krajowychś
b)
kontrola spełnienia obowiązku stosowania
65
Obowiązek ten, w związku z postanowieniami §
c) państwa członkowskie zapewniają, że o ile
13 Rozporządzenia
Ministra Gospodarki z dnia 14 sierpnia 2008 r. w sprawie
pozwala
na
to
bezpieczna
eksploatacja
szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do
krajowego systemu elektroenergetycznego i w
umorzenia wiadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej,
zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych
oparciu o przejrzyste i niedyskryminacyjne
źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących
kryteria,
przy
wyborze
instalacji
ilo ci energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle
wytwarzających
energię
elektryczną,
energii, dotyczy zakupu całej oferowanej sprzedawcy z urzędu
operatorzy systemów przesyłowych przyznają
energii elektrycznej wytworzonej w OZE.
pierwszeństwo instalacjom wykorzystującym
Obowiązki, gwarantujące priorytetowy dostęp do energii elektrycznej
odnawialne
źródła
energii.
Państwa
ze źródeł odnawialnych, wpisuje się również główny mechanizm
członkowskie zapewniają, by zostały przyjęte
wsparcia odnawialnych źródeł energii elektrycznej, jakim jest system
odpowiednie rodki operacyjne dotyczące sieci
tzw. „zielonych certyfikatów”, polegający na nałożeniu na
i rynku, które zminimalizują ograniczenie
przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące się wytwarzaniem lub
obrotem energią elektryczną i sprzedające energię elektryczną
energii
elektrycznej
wytworzonej
z
odbiorcom końcowym oraz inne podmioty zajmujące się sprzedażą
odnawialnych
źródeł
energii.
Jeżeli
energii elektrycznej odbiorcom końcowym, obowiązek uzyskania i
przyjmowane są ważne rodki, które ograniczą
przedstawienia do umorzenia Prezesowi URE okre lonej ilo ci
występowanie energii z odnawialnych źródeł
wiadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w
energii, aby zagwarantować bezpieczeństwo
odnawialnych źródłach energii elektrycznej, bądź uiszczenia opłaty
zastępczej. Obowiązek ten regulują art. 9a. i art. 9e. ustawy – Prawo
krajowego systemu energii elektrycznej oraz
energetyczne.
bezpieczeństwo dostaw energii, państwa
członkowskie zapewniają, by odpowiedzial
W obowiązujących przepisach prawnych regulujących zasady
ni
przyłączania
urządzeń,
instalacji
lub
sieci
do
sieci
operatorzy systemów zgłaszali wła ciwym
art.
7, elektroenergetycznej, w tym również odnawialnych źródeł energii,
ust.
8e
organom regulacyjnym zastosowanie tych
istnieje obowiązek (art. 7, ust. 8e. ustawy – Prawo energetyczne)
rodków i wskazywali działania naprawcze,
PE
sporządzania ekspertyz wpływu ich przyłączenia na system
które zamierzają podjąć w celu zapobiegania
elektroenergetyczny. Obowiązkiem w zakresie zapewnienia ich
wykonania zostały obciążane przedsiębiorstwa energetyczne
nieodpowiednim ograniczeniom.
zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej.
3. Państwa członkowskie wymagają od
Obowiązek ten wprowadzono nowelizacją ustawy Prawo
operatorów
systemów
przesyłowych
i
energetyczne z 2010 r. Przed tą nowelizacją przedmiotowe
systemów dystrybucji stworzenia i podania do
ekspertyzy również były sporządzane lecz obowiązek ich
publicznej wiadomo ci standardowych zasad
opracowania spoczywał na podmiotach ubiegających się o
odnoszących się do ponoszenia i podziału
przyłączenie. Ekspertyzy załączane wówczas były do wniosku o
okre lenie warunków przyłączenia.
kosztów dostosowań technicznych, takich jak
przyłączenia do sieci czy wzmocnienia sieci,
art.
9c.
poprawa funkcjonowania sieci oraz zasady
Z uwagi na wynikający z art. 9c. ust. 6 ustawy – Prawo energetyczne,
ust. 6 PE
niedyskryminacyjnego wdrażania kodów sieci,
obowiązek zapewnienia pierwszeństwa przesyłu i dystrybucji energii
koniecznych w celu włączenia nowych
elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii, operatorzy
producentów
dostarczających
energię
systemów badający w ekspertyzie przyłączeniowej wpływ
przyłączenia instalacji odnawialnego źródła
energii na krajowy
61
elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł
system elektroenergetyczny zobowiązani są przeprowadzać analizę
energii do wzajemnej sieci.
bezpieczeństwa i niezawodno ci pracy systemu, uwzględniającą
Zasady te opierają się na obiektywnych,
pierwszeństwo przyłączania do sieci odnawialnych źródeł energii.
Zatem w obliczeniach, już na etapie wykonywania ekspertyzy
przejrzystych
i
niedyskryminacyjnych
przyłączeniowej przy wyborze instalacji wytwarzających energię
kryteriach ze szczególnym uwzględnieniem
elektryczną, operatorzy systemów przyznają pierwszeństwo
wszystkich kosztów i korzy ci związanych z
instalacjom wykorzystującym odnawialne źródła energii. Nadanie
przyłączeniem tych producentów do sieci oraz
priorytetu przyłączenia instalacji odnawialnego źródła energii w
szczególnych okoliczno ci, w przypadku
modelu
obliczeniowym
rozpatrywanym
w
ekspertyzie
przyłączeniowej podyktowane jest więc obowiązkiem narzuconym
producentów w regionach peryferyjnych oraz o
regulacją ustawową wynikającą z art. 9c, ust. 6, stanowiącą o
niskiej gęsto ci zaludnienia. Zasady te mogą
pierwszeństwie w wiadczeniu usług przesyłania lub dystrybucji
przewidywać różne rodzaje przyłączeń.
energii elektrycznej wytworzonej z tych wła nie źródeł.
4. W stosownych przypadkach państwa
Od dnia 26 lipca 2013 r. zostały wprowadzone dodatkowe regulacje
członkowskie mogą wymagać od operatorów
art.
7 zapewniające OZE priorytetowy dostęp do systemu
systemów
przesyłowych
i
systemów
ust. 8d2 elektroenergetycznego. Stosownie do art. 7 ust. 8d2 ustawy – Prawo
PE
dystrybucji pokrycia w cało ci lub w czę ci
energetyczne, w przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne
kosztów, o których mowa w ust. 3. Pańs
zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej
twa
odmówi przyłączenia do sieci odnawialnego źródła energii z powodu
członkowskie dokonują przeglądu i podejmują
braku technicznych warunków przyłączenia wynikających z braku
niezbędne rodki w celu usprawnienia ram i
niezbędnych
zdolno ci
przesyłowych
s
ieci
w
terminie
przepisów dotyczących ponoszenia i podziału
proponowanym przez podmiot ubiegający się o przyłączenie
kosztów, o których mowa w ust. 3, do dnia 30
odnawialnego źródła energii przedsiębiorstwo energetyczne okre la
planowany termin oraz warunki wykonania niezbędnej rozbudowy
czerwca 2011 r. i co dwa lata po tej dacie w
lub modernizacji sieci, a także okre la termin przyłączenia. Natomiast
celu
zapewnienia
integracji
nowych
art.
7 zgodnie z art. 7 ust. 8d3 PE, w przypadku braku technicznych
producentów, zgodnie z brzmieniem tego
ust. 8d3 warunków przyłączenia w zakresie mocy przyłączeniowej okre lonej
ustępu.
PE
we wniosku o okre lenie warunków przyłączenia instalacji
5. Państwa członkowskie wymagają od
odnawialnego źródła energii, przedsiębiorstwo energetyczne
operatorów
systemów
przesyłowych
i
zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej
powiadamia podmiot ubiegający się o przyłączenie o wielko ci
systemów dystrybucji przedstawienia nowym
dostępnej mocy przyłączeniowej, dla jakiej mogą być spełnione te
producentom energii ze źródeł odnawialnych
warunki. Powyższe obowiązki przedsiębiorstw energetycznych
pragnącym przyłączyć się do systemu
ustalają priorytetowe traktowanie wyłącznie odnawialnych źródeł
energii i nie dotyczą pozostałych źródeł.
wymaganych wyczerpujących i niezbędnych
informacji, w tym:
art. 16 ust. 3 i 4 oraz ust. 6-9 dyrektywy transponowany w art. 45 ust.
a) wyczerpującej i szczegółowej oceny
4 ustawy – Prawo energetyczne: taryfy mogą różnicować ceny i
kosztów związanych z przyłączeniemś
stawki opłat w taryfach dla przedsiębiorstw na rzecz których
b) rozsądnego i precyzyjnego harmonogramu
wiadczą usługi przesyłania i dystrybucji. Szczegóły zasad kalkulacji
taryf i prowadzenia rozliczeń za wiadczone usługi przesyłania i
przyjęcia i rozpatrzenia wniosku o przyłączenie
dystrybucji reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18
do sieci;
sierpnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i
c) rozsądnego orientacyjnego harmonogramu
kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (dalej
Rozporządzenie Taryfowe). Zgodnie z zapisami Rozporządzenia
62
każdego proponowanego przyłączenia do sieci.
Taryfowego, podmioty prowadzące działalno ć w zakresie
Państwa członkowskie mogą zezwolić
wytwarzania energii elektrycznej nie są obciążani opłatami
przesyłowymi ani dystrybucyjnymi za energię elektryczną
producentom
energii
elektrycznej
z
produkowaną i wprowadzaną do sieci. Zgodnie zatem z
odnawialnych źródeł energii, pragnącym
obowiązującymi w Polsce zasadami stanowienia taryf przesyłowych i
przyłączyć się do sieci, na ogłoszenie przetargu
dystrybucyjnych w zakresie energii elektrycznej, koszty działalno ci
na roboty przyłączeniowe.
przesyłowej i dystrybucyjnej OSP i OSD przenoszone są przez taryfy
6. Podział kosztów, o którym mowa w ust. 3,
na stronę popytową tj. podmioty odbierające/zużywające energię
egzekwuje się za pomocą mechanizmu
elektryczną.
art.
45
opartego na obiektywnych, przejrzystych i
ust. 4 PE
Art. 45 ust. 4 PE - przedsiębiorstwa energetyczne różnicują ceny
niedyskryminujących
kryteriach,
i stawki opłat okre lone w taryfach dla paliw gazowych, energii
uwzględniając korzy ci, jakie odnoszą z
elektrycznej i ciepła dla różnych grup odbiorców wyłącznie ze
przyłączenia pierwsi i kolejno przyłączani
względu na koszty uzasadnione spowodowane realizacją wiadczenia,
o ile przepisy nie stanowią inaczej.
producenci, jak również operatorzy systemów
przesyłowych i systemów dystrybucji.
7. Państwa członkowskie zapewniają, że
Zasady ustalania opłat za przyłączenie do sieci reguluje art. 7 ust. 8
obciążanie
taryfami
przesyłowymi
i
ustawy – Prawo energetyczne. Zasady te promują w szczególno ci
dystrybucyjnymi nie dyskryminuje energii
odnawialne źródła energii o małej mocy w tym mikroinstalacje OZE.
elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, w
W zakresie mikroinstalacji OZE inwestorzy zostali zwolnieni z
szczególno ci
energ
wnoszenia opłat za ich przyłączenie, za dla mniejszych OZE – tj. o
ii
elektrycznej
z
mocy do 5 MW opłaty za przyłączenie kalkulowane są na podstawie
odnawialnych źródeł energii wytwarzanej w
połowy kosztów związanych z ich przyłączeniem (art. 7 ust. 8 pkt 3
regionach peryferyjnych, takich jak regiony
ustawy – Prawo energetyczne). Inni wytwórcy przyłączający OZE
wyspiarskie i regiony o niskiej gęsto ci
wnoszą opłaty za przyłączenie, które kalkulowane są na podstawie
zaludnienia.
Państwa
członkowskie
rzeczywistych nakładów na realizację przyłączenia, rozumianego,
zapewniają, że przy ustalaniu taryf
jako koszt wykonania odcinka sieci (przyłącza) służącego do
połączenia urządzeń OZE z siecią przedsiębiorstwa energetycznego,
przesyłowych i dystrybucyjnych nie dochodzi
do którego sieci ubiegają się o przyłączenie.
do dyskryminacji gazu z odnawialnych źródeł
Na podstawie art. 46 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo energetyczne, zostało
energii.
wydane rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad
8. Państwa członkowskie zapewniają, że taryfy
kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią
nakładane przez operatorów systemów
elektryczną. Postanowienia dotyczące szczegółowych zasad
przesyłowych i systemów dystrybucji za
kwalifikacji kosztów budowy przyłącza zostały zamieszczone w § 14
przesył i dystrybucję energii elektrycznej z
ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007 r.
obowiązującego do dnia wej cia w życie nowego rozporządzenia
elektrowni wykorzystujących odnawialne
Ministra Gospodarki z dnia 18 sierpnia 2011 r. W tym ostatnim
źródła energii odpowiadają korzy ciom
rozporządzeniu, regulację w zakresie omawianych kosztów zawiera w
finansowym płynącym z przyłączenia takich
art.
7 § 13 ust. 5. W nakładach, o których mowa w art. 7 ust. 8 ustawy –
ust. 8 PE
elektrowni do sieci. Korzy ci takie mogą
Prawo energetyczne, uwzględnia się wydatki ponoszone na
płynąć z bezpo redniego wykorzystania sieci
wykonanie prac projektowych i geodezyjnych, uzgadnianie
dokumentacji, uzyskanie pozwoleń na budowę, zakup materiałów do
niskonapięciowej.
budowy odcinków sieci służących do przyłączenia podmiotów do
63
9. W odpowiednich przypadkach państwa
sieci z uwzględnieniem długo ci tych odcinków, roboty budowlano-
członkowskie
oceniają
konieczno ć
montażowe wraz z nadzorem, wykonanie niezbędnych prób, koszty
rozszerzenia istniejącej infrastruktury sieci
sporządzenia ekspertyzy wpływu przyłączanych urządzeń, instalacji
lub sieci na system elektroenergetyczny, a także koszty uzyskania
gazowniczej, aby ułatwić integrację gazu z
praw do nieruchomo ci oraz zajęcia terenu, niezbędne do budowy lub
odnawialnych źródeł energii.
eksploatacji urządzeń.
10. W odpowiednich przypadkach państwa
członkowskie nakładają na operatorów
Koszty rozbudowy sieci, w zakresie wykraczającym poza
budowę przyłącza, pokrywa przedsiębiorstwo energetyczne, o czym
systemów przesyłowych i dystrybucyjnych na
stanowi art. 7 ust. 5 ustawy – Prawo energetyczne Przedsiębiorstwo
swoim terytorium obowiązek publikowania
energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw
art.
46
przepisów technicznych zgodnie z art. 6
gazowych lub energii jest obowiązane zapewnić realizację i
ust. 3 i 4 finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby
dyrektywy
2003/55/WE
Parlamentu
PE
przyłączania podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na
Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003
warunkach okre lonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9
r. dotyczącej wspólnych zasad rynku
ust. 1-4, 7 i 8 i art. 46 oraz w założeniach lub planach, o których
wewnętrznego gazu ziemnego [21], w
mowa w art. 19 i 20.
szczególno ci w odniesieniu do zasad
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi koszty rozbudowy
przyłączania do sieci, które obejmują
sieci w zakresie wykraczającym poza budowę przyłącza i
wymagania dotyczące jako ci, nawaniania i
wymaganym do wyprowadzenia mocy z przyłączanych źródeł,
ci nienia gazu. Państwa członkowskie
uwzględniane są i finansowane, w oparciu o regulacje ustawowe, z
nakładają również na operatorów systemów
przychodów taryfowych przedsiębiorstw sieciowych – tj. przez stronę
popytową. Zatem obowiązujący system stanowienia taryf, z uwagi na
przesyłowych i dystrybucyjnych obowiązek
brak taryf za przesyłanie i dystrybucję dla wytwórców, w tym dla
publikacji
taryf
przyłączeniowych
za
wytwórców OZE, w odniesieniu do energii elektrycznej
przyłączanie odnawialnych źródeł gazu w
wprowadzanej do sieci, z założeniaŚ
oparciu o przejrzyste i niedyskryminacyjne
egzekwuje podział kosztów za pomocą mechanizmu opartego na
kryteria.
obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriach
11. W sporządzonych przez siebie krajowych
(ust. 6 dyrektywy 2009/28/WE);
planach działania w zakresie energii
nie dyskryminuje energii elektrycznej z OZE, w szczególno ci tej
odnawialnych państwa członkowskie dokonują
wytwarzanej w regionach peryferyjnych (ust. 7 dyrektywy
2009/28/WE);
oceny
konieczno ci
budowy
nowej
zapewnia, że taryfy nakładane na wytwórców OZE odpowiadają
infrastruktury systemu lokalnego ogrzewania i
korzy ciom finansowym płynącym z przyłączeń tych wytwórców
chłodzenia produkowanego z odnawialnych
(ust. 8 dyrektywy 2009/28/WE).
źródeł energii w celu osiągnięcia krajowego
Zasady ustanowione w art. 16 ust. 3, 4 oraz 6-9 dyrektywy
celu na rok 2020, o którym mowa w art. 3 ust.
2009/28/WE są wdrożone przez szereg przepisów m.in. przez art. 45
1. W zależno ci od tej oceny państwa
ustawy - Prawo energetyczne oraz przepisy Rozporządzenia
członkowskie podejmują, w stosownych
Taryfowego, które jak wspomniano powyżej ustanawia zasadę, że
taryfy przenoszą wszystkie koszty działalno ci przesyłowej i
przypadkach, kroki na rzecz rozbudowy
dystrybucyjnej i są stosowane wyłączenie dla strony popytowej, przez
lokalnej infrastruktury ogrzewania w celu
co nie obciążają i w konsekwencji nie dyskryminują wytwórców
dostosowania rozbudowy produkcji systemu
OZE.
64
lokalnego ogrzewania i chłodzenia z wielkich
Przepisy ust. 3 dyrektywy 2009/28/WE dotyczące ustanowienia i
instalacji wykorzystujących biomasę, energię
podania do publicznej wiadomo ci zasad odnoszących się do
ciepła i geotermalną.
ponoszenia i podziału kosztów dostosowań technicznych, takich jak
przyłączenia do sieci czy wzmocnienia sieci, poprawa
funkcjonowania sieci, jak również ust. 4 powyższej dyrektywy
zostały zatem odzwierciedlone w ustawie – Prawo energetyczne oraz
ww. rozporządzeniu taryfowym, poprzezŚ
okre lenie, już na poziomie aktów prawnych, jaki jest podział
kosztów przyłączenia do sieci, nakazujące podmiotowi
przyłączanemu do sieci pokrycie kosztów budowy przyłącza,
oraz nakazujące przedsiębiorstwu energetycznemu pokrycie
kosztów rozbudowy sieci w pozostałym zakresie,
okre lenie zasad kalkulacji taryf oraz podmiotów dla których
stosowane są taryfy przesyłowe i dystrybucyjne oraz zasad
wnoszenia opłat za przyłączenie do sieci,
regulację, zgodnie z którą opłatami taryfowymi nie są obciążani
wytwórcy produkujący energię w odnawialnych źródłach energii,
wszystkie koszty działalno ci przesyłowej i dystrybucyjnej są
ponoszone odpowiednio przez OSP i OSD, którzy obciążają nimi
stronę popytową.
art. 16 ust. 9 o ile przepis ten nie jest obligatoryjny, na podstawie
art. 9o ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne uregulowano
możliwo ć wytworzenia biogazu rolniczego oraz wprowadzenia go
do sieci dystrybucyjnej gazowej, co objęte jest uprawnieniem do
uzyskania wiadectwa pochodzenia biogazu.
Art.
T
Artykuły wdrażane do polskiego porządku prawnego
17 -20 Art. 17
przepisami nowelizacji ustawy o biokomponentach i
1. Niezależnie od tego, czy surowce były
biopaliwach ciekłych.
uprawiane na terenie Wspólnoty czy poza jej
terytorium, energię z biopaliw i biopłynów
uwzględnia się do celów, o których mowa w
lit. a), b) i c), tylko wtedy, gdy spełniają one
kryteria zrównoważonego rozwoju okre lone w
ust. 2-6 niniejszego artykułuŚ
a)
kontrola zgodno ci z wymogami
niniejszej dyrektywy w odniesieniu do
celów krajowychś
b)
kontrola spełnienia obowiązku stosowania
65
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2604-cz-II
› Pobierz plik
-
2604-cz-I
› Pobierz plik