Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia (zoptymalizowania) procesów wymiany informacji między administracją podatkową a płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotami niepełniącymi funkcji płatnika w tym podatku obowiązanymi do składania informacji o dochodach (przychodach) osób fizycznych, a także podatnikami i płatnikami podatku dochodowego od osób prawnych; wdrożenie rozwiązań przyczyni się do budowy elektronicznej administracji podatkowej oraz do zapewnienia sprawnej automatycznej wymiany informacji podatkowych, a także do poprawy poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych przez interesariuszy rozliczeń podatkowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2603
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-09-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1563
2603
Zakłada się, że usługa wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych zostałaby udostępniona przez administrację
podatkową po 31 grudnia 2014 r. w odniesieniu do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r. Stąd projekt ustawy
przewiduje, iż proponowane zmiany w sposobie przekazywania administracji podatkowej dokumentów (deklaracji)
elektronicznych weszłyby w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. i miałyby zastosowanie do dochodów uzyskanych od
1 stycznia 2014 r.
Jednocześnie uchwalenie ustawy w pierwszym półroczu 2014 r. zagwarantuje podmiotom obowiązanym do składania
deklaracji podatkowych (w szczególności płatnikom PIT) odpowiednio długiego (kilkumiesięcznego) vacatio legis na
przygotowanie się do nowych zasad składania deklaracji podatkowych.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ocena efektów projektu będzie następować każdorazowo po zakończeniu akcji składania zeznań rocznych, tj. w drugiej
połowie roku. Pierwsza ocena nastąpi w drugiej połowie 2015 r.
Zastosowane zostaną następujące mierniki:
1. Co najmniej dwie trzecie przesłanych przez płatników deklaracji PIT-11 i PIT-8C przesyłanych jest elektronicznie,
tj. 14 240 000.
2. Liczba podatników, którzy skorzystali z usługi przygotowanej przez administrację podatkową wstępnie wypełnionych
zeznań rocznych. Zakłada się, że w pierwszym roku uruchomienia tej usługi skorzysta z niej co najmniej
50 000 podatników.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Studium wykonalności projektu e-Deklaracje 2 dostępne jest pod adresem: http://www.epodatki.mf.gov.pl/images/files/e-
Deklaracje2_Studium_Wykonalnosci_SW_PU_6_2_v_4_8.pdf
24
Projekt
R O Z P O R Z D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1 )
z dnia
w sprawie określenia wzoru informacji o zmianach w prowadzonej działalności
gospodarczej maj cych wpływ na wysokość podatku opłacanego w formie karty
podatkowej
Na podstawie art. 52 ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U.
Nr 144, poz. 930, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór informacji o zmianach w prowadzonej działalności gospodarczej
mających wpływ na wysokość podatku opłacanego w formie karty podatkowej (PIT-16Z),
stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
MINISTER FINANSÓW
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 104, poz. 1104 i Nr 122, poz. 1324,
z 2001 r. Nr 74, poz. 784, Nr 88, poz. 961, Nr 125, poz. 1363 i 1369 i Nr 134, poz. 1509, z 2002 r. Nr 141,
poz. 1183, Nr 169, poz. 1384, Nr 172, poz. 1412 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 96,
poz. 874, Nr 135, poz. 1268, Nr 137, poz. 1302 i Nr 202, poz. 1958, z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 i Nr 263,
poz. 2619, z 2005 r. Nr 143, poz. 1199, Nr 164, poz. 1366 i Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 183, poz. 1353
i Nr 217, poz. 1588, z 2008 r. Nr 141, poz. 888, Nr 143, poz. 894 i Nr 209, poz. 1316, z 2009 r. Nr 157,
poz. 1241 i Nr 201, poz. 1541, z 2010 r. Nr 3, poz. 13, Nr 28, poz. 146, Nr 75, poz. 473, Nr 219, poz. 1442
i Nr 226, poz. 1478, z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 764, z 2012 r. poz. 1529 i 1540 oraz z 2014 r.
poz. 223.
UZASADNIENIE
Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych
ustaw wprowadziła zmiany m.in. w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U.
Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą”, dodała pkt 5 w ust. 3 art. 52
uprawniający ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze
rozporządzenia wzoru informacji o zmianach mających wpływ na wysokość opodatkowania
w formie karty podatkowej wraz z objaśnieniami co do sposobu jego wypełnienia, terminu
i miejsca składania.
Wprowadzany wzór ma na celu ułatwienie jak również umożliwienie zawiadamiania
w formie elektronicznej naczelnika urzędu skarbowego o zmianach, w stanie faktycznym
w stosunku do deklarowanego, mających wpływ na wysokość podatku w formie karty
podatkowej.
Obecnie stosownie do przepisu art. 36 ust. 1 i 7 ustawy podatnicy opodatkowani w formie
karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zmianach,
jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie
opodatkowania w formie karty podatkowej, które powodują utratę warunków do
opodatkowania w formie karty podatkowej, mają wpływ na wysokość podatku dochodowego
w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca
prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na
parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby
godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia
ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych
posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami
chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji.
Podatnicy są zobowiązani również zawiadomić o likwidacji prowadzonej działalności.
O zmianach tych podatnicy mają obowiązek zawiadomić w formie pisemnej naczelnika
urzędu skarbowego, najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności
powodujących zmiany.
Załącznik do rozporządzenia określa wzór takiego zawiadomienia.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt
– 3 –
rozporządzenia podlega udostępnieniu w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą jego
przekazania do uzgodnień z członkami Rady Ministrów. Z kolei zgodnie z § 11a ust. 1 i ust. 2
pkt 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), organ wnioskujący udostępnia projekt
rozporządzenia w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Powyższe gwarantuje obywatelom dostęp do informacji publicznej poprzez umożliwienie
wszystkim zainteresowanym rządowym procesem legislacji pełnego dostępu do informacji
publicznej na temat projektów dokumentów rządowych. Od momentu zamieszczenia projektu
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji każdy mógł zgłosić
zainteresowanie pracami nad projektem rozporządzenia (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).
Materia regulowana przez projekt nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie dotyczy funkcjonowania samorządu terytorialnego oraz nie
podlega obowiązkowi notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
– 4 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na osoby fizyczne, prowadzące
pozarolniczą działalność gospodarczą, które w 2015 r. wybiorą opodatkowanie dochodów
w formie karty podatkowej. Podmioty te będą korzystały z nowego formularza
podatkowego w przypadku zaistnienia zmian mających wpływ na wysokość podatku
opłacanego w formie karty podatkowej. Przy czym formularz ten będzie dostępny
wyłącznie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
2. Konsultacje społeczne
Proponuje się nie poddawać projektu rozporządzenia konsultacjom społecznym, gdyż
wprowadzony formularz stanowi ułatwienie dla podatników opodatkowanych w formie
karty podatkowej w zakresie obowiązków informacyjnych już istniejących.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie wpływa na dochody budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego. Pozostaje również bez wpływu na wydatki sektora
finansów publicznych, gdyż formularz ten nie jest drukowany, a więc z tego tytułu nie
powoduje wydatków budżetowych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
59-06-dg
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2603
› Pobierz plik