Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia (zoptymalizowania) procesów wymiany informacji między administracją podatkową a płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotami niepełniącymi funkcji płatnika w tym podatku obowiązanymi do składania informacji o dochodach (przychodach) osób fizycznych, a także podatnikami i płatnikami podatku dochodowego od osób prawnych; wdrożenie rozwiązań przyczyni się do budowy elektronicznej administracji podatkowej oraz do zapewnienia sprawnej automatycznej wymiany informacji podatkowych, a także do poprawy poziomu dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych przez interesariuszy rozliczeń podatkowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2603
- Data wpłynięcia: 2014-07-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-09-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1563
2603
projektowany ust. 2 w art. 45ba ustawy PIT.
Ust. 2 w art. 45ba ustawy PIT wprowadza wyjątek od generalnej zasady sformułowanej
w ust. 1 dotyczącej składania dokumentów podatkowych wyłącznie za pomocą środków
komunikacji elektronicznej. Przepis ten stanowi, że płatnicy podatku dochodowego od
osób fizycznych oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku, którzy są
obowiązani do sporządzania i przekazywania administracji podatkowej imiennych
informacji o wysokości dochodów podatnika lub rocznego obliczenia podatku, ww.
dokumenty mogą przekazywać w formie dokumentu pisemnego (a nie za pomocą
środków komunikacji elektronicznej), jeżeli w roku podatkowym liczba podatników,
w stosunku do których ciążą na nich ww. obowiązki, nie przekracza pięciu. Powyższa
regulacja wzorowana jest na rozwiązaniach przyjętych dla płatników składek, o których
mowa w art. 47a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Jednocześnie w celu
wyeliminowania ewentualnych wątpliwości dotyczących ustalania liczby podatników,
która uprawnia do składania deklaracji, informacji lub rocznego obliczenia podatku
w formie dokumentów pisemnych, w zdaniu drugim tego ustępu doprecyzowano, że
w przypadku deklaracji i informacji składanych w trakcie roku (np. na wniosek
podatnika lub w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności), liczbę podatników
ustala się, uwzględniając wszystkich podatników od początku roku do dnia
sporządzenia tych deklaracji i informacji składanych w trakcie roku (np. na wniosek
podatnika) .
Ust. 3 w art. 45ba ustawy PIT uwzględnia doświadczenia Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych w zakresie składania dokumentów ubezpieczeniowych. Zgodnie z tą
regulacją deklaracje, informacje oraz roczne obliczenie podatku składane za
pośrednictwem biura rachunkowego byłyby składane wyłącznie za pomocą środków
komunikacji elektronicznej. Jednocześnie w zdaniu drugim tego ustępu zdefiniowano
biuro rachunkowe jako przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą
obejmującą prowadzenie ksiąg podatkowych w rozumieniu przepisów Ordynacji
podatkowej, tj. podmiot, który zawodowo w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej zajmuje się prowadzeniem ksiąg rachunkowych, podatkowych ksiąg
przychodów i rozchodów i innych ewidencji. Istotne będzie zatem, żeby przedmiotem
działalności gospodarczej (świadczonych usług) było prowadzenie ksiąg podatkowych,
a nie posiadanie statusu przedsiębiorcy.
14
W ust. 4 w art. 45ba ustawy PIT, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, proponuje się
skrócenie o miesiąc terminu dla składania w formie dokumentów pisemnych informacji
oraz rocznego obliczenia podatku (sporządzanych po zakończeniu roku podatkowego),
stanowiących podstawę udostępnienia przez administrację podatkową usługi PFR.
W obecnym stanie prawnym PIT-11, PIT-8C, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, a także PIT-40
sporządzane są do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Po zmianach
termin ten miałby zastosowanie wyłącznie do ww. dokumentów składanych za pomocą
środków komunikacji elektronicznej (w tym przez biura rachunkowe), odpowiednio do
PIT-40A i PIT-11A składanych przez organy rentowe. Termin na sporządzenie
i przekazanie urzędowi skarbowemu oraz podatnikowi informacji oraz rocznego
obliczenia podatku w formie dokumentów pisemnych upływałby z końcem stycznia
roku następującego po roku podatkowym. Termin do składania informacji w trakcie
roku podatkowego nie uległby zmianie.
Art. 2 projektu ustawy dot. ustawy CIT
Zmiana przewidziana w pkt 1 polega na dodaniu ust. 8 w art. 26 ustawy CIT. Dodanie
tego ustępu oznacza nałożenie obowiązku złożenia informacji IFT-2 wyłącznie za
pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z odrębnymi przepisami,
tj. przepisami Ordynacji podatkowej. Propozycja ta wynika z potrzeby zachowania
spójności systemowej, zarówno na gruncie ustawy PIT (dla IFT-1 projekt przewiduje
również obowiązek jego składania wyłącznie za pomocą środków komunikacji
elektronicznej), jak i ustawy CIT, co do przyjętego w ustawie rozwiązania. Obowiązek
ten będzie dotyczył płatników zryczałtowanego podatku dochodowego od osób
prawnych, zobowiązanych do sporządzenia tej informacji i przesłania jej do właściwego
urzędu skarbowego. Wyjątek od powyższej zasady zawiera projektowany art. 27a
ustawy CIT.
W pkt 2 dodaje się ust. 1c w art. 27 ustawy CIT, który nakłada obowiązek składania
zeznań wyłącznie drogą elektroniczną. Obowiązek ten dotyczyć będzie zeznań (CIT-8,
CIT-8A, CIT-8B), a także załączników, które są z nimi składane i stanowią integralną
część zeznania (CIT-8/O, CIT-ST, SSE-R, CIT-D. Sprawozdanie o realizacji uznanej
metody ustalania ceny transakcyjnej). Należy jednak podkreślić, iż projektowany ust. 1c
w art. 27 ustawy CIT nie ma zastosowania, jeżeli formularze stanowiące załączniki do
zeznania podatkowego są składane w innych terminach, lub przez podatników, którzy
15
nie składają zeznania podatkowego np. CIT-ST lub CIT-D. Wyjątek od powyższej
zasady zawiera projektowany art. 27a ustawy CIT. Dodatkowo w pkt 3 dodaje się
art. 27a, na podstawie którego na zasadach zbliżonych do tych proponowanych
w ustawie PIT podatnicy, którzy na podstawie przepisów wymienionych w art. 45ba
ust. 2 ustawy PIT są obowiązani sporządzić informację oraz roczne obliczenie podatku
za rok podatkowy dla nie więcej niż pięciu podatników podatku dochodowego od osób
fizycznych, będą mogli składać zeznanie CIT-8 i informacje IFT-2/IFT-2R w formie
dokumentu pisemnego.
Art. 3 projektu ustawy dotyczy Ordynacji podatkowej
Zmiana, którą proponuje się w art. 3a § 1 Ordynacji podatkowej, jest zmianą
dostosowawczą do zmian wprowadzanych w ustawie PIT i ustawie CIT, nakładających
obowiązek przesyłania deklaracji wyłącznie za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.
Należy zauważyć, że obecnie do urzędów skarbowych oraz do urzędów celnych mogą
być składane w formie elektronicznej wszystkie deklaracje (składanie deklaracji
w formie elektronicznej samorządowym organom podatkowym regulują odrębne
przepisy – art. 3d ustawy – Ordynacja podatkowa). Tym samym upoważnienie
określone w art. 3a § 3 Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenie Ministra Finansów
z dnia 5 czerwca 2013 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być
składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 669), nie są
potrzebne.
Należy zauważyć, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007 r.
w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków
komunikacji elektronicznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 85 i 98), wydanym na podstawie ww.
upoważnienia, zostało wskazanych 112 rodzajów deklaracji (prawie wszystkie
istniejące deklaracje), które mogą być składane w formie elektronicznej. Oznacza to, że
w całości została zrealizowana wytyczna, zawarta w upoważnieniu, dotycząca
stopniowego upowszechniania elektronicznej formy kontaktów z organami
podatkowymi. A zatem po wejściu w życie projektowanego przepisu każda deklaracja
będzie mogła być składana w formie elektronicznej, chyba że z odrębnych przepisów
wynika obowiązek jej składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej
16
Art. 4 projektu ustawy dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym
Zmiany, które proponuje się w art. 36 ust. 7 i art. 52 ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym, umożliwią składanie informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie
opodatkowania w formie karty podatkowej lub likwidacji działalności, także w innej
formie niż pisemna, np. elektronicznie. Konsekwencją takiego rozwiązania jest
wprowadzenie nowego formularza PIT-16Z, który zawierałby pozycje niezbędne do
zgłoszenia ww. informacji. Wymaga to wprowadzenia stosownej zmiany do art. 52
ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, poprzez dodanie pkt 5
zawierającego delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
określenia, w drodze rozporządzenia, informacji o zmianach we wniosku
o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności, o której
mowa w art. 36 ust. 7 tej ustawy.
Art. 5–6 projektu ustawy dotyczą przepisów końcowych
Art. 5 projektu ustawy
Ust. 1 i 2 tego artykułu wskazuje, do jakich dochodów lub do jakich strat (od kiedy
uzyskanych, odpowiednio poniesionych) mają zastosowanie zmiany przewidziane
w art. 1 i art. 2 projektu ustawy, tj. dokonywane w ustawie PIT i ustawie CIT. Zgodnie
z projektem, przedmiotowe zmiany miałyby zastosowanie do dochodów (poniesionych
strat) uzyskanych począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r., a w przypadku podatników
podatku dochodowego od osób prawnych, dla których rok podatkowy jest inny niż rok
kalendarzowy, od pierwszego dnia roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu
31 grudnia 2013 r.
Jednocześnie ust. 3 stanowi, że przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do deklaracji,
informacji, rocznego obliczenia podatku oraz zeznania podatkowego, w przypadku gdy
odpowiednio deklaracja, informacja, roczne obliczenie podatku oraz zeznanie
podatkowe zostały złożone przed dniem 1 stycznia 2015 r. Celem tej regulacji jest
zapobieżenie sytuacji, w której podatnicy lub płatnicy podatku dochodowego od osób
prawnych oraz płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych lub podmioty
niepełniące funkcji płatnika w tym podatku byliby zobowiązani do ponownego złożenia
ww. dokumentów, tj. na nowych zasadach za ten sam okres.
17
Art. 6 projektu ustawy dot. wejścia w życie przepisów ustawy.
Proponuje się, aby przepisy ustawy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji albo uzgodnienia, w przypadkach określonych w obowiązujących
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisach Unii Europejskiej.
Projekt ustawy jest ujęty w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów (numer
projektu UD101).
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 4 i § 52 uchwały
nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. poz. 979) projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie
Rządowy Proces Legislacyjny, zwany dalej „RPL”. Nie zgłoszono zainteresowania
pracami nad tym projektem w trybie przewidzianym w ustawie o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Zgodnie z opinią Ministra Spraw Zagranicznych (pismo z dnia 26 lutego 2014 r.
Nr DPUE.920.240.2014/2/ag), projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
W dniu 26 marca 2014 r. projekt ustawy został uzgodniony z Komisją Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego (protokół z posiedzenia plenarnego KWRiST jest dostępny
na stronie internetowej Komisji http://kwrist.mac.gov.pl/kw/kalendarium-
komisji/7897,KWRiST-3-protokol.html).
Omówienie wyników konsultacji publicznych i opiniowania zawiera raport
z konsultacji, o którym mowa w § 51 uchwały – Regulamin pracy Rady Ministrów,
zamieszczony w RPL.
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2603
› Pobierz plik