eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw

projekt dotyczy zmniejszenia obciążenia publicznoprawnego w stosunku do przedsiębiorców rozpoczynających wykonywanie działalności gospodarczej zwłaszcza absolwentów, osób bezrobotnych oraz osób w wieku "50+"

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2541
  • Data wpłynięcia: 2014-04-25
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2541

przychód o wysokość straty poniesionej w roku podatkowym, w którym
podatnik korzystał ze zwolnienia. Przepisu art. 11 ust. 2 nie stosuje się.”;
5) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Podatnicy tracą prawo do zwolnienia, jeżeli odpowiednio w latach
korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych
zlikwidowali działalność gospodarczą albo została ogłoszona ich upadłość
obejmująca likwidację majątku lub upadłość spółki obejmująca likwidację
majątku spółki, w której są wspólnikami.”;
6) uchyla się ust. 12;
7) w ust. 13 pkt 1 – 3 otrzymują brzmienie:
„1) od pierwszego miesiąca do listopada ostatniego roku podatkowego, w
którym korzystają z tego zwolnienia – są obowiązani do wpłaty należnego
ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w terminie do 20 dnia miesiąca
następującego po miesiącu, w którym utracili prawo do zwolnienia; w tym
przypadku nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu ryczałtu od
przychodów ewidencjonowanych za poszczególne miesiące;
2) w okresie od dnia 1 grudnia ostatniego roku podatkowego, w którym
korzystają z tego zwolnienia do terminu określonego dla złożenia zeznania o
wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i
należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za ostatni rok
podatkowy, w którym korzystali ze zwolnienia – są obowiązani do złożenia
zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych
odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za ostatni
rok objęty tym zwolnieniem i zapłaty ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych za lata podatkowe objęte zwolnieniem; w tym przypadku
nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu ryczałtu od
przychodów ewidencjonowanych za poszczególne miesiące lat, w których
podatnicy korzystali ze zwolnienia;
3) w okresie od upływu terminu określonego dla złożenia zeznania o
wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i
należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za ostatni rok
podatkowy, w którym korzystali ze zwolnienia, do końca piątego roku
podatkowego następującego po tym roku – są obowiązani do zapłaty
należnego ryczałtu, o którym mowa w ust. 10, wraz z odsetkami za zwłokę;
9

odsetki nalicza się od dnia następnego po upływie terminu określonego dla
złożenia zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości
dokonanych
odliczeń
i
należnego
ryczałtu
od
przychodów
ewidencjonowanych, za ostatni rok podatkowy objęty zwolnieniem, w którym
mieli obowiązek złożyć to zeznanie.”.

Art. 5. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn.
zm. w art. 69 po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

„1b. Do ubezpieczenia zdrowotnego osób prowadzących pozarolniczą
działalność gospodarczą będących osobami fizycznymi wykonującymi we
własnym imieniu działalność gospodarczą w okresie od dnia rozpoczęcia
wykonywania działalności do pierwszego dnia miesiąca po upływie 6 miesięcy
od tego dnia, stosuje się odpowiednio art. 68.”.

Art. 6. 1. Przepisy niniejszej ustawy stosuje się do osób prowadzących pozarolniczą
działalność gospodarczą będących osobami fizycznymi wykonującymi we własnym
imieniu działalność gospodarczą niespełniających warunków określonych w art. 18a
ust. 2 ustawy określonej w art. 3, rozpoczynających wykonywanie tej działalności po
dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Przy ustalaniu niespełniania przez osoby, o których mowa w ust. 1, warunków
określonych w art. 18a ust. 2 ustawy określonej w art. 3, w brzmieniu określonym
niniejszą ustawą, bierze się pod uwagę również okresy poprzedzające dzień wejścia
w życie niniejszej ustawy.


6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367, Nr
225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz.
120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918, Nr
118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374, z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107, poz.
679, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 165, poz. 1116 i Nr 182, poz. 1228, Nr 205, poz. 1363, Nr 225, poz.
1465, Nr 238, poz. 1578, Nr 257, poz. 1723 i 1725, z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 73, poz. 390, Nr 81, poz. 440,
Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 113, poz. 657, Nr 122, poz. 696, Nr 138, poz. 808, Nr 149, poz. 887, Nr
171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1203, Nr 232, poz. 1378, z 2012 r. poz. 123, poz. 1016, 1342, 1548 oraz z 2013 r.
poz. 154.

10

Art. 7. Do podatników, którzy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy korzystają ze
zwolnienia, o którym mowa w:
1) art. 44 ust. 7a ustawy wskazanej w art. 1,
2) art. 25 ust. 11 ustawy wskazanej w art. 2,
3) zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 6 ustawy wskazanej w art. 4
- stosuje się przepisy dotychczasowe do końca okresu korzystania ze zwolnienia.

Art. 8. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.





UZASADNIENIE


Wstęp.

W interesie społecznym, ale także dobrego funkcjonowania państwa, jest
zachęcanie obywateli do podejmowania aktywności zawodowej, w tym także na
własny rachunek. Rozpoczęcie jednak działalności gospodarczej dla bardzo wielu
osób, zwłaszcza młodych, na przykład absolwentów, czy bezrobotnych, bez
własnego kapitału, lub osób starszych, np. z grupy „50+”, bez odpowiedniego
doświadczenia w prowadzeniu własnego biznesu, wydaje się dla nich trudne,
ryzykowne, a przede wszystkim bardzo kosztowne, zwłaszcza w pierwszym okresie
zanim zaczną osiągać dochody z działalności. Dalego wile osób nie decyduje się na
podjęcie takiej aktywności w obawie przed niepowodzeniem; inni podejmują ją
natomiast w szarej strefie. Oba zjawiska, mimo, że różną się od siebie w sposób
zasadniczy, są niekorzystne. W celu więc zwiększenia zainteresowania działalnością
gospodarczą na własny rachunek, a zarazem udzielenia wsparcia przez państwo w
zakresie zmniejszenia obciążeń publiczno-prawnych nowo powstających podmiotów
proponuje się uchwalenie Pakietu startowego, tj. ustawy przewidującej „wakacje
ubezpieczeniowe” oraz „kredyt podatkowy” w pierwszym okresie po zarejestrowaniu i
podjęciu działalności gospodarczej.
11


1. Wyjaśnienie celu ustawy

Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa
rozwiązań, które w sposób efektywny zmniejszą obciążenia publicznoprawne w
stosunku do przedsiębiorców rozpoczynających wykonywanie działalności
gospodarczej, tym samym zachęcając osoby rozważające podjęcie działalności
gospodarczej, w tym absolwentów, osoby bezrobotne oraz osoby w wielku „50+” do
działania.


Zaproponowane w niniejszym projekcie rozwiązania dotyczą dwóch obszarów:
1. ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz
2. podatki dochodowe.

Ad. 1. W zakresie obszaru ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych proponuje się
wprowadzenie „wakacji ubezpieczeniowych”, a mianowicie opóźnienie powstania
obowiązku objęcia ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym
przedsiębiorców będących osobami fizycznymi rozpoczynającymi wykonywanie
działalności gospodarczej celem zmniejszenia obciążeń publicznoprawnych w
początkowym etapie działalności, kiedy zwykle rzadko osiągane dochody z
działalności gospodarczej przewyższają wydatki.

Ad. 2. Celem projektowanej ustawy w zakresie obszaru podatki dochodowe jest
natomiast wprowadzenie zmian dotyczących „kredytu podatkowego”, a mianowicie
takich, które umożliwią podatnikom rozpoczynającym prowadzenie działalności
gospodarczej stosowanie obecnie obowiązujących przepisów w zakresie zwolnienia
z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na podatek przez ściśle określony
czas. Obecnie obowiązujące regulacje są typowym przykładem biurokratycznie
skonstruowanej, właściwie iluzorycznej jedynie, preferencji podatkowej. Z uwagi na
bowiem na liczne wymagania, istnieją poważne ograniczenia stojące w praktyce na
przeszkodzie w ich stosowaniu. Potwierdzają to nie tylko opinie samych
przedsiębiorców, ale także dane Ministerstwa Finansów. Okazuje się, że
wykorzystanie tego rozwiązania na przestrzeni lat było i jest znikome, a ostatnio
właściwie zanikło już zupełnie. Celem projektodawców jest zatem zmiana tych
przepisów tak, aby umożliwić ich praktyczne stosowanie przez większą rzeszę osób,
12

w szczególności, aby zaktywizować zawodowo młodych ludzi dopiero
rozpoczynających swoją karierę zawodową jaki i osoby starsze, w tym „50+”, które z
różnych względów nie są aktywne zawodowo.

2. Przedstawienie stanu obecnego
2.1. Ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

Zgodnie z obowiązującym art. 13 pkt 4 ustawy dnia 13 października 1998 r. o
systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, Nr 218, poz.
1690, z 2010 r. Nr 105, poz. 668, Nr 182, poz. 1228) obowiązkowo ubezpieczeniom
emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu podlegają osoby
prowadzące pozarolniczą działalność od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności
do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który
wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie przepisów o swobodzie
działalności gospodarczej.

Definicję osoby prowadzącej pozarolniczą działalność zawiera art. 8 ust. 6
ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którym za taką osobę uważa
się:
1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów
o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych;
2) twórcę i artystę;
3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
- w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu
przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych;
4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz
wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej;
5) osobę prowadzącą niepubliczną szkołę, placówkę lub ich zespół, na podstawie
przepisów o systemie oświaty.
Zatem powyższym regulacjom podlegają osoby fizyczne rozpoczynające
wykonywanie we własnym imieniu działalności gospodarczej. Mieszczą się one tak w
kategori osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie
przepisów o działalności gospodarczej, jak i w kategori osób prowadzących
działalność w zakresie wolnego zawodu.
13

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: