Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
projekt dotyczy poszerzenia katalogu rodzajów instytucji, z którymi państwo współdziała w "zachowaniu pokoju, kształtowaniu warunków rozwoju kraju oraz rozwiązywaniu problemów społecznych"
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2482
- Data wpłynięcia: 2014-04-22
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2482
Druk nr 2482
Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Romana Kotlińskiego.
(-) Maciej Banaszak; (-) Piotr Paweł Bauć; (-) Robert Biedroń; (-) Jerzy
Borkowski;
(-) Jan
Cedzyński;
(-) Artur
Dębski;
(-) Marek
Domaracki;
(-) Wincenty Elsner; (-) Łukasz
Gibała;
(-) Artur
Górczyński; (-) Michał Kabaciński; (-) Witold Klepacz; (-) Krzysztof
Kłosowski; (-) Henryk Kmiecik; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Roman
Kotliński; (-) Łukasz Krupa; (-) Jacek Kwiatkowski; (-) Andrzej
Lewandowski;
(-) Tomasz Makowski;
(-) Małgorzata
Marcinkiewicz; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek Najder; (-) Michał Tomasz
Pacholski;
(-) Janusz Palikot; (-) Wojciech Penkalski; (-) Zofia
Popiołek; (-) Marek Poznański; (-) Andrzej Rozenek; (-) Adam
Rybakowicz; (-) Armand Kamil Ryfiński; (-) Paweł Sajak; (-) Marek
Stolarski; (-) Maciej Wydrzyński.
projekt
USTAWA
z dnia ………………. 2014 r.
o zmianie ustaw o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
Art. 1. W ustawie z dnia z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i
wyznania (Dz.U. z 2005 r. Nr 231, poz. 1965, z późn. zm. ) wprowadza się
następujące zmiany:
1) art. 16 otrzymuje brzmienie:
„Art. 16. 1. Państwo współdziała z kościołami, innymi związkami wyznaniowymi
oraz organizacjami światopoglądowymi w zachowaniu pokoju, kształtowaniu
warunków rozwoju kraju oraz rozwiązywaniu problemów społecznych.
2. W celach, o których mowa w ust. 1, oraz do rozpatrywania problemów
związanych z rozwojem stosunków między państwem a poszczególnymi
kościołami,
innymi
związkami
wyznaniowymi
oraz organizacjami
światopoglądowymi mogą być, na zasadach wzajemnego uzgodnienia, tworzone
różne, w tym stałe formy współdziałania. Przepis ten nie narusza właściwości
organów państwowych oraz organów kościołów, związków wyznaniowych oraz
organizacji światopoglądowych”
2) w art. 16a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dla określenia szczegółowych zasad stosunków, o których mowa w art.
16, mogą być zawierane umowy między właściwymi rzeczowo centralnymi
organami administracji rządowej a władzami poszczególnych kościołów,
innych związków wyznaniowych oraz organizacji światopoglądowych.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
1)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 98, poz. 817, z
2010 r. Nr 106, poz. 673 oraz
z 2011 r. Nr 112, poz. 654.
„3. Podpisana umowa zostaje opublikowana w dzienniku urzędowym
właściwego ministra
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
2
1.
Wyjaśnienie projektowanej zmiany
Celem projektowanej zmiany ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania jest
umożliwienie ustanowienia stałej instytucjonalnej platformy ułatwiającej relacje
państwa oraz organizacji światopoglądowych.
Przedłożony projekt odpowiada wyzwaniom, jakie przed demokratycznym państwem
prawa stawia Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 25 ustęp 2 ustawy
zasadniczej „władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w
sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając
swobodę ich wyrażania w życiu publicznym”. Jednym ze środków realizacji tego
zadania jest ustanowienie stałej instytucjonalnej formy dialogu pomiędzy kościołami i
innymi związkami wyznaniowymi. Dzisiaj obowiązujące regulacje uniemożliwiają
jego ustanowienie pomiędzy państwem a organizacjami światopoglądowymi.
Obserwacja życia społecznego w tym rozwoju organizacji światopoglądowych
wskazuje, że obecne ograniczenie nie ma żadnego uzasadnienia. Wraz z postępującym
procesem laicyzacji społeczeństwa rośnie zasięg oddziaływania tych organizacji oraz
ich znaczenie w życiu społecznym.
2.
Przedstawienie stanu obecnego
Ustawodawca w 1989 roku przyjął nowatorską jak na owe czasy regulację, która
umożliwiła instytucjonalizację relacji państwa i kościołów oraz związków
wyznaniowych. Nie narusza ona zasady neutralności państwa oraz jego organów w
sprawach światopoglądowych. Jest to jedna z podstawowych reguł funkcjonowania
demokratycznego, pluralistycznego i liberalnego państwa prawnego. Wraz z
postępującą laicyzacją społeczeństwa rośnie znaczenie organizacji światopoglądowych
zrzeszających osoby bezwyznaniowe.
W obowiązującym stanie prawnym regulacja art. 16 ustawy o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania nadaje wyłącznie organizacjom wyznaniowym o charakterze
kościoła lub związku wyznaniowego uprawnienie do instytucjonalizacji ich relacji z
państwem. Ograniczenie to narusza spójność aksjologiczną ustawy o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania, która gwarantuje obywatelom prawo zarówno do
wyznawania religii jak i jej niewyznawania.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2482
› Pobierz plik