eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji

projekt dotyczy wyłączenie spod egzekucji zarówno w postępowaniu cywilnym jak i administracyjnym tej części nieruchomości, która służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych dłużnika i osób z nim zamieszkujących

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 238
  • Data wpłynięcia: 2012-01-20
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

238

prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, prawo do
domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, w tym także prawo do lokalu
mieszkalnego w domu budowanym przez spółdzielnię mieszkaniową w celu
przeniesienia jego własności na członka spółdzielni.

W obowiązującym stanie prawnym ograniczenie egzekucji z nieruchomości wprowadza
wyłącznie ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i dopuszcza
stosowanie tego trybu dopiero jako ostateczność, gdy zastosowanie innych środków
egzekucyjnych w egzekucji należności pieniężnych nie było możliwe lub okazało się
bezskuteczne. Natomiast w kodeksie postępowania cywilnego dłużnik ma jedynie
możliwość
wystąpienia
z
powództwem
o
pozbawienie
wykonalności
tytułu
wykonawczego.

Egzekucja z nieruchomości została wprowadzona w postępowaniu egzekucyjnym w
administracji ustawą z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji oraz innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 1368) wcześniej
był zastrzeżonym wyłącznie dla egzekucji sądowej. Jednakże w znacznym stopniu
prowadzona jest w podobnym trybie.

Egzekucję z nieruchomości prowadzi komornik miejsca położenia nieruchomości, a w
przypadku gdy nieruchomość jest położona w okręgu kilku sądów, wybór komornika
należy do wierzyciela. Postępowanie egzekucyjne z nieruchomości wszczynane jest na
wniosek wierzyciela. Niezbędnym elementem wniosku powinno być prawidłowe
oznaczenie nieruchomości, z której ma być prowadzona egzekucja. Wierzyciel powinien
wskazać tę nieruchomość, jej adres, nr księgi wieczystej, ewentualnie miejsce
zamieszkania
wszystkich
uczestników
postępowania
lub
adresy
spółdzielni
mieszkaniowych, odpisy z księgi wieczystej, wyciągi z rejestru gruntów i budynków.

Egzekucja z nieruchomości w ogólnym zarysie składa się z pięciu kolejno po sobie
następujących stadiów postępowania, które zostaną przedstawione poniżej: zajęcia,
opisu
i
oszacowania
nieruchomości,
sprzedaży
licytacyjnej
zakończonej
postanowieniem sądu co do przybicia, przysądzenia własności i podziału sumy
uzyskanej z egzekucji.

Zajęcia dokonuje organ egzekucyjny przez podjęcie równolegle dwóch czynności:
wezwania dłużnika, aby zapłacił dług w ciągu dwóch tygodni od dnia doręczenia pisma z
wezwaniem do zapłaty pod rygorem przystąpienia do opisu i oszacowania
nieruchomości oraz przesłania do sądu właściwego do prowadzenia księgi wieczystej
wniosku o dokonanie w księdze wieczystej wpisu o wszczęciu egzekucji.

W stosunku do dłużnika nieruchomość jest zajęta z chwilą doręczenia mu wezwania, w
stosunku zaś do osób trzecich oraz dłużnika, któremu nie doręczono wezwania,
nieruchomość jest zajęta z chwilą dokonania wpisu w księdze wieczystej lub zbiorze
dokumentów. Zajęcie obejmuje nieruchomość i to wszystko, co według przepisów prawa
rzeczowego stanowi przedmiot obciążenia hipoteką. Nad zajętą nieruchomością zarząd
sprawuje dłużnik, ale gdy nie daje on gwarancji prawidłowego sprawowania zarządu to
sąd może ustanowić innego zarządcę.

Najważniejszym skutkiem zajęcia jest jednakże regulacja, zgodnie z którą
rozporządzenie nieruchomością po jej zajęciu nie ma wpływu na dalsze postępowanie
egzekucyjne. Oznacza to, iż nabywca, który zakupił nieruchomość od dłużnika w trakcie
trwania egzekucji, może uczestniczyć w postępowaniu w charakterze dłużnika. W
każdym razie czynności egzekucyjne są ważne tak w stosunku do dłużnika, jak i w
stosunku do nabywcy. Należy również podkreślić, że wszelkie rozporządzenia
przedmiotami podlegającymi zajęciu razem z nieruchomością po ich zajęciu są
nieważne. Co więcej, także obciążenie przez dłużnika nieruchomości po jej zajęciu
będzie czynnością nieważną.

W przypadku, gdy termin zapłaty długu wyznaczony wezwaniem upłynie bezskutecznie,
wierzyciel powinien zwrócić się do organu egzekucyjnego o dokonanie opisu
oszacowania zajętej nieruchomości. Oszacowania nieruchomości dokonuje biegły –
rzeczoznawca majątkowy. Dla zapewnienia ochrony praw osób trzecich w stosunku do
nieruchomości, organ egzekucyjny wzywa przez obwieszczenie publiczne w budynku
sądowym i w lokalu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) uczestników, o których nie ma
wiadomości, oraz inne osoby, które roszczą sobie prawa do nieruchomości i
przedmiotów razem z nią zajętych, aby przed ukończeniem opisu zgłosiły swoje prawa.
W oszacowaniu biegły podaje osobno wartość nieruchomości, budowli i innych
urządzeń, przynależności i pożytków oraz osobno wartość całości, jak również wartość
części nieruchomości, która została wydzielona celem wystawienia oddzielnie na
licytację. Zarówno wierzyciel jak i dłużnik mogą zgłosić zarzuty co do sporządzonego
opisu i oszacowania, a ponadto jeżeli w stanie nieruchomości pomiędzy sporządzeniem
opisu i oszacowania a terminem licytacyjnym zajdą istotne zmiany, na wniosek
wierzyciela lub dłużnika może nastąpić dodatkowy opis i oszacowanie.

Po dokonaniu opisu i oszacowania komornik w uzgodnieniu z sądem prowadzącym
nadzór nad egzekucją powinien wyznaczyć termin przeprowadzenia publicznej licytacji
nieruchomości. Termin licytacji nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie
miesiąca po uprawomocnieniu się opisu i oszacowania. Cenę wywoławczą sprzedaży
ustala się na poziomie 3/4 ceny oszacowania w pierwszej licytacji oraz 2/3 ceny
oszacowania w drugiej licytacji. Licytacja przebiega według typowych zasad
rządzących przetargiem ustnym. Licytanci mają obowiązek złożyć rękojmię przed
przystąpieniem do licytacji na zabezpieczenie przyszłej ceny nabycia. Podwyższanie
ceny nabycia następuje poprzez tzw. postąpienia (składanie ustnie propozycji nabycia
za cenę wyższą o określoną wartość minimalną od poprzednio zaoferowanej ceny -
postąpienie nie może wynosić mniej niż jeden procent ceny wywołania, z zaokrągleniem
wzwyż do pełnych złotych) do momentu, gdy jeden z licytantów zaoferuje najwyższą
ofertę.

Po zakończeniu licytacji sąd nadzorujący jej przebieg wydaje na posiedzeniu jawnym
postanowienie co do przybicia na rzecz licytanta, który zaofiarował najwyższą cenę, po
wysłuchaniu tak jego, jak i obecnych uczestników. Po uprawomocnieniu się
postanowienia o przybiciu sąd wzywa licytanta, który uzyskał przybicie (nabywcę), aby w
ciągu dwóch tygodni od otrzymania wezwania złożył na rachunek depozytowy sądu
cenę nabycia z potrąceniem rękojmi złożonej w gotówce.

Jeżeli sąd odmówi przybicia, komornik na wniosek wierzyciela wyznaczy ponowną
licytację.

Po uprawomocnieniu się postanowienia o przybiciu oraz po spełnieniu przez nabywcę
warunków licytacji sąd wydaje postanowienie o przysądzeniu własności. Prawomocne
postanowienie o przysądzeniu własności przenosi własność na nabywcę i jest tytułem
do ujawnienia na rzecz nabywcy prawa własności oraz tytułem egzekucyjnym do
wprowadzenia nabywcy w posiadanie nieruchomości. Jeżeli również na drugiej licytacji
nikt nie przystąpi do przetargu, to wówczas wierzyciel może przejąć ją na własność i
ewentualnie zwrócić dłużnikowi różnicę pomiędzy wartością nieruchomości a wartością
zadłużenia.

Po uprawomocnieniu się postanowienia o przysądzeniu własności nieruchomości organ
egzekucyjny sporządza projekt planu podziału sumy uzyskanej z egzekucji i przedkłada
go sądowi do zatwierdzenia.

Przy zastosowaniu przepisów obecnie obowiązujących może dojść do sytuacji, w której
nawet po przeprowadzeniu długotrwałego i kosztownego procesu egzekucji świadczeń z
nieruchomości, uzyskana cena nie zaspokoi w pełni wierzyciela, a dłużnika i jego
rodzinę pozostawi bez dachu nad głową i z poduszką pod pachą.

3.
Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym

Niniejszym projektem rozszerza się katalog wyłączeń przedmiotowych spod egzekucji
zawartych w art. 829 kpc i art. 8 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
o nieruchomość służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych dłużnika do 10 m2
powierzchni mieszkalnej na osobę w gospodarstwie domowym dłużnika albo do 20 m2
powierzchni mieszkalnej na osobę w przypadku jednoosobowego gospodarstwa
domowego.

Ponadto nie pozbawia się całkowicie wierzycieli możliwości zaspokojenia z
nieruchomości, ogranicza się ją jednakże do sytuacji, w której powierzchnia
nieruchomości dłużnika przekracza określoną w przepisie powierzchnię, a zaspokojenie
może nastąpić maksymalnie do wysokości kwoty niezbędnej do zakupienia
nieruchomości służącej zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych dłużnika do 10 m2
powierzchni mieszkalnej na osobę w gospodarstwie domowym dłużnika albo do 20 m2
powierzchni mieszkalnej na osobę w przypadku jednoosobowego gospodarstwa
domowego.

Obecne wyłączenia przedmiotowe spod egzekucji obejmują wyłącznie określone rzeczy
ruchome m.in. przedmioty urządzenia domowego, codzienne ubranie, zapasy żywności i
opału niezbędne na okres jednego miesiąca, oraz środki pieniężne.

4.
Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne

Należy zakładać, że wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje pozytywne
skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

Przede wszystkim zapewni dłużnikom i ich rodzinom minimum egzystencji i uniemożliwi
wyrzucenie na bruk. Nie pozbawi wierzycieli całkowicie możliwości zaspokojenia, a
może przyspieszyć postępowanie egzekucyjne, gdyż dłużnik mając gwarancję, że
będzie miał gdzie mieszkać, nie będzie przedłużał postępowania bezpodstawnymi
skargami na czynności egzekucyjne.

Dodatkowo należy się spodziewać zmniejszenia kosztów dla budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, które zostaną w związku z tym zwolnione z obowiązku
zapewniania lokali eksmitowanym dłużnikom.

strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: