Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa
projekt dotyczy wprowadzenia regulacji adekwatnych do realiów świadczenia pracy przez pracowników w strefie działań wojennych; wyłączenia działu VI Kodeksu pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2170
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
2170
Druk nr 2170
Warszawa, 14 lutego 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-6-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o zasadach użycia lub
pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej poza granicami państwa.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Obrony
Narodowej.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
poza granicami państwa
Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117, z późn. zm.)
wprowadza się następujące zmiany:
1)
art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. W skład jednostek wojskowych wykonujących zadania poza granicami
państwa wchodzą żołnierze w czynnej służbie wojskowej oraz pracownicy.”;
2)
po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
„Art. 6a. 1. Wymiar czasu pracy pracowników świadczących pracę w strefie
działań wojennych jest określony ich zadaniami służbowymi. Do tych pracowników nie
stosuje się przepisów Działu VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)).
2. Zadania służbowe pracowników są ustalane przez przełożonych w sposób
pozwalający na ich wykonywanie w ramach czterdziestu godzin pracy w tygodniu.
Wykonywanie zadań służbowych nie może przekraczać przeciętnie czterdziestu ośmiu
godzin w tygodniu, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w okresie
rozliczeniowym wynoszącym cztery miesiące.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135, z 2009 r. Nr 79,
poz. 669 i Nr 161, poz. 1278, z 2010 r. Nr 240, poz. 1601, z 2011 r. Nr 205, poz. 1203 oraz z 2012 r.
poz. 908.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668
i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127
i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111,
poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135,
poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213,
poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r.
Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176,
poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223,
poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817,
Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655,
Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r.
Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378,
z 2012 r. poz. 908 i 1110 oraz z 2013 r. poz. 2, 675, 896 i 1028.
– 2 –
3. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji
przełożonego w miejscu pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania
pracy.
4. Pracownikowi przysługuje prawo do co najmniej:
1)
ośmiu godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdej dobie;
2)
dwudziestu czterech godzin nieprzerwanego odpoczynku w okresie
siedmiodniowym;
3)
dnia wolnego od pracy w niedzielę raz na cztery tygodnie oraz w święta określone
w przepisach ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U.
Nr 4, poz. 28, z późn. zm.));
4)
60-minutowego odpoczynku przed rozpoczęciem pracy obejmującej wykonywanie
zadań służbowych w nocy;
5)
30-minutowej przerwy w pracy, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy wynosi co
najmniej 6 godzin.
5. Przepisy ust. 2 i 4 nie mają zastosowania do pracowników realizujących zadania
wynikające z celu skierowania jednostki wojskowej, związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa jednostki wojskowej oraz z ochroną zdrowia i życia ludzkiego.
6. Ze względu na szczególny charakter pracy świadczonej w strefie działań
wojennych rozkład czasu pracy pracownika może przewidywać pracę zmianową.
7. Okres rozliczeniowy liczony jest indywidualnie dla każdego pracownika od dnia
zatrudnienia.”;
3)
w art. 9 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) szczegółowe zasady zatrudniania w jednostkach wojskowych pracowników,
o których mowa w art. 6, z uwzględnieniem postanowień zawartych w przepisach
prawa pracy oraz specyfiki związanej z wykonywaniem pracy w jednostce
wojskowej poza granicami państwa,”.
Art. 2. Do pracowników, z którymi nawiązano stosunek pracy przed dniem wejścia
w życie ustawy, mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po
miesiącu ogłoszenia.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1960 r. Nr 51, poz. 297, z 1989 r. Nr 29,
poz. 154, z 1990 r. Nr 28, poz. 159 i 160 oraz z 2010 r. Nr 224, poz. 1459.
02/02/EP
UZASADNIENIE
W obecnym stanie prawnym do wszystkich pracowników zatrudnianych w polskich
kontyngentach wojskowych (polskich jednostkach wojskowych) poza granicami
państwa zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub
pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U.
Nr 162, poz. 1117, z późn. zm.) zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy
normujące czas pracy, tj. przepisy działu VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks
pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).
Z uwagi jednak na charakter i sposób świadczenia pracy w specyficznych warunkach
jakim jest strefa działań wojennych, okazuje się, że ograniczenia wynikające z Kodeksu
pracy bardzo utrudniają właściwe funkcjonowanie kontyngentu wojskowego,
jednocześnie rodząc poważne skutki finansowe z tytułu wypłaty wynagrodzenia za
pracę w godzinach nadliczbowych. Z uwagi na nagły i nieprzewidziany charakter
zdarzeń, utrudnione jest jednoznaczne rozgraniczenie czynności wykonywanych przez
pracowników w czasie pracy, od tych wykonywanych w czasie wolnym od pracy,
ponieważ pracownicy wykonują pracę zawsze, gdy zaistnieje taka potrzeba, tzn. także
w soboty, niedziele oraz w porze nocnej. Wobec braku odmiennych regulacji prawnych,
skutkuje to tym, że pracownicy traktują je jako przepracowane w godzinach
nadliczbowych, za które przysługuje im dodatkowe wynagrodzenie.
Podjęta próba zastosowania w kontyngentach wojskowych zadaniowego systemu czasu
pracy również nie rozwiązała problemu ogromnych ilości godzin nadliczbowych, za
które trzeba pracownikom wypłacić wynagrodzenie. Pracownicy, mimo że z założeń
tego systemu czasu pracy wynika, iż sami powinni organizować czas, w którym mają
wykonywać powierzone im zadania, niejednokrotnie są wzywani do miejsca
świadczenia pracy (ewentualnie innego ściśle określonego miejsca), gdzie przebywają,
oczekując w gotowości do świadczenia pracy. Sytuacja taka budzi wątpliwości co do
możliwości zatrudniania ich w zadaniowym czasie pracy, skoro rozkład dnia
komplikowany jest przez konieczność wykonywania, nieprzewidywalnych z uwagi na
działania wojenne, czynności w miejscu wyznaczonym przez przełożonego i w ściśle
określonym czasie. Brak jest jednocześnie możliwości zatrudnienia w kontyngentach
wojskowych większej ilości pracowników, ponieważ stan osobowy kontyngentu
wojskowego jest każdorazowo określany w postanowieniu Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej o użyciu jednostek wojskowych poza granicami państwa, zgodnie z art. 5 ust. 1
pkt 1 ustawy o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
poza granicami państwa. Ponadto w niektórych specjalnościach brak jest wielu
chętnych kandydatów do świadczenia pracy w strefie działań wojennych. Nawet
ewentualne zwiększenie etatu w tych specjalnościach oznaczałoby wówczas jedynie
istnienie w strukturze organizacyjnej kontyngentu stanowisk nieobsadzonych.
Wprowadzenie projektowanej regulacji nie jest nowością w polskim ustawodawstwie.
Wyłączenie podstawowych norm czasu pracy nastąpiło w stosunku do żołnierzy
zawodowych pełniących służbę w takich samych jak pracownicy warunkach – na
podstawie art. 60 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593, z późn. zm.), co nie jest
sprzeczne z dyrektywą 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
4 listopada 2003 r. dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Dz. Urz.
UE L z 18.11.2003, str. 9; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4,
str. 381). Czas służby żołnierzy w kontyngentach wojskowych funkcjonujących
w strefie działań wojennych jest bowiem określany ich zadaniami służbowymi.
Podkreślić należy, że pracownicy posiadający specjalistyczne kwalifikacje,
w przeciwieństwie do żołnierzy zawodowych, zgłaszają swój udział w kontyngencie
wojskowym całkowicie dobrowolnie, co oznacza, że świadomie podejmują decyzję
o wykonywaniu obowiązków pracowniczych również w strefie uznanej za strefę działań
wojennych i jednocześnie godzą się na warunki, w jakich będą pracować za gratyfikację
finansową przewidzianą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1999 r.
w sprawie należności pieniężnych i świadczeń otrzymywanych przez żołnierzy
wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami państwa i pracowników wojska
zatrudnionych w jednostkach wojskowych wykonujących zadania poza granicami
państwa (Dz. U. Nr 110, poz. 1257, z późn. zm.). Rekompensatę dla pracowników za
pracę w takich warunkach stanowi bowiem odpowiednio wyższe wynagrodzenie
obejmujące dodatki: wojenny (wraz ze zwiększeniem) oraz zagraniczny. Wysokość
tych dodatków ustalona jest w sposób sztywny w stosunku do czasu przebywania
w kontyngencie wojskowym, a nie np. w relacji do godzin faktycznego świadczenia
pracy. Z tego względu, co do zasady pracownik nie świadczący pracy, ale pozostający
w strefie działań wojennych, pobiera dodatki (wojenny i zagraniczny) w pełnej
wysokości. Dodatki naliczane są również za niedziele i święta, bez względu na to, czy
pracownik świadczył pracę w tych dniach. Wprowadzony system wynagrodzeń we
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2170 › Pobierz plik