Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
projekt dotyczy uzupełnienia katalogu przesłanek niewypłacalności pracodawcy o postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2152
- Data wpłynięcia: 2014-02-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 923
2152
Druk nr 2152
Warszawa, 30 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
48. posiedzeniu w dniu 30 stycznia 2014 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Mieczysława Augustyna do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.
wz. (-) Jan Wyrowiński
Wicemarszałek Senatu
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 30 stycznia 2014 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy
o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.
Jednocześnie upoważnia senatora Mieczysława Augustyna do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
W/Z
Jan Wyrowiński
Wicemarszałek Senatu
projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy
Art. 1. W ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.) w art. 3:
1)
w ust. 1 w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem oraz dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego.”;
2)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Datą niewypłacalności jest data wydania postanowienia sądu
upadłościowego o ogłoszeniu upadłości pracodawcy w przypadkach, o których
mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, data postanowienia sądu upadłościowego o oddaleniu wniosku
o ogłoszenie upadłości pracodawcy w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5,
data uprawomocnienia się postanowienia o zmianie sposobu prowadzenia postępowania
upadłościowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, data wydania postanowienia
o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 6.”.
Art. 2. Do roszczeń pracowniczych z tytułu niewypłacalności pracodawcy, o której
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1, powstałych po dniu 1 stycznia 2013 r.,
stosuje się przepisy tej ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 3. W stosunku do roszczeń pracowniczych, o których mowa w art. 2, powstałych
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, termin określony w art. 15 ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 1 rozpoczyna swój bieg w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6,
poz. 33, Nr 125, poz. 1035 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 18, poz. 100 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r.
Nr 112, poz. 654 i Nr 197, poz. 1170, z 2012 r. poz. 1342 oraz z 2013 r. poz. 675.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektowanej ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy zmierza do rozszerzenia katalogu postanowień, których
wydanie przez sąd upadłościowy skutkuje niewypłacalnością pracodawcy, a w konsekwencji
uruchomieniem mechanizmu zaspokojenia roszczeń pracowników ze środków Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Niniejsza inicjatywa ustawodawcza związana jest z konkretnym stanem faktycznym.
W dniu 28 stycznia 2013 r. Sąd Handlowy w Meaux we Francji wydał orzeczenie o
wszczęciu wobec polskiego przedsiębiorcy - Christianapol Sp. z o.o. postępowania
upadłościowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1346/2000 w
sprawie postępowania upadłościowego. Sąd Handlowy w Meaux uznał się właściwym do
ogłoszenia upadłości Spółki gdyż stwierdził, że we Francji znajduje się główny ośrodek
działalności firmy (faktyczny zarząd).
W dniu 16 maja 2013 r. Sąd Rejonowy Poznań - Stare Miasto w Poznaniu, Wydział XI
Gospodarczy do Spraw Upadłościowych i Naprawczych wydał postanowienie o wszczęciu
wtórnego postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku Christianapol Sp.
z o.o. znajdującego się w Polsce i ustanowił syndyka.
Dnia 18 czerwca 2013 r. syndyk złożył zbiorczy wykaz niezaspokojonych roszczeń
pracowniczych, a następnie - 16 lipca 2013 r. - wykaz uzupełniający, którymi wystąpił o
wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń na
rzecz 914 pracowników.
Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu odmówił wypłaty świadczeń, ponieważ w świetle
art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy, dniem niewypłacalności Christianapol Sp. z o.o. jest data orzeczenia Sądu
Handlowego w Meaux we Francji tj. 8 stycznia 2013 r., a nie data wydania przez Sąd w
Poznaniu postanowienia o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego (16 maja
– 2 –
2013 r.). Postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego nie jest bowiem
przesłanką niewypłacalności w obowiązującym stanie prawnym.
W świetle powyższego, zaspokojone zostać mogą roszczenia tylko tych pracowników
Christianapol Sp. z o.o, którzy złożyli indywidualne wnioski o wypłatę świadczeń z tytułu
wynagrodzeń za okres od 1 do 28 stycznia 2013 r. oraz z tytułu odpraw pieniężnych (w
przypadku osób, z którymi stosunki pracy ustały w ciągu 4 miesięcy po dniu 28 stycznia
2013 r.).
2. Różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy, niewypłacalność pracodawcy (zarówno krajowego, będącego
przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jak i
zagranicznego, który posiada w Polsce oddział lub przedstawicielstwo) zachodzi, gdy sąd
upadłościowy, na podstawie przepisów ="http://lex.senat.pl/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1137578&full=1" wyda
postanowienie o:
1)
ogłoszeniu upadłości pracodawcy obejmującej likwidację majątku dłużnika;
2)
ogłoszeniu upadłości pracodawcy z możliwością zawarcia układu;
3)
zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na
postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika;
4)
oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości pracodawcy, jeżeli jego majątek nie
wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania;
5)
oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości w razie stwierdzenia, że majątek dłużnika jest
obciążony hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub
hipoteką morską w takim stopniu, że pozostały jego majątek nie wystarcza na
zaspokojenie kosztów postępowania.
W świetle zatem obowiązujących przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych,
postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego nie jest przesłanką
niewypłacalności.
Z kolei art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy, za podstawę niewypłacalności uznaje wydanie, zgodnego z
art. 3 ust. 2 i 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1346/2000 w sprawie postępowania
upadłościowego, orzeczenia o ogłoszeniu upadłości przedsiębiorcy zagranicznego, mającego
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2152 › Pobierz plik