Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych
projekt dotyczy umożliwienia prawa do pochówku zgodnego z wyznawanymi zasadami religijnymi oraz przekonaniami w sprawach religii poprzez modyfikację regulacji dotyczącej postępowania ze zwłokami oraz użytkowania grobu
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2144
- Data wpłynięcia: 2013-10-04
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2144
z uwzględnieniem wskazań sanitarnych i wojskowych, jeżeli chodzi o okręty
wojenne lub inne używane do celów wojskowych.”
9) po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:
„Art. 12a. 1. Otwieranie trumny lub urny po ich zamknięciu jest
zabronione.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do otwarcia trumny lub urny w
kostnicy, prosektorium lub domu pogrzebowym albo w przypadku
rozsypania prochów na polu pamięci.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku dokonania balsamacji
zwłok lub dokonania kremacji znajdujących się w niej zwłok lub szczątków
ludzkich.
4. Otwarcie trumny lub urny może również nastąpić na podstawie
decyzji właściwego prokuratora, w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że
przyczyną zgonu było przestępstwo.”
10) Uchyla się art. 16.
11) Art. 18 otrzymuje brzmienie:
„Art. 18. Kto narusza przepisy niniejszej ustawy i rozporządzeń
wydanych na je podstawie podlega karze grzywny, ograniczenia wolności
albo pozbawienia wolności do lat 2.”
12)W art. 20 w ust. 1 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) wymagania, jakim muszą odpowiadać pola pamięci”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1.
Potrzeba i cel wydania ustawy. Wykazanie różnic pomiędzy stanem
dotychczasowym a projektowanym. Przedstawienie skutków społecznych,
gospodarczych, finansowych i prawnych.
Ustawa z 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U . z
2011 r. Nr 118, poz. 687 z późn. zm.) w dotychczasowym brzmieniu jest
anachroniczna i zawiera bardzo poważne luki prawne, wręcz przemilczenia
ustawodawcy. Została uchwalona w okresie Polski Ludowej, ale w zasadniczej
treści opiera się ona na postanowieniach ustawy z 17 marca 1932 r. o chowaniu
zmarłych i stwierdzaniu przyczyn zgonu (Dz. U. Nr 35, poz. 359 z późn. zm.).
Pod względem aksjologicznym odwołuje się do zasad pochówku funkcjonujących
w Kościele katolickim i to jeszcze przed Soborem Watykańskim II. Nie
odpowiada ona obecnie aspiracjom znacznej części polskiego społeczeństwa oraz
potrzebom przedsiębiorców branży funeralnej. W szczególności ustawa z 1959 r.
nie uwzględnia w szerszym zakresie odmiennych od tradycyjnie chrześcijańskich
form pochówku, zwłaszcza możliwości rozsypania prochów zmarłego.
Spopielanie zwłok jest powszechnie stosowana w buddyzmie i hinduizmie.
Spopielanie także akceptuje większość kościołów protestanckich. Projekt ustawy
zmierza do urzeczywistnienia wolności sumienia i wyznania w zakresie formy
pochówku w zgodzie z taki wartościami jak: poszanowanie godności zmarłego,
ochrona zdrowia i moralności publicznej. Ustawa z 17 maja 1989 r. o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania (Dz. U. z 2005 Nr 231, poz. 1965 z późn. zm.) w art.
2 pkt 12 gwarantuje każdemu prawo do otrzymania pochówku zgodnie z
wyznawanymi zasadami religijnymi oraz przekonaniami w sprawach religii.
W Polsce, szczególnie w ostatnich latach, postępują procesy laicyzacji a
zarazem indywidualizacji postaw w sprawach religijnych. Według Instytutu
Statystyki Kościoła Katolickiego w 2010 r. na niedzielną mszę świętą uczęszczało
w skali kraju średnio 41% katolików. Zgodnie z ustaleniami Głównego Urzędu
Statystycznego liczbę osób pozostających poza kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi można szacować na ponad 3 mln. Liczba ta w ostatnich latach
zdaje się wzrastać. Proponowana nowelizacja ma przede wszystkim umożliwić
osobom różnych wierzeń i przekonań światopoglądowych realizację w szerszym
zakresie form uczczenia pamięci zmarłych zgodnie z własnym wyborem, ale w
granicach obowiązującego prawa. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w związku
z upływem 68 lat od zakończenia II wojny światowej w Polsce zapewne wygasła
już trauma społeczna związana z masowym paleniem zwłok osób
zamordowanych w hitlerowskich obozach zagłady i obozach koncentracyjnych.
Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej w art. 1 ustawy o cmentarzach
i chowaniu zmarłych
proponuje się określenie jej przedmiotu.
W proponowanym art. 1a proponuje się zamieszczenie legalnych definicji
terminów występujących w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz w
aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Celem tej propozycji jest m.in.
ustalenie minimalnych ustawowych standardów dotyczących problematyki
funeralnej.
Propozycja art. 1b wynika z konieczności uwzględnienia pluralizmu
wspólnot religijnych we współczesnej Polsce. Są to nie tylko kościoły
chrześcijańskie, ale także inne konfesje nie posługujące się w swych nazwach
terminem „kościół”.
Proponowana treść art. 6a ma zagwarantować, iż pewne formy pochówku
będą
realizowane
tylko
i
wyłącznie
na
cmentarzach.
Analogicznie propozycja dotycząca treści art. 10 ust. 1 ustawy o cmentarzach i
chowaniu zmarłych zmierza do prawnego zagwarantowania, że zwłoki i szczątki
ludzkie będą przechowywane w ściśle określonych, przygotowanych do tego
miejscach zwłaszcza ze względu na konieczność ochrony zdrowia publicznego
oraz poszanowanie godności osoby zmarłej.
Propozycja dotycząca nadania nowej treści art. 7 zmierza do
uwzględnienia różnych form pochówku zmarłych (zwłok, czy szczątków w
trumnach, prochów w urnach) a także precyzuje zasady ponownego użycia
miejsca grzebalnego. Propozycja zmierza także to zapewnienia nienaruszalności
grobów, zgodnie z wolą osób uprawnionych. Proponuje się także uregulowanie
(częściowe) zasad pobierania opłat cmentarnych.
Postulaty dotyczące nowego brzmienia art. 8 ust. 4 oraz dodania art. 10 ust.
1a mają na celu uwzględnienie zmian zachodzących w sferze życia społecznego.
Projekt daje pierwszeństwo osobom pozostającym w trwałym wspólnym
pożyciu, a w ramach tej kategorii – małżonkom, zgodnie konstytucyjną zasadą
ochrony małżeństwa i rodziny.
Nowy art. 12a wprowadza jednoznaczny zakaz otwierania w miejscu do
tego nieprzeznaczonym zarówno trumien jak i urn z prochami. Ochronie prawnej
wymienionych wyżej wartości służy także zaostrzenia sankcji karnych za czyny
stanowiące naruszenie nowelizowanej ustawy.
Zaostrzenie sankcji karnej przewidzianej w art. 18 ustawy o cmentarzach i
chowaniu zmarłych ma na celu zapewnienie realnej egzekucji wymogów
sformułowanych w znowelizowanej ustawie. Naruszenia przepisów niniejszej
ustawy winny stanowić przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego.
Nowelizacja zmierza ponadto do skorelowania wysokości zagrożenia sankcją
karną z tytułu naruszenia przepisów rzeczonej ustawy z postanowieniami
rozdziału XXIV Kodeksu karnego, obejmującego przestępstwa przeciwko
wolności sumienia i wyznania oraz z art. 262 § 1 Kk, który kryminalizuje
znieważenie zwłok lub prochów ludzkich oraz miejsca spoczynku zmarłego.
Zmiana proponowana w art. 20 ustawy o cmentarzach i chowaniu
zmarłych, polegająca na dodaniu w ust. 1 pkt. 5 wynika z wprowadzenia
możliwości rozsypywania prochów zmarłych na polach pamięci, a zatem z
konieczności szczegółowego określenia wymogów, jakie powinny spełniać
wspomniane tereny.
2.
Wskazanie źródeł finansowania projektu ustawy.
Uchwalenie projektu jako ustawy nie spowoduje obciążenia budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3.
Przedstawienie założeń podstawowych aktów wykonawczych.
Nowelizacja poszerza w art. 20 ust. 1 pkt 5 delegację dla ministra
właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, do określenia w
drodze rozporządzenia także wymagań, jakim muszą odpowiadać pola pamięci.
Pola te winny znajdować się wyłącznie na cmentarzach. Powinny być wyraźnie
wydzielone w celu zapobieżenia ich sprofanowaniu. Część pól pamięci może być
wyodrębniona do rozsypania prochów danych osób, oznaczonych co do
tożsamości. Część pól pamięci mogą stanowić obszary służące do rozsypania
prochów różnych zmarłych w jednym miejscu. W założeniach powinny być to
tereny zielone, pozbawione nagrobków, katakumb, kolumbariów.
W związku z powyższym należy znowelizować rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać,
cmentarze, groby i inne miejsca do pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 48,
poz. 284). W akcie tym należy uchylić par. 2 jako zawierający definicje legalne,
które mają wg projektu nowelizacji być zamieszczone w ustawie o cmentarzach i
chowaniu zmarłych.
Nadto konieczna będzie też nowelizacja rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami
ludzkimi (Dz. U. Nr 153, poz. 1783, z późn. zm.). Znowelizowane rozporządzenie
winno uwzględniać m.in. możliwość rozsypania skremowanych prochów
ludzkich na polach pamięci.
Wreszcie konieczna będzie nowelizacja rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 sierpnia 2001 r. w sprawie sposobu
prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. Nr 90, poz. 1013, z późn. zm.) aby
uwzględnić możliwość rozsypania prochów zmarłego na polach pamięci.
4.
Oświadczenie o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej albo, że
nie jest objęty tym prawem.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej.
5.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji w stosunku do projektu.
Projekt nie był poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust 3
Regulaminu Sejmu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2144
› Pobierz plik