eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze

projekt dotyczy określenia terminu przyjęcia bądź odrzucenie przez Prezesa Rady Ministrów sprawozdania z rocznej działalności prokuratury

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2116
  • Data wpłynięcia: 2013-12-03
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2116

 
Druk nr 2116 
 
 
Warszawa, 3 grudnia 2013 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 - o zmianie ustawy o prokuraturze
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Dariusza Jońskiego. 
 
 (-)   Romuald Ajchler;  (-)   Leszek Aleksandrzak;  (-)   Marek Balt;  (-)   Anna 
Bańkowska;   (-)   Piotr Chmielowski;  (-)   Jacek Czerniak;  (-)   Eugeniusz 
Czykwin; 
 (-)   Tomasz Garbowski;  (-)   Tadeusz 
Iwiński;  (-) Dariusz 
Joński;   (-)   Tomasz  Kamiński;   (-)   Adam  Kępiński;   (-)   Krystyna 
Łybacka;   (-)   Zbigniew Matuszczak;  (-)   Leszek Miller;  (-)   Grzegorz 
Napieralski;   (-)   Cezary Olejniczak;  (-)   Artur Ostrowski;  (-)   Stanisława 
Prządka; 
 (-)   Małgorzata 
Sekuła-Szmajdzińska; 
 (-)   Tadeusz 
Tomaszewski;   (-)   Jerzy Wenderlich;  (-)   Bogusław  Wontor;   (-)   Stanisław 
Wziątek;  (-)   Zbyszek Zaborowski;  (-)   Ryszard Zbrzyzny. 
        
 
 
 
        Ustawa                                                                                                              
z dnia ………………2013 r. 
                                                                  o zmianie ustawy o prokuraturze 
 
Art. 1.  W ustawie a dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599) w art. 
10e ust. 5 otrzymuje brzmienie: 
„5. Prezes Rady Ministrów przyjmuje albo odrzuca sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, w  
terminie 90 dni od dnia jego otrzymania,    mając  na  względzie  realizację  zadań  przez  Prokuratora 
Generalnego w zakresie strzeżenia praworządności oraz czuwania nad ściganiem przestępstw.” 
Art. 2.  Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
                                                                              Uzasadnienie 
1.  Potrzeba i cel wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu w normowanej 
dziedzinie oraz skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych. Wykazanie 
różnicy pomiędzy dotychczasowym, a projektowanym stanem prawnym.  
Zgodnie  z  art.  10e  ust.  1  ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze,  Prokurator 
Generalny jest zobowiązany przedstawić Prezesowi Rady Ministrów, nie później niż do końca 
pierwszego  kwartału  roku  następnego,  sprawozdanie  z  rocznej  działalności  prokuratury. 
Natomiast  w  ust.  5    tego  artykułu  określono  obowiązki  Prezesa  Rady Ministrów po 
otrzymaniu  wymienionego  sprawozdania.  Premier  przyjmuje  albo  odrzuca  sprawozdanie 
mając  na  względzie  realizację  zadań  przez  Prokuratora  Generalnego  w  zakresie  strzeżenia 
praworządności oraz czuwania nad ściganiem przestępstw. W  przepisie tym brak terminu w 
jakim,  Prezes  Rady Ministrów przyjmuje albo  odrzuca to sprawozdanie.  Skoro Prokurator 
Generalny  ma  3  miesiące  na  opracowanie  obszernego  sprawozdania,  to  Prezes Rady 
Ministrów  powinien  mieć  podobny  termin  na  jego  przeanalizowanie,  przyjęcie  albo 
odrzucenie.  Potrzeba  określenia  Premierowi  terminu  na  ustosunkowanie  się  do 
przedmiotowego sprawozdania wynika, także z jego działań (braku działań) w stosunku do 
sprawozdania  Prokuratora  Generalnego  z  działalności  prokuratury  za 2012 r.  Pomimo 
upływu 9 miesięcy od  otrzymania sprawozdania za ten rok  Prezes Rady Ministrów nie podjął 
w przedmiocie sprawy żadnej decyzji. Jednocześnie już za miesiąc rozpoczyna kolejny okres 
sprawozdawczy, tym razem  za 2013 r. Taka sytuacja wpływa negatywnie na funkcjonowanie 
bardzo  ważnego  organu  jakim  jest  prokuratura,  a  nadto  może  być  wykorzystywana  przez 
władzę wykonawczą w celach politycznych. 
W związku z powyższą argumentacją wnioskodawcy zaproponowali zmianę przepisu art. 10e 
ust. 5  nowelizowanej ustawy   wprowadzającą  w  przedmiotowym  zakresie  symetrię  w 
prawach    i  obowiązkach  obu  organów  państwa.  Wprowadzenie  w  życie  noweli  wpłynie 
korzystnie na sprawność funkcjonowania organów państwa i właściwe relacje między nimi.       
  
 
 
2.  Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie budżetu 
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
Projekt ustawy nie pociągnie za sobą wydatków obciążających budżet państwa, czy budżety 
jednostek samorządu terytorialnego. 
 
3.  Przedstawienie założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych. 
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych. 
 
4.  Oświadczenie o zgodności projektu z prawem Uni  Europejskiej. 
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. 
 
5.  Wyniki przeprowadzonych konsultacji w stosunku do projektu ustawy.  
Wnioskodawcy nie przeprowadzili konsultacji w stosunku do projektu ustawy. 
   
                                                                                                                                                                                                                        
                                                  
 
Warszawa, 9 grudnia 2013 r. 
BAS-WAPEiM-3068/13 
 
 
Pani 
Ewa Kopacz 
Marszałek Sejmu  
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
Opinia prawna 
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu 
ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze (przedstawiciel wnioskodawców: 
poseł Dariusz Joński) 
 
 
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 
1992 roku –  Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32, 
ze zmianami) sporządza się następującą opinię: 
 
 
1. Przedmiot projektu ustawy 
Projekt  przewiduje  zmianę  ustępu  5  w  artykule  10e ustawy z dnia 20 
czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599, ze 
zmianami). Zmiana dotyczy wyznaczenia Prezesowi Rady Ministrów terminu na 
przyjęcie  albo  odrzucenie  sprawozdania  z  rocznej  działalności  prokuratury, 
przedstawionego przez Prokuratora Generalnego.  Zgodnie  z  proponowaną 
regulacją  Prezes  RM  będzie  miał  obowiązek  przyjąć  albo  odrzucić 
sprawozdanie w terminie 90 dni od dnia jego otrzymania.  
Proponowana  ustawa  ma  wejść  w  życie  po  upływie  14 dni od dnia 
ogłoszenia. 
 
2.
 Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem 
Kwestie  stanowiące  przedmiot  projektu  ustawy  nie  są  regulowane 
prawem Unii Europejskiej. 
 
3.  Analiza  przepisów  projektu  pod  kątem  ustalonego  stanu  prawa 

Unii Europejskiej 
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach 
opiniowanego projektu. 
 
 

4. Konkluzja 
Przedmiot projektu ustawy  o zmianie ustawy o prokuraturze nie jest 
objęty prawem Unii Europejskiej. 
 
 
Szef Kancelarii Sejmu 
 
 
Lech Czapla 
 

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: