Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-II
– 4 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
a także służby statystyki publicznej.
2.
Zakres konsultacji:
1) międzydziałowych:
w ramach uzgodnień międzydziałowych projekt zostanie przekazany do zaopiniowania:
członkom Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i do Rządowego
Centrum Legislacji oraz niektórych urzędów administracji państwowej; wyniki zostaną
omówione po zakończeniu uzgodnień,
2) społecznych:
w ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przekazany do: Przewodniczącego
NSZZ „Solidarność”, Przewodniczącego Ogólnopolskiego Porozumienia Związków
Zawodowych, Przewodniczącego Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji
Rolniczych, Przewodniczącego Forum Związków Zawodowych, Business Center Club
– Związku Pracodawców, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Krajowej Izby
Gospodarczej, Związku Rzemiosła Polskiego, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych Lewiatan, Polskiej Rady Biznesu, Izby Przemysłowo-Handlowej
Inwestorów Zagranicznych, Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług oraz umieszczony
na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl) i na stronie
internetowej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny
w celu zgłaszania w trakcie trwania prac legislacyjnych zainteresowania w trybie
przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Wyniki konsultacji zostaną
omówione po zakończeniu uzgodnień.
3.
Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publiczny, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Koszty modyfikacji systemu teleinformatycznego krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej, niezbędnej do wdrożenia projektowanego rozporządzenia, zostały
– 5 –
uwzględnione w związku z opracowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw i wyszczególnione
w OSR do projektu ustawy.
4.
Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje skutków mających wpływ na
rynek pracy.
5.
Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ma na celu skrócenie czasu oczekiwania przez podmiot na możliwość rozpoczęcia
wykonywania działalności przez wprowadzenie rozwiązania polegającego
na nadawaniu podmiotom gospodarki narodowej wpisanym do Krajowego Rejestru
Sądowego numeru identyfikacyjnego REGON na podstawie danych przekazanych z bazy
danych KRS do rejestru podmiotów po dokonaniu wpisu podmiotu do KRS.
6.
Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/42rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W )
z dnia
w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych
oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających
Na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji
i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 oraz z 2013 r. poz. 2)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzory formularzy:
1)
zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki
organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem
(NIP-2), stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej
podatnikiem lub płatnikiem (NIP-7), stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3), stanowiący
załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
zgłoszenia w zakresie danych uzupełniających (NIP-8), stanowiący załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2014 r.
MINISTER FINANSÓW
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r.
w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 298, poz. 1765 oraz z 2012 r.
poz. 1369).
11/26rch
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi realizację delegacji wynikającej z art. 5 ust. 5
ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników
i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314, z 2013 r. poz. 2 oraz z 2014 r. poz. …), zwanej
dalej „ustawą”. Na podstawie wskazanego przepisu, którego aktualne brzmienie weszło
w życie z dniem 1października 2014 r. na podstawie ustawy z dnia … o zmianie ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …), zwanej
dalej „ustawą zmieniającą”, Minister Finansów został zobowiązany do określenia,
w drodze rozporządzenia, wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych iformularzy
zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, o których
mowa w ust. 2b pkt 2, w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r.
o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2) i w art. 43
ust. 5b pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.), z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych
będących przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych
niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników ipłatników oraz konieczność
przekazywania danych uzupełniających do krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej oraz Centralnego Rejestru Płatników Składek.
Przytoczone upoważnienie ustawowe, w stosunku do dotychczasowego, zawiera
rozszerzenie obejmujące wzory „zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających,
o których mowa w ust. 2b pkt 2, w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r.
o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2) i w art. 43
ust.5b pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.)” oraz dostosowanie, wynikające z rozwiązań
przyjętych w ustawie zmieniającej, wyrażone następująco „oraz konieczność
przekazywania danych uzupełniających do krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej oraz Centralnego Rejestru Płatników Składek”.
Przepisy projektowanego rozporządzenia powielą dotychczasowe regulacje
zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia … w sprawie wzorów formularzy
zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. poz. …).
– 2 –
Jednocześnie dokonano następujących zmian w formularzach:
1)
ZAP-3 – uaktualniono zapis dotyczący podstawy prawnej;
2)
NIP-7 – uaktualniono zapis dotyczący podstawy prawnej oraz dostosowano
opis załączników w części D.1,
3)
NIP-2:
– uszczegółowiono informacje o przeznaczeniu formularza,
– dostosowano informację na temat danych o rejestracji zewnętrznej (innej niż
KRS) – cz. B.4,
– dostosowano informację w zakresie szczególnej formy prawnej podmiotu innego
niż wpisany do KRS – cz. B.7 poz. 42,
– dostosowano informację w zakresie statusu szczególnego podmiotu innego niż
wpisany do KRS – cz. B.8 poz. 44,
– zrezygnowano z publikowania załączników do zgłoszenia NIP-2:
a)
Informacja o wyodrębnionych jednostkach wewnętrznych podmiotu
podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu (NIP 2/A),
b)
Informacja o wspólnikach lub o spółkach tworzących podatkową grupę
kapitałową (NIP D).
Powyższe podyktowane jest stworzeniem warunków umożliwiających
składającym zgłoszenie NIP 2 złożenie tegoż formularza za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, a tym samym wykorzystanie możliwości interaktywnych
formularzy poprzez dodawanie (bez zmiany numeracji pozostałych pozycji formularza),
w miarę potrzeb, kolejnych wierszy w zakresie informacji dotyczących:
–
wyodrębnionych jednostek wewnętrznych podmiotu podlegających
obowiązkowi ewidencyjnemu (część C.2 w formularzu NIP-2),
– wspólników lub spółek tworzących podatkową grupę kapitałową (część C.3
w formularzu NIP 2).
W przypadku składania formularza NIP-2 w formie papierowej i konieczności
wskazania większej liczby wyodrębnionych jednostek wewnętrznych czy też
wspólników lub spółek tworzących podatkową grupę kapitałową będzie istniała
możliwość dołączenia odpowiedniej listy z tymi informacjami. Projektowane
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
a także służby statystyki publicznej.
2.
Zakres konsultacji:
1) międzydziałowych:
w ramach uzgodnień międzydziałowych projekt zostanie przekazany do zaopiniowania:
członkom Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i do Rządowego
Centrum Legislacji oraz niektórych urzędów administracji państwowej; wyniki zostaną
omówione po zakończeniu uzgodnień,
2) społecznych:
w ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przekazany do: Przewodniczącego
NSZZ „Solidarność”, Przewodniczącego Ogólnopolskiego Porozumienia Związków
Zawodowych, Przewodniczącego Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji
Rolniczych, Przewodniczącego Forum Związków Zawodowych, Business Center Club
– Związku Pracodawców, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Krajowej Izby
Gospodarczej, Związku Rzemiosła Polskiego, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych Lewiatan, Polskiej Rady Biznesu, Izby Przemysłowo-Handlowej
Inwestorów Zagranicznych, Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług oraz umieszczony
na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl) i na stronie
internetowej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny
w celu zgłaszania w trakcie trwania prac legislacyjnych zainteresowania w trybie
przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Wyniki konsultacji zostaną
omówione po zakończeniu uzgodnień.
3.
Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publiczny, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Koszty modyfikacji systemu teleinformatycznego krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej, niezbędnej do wdrożenia projektowanego rozporządzenia, zostały
– 5 –
uwzględnione w związku z opracowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw i wyszczególnione
w OSR do projektu ustawy.
4.
Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje skutków mających wpływ na
rynek pracy.
5.
Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt ma na celu skrócenie czasu oczekiwania przez podmiot na możliwość rozpoczęcia
wykonywania działalności przez wprowadzenie rozwiązania polegającego
na nadawaniu podmiotom gospodarki narodowej wpisanym do Krajowego Rejestru
Sądowego numeru identyfikacyjnego REGON na podstawie danych przekazanych z bazy
danych KRS do rejestru podmiotów po dokonaniu wpisu podmiotu do KRS.
6.
Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/42rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W )
z dnia
w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych
oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających
Na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji
i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 oraz z 2013 r. poz. 2)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzory formularzy:
1)
zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki
organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem
(NIP-2), stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej
podatnikiem lub płatnikiem (NIP-7), stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3), stanowiący
załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
zgłoszenia w zakresie danych uzupełniających (NIP-8), stanowiący załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2014 r.
MINISTER FINANSÓW
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r.
w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 298, poz. 1765 oraz z 2012 r.
poz. 1369).
11/26rch
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi realizację delegacji wynikającej z art. 5 ust. 5
ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników
i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314, z 2013 r. poz. 2 oraz z 2014 r. poz. …), zwanej
dalej „ustawą”. Na podstawie wskazanego przepisu, którego aktualne brzmienie weszło
w życie z dniem 1października 2014 r. na podstawie ustawy z dnia … o zmianie ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …), zwanej
dalej „ustawą zmieniającą”, Minister Finansów został zobowiązany do określenia,
w drodze rozporządzenia, wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych iformularzy
zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, o których
mowa w ust. 2b pkt 2, w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r.
o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2) i w art. 43
ust. 5b pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.), z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych
będących przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych
niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników ipłatników oraz konieczność
przekazywania danych uzupełniających do krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej oraz Centralnego Rejestru Płatników Składek.
Przytoczone upoważnienie ustawowe, w stosunku do dotychczasowego, zawiera
rozszerzenie obejmujące wzory „zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających,
o których mowa w ust. 2b pkt 2, w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r.
o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2) i w art. 43
ust.5b pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.)” oraz dostosowanie, wynikające z rozwiązań
przyjętych w ustawie zmieniającej, wyrażone następująco „oraz konieczność
przekazywania danych uzupełniających do krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej oraz Centralnego Rejestru Płatników Składek”.
Przepisy projektowanego rozporządzenia powielą dotychczasowe regulacje
zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia … w sprawie wzorów formularzy
zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. poz. …).
– 2 –
Jednocześnie dokonano następujących zmian w formularzach:
1)
ZAP-3 – uaktualniono zapis dotyczący podstawy prawnej;
2)
NIP-7 – uaktualniono zapis dotyczący podstawy prawnej oraz dostosowano
opis załączników w części D.1,
3)
NIP-2:
– uszczegółowiono informacje o przeznaczeniu formularza,
– dostosowano informację na temat danych o rejestracji zewnętrznej (innej niż
KRS) – cz. B.4,
– dostosowano informację w zakresie szczególnej formy prawnej podmiotu innego
niż wpisany do KRS – cz. B.7 poz. 42,
– dostosowano informację w zakresie statusu szczególnego podmiotu innego niż
wpisany do KRS – cz. B.8 poz. 44,
– zrezygnowano z publikowania załączników do zgłoszenia NIP-2:
a)
Informacja o wyodrębnionych jednostkach wewnętrznych podmiotu
podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu (NIP 2/A),
b)
Informacja o wspólnikach lub o spółkach tworzących podatkową grupę
kapitałową (NIP D).
Powyższe podyktowane jest stworzeniem warunków umożliwiających
składającym zgłoszenie NIP 2 złożenie tegoż formularza za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, a tym samym wykorzystanie możliwości interaktywnych
formularzy poprzez dodawanie (bez zmiany numeracji pozostałych pozycji formularza),
w miarę potrzeb, kolejnych wierszy w zakresie informacji dotyczących:
–
wyodrębnionych jednostek wewnętrznych podmiotu podlegających
obowiązkowi ewidencyjnemu (część C.2 w formularzu NIP-2),
– wspólników lub spółek tworzących podatkową grupę kapitałową (część C.3
w formularzu NIP 2).
W przypadku składania formularza NIP-2 w formie papierowej i konieczności
wskazania większej liczby wyodrębnionych jednostek wewnętrznych czy też
wspólników lub spółek tworzących podatkową grupę kapitałową będzie istniała
możliwość dołączenia odpowiedniej listy z tymi informacjami. Projektowane
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2094-cz-II › Pobierz plik
- 2094-cz-I › Pobierz plik