Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy ułatwienia obywatelom obliczania i dokonywania opłat przewidzianych w ustawie i zmiana stawek za egzaminy dla marynarzy i inne czynności administracyjne (przeprowadzanie inspekcji statków, wystawianie certyfikatów)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2080
- Data wpłynięcia: 2013-11-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2014-03-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 609
2080
Uzasadnienie
Projektowana zmiana załącznika do ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.) ma na celu ułatwienie
obywatelom obliczania i dokonywania opłat przewidzianych w ustawie oraz urealnienie,
określonych, przed kilkoma laty, w załączniku stawek. W związku z powyższym istnieje
konieczność wprowadzenia zmian do załącznika do tej ustawy, polegających na:
1) zamianie jednostek taryfowych (j.t.) na polskie złote (PLN), oraz
2) urealnieniu opłat za niektóre egzaminy dla marynarzy przewidziane w ustawie.
Ad. 1. Obecne brzmienie załącznika do ustawy stwarza problemy interpretacyjne oraz
powoduje nierówne traktowanie podmiotów. Zastosowanie jednostek taryfowych (j.t.) do
przeliczania opłat za różne czynności administracyjne regulowane ustawą (przeprowadzanie
inspekcji statków, wystawianie certyfikatów, opłaty za egzaminy) powoduje, że opłaty za te
same czynności mogą się różnić od siebie w zależności od dnia ich uiszczania.
Ten niesprawiedliwy społecznie system pobierania opłat na podstawie załącznika do
ustawy, można wyjaśnić na przykładzie opłat za egzaminy kwalifikacyjne dla marynarzy.
Otóż, załącznik do ustawy określa wysokości opłat za poszczególne egzaminy
przeprowadzane przez Centralną Morską Komisję Egzaminacyjną (CMKE). Wysokości opłat
podane są w jednostkach taryfowych (j.t.). Wartość złotowa j.t. stanowi równowartość 0,2
SDR – Specjalnych Praw Ciągnienia, liczona według średniego kursu walutowego z
poprzedniego tygodnia podanego w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego.
Oznacza to, że opłata za poszczególne egzaminy zmienia się co tydzień w zależności od kursu
SDR. Prowadzi to do rozbieżności polegającej na uiszczaniu opłat w różnej wysokości, w
różnych terminach, przez poszczególne osoby przystępujące do tego samego egzaminu. Takie
rozwiązanie obciąża też osoby przystępujące do egzaminu koniecznością bieżącego
kontrolowania wysokości stawki j.t. oraz obliczania odpowiedniej opłaty za egzamin celem
dokonywania wpłaty. Brak wstępnej weryfikacji opłat prowadzi często do różnicy uiszczonej
opłaty w stosunku do należnej opłaty. W takich przypadkach przystępujący do egzaminu
muszą dokonywać dopłat w celu dopuszczenia do egzaminu albo CMKE musi dokonywać
zwrotu dokonanych nadpłat. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że opłata dokonana w
dwóch różnych, odległych od siebie terminach za ten sam egzamin może się znacznie różnić.
Wartości j.t. od początku 2013 r. wahała się w granicach od 0,95 do 1,00 PLN, co dla opłaty
za egzamin na poziomie operacyjnym w żegludze międzynarodowej (600 j.t.) daje różnicę w
wysokości 30 PLN.
W celu ujednolicenia opłat oraz uproszczenia procedur administracyjnych i
zredukowania utrudnień związanych z wyliczaniem wysokości opłat konieczne jest
wprowadzenie zmian do załącznika do ustawy polegających na zamianie j.t. na złotówki
(PLN). Przedmiotowa zmiana ułatwi podmiotom dokonywanie opłat i spowoduje
ujednolicenie ich wysokości. Zmiana taka zredukuje również obciążenia obsługi
administracyjnej prowadzonej przez CMKE przez brak konieczności weryfikacji wysokości
wpłat dokonywanych do budżetu państwa w stosunku do wartości j.t. w dniu wpłaty.
Ad. 2. Proponowane zmiany mają również na celu dostosowanie treści załącznika do ustawy
o bezpieczeństwie morskim do rzeczywistych, obowiązujących przepisów ustawy oraz aktów
wykonawczych wydanych na jej podstawie, dotyczących wyszkolenia i kwalifikacji członków
załóg statków morskich. Mając na uwadze zmiany do załącznika do Międzynarodowej
konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz
pełnienia wacht, 1978 r. (Konwencja STCW), tzw. „zmiany z Manili”, oraz przepisy
rozporządzenia Ministra TBiGM z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie wyszkolenia i
kwalifikacja członków załóg statków morskich, wprowadzające te zmiany do prawa
krajowego, istnieje konieczność dostosowania zakresu opłat egzaminacyjnych
przewidzianych w załączniku do faktycznie przeprowadzanych egzaminów przez CMKE.
W związku z powyższym proponuje się przeredagowanie części III („Opłaty za
egzamin”) załącznika do ustawy i dostosowanie użytej tam nomenklatury (nazw egzaminów)
do brzmienia obecnie obowiązujących aktów prawnych (zarówno ustawy o bezpieczeństwie
morskim, jak i rozporządzeń do ustawy) oraz urealnienie stawek opłat za niektóre egzaminy
kwalifikacyjne, których wysokość, określona w obecnym brzmieniu załącznika, nie
odzwierciedla rzeczywistych kosztów ich przeprowadzania. Proponowane wysokości stawek
za egzaminy uwzględniają rzeczywiste koszty ponoszone przez CMKE i umożliwiają
przeprowadzenie niektórych egzaminów, których obecnie komisja nie jest w stanie (ze
względu na niskie stawki) przeprowadzić. (Należy też zwrócić uwagę na fakt, że opłaty za
egzaminy przeprowadzane w Polsce są jednymi z najniższych w Unii Europejskiej.)
Projektowane zmiany w części III załącznika wprowadzają zatem jednolite opłaty
wynikające z ustawy o bezpieczeństwie morskim dla wszystkich podmiotów niezależnie od
dnia dokonywania opłat oraz urealnienie stawek za opłaty egzaminacyjne, dostosowując je do
rzeczywistych kosztów ponoszonych przez CMKE.
Projektowane zmiany spowodują zwiększenie wpływów do budżetu państwa.
Projektowane zmiany nie spowodują negatywnych skutków dla budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2080
› Pobierz plik