Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy umożliwienia ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zlecania opracowania i wydania podręczników lub ich części oraz wprowadzenia ich do użytku szkolnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2075
- Data wpłynięcia: 2014-01-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 290
2075
Druk nr 2075
Warszawa, 22 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-6-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 i art. 123 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi projekt ustawy
- o zmianie ustawy o systemie oświaty.
Rada Ministrów uznała wymieniony projekt ustawy za pilny ze względu
na potrzebę przeciwdziałania występowaniu negatywnych zjawisk na rynku
podręczników szkolnych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Edukacji
Narodowej.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o systemie oświaty
Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r.
Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) po art. 22b dodaje się art. 22c w brzmieniu:
„Art. 22c. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku
podręczników do szkół artystycznych – minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, może zlecić opracowanie i wydanie podręcznika lub jego
części.
2. Podręcznik lub jego część opracowane w wyniku zlecenia, o którym mowa
w ust. 1, oraz zaakceptowane odpowiednio przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania albo ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego, jest dopuszczony do użytku szkolnego z mocy prawa.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703
i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091,
Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658,
z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181,
poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6,
poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250,
Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139,
poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265,
1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7.
11/01/EP
UZASADNIENIE
W obecnym stanie prawnym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, jak
również minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
dopuszcza do użytku szkolnego podręczniki na wniosek podmiotu posiadającego
autorskie prawa majątkowe do podręcznika. Obowiązujące przepisy przewidują również
możliwość dofinansowywania przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania podręczników przeznaczonych do kształcenia uczniów w zakresie
niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej
(art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – Dz. U. z 2004 r.
Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz podręczników do kształcenia specjalnego dla
uczniów z upośledzeniem umysłowym, niewidomych, słabowidzących i niesłyszących
(art. 71d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty), a także możliwość
dotowania podręczników do kształcenia zawodowego (art. 130 ust. 6 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).
Celem niniejszej nowelizacji jest umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw
oświaty i wychowania, jak również ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, zlecania opracowywania i wydania podręczników lub ich
części. Jednocześnie, wprowadza się mechanizm dopuszczania do użytku szkolnego
tych podręczników z mocy prawa. Ich jakość, w szczególności poprawność
merytoryczna, dydaktyczna i wychowawcza, będzie weryfikowana na etapie ich
przygotowywania i odbioru.
Przedmiot regulacji ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
20-01-2014 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Inne
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac Rady Ministrów
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Joanna Berdzik, Podsekretarz Stanu
UD145
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Małgorzata Szybalska, tel. (22) 34 74 713
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Problemem są praktyki wydawnictw skutkujące bądź utrudnieniami w korzystaniu z podręczników przez kolejny rocznik
uczniów bądź wręcz brakiem takiej możliwości. Praktyki te powodują, iż koszty zakupu podręczników szkolnych
stanowią istotny problem dla rodziców i barierę w dostępie dzieci i młodzieży do edukacji szkolnej.
W obecnym stanie prawnym możliwość podjęcia przez organy odpowiedzialne za zapewnienie powszechnego i równego
dostępu do wykształcenia działań zmierzających do zwiększenia dostępności podręczników jest ograniczona. Minister
właściwy do spraw oświaty i wychowania, jak również minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego, dopuszcza do użytku szkolnego podręczniki na wniosek podmiotu posiadającego autorskie prawa
majątkowe do podręcznika. Obowiązujące przepisy przewidują również możliwość dofinansowywania przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania podręczników przeznaczonych do kształcenia uczniów w zakresie
niezbędnym do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej oraz podręczników do
kształcenia specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, niewidomych, słabowidzących i niesłyszących,
a także możliwość dotowania podręczników do kształcenia zawodowego.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania, jak również ministrowi właściwemu do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zlecania opracowywania i wydania podręczników lub ich części.
Jednocześnie wprowadza się mechanizm dopuszczania do użytku szkolnego tych podręczników. Jakość podręczników,
a w szczególności ich poprawność merytoryczna, dydaktyczna i wychowawcza, będzie weryfikowana na etapie ich
przygotowania i odbioru.
Proponowane rozwiązanie umożliwi skuteczniejszą realizację polityki oświatowej. W przypadku podjęcia decyzji
o skorzystaniu z uprawnień, jakie daje projekt ustawy, efektem będzie zwiększenie dostępności podręczników do
wybranych przedmiotów nauczania/zajęć.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Poszczególne kraje członkowskie OECD/UE mają w tym zakresie własne, zróżnicowane rozwiązania. W większości
krajów UE uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów (lower secondary schools) mają zapewniony bezpłatny dostęp do
podręczników, które są kupowane ze środków publicznych (budżet państwa, budżety organów prowadzących szkoły), a ich
dysponentem są szkoły. Systemy zapewniania uczniom dostępu do bezpłatnych podręczników są bardzo zróżnicowane,
począwszy od centralnych zakupów zamówionych przez szkoły podręczników (np. Słowacja, Chorwacja), poprzez
zdecentralizowane systemy zakupu podręczników przez organy prowadzące lub szkoły (np. niektóre landy w Niemczech,
Finlandia, Czechy, Anglia, Irlandia Północna).
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Oddziaływanie
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania
Umożliwienie zlecania opracowywania i wydania
podręczników lub ich części.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Ze względu na ograniczony zakres zmiany zrezygnowano z przeprowadzania konsultacji publicznych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
W przypadku podjęcia decyzji o skorzystaniu z uprawnień, jakie daje projekt ustawy, źródłem
finansowania działań będą środki przewidziane w budżetach właściwych ministrów. Wykorzystanie
rozwiązań przewidzianych w projekcie ustawy z natury rzeczy jest trudne do oszacowania na
obecnym etapie. Nie jest też możliwe zaprojektowanie wydatków na ten cel w horyzoncie
dziesięcioletnim. Wynika to z istoty przewidzianych rozwiązań, a więc dostarczenia instrumentu,
który z jednej strony nie musi być wcale wykorzystywany, a z drugiej strony, skala jego
Źródła finansowania
wykorzystania może być potencjalnie duża. Jeśli wymiar finansowy przedsięwzięcia przekroczy
możliwości budżetowe ministrów, wykorzystane będą instrumenty prawne przewidziane w ustawie
o finansach publicznych.
Szacuje się, że w przypadku podjęcia decyzji o zleceniu opracowania podręcznika, koszty takiego
przedsięwzięcia w horyzoncie wieloletnim, w przypadku opracowania podręcznika do edukacji
zintegrowanej dla klas I–III szkoły podstawowej, nie powinny przekroczyć łącznie 5 mln zł.
Szacunek ten nie uwzględnia kosztów druku i dystrybucji, które zależeć będą od wielkości nakładu.
Dodatkowe informacje,
Ustawa daje możliwość działania dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz
w tym wskazanie
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, ale nie nakłada na ww.
źródeł danych
organy konieczności ponoszenia jakichkolwiek wydatków.
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
bd.
bd.
bd.
bd.
bd.
bd.
bd.
pieniężnym
sektor mikro-, małych
bd.
bd.
bd.
bd.
bd.
bd.
bd.
(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z 2014 r.)
rodzina, obywatele oraz
bd.
bd.
bd.
bd.
bd.
bd.
bd.
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
W przypadku podjęcia decyzji o wydaniu podręczników lub ich części, projekt
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
skutkować powinien spadkiem kosztów zakupu podręczników szkolnych.
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Brak
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2075 › Pobierz plik