Rządowy projekt ustawy o rzeczach znalezionych oraz zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury i wyłączenia ujawnionych w nim przedmiotów spod działania przepisów o zasiedzeniu i nabyciu od nieuprawnionego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2064
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rzeczach znalezionych
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 397
2064
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 24g ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami do wydania przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego rozporządzenia, określającego szczegółowy sposób i tryb
prowadzenia rejestru utraconych dóbr kultury, zasady wydawania odpisów z rejestru
oraz wzór formularza wniosku o wpis do rejestru.
W § 2 ust. 1 projektowanego rozporządzenia określono sposób prowadzenia
krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, zwanego dalej rejestrem. Rejestr zostanie
utworzony wyłącznie w postaci zinformatyzowanej i nie będzie posiadał tradycyjnej
formy papierowej. Wybór technologii informatycznej jako formy prowadzenia rejestru
zapewni sprawność procesów rejestrowych, nieograniczony dostęp obywateli do
utworzonego zasobu i efektywną wymianę danych pomiędzy podmiotami
wykonującymi zadania publiczne. Zapobieganie skutkom zdarzeń, przed którymi chroni
wpis do rejestru wymaga szybkości w ujawnianiu zmian.
Rejestr będzie prowadzony przez ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego przy pomocy państwowej instytucji kultury, której
celem statutowym jest wyznaczanie i upowszechnianie standardów w zakresie
muzealnictwa i ochrony zbiorów
Przepis § 3 projektu rozporządzenia określa systematykę rejestru. Dane
dotyczące poszczególnych dóbr kultury wpisanych do rejestru umieszczone będą pod
numerem przeznaczonym dla danego przedmiotu w trzech rubrykach tego rejestru,
podzielonych na odpowiednie pola. Rubryka pierwsza rejestru będzie obejmowała dane
o numerze pozycji rejestru, dacie złożenia wniosku o wpis do rejestru, dacie wydania
decyzji o wpisie do rejestru oraz dacie wpisu do rejestru. W dziale drugim rejestru,
który realizuje przede wszystkim funkcję identyfikacyjną, zamieszczone zostaną dane
odnoszące się bezpośrednio do dobra kultury objętego wpisem. Katalog danych
w dziale drugim obejmuje nazwę rodzajową wpisanego do rejestru dobra kultury,
nazwę indywidualną (tytuł), autorstwo, datę powstania, wymiary, materiał, technikę
wykonania, opis dobra kultury, opis jego cech szczególnych z uwzględnieniem stanu
zachowania oraz fotografie. Rubryka trzecia „Sprostowania, uzupełnienia lub
wykreślenia wpisu z rejestr” przeznaczona na informacje modyfikujące wpis po jego
powstaniu.
Rejestr nie będzie zawierał danych o charakterze osobowym, w szczególności
informacji pozwalających na ustalenie tożsamości jakiejkolwiek osoby fizycznej.
W związku z tym nie będzie zbiorem danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883,
z późn. zm.).
Przepis § 5 ust. 1 projektu stanowi, że każde dobro kultury, wpisuje się do
rejestru pod oddzielną pozycją, oznaczoną kolejnym numerem, zwanym dalej
„numerem pozycji rejestru”. Dodać należy, że każde dobro kultury, nawet jeśli jest
częścią utraconego zespołu, zostanie wpisywane do rejestru indywidualnie. Kolekcje
muzealne, biblioteczne czy prywatne wprawdzie tworzą powiązaną całość, jednak
w świetle prawa prywatnego stanowią zbiór poszczególnych rzeczy (universitas rerum),
które nie zawsze dzielą ten sam los prawny. Dlatego też projekt zakłada zorganizowanie
rejestru na zasadzie: jeden wpis – jedno dobro kultury. Zgodnie z § 5 ust. 2 z chwilą
dokonania wpisu do rejestru nadaje się numer pozycji rejestru. Numer ten jest unikalną
liczbą porządkową związaną z konkretnym wpisem. W praktyce administracyjnej
i sądowej numer pozycji rejestru jako numer referencyjny zastąpi słowny opis dobra
kultury objętego wpisem.
W § 6 projektu rozstrzygnięto kwestię od kiedy wpis uważa się za dokonany.
Zgodnie z treścią przepisu datą wpisu do rejestru jest data wprowadzenia do niego
danych zawartych w decyzji o wpisie. Dopiero zakończenie fazy wykonawczej
postępowania – umieszczenie na serwerze rezultatów procesu decyzyjnego stwarza
rzeczywistą możliwość zaznajomienia się z ich treścią. Właściwą doniosłość prawną
należy zatem przyznać dacie wprowadzenia danych do systemu teleinformatycznego,
a nie chociażby dacie wydania decyzji o wpisie do rejestru.
Przepis § 7 projektu stanowi, że pola rubryki drugiej rejestru uzupełnia się na
podstawie danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru. Wpisu do rejestru dokonuje
się zatem w brzmieniu nadanym przez organ rejestrowy. Ustalenie treści wpisu
w orzeczniczej fazie postępowania jest rozwiązaniem powszechnie przyjętym
w przepisach regulujących prowadzenie podstawowych rejestrów publicznych, w tym
ksiąg wieczystych i Krajowego Rejestru Sądowego. Wykreśleń, sprostowań
i uzupełnień wpisów, zgodnie z § 8 i 9 dokonuje się w rubryce trzeciej.
2
Przepis § 10 określa jaką datę należy uznać za datę wykreślenia wpisu z rejestru.
Jest to data, w której decyzja o wykreśleniu wpisu z rejestru stała się ostateczna.
Przepis § 11 projektu stanowi, że dla każdego dobra kultury wpisanego do
rejestru prowadzi się odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące
podstawę wpisu, dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego oraz odpis z rejestru.
Akta rejestrowe to zasadniczo zbiór materiałów odzwierciedlających przebieg
postępowania. Obejmują one wszystkie dokumenty, pisma oraz informacje utrwalone
na nośnikach audiowizualnych przyjęte do tych akt i dotyczące podmiotu wpisanego do
rejestru.
Zgodnie z przepisem § 12 projektu minister będzie powiadamiał wnioskodawcę oraz
właściciela dobra kultury o dokonaniu wpisu do rejestru. Oprócz doręczenia decyzji
o wpisie do rejestru, organ prowadzący postępowanie ma więc szczególny obowiązek
notyfikacyjny wobec uczestników postępowania.
Przepis § 13 projektu stanowi, że wniosek o wpis do rejestru składa się na
formularzu, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia. Wprowadzenie
obowiązku stosowania formularzy ma na celu usprawnienie postępowania i zebranie
danych w usystematyzowany sposób.
Przepis § 14 ust. 1 projektu przesądza, że odpisy z rejestru wydawane są
w formie papierowej oraz posiadają walor dokumentu urzędowego, a zatem
i szczególną moc dowodową nadaną art. 76 § 1 k.p.a.
Przepis § 15 ust. 2 stanowi, że obligatoryjnym załącznikiem do wniosku
o wydanie odpisu z rejestru jest dowód wniesienia opłaty za odpis z rejestru albo jego
kopii. Przepis ma na celu zapewnienie wykonania obowiązku fiskalnego związanego
z uzyskaniem odpisu rejestru. Wniosek nieopłacony albo wniosek, od którego
uiszczono opłatę w wysokości niższej od należnej pozostawia się bez rozpoznania,
o czym zawiadamia się wnioskodawcę, wraz z podaniem przyczyny w terminie 14 dni
od dnia otrzymania wniosku.
Przepis § 16 projektu rozporządzenia określa termin jego wejścia w życie.
Omawiany przepis przewiduje czternastodniowy termin wejścia w życie
rozporządzenia, określony w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2000 r.
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U.
z 2007 r. Nr 68, poz. 449, z późn. zm.).
3
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) przedmiotowy
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie
internetowej
Ministerstwa
Kultury
i
Dziedzictwa
Narodowego
="http://bip.mkidn.gov.pl/"
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Przedmiot regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego, osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne
prowadzące działalność gospodarczą w zakresie obrotu handlowego zabytkami
i dziełami sztuki, muzea, biblioteki, których zbiory tworzą narodowy zasób
biblioteczny, archiwa, konsumentów, w szczególności kolekcjonerów zabytków i dzieł
sztuki.
2. Wyniki prowadzonych konsultacji
Projekt zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom:
1) Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”,
2) Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej,
3) Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych,
4) Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich,
5) Polskiemu Komitetowi Narodowemu Międzynarodowej Rady Muzeów
(ICOM),
6) Towarzystwu Bibliofilów Polskich.
Wyniki konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W pierwszym roku obowiązywania rozporządzenia należy liczyć się z obciążeniem
budżetu państwa, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego w wysokości od 100 000 do 400 000 złotych,
tytułem kosztów zaprojektowania i wykonania systemu informatycznego obsługującego
krajowy rejestr utraconych dóbr kultury. Wysokość ostatecznej kwoty obciążenia
uzależniona będzie od wyboru jednej z dwóch opcji organizacji procesów
rejestracyjnych. Pierwszą z nich jest zakup materialnych komponentów urządzenia
rejestrowego (sprzętu komputerowego, serwerów i elementów sieci informatycznej)
oraz oprogramowania. Drugą zaś, zlecenie obsługi procesów informatycznych
i administrowania zbiorem danych komercyjnemu podmiotowi zewnętrznemu,
dysponującemu własnym zapleczem sprzętowym, zapewniającemu wysoki standard
bezpieczeństwa (outsourcing). Druga opcja zakłada rezygnację z inwestowania w zakup
5
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 24g ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami do wydania przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego rozporządzenia, określającego szczegółowy sposób i tryb
prowadzenia rejestru utraconych dóbr kultury, zasady wydawania odpisów z rejestru
oraz wzór formularza wniosku o wpis do rejestru.
W § 2 ust. 1 projektowanego rozporządzenia określono sposób prowadzenia
krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, zwanego dalej rejestrem. Rejestr zostanie
utworzony wyłącznie w postaci zinformatyzowanej i nie będzie posiadał tradycyjnej
formy papierowej. Wybór technologii informatycznej jako formy prowadzenia rejestru
zapewni sprawność procesów rejestrowych, nieograniczony dostęp obywateli do
utworzonego zasobu i efektywną wymianę danych pomiędzy podmiotami
wykonującymi zadania publiczne. Zapobieganie skutkom zdarzeń, przed którymi chroni
wpis do rejestru wymaga szybkości w ujawnianiu zmian.
Rejestr będzie prowadzony przez ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego przy pomocy państwowej instytucji kultury, której
celem statutowym jest wyznaczanie i upowszechnianie standardów w zakresie
muzealnictwa i ochrony zbiorów
Przepis § 3 projektu rozporządzenia określa systematykę rejestru. Dane
dotyczące poszczególnych dóbr kultury wpisanych do rejestru umieszczone będą pod
numerem przeznaczonym dla danego przedmiotu w trzech rubrykach tego rejestru,
podzielonych na odpowiednie pola. Rubryka pierwsza rejestru będzie obejmowała dane
o numerze pozycji rejestru, dacie złożenia wniosku o wpis do rejestru, dacie wydania
decyzji o wpisie do rejestru oraz dacie wpisu do rejestru. W dziale drugim rejestru,
który realizuje przede wszystkim funkcję identyfikacyjną, zamieszczone zostaną dane
odnoszące się bezpośrednio do dobra kultury objętego wpisem. Katalog danych
w dziale drugim obejmuje nazwę rodzajową wpisanego do rejestru dobra kultury,
nazwę indywidualną (tytuł), autorstwo, datę powstania, wymiary, materiał, technikę
wykonania, opis dobra kultury, opis jego cech szczególnych z uwzględnieniem stanu
zachowania oraz fotografie. Rubryka trzecia „Sprostowania, uzupełnienia lub
wykreślenia wpisu z rejestr” przeznaczona na informacje modyfikujące wpis po jego
powstaniu.
Rejestr nie będzie zawierał danych o charakterze osobowym, w szczególności
informacji pozwalających na ustalenie tożsamości jakiejkolwiek osoby fizycznej.
W związku z tym nie będzie zbiorem danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883,
z późn. zm.).
Przepis § 5 ust. 1 projektu stanowi, że każde dobro kultury, wpisuje się do
rejestru pod oddzielną pozycją, oznaczoną kolejnym numerem, zwanym dalej
„numerem pozycji rejestru”. Dodać należy, że każde dobro kultury, nawet jeśli jest
częścią utraconego zespołu, zostanie wpisywane do rejestru indywidualnie. Kolekcje
muzealne, biblioteczne czy prywatne wprawdzie tworzą powiązaną całość, jednak
w świetle prawa prywatnego stanowią zbiór poszczególnych rzeczy (universitas rerum),
które nie zawsze dzielą ten sam los prawny. Dlatego też projekt zakłada zorganizowanie
rejestru na zasadzie: jeden wpis – jedno dobro kultury. Zgodnie z § 5 ust. 2 z chwilą
dokonania wpisu do rejestru nadaje się numer pozycji rejestru. Numer ten jest unikalną
liczbą porządkową związaną z konkretnym wpisem. W praktyce administracyjnej
i sądowej numer pozycji rejestru jako numer referencyjny zastąpi słowny opis dobra
kultury objętego wpisem.
W § 6 projektu rozstrzygnięto kwestię od kiedy wpis uważa się za dokonany.
Zgodnie z treścią przepisu datą wpisu do rejestru jest data wprowadzenia do niego
danych zawartych w decyzji o wpisie. Dopiero zakończenie fazy wykonawczej
postępowania – umieszczenie na serwerze rezultatów procesu decyzyjnego stwarza
rzeczywistą możliwość zaznajomienia się z ich treścią. Właściwą doniosłość prawną
należy zatem przyznać dacie wprowadzenia danych do systemu teleinformatycznego,
a nie chociażby dacie wydania decyzji o wpisie do rejestru.
Przepis § 7 projektu stanowi, że pola rubryki drugiej rejestru uzupełnia się na
podstawie danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru. Wpisu do rejestru dokonuje
się zatem w brzmieniu nadanym przez organ rejestrowy. Ustalenie treści wpisu
w orzeczniczej fazie postępowania jest rozwiązaniem powszechnie przyjętym
w przepisach regulujących prowadzenie podstawowych rejestrów publicznych, w tym
ksiąg wieczystych i Krajowego Rejestru Sądowego. Wykreśleń, sprostowań
i uzupełnień wpisów, zgodnie z § 8 i 9 dokonuje się w rubryce trzeciej.
2
Przepis § 10 określa jaką datę należy uznać za datę wykreślenia wpisu z rejestru.
Jest to data, w której decyzja o wykreśleniu wpisu z rejestru stała się ostateczna.
Przepis § 11 projektu stanowi, że dla każdego dobra kultury wpisanego do
rejestru prowadzi się odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące
podstawę wpisu, dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego oraz odpis z rejestru.
Akta rejestrowe to zasadniczo zbiór materiałów odzwierciedlających przebieg
postępowania. Obejmują one wszystkie dokumenty, pisma oraz informacje utrwalone
na nośnikach audiowizualnych przyjęte do tych akt i dotyczące podmiotu wpisanego do
rejestru.
Zgodnie z przepisem § 12 projektu minister będzie powiadamiał wnioskodawcę oraz
właściciela dobra kultury o dokonaniu wpisu do rejestru. Oprócz doręczenia decyzji
o wpisie do rejestru, organ prowadzący postępowanie ma więc szczególny obowiązek
notyfikacyjny wobec uczestników postępowania.
Przepis § 13 projektu stanowi, że wniosek o wpis do rejestru składa się na
formularzu, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia. Wprowadzenie
obowiązku stosowania formularzy ma na celu usprawnienie postępowania i zebranie
danych w usystematyzowany sposób.
Przepis § 14 ust. 1 projektu przesądza, że odpisy z rejestru wydawane są
w formie papierowej oraz posiadają walor dokumentu urzędowego, a zatem
i szczególną moc dowodową nadaną art. 76 § 1 k.p.a.
Przepis § 15 ust. 2 stanowi, że obligatoryjnym załącznikiem do wniosku
o wydanie odpisu z rejestru jest dowód wniesienia opłaty za odpis z rejestru albo jego
kopii. Przepis ma na celu zapewnienie wykonania obowiązku fiskalnego związanego
z uzyskaniem odpisu rejestru. Wniosek nieopłacony albo wniosek, od którego
uiszczono opłatę w wysokości niższej od należnej pozostawia się bez rozpoznania,
o czym zawiadamia się wnioskodawcę, wraz z podaniem przyczyny w terminie 14 dni
od dnia otrzymania wniosku.
Przepis § 16 projektu rozporządzenia określa termin jego wejścia w życie.
Omawiany przepis przewiduje czternastodniowy termin wejścia w życie
rozporządzenia, określony w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2000 r.
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U.
z 2007 r. Nr 68, poz. 449, z późn. zm.).
3
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) przedmiotowy
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie
internetowej
Ministerstwa
Kultury
i
Dziedzictwa
Narodowego
="http://bip.mkidn.gov.pl/"
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Przedmiot regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego, osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne
prowadzące działalność gospodarczą w zakresie obrotu handlowego zabytkami
i dziełami sztuki, muzea, biblioteki, których zbiory tworzą narodowy zasób
biblioteczny, archiwa, konsumentów, w szczególności kolekcjonerów zabytków i dzieł
sztuki.
2. Wyniki prowadzonych konsultacji
Projekt zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom:
1) Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”,
2) Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej,
3) Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych,
4) Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich,
5) Polskiemu Komitetowi Narodowemu Międzynarodowej Rady Muzeów
(ICOM),
6) Towarzystwu Bibliofilów Polskich.
Wyniki konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W pierwszym roku obowiązywania rozporządzenia należy liczyć się z obciążeniem
budżetu państwa, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego w wysokości od 100 000 do 400 000 złotych,
tytułem kosztów zaprojektowania i wykonania systemu informatycznego obsługującego
krajowy rejestr utraconych dóbr kultury. Wysokość ostatecznej kwoty obciążenia
uzależniona będzie od wyboru jednej z dwóch opcji organizacji procesów
rejestracyjnych. Pierwszą z nich jest zakup materialnych komponentów urządzenia
rejestrowego (sprzętu komputerowego, serwerów i elementów sieci informatycznej)
oraz oprogramowania. Drugą zaś, zlecenie obsługi procesów informatycznych
i administrowania zbiorem danych komercyjnemu podmiotowi zewnętrznemu,
dysponującemu własnym zapleczem sprzętowym, zapewniającemu wysoki standard
bezpieczeństwa (outsourcing). Druga opcja zakłada rezygnację z inwestowania w zakup
5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2064 › Pobierz plik