Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach
projekt dotyczy ujednolicenia zasad gospodarki finansowej w lasach Państwowych m.in. poprzez dostosowanie zasad gospodarki finansowej PGL LP do aktualnych wymogów ustawy o rachunkowości oraz utworzenie mechanizmu umożliwiającego dokonywanie wpłat do budżetu państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2041
- Data wpłynięcia: 2014-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o lasach
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 222
2041
Druk nr 2041
Warszawa, 7 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-130-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o lasach.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Środowiska.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o lasach
Art. 1. W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59,
z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 18 w ust. 4 w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) ilości przewidzianego do pozyskania drewna, określonego oddzielnie jako etat
miąższościowy użytków rębnych oraz etat powierzchniowy użytków
przedrębnych,”;
2) w art. 23 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Zwiększenie rozmiaru pozyskania drewna w nadleśnictwie ponad wielkość
określoną w planie urządzenia lasu etatem miąższościowym użytków rębnych może
nastąpić tylko w związku ze szkodą lub klęską żywiołową.
3. W razie braku możliwości utrzymania przewidzianego w planie urządzenia lasu
etatu cięć użytków rębnych z przyczyn wymienionych w ust. 2, dokonuje się zmiany
planu urządzenia lasu w trybie określonym w ust. 1.”;
3)
art. 50 otrzymuje brzmienie:
„Art. 50. 1. Lasy Państwowe prowadzą działalność na zasadzie samodzielności
finansowej i pokrywają koszty działalności z własnych przychodów.
2. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych ustala dla wszystkich jednostek
organizacyjnych Lasów Państwowych zasady (politykę) rachunkowości.
3. Lasy Państwowe prowadzą rachunkowość według zasad określonych w ustawie
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613).” ;
4)
po art. 58 dodaje się art. 58a w brzmieniu:
„Art. 58a. 1. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych dokonuje wpłaty na
rachunek ministra właściwego do spraw środowiska w wysokości stanowiącej
równowartość 2% przychodów uzyskanych przez Lasy Państwowe ze sprzedaży
drewna, zwanej dalej „wpłatą”.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 34, poz. 170,
Nr 106, poz. 622 i Nr 224, poz. 1337 oraz z 2013 r. poz. 628.
– 2 –
2. Wpłaty dokonuje się za każdy kwartał kalendarzowy w terminie do
trzydziestego dnia miesiąca następującego po tym kwartale.
3. Wpłata stanowi dochód budżetu państwa. W sprawach dotyczących wpłaty
właściwy jest minister właściwy do spraw środowiska.”.
Art. 2.1. W latach 2014 i 2015 Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
zwane dalej „Lasami Państwowymi”, dokonuje wpłaty do budżetu państwa z kapitału
(funduszu) własnego w wysokości 800 mln złotych rocznie.
2. Wpłata dokonywana jest przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych w formie
równych rat kwartalnych, w terminie do ostatniego dnia każdego kwartału.
3. W odniesieniu do wpłaty za 2015 r., w uzasadnionym przypadku, w szczególności
wystąpienia szkody lub klęski żywiołowej lub gdy nastąpi zmiana ceny sprzedaży drewna
oraz popytu mogąca zagrozić realizacji planu gospodarczo-finansowego Lasów
Państwowych, Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska, może
udzielić, w drodze uchwały, zgody na niedokonanie wpłaty przez Lasy Państwowe albo na jej
zmniejszenie.
Art. 3. Pierwsza wpłata, o której mowa w art. 58a ustawy zmienianej w art. 1, jest
dokonywana przez Lasy Państwowe w 2016 r.
Art. 4.1. Plany urządzenia lasu zatwierdzone przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy zachowują ważność przez okres na jaki zostały zatwierdzone.
2. Do planów urządzenia lasu sporządzonych ale niezatwierdzonych przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
01/10rch
UZASADNIENIE
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o lasach jest przede wszystkim ujednolicenie
zasad gospodarki finansowej w Lasach Państwowych, m.in. przez dostosowanie zasad
gospodarki finansowej w PGL LP do aktualnych wymogów ustawy o rachunkowości,
oraz utworzenie mechanizmu umożliwiającego dokonywanie wpłat do budżetu państwa.
Korekty wymaga także przepis dotyczący planu urządzenia lasu. Dotychczasowe
przepisy ustawy, traktujące łącznie sumę etatów użytkowania rębnego i przedrębnego
jako wielkość, którą w nadleśnictwie można było przekroczyć tylko w związku ze
szkodą lub klęską żywiołową, nie pozwalały na pełne wykonywanie planowych zadań
w drzewostanach rębnych przy zwiększonym użytkowaniu w drzewostanach
przedrębnych wymuszonym stanem drzewostanów. Skutkowało to nadmierną
akumulacją zasobów drzewostanów rębnych, ich deprecjacją, a w konsekwencji
osłabieniem stabilności. Oddzielne rozliczanie miąższościowego etatu użytkowania
rębnego pozwoli na wyeliminowanie wyżej wymienionych wad dotychczasowych
rozwiązań, pozwalając w szczególności na pełne wykonywanie zadań z zakresu
użytkowania rębnego i przedrębnego zgodnie z potrzebami hodowlanymi. Proponowane
rozwiązanie spowoduje również radykalne ograniczenie potrzeby sporządzania aneksów
tylko do sytuacji, w których – w związku ze szkodą lub klęską żywiołową – nastąpił
wzrost pozyskania w użytkowaniu rębnym ponad etat miąższościowy użytków rębnych.
W części dotyczącej gospodarki finansowej w PGL LP proponuje się wprowadzić
w ustawie przepis stanowiący, że politykę rachunkowości dla wszystkich jednostek
PGL LP będzie określał Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. Jest to rozwiązanie
dostosowujące do rygorów ustawy o rachunkowości.
Z uwagi na fakt, iż Lasy Państwowe zarządzają i gospodarują mieniem Skarbu Państwa
zasadnym jest aby część zysku odprowadzały do budżetu państwa. Dlatego wprowadza
się mechanizm umożliwiający dokonywanie wpłat na rachunek ministra właściwego do
spraw środowiska w wysokości stanowiącej równowartość 2% przychodów uzyskanych
przez Lasy Państwowe ze sprzedaży drewna. Wpłaty dokonywane będą corocznie przez
Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych w formie rat kwartalnych. Pierwsza wpłata,
dokonana będzie przez Lasy Państwowe w 2016 r. Wpłaty te będą stanowiły dochód
budżetu państwa. W sprawach dotyczących wpłaty właściwy jest minister właściwy do
spraw środowiska.
Dodatkowo proponuje się, aby w 2014 r. i 2015 r. Lasy Państwowe dokonały wpłat do
budżetu państwa z kapitału własnego w wysokości 1 600 mln złotych, w ratach
kwartalnych.
Wysokość wpłaty w 2014 r. stanowi ok. 30% skumulowanego zysku netto osiągniętego
przez Lasy Państwowe w ostatnich 10 latach.
Odnośnie wpłaty w 2015 r. przewidziano również możliwość zwolnienia LP w trybie
uchwały Rady Ministrów, na umotywowany wniosek ministra właściwego do spraw
środowiska, z dokonania wpłaty lub przyznania ulgi we wpłacie. Takie rozwiązanie
funkcjonuje już np. w przypadku agencji wykonawczych, na podstawie przepisów
ustawy o finansach publicznych.
Intencją Rady Ministrów jest, aby z wpłat dokonanych przez Lasy Państwowe w latach
2014–2015 corocznie 650 mln złotych było przeznaczane na budowę i modernizację
dróg lokalnych.
W obecnej sytuacji finansowej Lasów Państwowych, przy założeniu, iż sprzedaż
drewna i jego cena utrzymają się na obecnym poziomie, szacuje się, że przewidziane
w projekcie zmiany pozwolą na prowadzenie działalności i wykonywanie zadań Lasów
Państwowych zgodnie z przepisami ustawy o lasach.
Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
W toku dotychczasowych uzgodnień nie wpłynęły zgłoszenia od podmiotów
zainteresowanych pracami nad projektem w trybie określonym w ustawie o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2041 › Pobierz plik